Lauri Liuhto

Finskin Caravellen kaappauksesta 1978

30 viestiä aiheessa

Ilta-Sanomat kertoo ainakin minulle uutta tuon kaappauksen kulusta:

"Finnairin konekaappauksessa 1978 jouduttiin avaamaan koneen ovi ilmassa.

...

Oven avaamisen taustalla oli aseistautuneen kaapparin, oululaisen merkonomin Aarno Lamminpartaan pyrkimys hävittää todistusaineistoa lievemmän tuomion toivossa."

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=2182409

Ei taida olla tuolta ajalta foorumin historiaa tallessa, ei pääse katselemaan millaista keskustelu oli silloin  :laugh:

--

Lauri

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tunne caravellea vaikka olen sellaisella pikkupoikana matkustanut että onko siinä dc9 tavoin portaat takana? Että olisiko se ollut se ovi?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En tunne caravellea vaikka olen sellaisella pikkupoikana matkustanut että onko siinä dc9 tavoin portaat takana? Että olisiko se ollut se ovi?

On takaportaat samalla tavalla. Luulisin että tarkoittavat niitä. Sivu-oven avaaminen (mikäli sen edes auki saisi) ja kamojen heittäminen suoraan moottoriin tuntuu epätodennäköiseltä ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tässä kuva SASsin peräovelta

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni tuo kaappausvälineiden hävittäminen ovi avaamalla on jo vanhaa tietoa. Itse olin tuosta kuullut jo samana vuonna mutta en luonnollisestikaan muista mistä tuon luin tai kuulin koska tapahtumasta on jo aikaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mielestäni tuo kaappausvälineiden hävittäminen ovi avaamalla on jo vanhaa tietoa. Itse olin tuosta kuullut jo samana vuonna mutta en luonnollisestikaan muista mistä tuon luin tai kuulin koska tapahtumasta on jo aikaa.

Totta tämä tapahtui jo yli 30 vuotta sitten. En ole lukenut tämän IS:n toimittajan kirjoittamaa kirjaa ja olettaisin etten ole menettänyt mitään elämää suurempaa draamaa puhumattakaan tragediasta. Eiköhän tässä ole enneminkin kysymys aviisin markkinoinnista, kuin oven avaamisesta ilmassa piste

topi

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sama eilen Hesarin kuukausiliitteessä.Heikki

Paperilta en löytänyt ? Oliko se vaan dikisanomissa ?

Kaappausten aikaan holding RWY15 olikin yhtäkkiä pommisuoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Oli tuo aivan paperiversiossa, kuvassa vielä tuiman näkönen vankeinhoitolaitoksen kaveri.

Asia pihvi. Otanpa vielä toisenkin silmän käteen ja lähden plaraamaan.  :-[

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Joo tuon kaapauksen muistan hyvin vaikka siitä onkin jo 32 vuotta aikaa.  Siihen aikaan kysyttiin Oulussa " Että ookkona Oulusta Juokkkona piimää pillillä?"  Tuon Lamminpartaan tempauksen jälkeen tuo kysely muuttui sanamuotoon:"OOKKONA OULUSTA KAAPPAKKONA KONNEEN?"

:D

Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tuo mennee kyllä oikialla Oulunmurteella: "Ookkonää Oulusta ja kaappaakkonää lentokonneita..." ;D

Markku

Avojalkane Oululainen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse katselin aikanaan koneen saapumista Hesaan Martsarista kotoa kerrostalon parvekkeelta. Oli helppo tunnistaa kun muuta liikennettä ei ollut!

Hauskana yksityiskohtana tapauksesta; muutin Ouluun 1996 ja kun ajelin ekaa kertaa Höyhtyällä niin totesin heti että tuossa asui Aarno Lamminparras konekaappari ja paikallinen kysyi että mistä sä tollaisen voit tietää..... Oli jäänyt pidätyskuvat hyvin mieleen telkkarista ja taustalla oleva talo.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asustaakohan Lamminparras tätänykyä ja edelleen Ruotsissa?

"Kaikki rikollistaustaiset suomalaiset HETI luovutettava takaisin ulkomailta!" ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Asustaakohan Lamminparras tätänykyä ja edelleen Ruotsissa?

"Kaikki rikollistaustaiset suomalaiset HETI luovutettava takaisin ulkomailta!" ;D

Korjaan; luovutettava takaisin ulkomaille :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Korjaan; luovutettava takaisin ulkomaille :thmbup:

No juu, mutku siinä piilee riski, että vastavuoroon ulkomaisia konnia luovutetaan meille... ???

Suomalaiset ovat kiitettävän hyvin malttaneet olla kaappailematta lentsikoita. Lamminpartaan tapausta edeltävänä vuonna pari onnetonta neuvostoliittolaista kaappasi koneen Suomeen ja heidät luonnollisesti palautettiin äiti Venäjän huomaan - teloitettaviksi. Olisivat varmaan mieluusti tulleet luovutetuiksi Suomeen...

Palvelin juuri silloin Ilmavoimissa ja tapaus aiheutti pientä kohinaa.

Sittenhän 1986 nähtiin toinen kotimainen yritys, kun yhteiskunnallisesti sisäisen valaistuksen kokenut kaksikko suunnitteli kaappauskeikan. Toinen heistä (se joka ei ehtinyt hankkiutua poseen) käytti mm. "hypnoottis-magneettisia katseita" vastarinnan nujertamiseen. :o

Mikä noita oululaisia oikein vaivaa? (ei vaiska, siellä asuu mukavaa väkeä)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten olen joskus kertonutkin, niin Helsingin lähestymislennonjohdossa liikennettä hoitivat tutkalla Esa "Jösse" Karhunen (APP 119,1) ja allekirjoittanut (DIRECTOR 119,9). Vuoroesimies oli Tapio "Tapsa" Moilanen.

Kuulin Finnairin Caravellen sanovan Jösselle "meidät on kaapattu". Jösse siirsi heti kaiken muun liikenteen minulle ja Tapsa hälytti tarkistuslistan mukaan. Tavanomaisesti alkaneesta työvuorosta tuli unohtumaton.

Esa

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään