Matti Averio

Purjekoneonnettomuus Nummelassa (OLI: Ilmaliikenneonnettomuusvaarailmoituksia)

25 viestiä aiheessa

purjelentokone jäi vajaaksi. Kone palasina, pilotti ehjä.

 

Onni onnettomuudessa, että juuri noin päin! Nummelassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

purjelentokone jäi vajaaksi. Kone palasina, pilotti ehjä.

 

Mahtava kommentti Hesarin uutisen lopussa  ;D

"Koska koneessa ei ollut polttoainetta, onnettomuus ei aiheuttanut palovaaraa. "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Purjekoneen lentäjä selvisi säikähdyksellä maahansyöksystä Nummelan lentokeskuksessa Vihdissä

 

Tää on selvä juttu: "Pelastuslaitoksen mukaan koneessa ei ollut polttoainetta". Bensa loppui kesken lähestymisen.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

onneksi tällä kertaa sattui hyvin eikä aineellisia vahinkoja pahempaa sattunut.

 

mutta pakko on myöntää että laittoi hymyilyttämään tuo "koneessa ei ollut polttoainetta".

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Älkääs virnistelkö tuosta polttoaineesta, 2W:ssäkin on muistaakseni jopa lisätankki vakiotankin lisäksi. Ja nimenomaan polttoainetankeista puhutaan. Omistajat varmistakoot tiedon...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

"Pelastuslaitoksen mukaan koneessa ei ollut polttoainetta, joten onnettomuudesta aiheutunut palovaaraa. "

 

...  :o

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä ihmeellistä tässä polttoainejutussa nyt on? Ihan normaali tiedottamista pelastuslaitokselta. Koneessa ei ollut polttoainetta-->ei tulipalovaaraa. Tulipalovaara lienee pelastuslaitokselle hyvin tärkeä asia onnettomuustilanteessa, joten on luonnollista, että siitä puhutaan myös tiedottamisessa.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Pelastuslaitoksen mukaan koneessa ei ollut polttoainetta, joten onnettomuudesta aiheutunut palovaaraa. "

 

...  :o

 

Kieltämättä kuulostaa hauskalta. Kyse voi tietty olla siitäkin, että toimittaja kysyy "Syttyikö kone palamaan", johon pelastustoimen johtaja vastaa "Koneessa ei ollut polttoainetta, joten palovaaraa ei ollut". Siitä sitten maininta lehteen, ja hymyilyn kohteeksi joutuu....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen puskaanmenon syytäkö täällä ei sitten kerrota, vai eikö pilotti sitä kehtaa kertoa? Joku toinenkin sen varmasti tietää mut taas tämä salaperäisyyden kuilu on auki pohjiaan myöten. Olisi tuokin tieto hyväksi opiksi kaikille miksi lasku jäi vajaaksi?  :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen puskaanmenon syytäkö täällä ei sitten kerrota, vai eikö pilotti sitä kehtaa kertoa? Joku toinenkin sen varmasti tietää mut taas tämä salaperäisyyden kuilu on auki pohjiaan myöten. Olisi tuokin tieto hyväksi opiksi kaikille miksi lasku jäi vajaaksi?  :-[

 

Eiköhän se pilotti kerro syyt ihan haluamalleen kohdeyleisölle. Ei se automaattisesti ole kehtaamiskysymys jos kaikkia tietoja ei tuoda justiinsa heti flightforumin raadin pureskeltavaksi  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen puskaanmenon syytäkö täällä ei sitten kerrota, vai eikö pilotti sitä kehtaa kertoa? Joku toinenkin sen varmasti tietää mut taas tämä salaperäisyyden kuilu on auki pohjiaan myöten. Olisi tuokin tieto hyväksi opiksi kaikille miksi lasku jäi vajaaksi?  :-[

 

Kone jäi vajaaksi sen takia että korkeus ei riittänyt kentälle asti. Ne asiat mitkä johtivat tähän johtivat tilanteen syntymiseen kertokoot pilotti, tosin hän ei ole forumin käyttäjä.

 

Muutenvaan, monesti ihmetyttää tiedonhinku ja vastaava sosiaaliporno. Mä en lue seiskaa, iltapulujakin harvemmin. Suurelle yleisölle lienee tullut riittävästi tietoa. Forumilaisia en laske lähipiiriin, yksittäisiä tapauksia kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kieltämättä kuulostaa hauskalta. Kyse voi tietty olla siitäkin, että toimittaja kysyy "Syttyikö kone palamaan", johon pelastustoimen johtaja vastaa "Koneessa ei ollut polttoainetta, joten palovaaraa ei ollut". Siitä sitten maininta lehteen, ja hymyilyn kohteeksi joutuu....

 

Muistaakseni noin 1980  PIK-20D törmäsi voimajohtoihin ja syttyi palamaan.  Että kyllä kone voi palaa vaikka siinä ei bensaa olisikaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistaakseni noin 1980  PIK-20D törmäsi voimajohtoihin ja syttyi palamaan.  Että kyllä kone voi palaa vaikka siinä ei bensaa olisikaan.

 

Tarkemmin sanottuna 18.5.1980 OH-448 Tuomarinkylän pelloilla ja oli FK Cumuluksen PIK-20/B. Ohjaaja putosi ohjaamosta ja menehtyi saamiinsa vammoihin.

 

Edit: Tammelassa kävi muuten OH-806:lle (LS-6B) 08.06.1994 samoin, mutta ohjaaja säilyi hengissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Edit: Tammelassa kävi muuten OH-806:lle (LS-6B) 08.06.1994 samoin, mutta ohjaaja säilyi hengissä.

Olin siinä 300m päässä tiellä bongaamassa peltokeikkoja Portaan keskusta 400m Räpykylän suuntaan kun näin koneen finaalissa yli tien  ja hetkeksi käänsin päätäni niin kuului kova paukaus/rämähdys. Luulin että tuli kolari jossain siinä tiellä kun oli autoja+putkia jo parkissa mutta samalla huomasin ilmassa ison savupallon. Sekunnin löi tyhjää, miten purtsikka voi "räjähtää" ilmassa, ennen kuin huomasin ne voimalinjat ja tajusin homman ja aika pahan tunteen se toi mieleen. Onneksi kohta sieltä jo lähimpänä olleet taluttivat nokista pilottia yli tien varmaan navetan vesikraanan alle, jolloin helpotti itselläkin. Lisäsäväyksen toi vielä se kun ko. pilotti oli vuosikausia aikaisemmin tullut peltoon ihan kodin lähelle naapurin peltoon ja kävi silloin ennen kännykkäaikakautta meiltä soittamassa. Eiköhän silloin pilotti myös kaffeet ja pullat saanut odotellessa. Saman pilotin tapasin taas muutama vuosi sitten peltokeikan jälkeen Loimaan Hirvikosken lähellä ja hän muisti minut siltä varmaan 20v+ takaiselta keikalta. Ja tosiaan, tämä Portaan tapaus, siinä alkoi ehkä 10-15min törmäyksen jälkeen kone palamaan, ainakin itselle isona yllätyksenä ja aika pitkän ajan kuluttua vielä se palon alku oli.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kone jäi vajaaksi sen takia että korkeus ei riittänyt kentälle asti. Ne asiat mitkä johtivat tähän johtivat tilanteen syntymiseen kertokoot pilotti, tosin hän ei ole forumin käyttäjä.

 

Muutenvaan, monesti ihmetyttää tiedonhinku ja vastaava sosiaaliporno. Mä en lue seiskaa, iltapulujakin harvemmin. Suurelle yleisölle lienee tullut riittävästi tietoa. Forumilaisia en laske lähipiiriin, yksittäisiä tapauksia kyllä.

 

Tälläisellä foorumilla ihan ok kysyä tarkempaa kuvausta tapahtuneesta, näin mielipiteenä. Tarkempi informaatio tapahtuneesta saattaa estää toisen samanlaisen tapahtuman, täällä kun moni lentää..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään