Ismo Nurmi

Miksi Bodossa on Sääsken replika?

9 viestiä aiheessa

Tutustuin tuossa joutessani Bodon ilmailumuseon tarjontaan ja hämmästyin, kun siviilipuolen vähistä lentokoneista yksi on Sääsken replika. Oliko norjalaisilla tätä konetyyppiä vai mistä on kysymys?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin kuin tuolla museon sivuilla kerrotaan, on Suomen Ilmailumuseon Sääski ollut replikan esikuva. Muistan itsekin tavanneeni pariin kertaa norjalaisia heidän ollessa mittaamassa (talvipakkasella) konetta Vantaalla.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä tarina. Kumma, kun täällä Sääsken kotimaassa on jäänyt tälläinen episodi pimentoon.

 

Gidsken Jacobsenin ja Sääsken tarinasta on kuva ja juttua parilla sivulla muun muassa ilmailuhistorioitsija Jaakko Alakulpin kirjassa "Lapin ilmailuhistoria I." Alakulpin mukaan näyttää olleen ensimmäinen kerta, kun ulkomaan rekisterissä ollut ilma-alus esiintyi Lapissa.

 

Alakulppi lainaa Pohjolan Sanomissa ollutta lehtileikettä näin:

 

"Kemin seudun vilkas ilmailukesä jatkui elokuussa 1929, kun suomalainen Sääski-Yhtiö myi Sääski II- koneen norjalaiselle naislentäjä Gidsken Jacobsenille Narvikiin. Lentomestari Georg Jäderholm toimi Sääski-yhtiön pääohjaajana ja oli siirtolennolla mukana opastaakseen neiti Jacobsenia vielä lentotoimintaan ja vesikoneen käyttöön. Narvikissa, josta tulee koneen kotipaikka, ovat sitten vuorossa huoltomekaanikot..."

 

Norjalaisen Sääski II- koneen kylkeen oli merkitty N 40 "Måsen" eli Lokki.

 

Alakulppi jatkaa: "Kone saapui perjantaina 23.8.1929 Vaasan kautta Kemiin ja laskeutui Hahtisaareen klo 12.50. Koneeseen tankattiin polttoainetta 120 litraa. Lentäjien tarkoituksena oli jatkaa matkaa Ruotsin yli Narvikiin, mutta Pohjois-Ruotsin viranomaiset eivät myöntäneet ylilentolupaa! Niinpä Jäderholm tilasi polttoainetta kauppias Anttilalta Muoniosta, ja jatkoi lentoa Jacobsenin kanssa Muonion ja Enontekiön kautta Norjan Narvikiin.

 

Neiti Gidsken Jacobsen oli tuohon aikaan, nuoresta iästään (21 v.) huolimatta, norjan tunnetuin naislentäjä."'

 

Sääski II oli ensimmäinen vientikoneemme.

 

Jukka

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Sääski II oli ensimmäinen vientikoneemme.

Pienenä tarkennuksena, että Sääski oli ensimmäinen vientikone kokonaan kotimaisena tyyppinä. Latviaanhan meni kaksi Hansaa ennen tätä.

 

Terv,

 

Kössi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pienenä tarkennuksena, että Sääski oli ensimmäinen vientikone kokonaan kotimaisena tyyppinä. Latviaanhan meni kaksi Hansaa ennen tätä.

 

Terv,

 

Kössi

 

Jep, näinhän se on, kiitos täsmennyksestä Kössi. Tuosta Osakeyhtiö Sääskestä, kuudesta rakennetusta siviili-Sääskestä, ja kyseisen konetyypin vaiheista myös Ilmavoimissa löytyy erittäin paljon tietoa Suomen Ilmailuhistoriallisen Lehden numeroista 4/2000, sekä 1, 2, ja 3/2001. Kirjoittajana on ansiokkaasti Jukka Raunio, piirrokset Pentti Manninen.

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään