Jukka Nisula

Putkikonttori Oy:n lentokonelahjoitus 1940

4 viestiä aiheessa

Vanhoja mikrofilmejä selaillessani löytyi seuraava uutinen Keskipohjanmaa-lehdestä 30.12.1940.

 

Lentokone ilmavoimillemme

 

"Puolustuslaitos on jälleen saanut vastaanottaa huomattavan suurlahjoituksen. Helsingissä on Putkikonttori Oy:n johtaja V. Haajanen lahjoittanut ilmavoimillemme lentokoneen."

 

Äkkiseltään en muista, mikä konetyyppi tai koneyksilö olisi ollut kyseessä. Tietääkö tai muistaako joku?

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
"Puolustuslaitos on jälleen saanut vastaanottaa huomattavan suurlahjoituksen. Helsingissä on Putkikonttori Oy:n johtaja V. Haajanen lahjoittanut ilmavoimillemme lentokoneen."[/i]

 

Äkkiseltään en muista, mikä konetyyppi tai koneyksilö olisi ollut kyseessä. Tietääkö tai muistaako joku?

Beechcraft C-17L BC-1.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Beechcraft C-17L BC-1.

 

Terv,

 

Kössi

 

Kiitti Kössi, elikkä siis "Kalle-Kustaa".

 

Laitetaan tähän vielä wikipedian tiedot koneesta:

 

"Käyttö Suomessa

 

Suomen ilmavoimissa oli käytössä kaksi Beechcraft 17-konetta, toinen mallia B17L vuosina 1940-1945 tunnukseltaan BC-1 ja toinen mallia D17S vuosina 1951-1958 tunnukseltaan BC-2.

 

BC-1:n oli alun perin omistanut Etelä-Afrikassa asunut tanskalainen kapteeni Otto Thaning vuonna 1935. Tunnukseltaan ZS-BBC ollut kone tuhoutui Luandassa vuonna 1936 mutta sen moottori lähetettiin tehtaalle, jossa se asennettiin uuteen runkoon, joka sai saman tunnuksen. Tanskaan lennettyään Bröderne Dahls A/S luovutti koneen Suomen edustajalle Malmössä 19. helmikuuta 1940. Siirtolennolla koneen tunnus oli OH-BCI. Kone oli Ilmavoimien esikunnan yhteyskäytössä kunnes se vaurioitui laskussa 27. tammikuuta 1945. Veljekset Karhumäki peruskorjasi koneen ja se sai siviilitunnuksen OH-PKA. Kone tuhoutui laskussa Kuorevedelle 3. joulukuuta 1947. Koneen lempinimenä oli Kalle-Kustaa.

 

BC-2 oli vuonna 1944 Yhdysvaltojen ilmavoimille valmistettu D17S, sotilasversioltaan UC-43 Traveler. Veljekset Karhumäki osti koneen Norjasta vuonna 1949, ja seuraavana vuonna se sai tunnuksen OH-VKN. Ilmavoimat lensi koneella 700 h vuoteen 1958 asti ja myi sen 25. huhtikuuta 1960. Koneen lempinimenä oli Piiska.

 

lähteet: Timo Heinonen: Thulinista Hornetiin - 75 vuotta Suomen ilmavoimien lentokoneita. Keski-Suomen ilmailumuseo, 1992. ISBN 951-95688-2-4."

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitti Kössi, elikkä siis "Kalle-Kustaa".

 

Laitetaan tähän vielä wikipedian tiedot koneesta:

 

"Käyttö Suomessa

 

Suomen ilmavoimissa oli käytössä kaksi Beechcraft 17-konetta, toinen mallia B17L vuosina 1940-1945 tunnukseltaan BC-1 ja toinen mallia D17S vuosina 1951-1958 tunnukseltaan BC-2.

 

BC-1:n oli alun perin omistanut Etelä-Afrikassa asunut tanskalainen kapteeni Otto Thaning vuonna 1935. Tunnukseltaan ZS-BBC ollut kone tuhoutui Luandassa vuonna 1936 mutta sen moottori lähetettiin tehtaalle, jossa se asennettiin uuteen runkoon, joka sai saman tunnuksen. Tanskaan lennettyään Bröderne Dahls A/S luovutti koneen Suomen edustajalle Malmössä 19. helmikuuta 1940. Siirtolennolla koneen tunnus oli OH-BCI. Kone oli Ilmavoimien esikunnan yhteyskäytössä kunnes se vaurioitui laskussa 27. tammikuuta 1945. Veljekset Karhumäki peruskorjasi koneen ja se sai siviilitunnuksen OH-PKA. Kone tuhoutui laskussa Kuorevedelle 3. joulukuuta 1947. Koneen lempinimenä oli Kalle-Kustaa.

Täsmennetään hieman:

- Nimi Kalle-Kustaa oli koneessa sodan jälkeen sen ollessa siviilirekisterissä OH-PKA:na,

- Ensimmäinen ZS-BBC oli B-17L, tämä jälkimmäinen C-17L. Vahvistus löytyy koneen papereista, jos joku haluaa tarkistaa,

- Putkikonttori Oy oli Bröderne Dahls'n tytäryhtiö

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään