Tumi Hämäläinen

Haluaa makron!

15 viestiä aiheessa

Näläkä kasvaa syödessä, ja nyt haluaisin kuvata pieniä kohteita läheltä. Siis makrolinssi hankintalistalla. Runkona mulla on Canon 550D. Mitä suosittelette okulääriksi hyvällä hinta-laatu -suhteella?

Niin no, ei ole iso lompsa - vieläkään. Jätä siis ehdottamatta niitä tyyriimpiä putkia.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Näläkä kasvaa syödessä, ja nyt haluaisin kuvata pieniä kohteita läheltä. Siis makrolinssi hankintalistalla. Runkona mulla on Canon 550D. Mitä suosittelette okulääriksi hyvällä hinta-laatu -suhteella?

Niin no, ei ole iso lompsa - vieläkään. Jätä siis ehdottamatta niitä tyyriimpiä putkia.

Osta aluksi esim. kenkon tai marumin loittorenkaat... niillä saa periaatteessa minkä tahansa linssin makroksi.

Tarkennus toki useimmiten hoituu manuaalina ja kauas et voi tarkentaa.

Itse tykkään käyttää yhdistelmää 50mm 1.8 II ja siinä marumin loitot (jotka maksoi joskus noin 100e)

Tässä kenkon vastaava ja näköjään hieman laadukkaampi kuin marumi http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?products_id=375

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Osta aluksi esim. kenkon tai marumin loittorenkaat... niillä saa periaatteessa minkä tahansa linssin makroksi.

Itse tykkään käyttää yhdistelmää 50mm 1.8 II ja siinä marumin loitot (jotka maksoi joskus noin 100e)

Tässä kenkon vastaava ja näköjään hieman laadukkaampi kuin marumi http://www.maitolaituri.tv/product_info.php?products_id=375

Aijaa, olen niin noviisi, etten noita loittorenkaita edes muistanut. Olen toki kuullut niistä. Hmmm... pitää harkita kun ne kerran näyttävät soveltuvan tuohon meikäläisen tsydeemiinkin. Mulla on se peruskittiobjektiivi tietysti (18-55). Senkö kanssa voisi kokeilla niitä loittoja?

No entä mitä tapahtuu, jos laitan niitä loittoja tuohon isomman putken (70-200) väliin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Molemmat soveltuu ihan hyvin... tai siis ainakin itse olen molemmilla napsinut makroja myös.

70-200 on ihan kätsy, sillä saa noin puolesta metristä 4cm alueen kuvattua, kun laittaa kaikki kolme loittoa kiinni... esim. perhosia varten hyvä jos ovat arkaa sorttia.

18-55 linssillä saa sellasen sentin alueen kuvaan kun on kaikki kiinni ja putki 55mm kohdalla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jaha. No kiitos, Jani, vinkeistä. Täytyy käydä huomenna ihan kauppa-kaupassa zoomailemassa loittoja. Kokeilen aluksi niillä, ja halvempaakin on kuin varsinainen makrolinssi. Tosin, taitaa sitten olla enemmän näpräämistä palikoiden kanssa?!

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nyt pitää tyhmän kysyä, kun en ole netistä löytänyt selkokielistä esitystä loitoista. Mitä ne siis ovat? Miten ne vaikuttavat objektiiviin tai kuviin?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

laitetaan tähän hännille ku parempaakan löydy/uutta tarvii avata :-[

Eikö canon 1100d:ssa saa aukko pysymään halutussa ennen manuaalisen loittorengassarjan vaihtoa ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yllä olevassa linkissä kerrotaan, kuinka aukon saa asetettua:

- aseta kamerasta aukoksi esim. f/22 (ilman jatkepalaa optiikka normaalisti rungossa kiinni)

- paina syväterävyyden tarkistusnappi pohjaan (yleensä objektiivin irrotusnapin vieressä)

- ota objektiivi irti

Objektiivi pitää ottaa siis irti syväterävyyden tarkistusnappi pohjassa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Putoaa se mullakin 7D:ssä 00:aan siinä vaiheessa, kun loittorenkaat on välissä. Ja tottakai se putoaa, eihän kamera tiedä enää silloin, että mikä aukko siinä objektiivissa on, kun loittorenkaiden läpi ei tule tietoja.

1100D:ssä ei taida erillistä syvyysterävyyden tarkistusnappia olla, mutta 1100D:n käyttöoppaassa sivulla 96 kerrotaan, kuinka sen voi ottaa käyttöön. Nettiversiossa oli ainakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

jahas,eli turha luottaa näyttöön jos ohjeitten mukaan mennään.

22 on jos on pakotettu olemaan,eli kuvasta tarkastetaan ja FxIF:kin näyttäköön 00:aa.

Aukko on ja pysyy asetetussa  :P

Luulo oli että arvo pakoteen myös näkymään kun obj. on irroitettu  :-[ )

Kiittää ja kuittaa

jatketaan harjoituksia

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään