Lasse Nygren

Suurin Malmille laskeutunut lentokone?

9 viestiä aiheessa

Tuli tässä vain mieleen,että mikä mahtaa olla suurin Malmin lentoasemalle laskeutunut lentokone? Itselläni ei ole tästä minkäänlaista tietoa, mutta jos jollain olisi? Kuviakin saa laittaa.

::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oishan se MD83 ollut hienoa nähdä siellä muutenkin, kuin ylösvetona.

Olishan se...harmi vaan että meni baana rullalle jos semmoisella sinne laskis sinne...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Avro 85 raskaampi kuin DC-6, jolla on lennetty Malmille ?

 

Erkki

Pikaisella tutkinalla ne on hyvinkin saman painoisia, molempen tyhjäpaino on jotain 23-24t riippuen mallista, mutta DC6:n MTOW on 48t kun Avrolla oli 43t, tosin tuskin kumpaakaan täysillä painoilla tuolta operoitaisi...ja luulen että DC6:n "jalanjälki" ei ole niin raskas kuin Avron, mutta tuo pitää tarkistaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isoin potkurikone, joka on laskeutunut Malmille, on ainakin Junkers Ju-90. Kys. kone upposi lasketuessaan akseleitaan myöten.

 

[ Attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Isoin potkurikone, joka on laskeutunut Malmille, on ainakin Junkers Ju-90. Kys. kone upposi lasketuessaan akseleitaan myöten.

 

Tapauksesta lisää http://www.pelastamalmi.org/fi/luettavaa/suosta1.html

----------------

Tattarisuo muistuttaa itsestään

Perjantaina 30. päivänä heinäkuuta vuonna 1937 kello 17 laskeutui Malmin lentoasemalle Saksan ylpeys, lentojättiläinen Generalfeldmarschall von Hindenburg. Ihmettä oli rientänyt tuijottamaan myös Helsingin kaupunginvaltuusto suoraan kokouksestaan.

 

Hallintorakennuksen edessä seisoi valtava "aaltopeltinen", 4-moottorinen ja 4-lapapotkurinen Junkers. Se oli tuonut mukanaan Helsingin ammunnan MM-kilpailuihin Latvian edustusjoukkueen.

 

Kone oli rakennettu jo vuonna 1931 ja siihen aikaan vielä uskottiin dieselmoottoreihin lentokoneiden voimanlähteenä. Neljä 750 hevosvoiman moottoria, kaksikerroksinen runko, johon mahtui 26 matkustajaa, miehistö ja täydellinen ruokailusali. Koneessa oli nykyaikaiset Telefunkenin radiot ja radiosuunnistuslaitteet.

 

Vierailu jäi koneelle samalla viimeiseksi, sillä nousukiitoon valmistautuessaan kone upposi pyöränakseleitaan myöten suohon kiitoradan Tapanilan puoleisessa päässä. Kuopassa lepäsi Saksan ylpeys ja Väinö Bremerin ennustus oli toteutunut ensimmäisen kerran sataprosenttisesti. Kone pulpahti lopulta kovan ähellyksen, kaivamisen ja vetämisen jälkeen radalle, mutta saksalaiset saivat sillä kertaa Tattarisuosta tarpeekseen. Häveliäisyyssyistä sanomalehdet eivät kirjoitelleet tapauksesta, mutta omin silmin olin poikana ihmettä todistamassa. Suurelle Saksalle ja Helsingin kaupunginvaltuutetuille julkisuus olisi tuntunut nöyryyttävältä. Kone tyhjänä lentokapteeni Brauer starttasi Tattarisuolta Hindenburgillaan hikihelmet kai koppalakkinsa sisällä höyryten ja odottaen malttamattomana Berliinin kentän tukevaa betonipintaa.

-----------------------------------

 

Eli se uppoaminen tapahtui ilmeisesti vasta "nousukiitoon valmistautuessa"

 

Edit: Korjaan virheeni: Hindenburg oli Junkers G38, ja se ei siis tullut enää toista kertaa http://www.geocities.com/hjunkers/ju_mispl.htm

 

 

Ju-90:stä on kuvia (joissa ei näy aaltopeltiä :-X )http://www.valt.helsinki.fi/projects/kmuisti/matapupu/malmi/lentokentta/sivkone.htm

 

Edit2: Sen sijaan aaltopeltiä löytyy täältä

http://www.geocities.com/hjunkers/ju_g38_a1.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään