Peter Lord

"Tullaan kierrokseen kuuden minutin kuluttua"

399 viestiä aiheessa

Väistämissäännöt koskee sitten samalla tavalla kanootteja, purjeveneitä, soutuveneitä  ja ruotsinlaivoja. Hevosvoimista niissä ei puhuta.

 

Niin, annoin tuossa vaan omaa mieltä lämmittävän vertauksen lentämisen ja veneilyn väliltä. Sääntöjä on toki vesiliikenteessäkin. Avomeri ja 454 kuutiotuumaisten veekasien jylinä on vain jotain ihan muuta, kuin esim. voimattoman 180hv paskacessnan tärinä - ja edelleen, ei ole provokaatio, vaan oma mielipide. Silti käyn yhä kentällä, joskus ulkoiluttamassa välinettä, en saa siitä oikein mitään irti, työnnän halliin ja lähen kaljalle. Sitä ei voi enää kutsua kivaksi harrastukseksi...Se on nähty - siitä puutuu se "jokin". Mutta nämä on niitä asioita mistä ei kannata tehdä numeroa.

 

Palattaisko ETA vs ETE settiin, niin mentäisi taas asian ytimeen  ;)

 

Kalle, sähän oot sun purjevenees kanssa vähän niinkuin purjelentäjä??? Ja mä oon niinku moottorilentäjä??? Nyt laitetaan muuten pikimmiten piikittely pystyyn  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Avomeri ja 454 kuutiotuumaisten veekasien jylinä on vain jotain ihan muuta, kuin esim. voimattoman 180hv paskacessnan tärinä

 

Mennään vaan ytimeen, mutten voi olla mainitsematta, että tämähän on vain oma valinta. Paskacessnassa voi olla pieni moottori, mutta jos se ahistaa, niin saahan noita lentsikoita 720 kuutiotuumaisella kasibokserillakin. Tai pistetään RR Merlin samoin tein. Hyvät höpinät! ;D

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mennään vaan ytimeen, mutten voi olla mainitsematta, että tämähän on vain oma valinta. Paskacessnassa voi olla pieni moottori, mutta jos se ahistaa, niin saahan noita lentsikoita 720 kuutiotuumaisella kasibokserillakin. Tai pistetään RR Merlin samoin tein. Hyvät höpinät! ;D

 

-m

 

 

Se 180hv on toki oma valinta - enempään ei oikein ollu kivee  ;D

 

Jos edes jonkinlaisesta realismista puhuttaisiin, niin valintani harrastusvälineeksi olisi ehdottomasti PA-31P, mutta mistä rahat?  ::)

 

Pankkiin en kehtaa mennä hattu kouras - että saiskos vähän limiittii, kun tarttis saaha ääntä koneisiin  :laugh:

 

Veneet on halvempii ostaa ja ylläpitää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missään ei mainita purjekoneita......

 

Huoh. Jos kentän ympäristössä on ilmassa 20 purtsikkaa ja 2 moottorikonetta, niin ketkähän sitä pyhän moottorilentokoneen liikenneilmoitusta lähinnä kuuntelevat? Vaikka kuinka olisi puhe moottorikoneilla tehtävistä ilmoituksista ja arvioista, niin sen verran kannattaa käyttää järkeä, että ymmärtää, että sen saman radiopuhelinliiketeen kuulee myös se epämääräinen harrasteilmailijajoukko.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rannikolla / väylillä on oltava tarkkana, niinkuin korpikentän liikennealueellakin, mutta Offshore on sitten jotain ihan muuta  :thmbup:

 

Sori, meni OT:ksi ja veneilyfoorumin asioihin...

 

Eiks tää sovi myös tähän ilmailukeskusteluun aika hyvin?   8)

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä kun itse yritän vaan säilyä hengissä.

 

No olisit heti sanonut. Helpointa se on tehdä myymällä kone(et) ja siirtymällä lentoyhtiön asiakkaaksi. Siellä rutinoituneet ammattilaiset hoitavat homman kotiin tehtävää varten suunnitellulla kalustolla lähes kaikenlaisissa olosuhteissa moninkertaisten laatujärjestelmien valvoessa toimintaa. Mitäpä sitä suhaamaan pärrävärkeillä ite.

 

Vähemmän radikaali strategia säilyä hengissä on keskittyä olennaiseen, joka korpikenttien ilmailussa on ETA/ETE:n sijaan radiolaitteiden oikea käyttö.

 

;)

 

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,92654.msg1164304.html#msg1164304

 

Mika

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huoh. Jos kentän ympäristössä on ilmassa 20 purtsikkaa ja 2 moottorikonetta, niin ketkähän sitä pyhän moottorilentokoneen liikenneilmoitusta lähinnä kuuntelevat? Vaikka kuinka olisi puhe moottorikoneilla tehtävistä ilmoituksista ja arvioista, niin sen verran kannattaa käyttää järkeä, että ymmärtää, että sen saman radiopuhelinliiketeen kuulee myös se epämääräinen harrasteilmailijajoukko.

 

Joo... mutta niin kuin Peterkin on jo todennut, purjekoneet eivät liity tähän keskusteluun millään lailla. Tuollainen ilmoitus, oli ETAa, ETEä tai mitä vaan, ei vaikuta mitenkään purjelentäjään. Sehän on vain radiokohinaa, joka toivottavasti loppuu mahdollisimman nopeasti. Paras mitä voi tapahtua, on vastaustokaisu: "Kentällä purjelentotoimintaa".

 

Purjekoneet eivät myöskään ilmoita mitään ETAa tai muutakaan ennen myötätuuli-ilmoitusta, niin että moottorikoneet kumminkin sovittavat itsensä liikennetilanteeseen visuaalisesti. Eli äijät kattoo klasista ulos.

 

Moottorilentäjien keskinäistä höpötystä, tuommoiset ETAt.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koskee niin purjekoneita kuin niitä saamarin elämää ymmärtämättömiä IFR moottorilentäjiäkin.

 

Täähän nyt varmaan on provo, mutta eiks silti ihan oikeesti vois jo pikku hiljaa yrittää päästä eroon tosta meijän ilmailuharrastus on parempi ja oikeampi kuin teidän ilmailuharrastus -asenteesta? Se on aika lapsellista. Tai pitäiskö sanoa aikuisellista. Lapsethan ovat kuitenmin yleensä sangen suvaitsevaisia.

 

-A-

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täähän nyt varmaan on provo, mutta eiks silti ihan oikeesti vois jo pikku hiljaa yrittää päästä eroon tosta meijän ilmailuharrastus on parempi ja oikeampi kuin teidän ilmailuharrastus -asenteesta? Se on aika lapsellista. Tai pitäiskö sanoa aikuisellista. Lapsethan ovat kuitenmin yleensä sangen suvaitsevaisia.

-A-

 

Juuri näin :thmbup:

 

Kun kerran on tarkoitus pysyä myös hengissä harrastuksen parissa, niin silloin joutuu hyväksymään sen tosiasian että ilmatila on kaikille yhteinen ja siellä kentän lähellä voi olla kaikenlaisia räpistimiä radiolla tai ilman.

Tämän vuoksi on sisäistettävä myös se että "kohdeyleisökin" on samaa ilmailijaporukkaa välineestä riippumatta jolloin ilmoituksiin sekä ilmatilan seurantaan on panostettava itse kunkin. 

 

Enpä ole ennen tähän asiaan liiemmälti kiinnittänyt huomiota, mutta uskoisin että jatkossa ilmoittelen saapumisajat sekä minuutteina että kellonaikana.

 

Hyödyllinen keskustelu tämä on ollut joka tapauksessa, kiitos siitä :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En nyt ota kantaa siihen, että ETA vai ETE. Niin monta mieltä kuin miestäkin. Jotenkin vai on pistänyt silmään keskustelun tiimellyksessä se, kun puhutaan valvotuista ja valvomattomista lentopaikoista eli niistä korpikentistä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että niillä korpikentillä voi olla enemmän liikennettä näin kesäaikana, kuin jollain Suomen valvotuilla lentokentillä. Että ei ole aina ihan sama mitä sinne radioon höpiseen ja kauanko sitä tangettia pitää painettuna. Kuinka ilmaisen itseni ja aikeeni mahdollisimman selvästi. Oli kyse sitten ajan, paikan tai jonkun muun ilmoittamisesta. Sitä mietin ainakin itse ennen kuin tangenttia painan. Joskus siinä onnistun paremmin ja joskus huonommin ;) Eli, kuitenkin parempi sanoa jotain, kuin pitää suunsa kiinni siinä pelossa että foorumilla pian puhutaan :-[

T. Jari

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä siinä on vaikeata pursipiloteille ilmoittaa paikkansa kun joku kenttää lähestyvä ilmailija antaa liikenneilmoituksensa. Usein tokaistaan vaan että kentällä pursitoimintaa.

On turha sanoa että liikenne ilmoituksia kuulee liikaa. Usein pursi porukka keskenään täyttää jakson keskenään ja väliin kun tulee oikea liikenneilmoitus niin siihen ei vastata. Vedotaan että kun meillä on neljä konetta ilmassa niin vaikeata on kertoa paikkatietonsa ja korkeuden.. ei siihen aikaa kulu. Pitääkö moottoroitujenkin koneiden alkaa survoa kentälle laskuun tai läpäreitä ajamaan välittämättä sen kummemmin  muista ilmailijoista...OH... kaartaa lyhyelle lopuosalle kiitotielle..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen 08:25 ilmoitus " 6 minuuttia kierrokseen". Toista vuorokautta jälkeenpäinkään ei taideta olla myötätuulessa  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huh, huh...

 

Korpikentän pilotti ei lentäessään juurikaan vilkuile kelloa, koska kiinnittää huomionsa aivan muihin seikkoihin. Kuten ympäristön tarkkailuun, jolloin katseen siirtäminen kelloon saattaa aiheuttaa seurattavan kohteen hukkaamisen. Siksi arvio 5 minuuttia sopii mielestäni tässä tilanteessa ehdottomasti paremmin, sanoivat viralliset menetelmät mitä tahansa.

 

ATS-yksiköiden kanssa toimiessa ETA-ajat ovat mielestäni itsestäänselvyys.

 

Näin on. Jouni sanoi asian "ytimen".

 

Miettikää, mikä on radiopuhelinliikenteen ja radion käytön perimmäinen tarkoitus...

 

Maalaisjärkeä...tärkeintä, että asia tulee ymmärretyksi ja pilotit hahmottaa, missä muut menee, oli se sanottu fraasi mikä tahansa.

 

Tilannetietoisuus...ja sovittautuminen korpikentän muuhun liikenteeseen. Ja M Arkun mainitsemat suoraan korpikentän pitkään finaaliin liittymiset eivät kuulu hyvään ilmailutapaan.

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaneeko kukaan enää muistaa, mitä kysyin ensimmäisessä tämän ketjun viestissä?

Palstan valtasi salamannopeasti protektionistinen henki. 

Ihan Selvästi Se Tähtinen Taas Haukkuu Meitä Ja Meidän Kulttuuria. 

Sille Täytyy vastata Heti Jotakin Nasevaa.

Ihan Sama Mitä - Kunhan Se Vaan Kyseenalaistaa Alkuperäisen Kysymyksen.

Ja Kysyjän.

 

 

Minä edelleenkin koetan säilyä hengissä ja yritää hahmottaa jollakin tavalla, onko siellä, minne olen menossa, samaan aikaan toinen kone johon saattaisin törmätä (tai se minuun).  Minua kiinnostaa siis se mihin AIKAAN, ei siis MINKÄ AJAN KULUTTUA siellä ollaan.

 

Kysymykseni oli se, että opetetaanko ultrapiloteille mahd. eri fraseologiaa kuin tyyppihyväksyttyjen lentäjille?

 

Peter

jolla ei ole venettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvähän se on kaikkien radiolla varustettujen ilma-alusten ilmoittaa paikkansa ja korkeutensa kun joku lentokone korpikenttää lähestyy, tuskin se on keneltäkään pois jos sinne aalloille ilmoituksen huutaa. Mutta niin kuin tuossa jo aiemmin todettiinkin, niin siellä korpikentällä saattaa olla yli kymmenen purjekonetta ilmassa, joten tuskin kaikki rupeavat erikseen huutamaan paikkaansa ja korkeuttaan(siinä on jakso jo tukossa) vaan joku näistä yleensä ilmoittaa, että kentällä purjelentotoimintaa ja esim. 15 konetta ilmassa. Useimmitenhan on niin, että purjekoneet lentävät paljon korkeammalla kuin kenttää lähestyvät moottorikoneet, ainoastaan jos joku purtsikka on valunut alemmille korkeuksille ja yrittää etsiä nostoa jostain kentän liepeiltä, lienee turvallisinta ja kohteliainta ilmoittaa siitä lähestyvälle koneelle. Onhan se kuitenkin turvallista lähestyvälle koneelle jos ilmoittaa, että kentällä purjelentotoimintaa jolloin tämä tietää katsella ympärilleen ja varautua tähän lentämällä jo valmiiksi alempana.

 

Saattaahan siellä korpikentällä olla radiottomiakin koneita. Tosin onko nykypäivänä sellaista ilma-alusta(laskuvarjohyppääjiä ja lennokkiharrastajia lukuunottamatta) missä ei olisi radiota  ???   Nyt ollaan kuitenkin jo 2010-luvulla

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin joillekin ultra(jne)piloteille opetetaan molemmat tavat perusteineen (jotka siis varsin hyvin ovat tulleet tässä valotetuiksi). Minä olen tottunut pysyttelemään hengissä lähinnä katselemalla ikkunasta ulos, en niinkään kelloa tuijottamalla. Kun lentonopeuksiin ja etäisyyksiin on syntynyt peukkutuntumaa, käsitys siitä, kuinka paljon aikaa "tästä vielä menee tonne" on vähitellen kirkastunut. On ikäänkuin reaaliaikainen tutkakuva mielessä. Jokainen paikkailmoitus synnyttää sinne uuden täpän, jolla on tietynlainen vektori. Kuva on tietysti karkea monenkin syyn takia. Sen avulla kuitenkin tietää, minne suuntaan kannattaa ensisijaisesti vilkuilla.

 

Kello on tietenkin koko ajan käytössä, mutta sehän on kauhean epätarkka tähtäin: minuutti aikayksikkönä tarkoittaa äkkiä parin kilometrin tähtäysvirhettä. Tarkalla vuorokaudenajalla on itseisarvollista merkitystä lähinnä parissa tapauksessa: onko torni kiinni, salliiko ympäristölupa minun laskeutua, palautanko koneen ajoissa... muuten merkitys painottuu suhteelliseen aikaan: kumpi menee ensin, mitä merkitsen matkapäiväkirjaan, riittääkö pensa...

 

Tämä ketju avattiin - epäilemättä tietoisesti - sen verran komeaan patriarkaaliseen sävyyn, että suosio ja suuret tunteet olivat taatut :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikä siinä on vaikeata pursipiloteille ilmoittaa paikkansa kun joku kenttää lähestyvä ilmailija antaa liikenneilmoituksensa. Usein tokaistaan vaan että kentällä pursitoimintaa.

 

Ilmoitus "purjelentotoimintaa, käytössä rata se ja se" sisältää kaiken tarvittavan informaation mitä lähestyvä moottorilentäjä tarvitsee. Tulkintaohje on: katso ulos ikkunasta, lennä laskukierros ja laske tuolle radalle. Niinkuin tässä on jo monta kertaa todettu.

 

ETA-ajoista, tai yleensäkin moottorilentäjien saapumisilmoituksista, voin todeta purjelentäjän näkökulmasta vain sen, etten kiinnitä niihin minkäänlaista huomioita. Tuskin moni muukaan pursipilotti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Minä edelleenkin koetan säilyä hengissä ja yritää hahmottaa jollakin tavalla, onko siellä, minne olen menossa, samaan aikaan toinen kone johon saattaisin törmätä (tai se minuun). 

 

Tähän hengissäpysymiseen voin antaa heti muutaman konkreettisen vinkin. Jos esimerkiksi (täysin kuvitteellinen tilanne, tietysti...) lennetään 14 koneen voimin porukalla tietylle kentälle, niin hengissäpysymistä edesauttaa huomattavasti se että lennetään samaan suuntaan ja samalla nopeudella kuin muukin porukka. Oma paikkansa säilyttäen, vaikka ei mistään osastolennosta olekaan kysymys. Siis EI tehdä ylimääräisiä mutkia, eikä kolmekuuskymppisiä, vaikka kuinka tekisi mieli nopeammalla koneella lentää ympyrää muun, hitaammin kulkevan porukan ympäri. Tämä tietysti täysin teoreettinen ja kuvitteellinen tilanne. Mutta sitä noudattamalla säilyy taatusti tehokkaammin hengissä kuin vaikkapa opettamalla jaksolla kanssailmailijoita ETA -ajan oikeaoppisesta käytöstä. Joka siis sekään ei ilmeisesti perustu mihinkään määräykseen, niin olen täältä ymmärtänyt.

 

 

-Janne, joka siis edelleen korpikentillä lentäessään aikoo käyttää ETE -aikoja hyvin summittaisissa arvioissaan.

 

Ps. Silti erittäin hyvä ketju. Ja ihan asiaa puhuttu. Nyt ymmärtää paljon paremmin ilmailun monimuotoisuutta ja sitä että ihmiset tosiaan ajattelevat samoista, mielestäni selvistä asioista huomattavan erilaisesti, ja silti kukin ihan järkevästi kykenee perustelemaan mielipiteensä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmoitus "purjelentotoimintaa, käytössä rata se ja se" sisältää kaiken tarvittavan informaation mitä lähestyvä moottorilentäjä tarvitsee. Tulkintaohje on: katso ulos ikkunasta, lennä laskukierros ja laske tuolle radalle. Niinkuin tässä on jo monta kertaa todettu.

 

ETA-ajoista, tai yleensäkin moottorilentäjien saapumisilmoituksista, voin todeta purjelentäjän näkökulmasta vain sen, etten kiinnitä niihin minkäänlaista huomioita. Tuskin moni muukaan pursipilotti.

 

Tästä(kin) kommentistä käy ilmi se purjelentäjien uskomaton luottamus Lentosääntöjen (OPS M1-1) "lausahdukseen"

a) moottorin voimalla kulkevien ilmaa raskaampien

ilma-alusten on väistettävä ilmalaivoja,

purje-lentokoneita ja ilmapalloja;

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä(kin) kommentistä käy ilmi se purjelentäjien uskomaton luottamus Lentosääntöjen (OPS M1-1) "lausahdukseen"

 

Pakkohan siihen on luottaa. Kokemuskin osoittaa, että voi luottaa, Suomessa ei taida olla käynyt yhtään purjekone/moottorillinen mälliä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä(kin) kommentistä käy ilmi se purjelentäjien uskomaton luottamus Lentosääntöjen (OPS M1-1) "lausahdukseen"

 

Ei vaan se, että mikään radioilmoitus maailmassa ei voi korvata sitä että tarkkaillaan liikennettä omilla silmillä. Suunnittelen lentoni aina sillä oletuksella, ettei se kanssalentäjä kuitenkaan näe minua. Radiota käytän kyllä sitten tositilanteessa, usein mm. silloin kun on ollaan oikeasti lähellä moottorikonetta vaikka samassa laskukierroksessa. Kerran sanoin Finskin Embraerille että "näätkö mut tässä oikealla ylhäällä?". Meidät oltiin kumpikin muuten asianmukaisesti selvitetty samaan ilmatilaan. Silloinkin on hyvä pitää silmät auki, vaikka korkeus oli tuolloin FL70.

 

Käytännössähän tilanne on usein sellainen, että kaarran 1500 metrissä (huom. QFE)  nostossa 150 m päässä toisesta purjekoneesta, ja kuulen sivukorvalla jotain höpinää QNH:sta, jaloista, maileista ja ETAsta. Arvaa mihin huomio kohdistuu? Vinkki: ei ainakaan kelloon joka toki on ranteessa... Se hyödyllisin liikenneilmoitus, eli laskukierrosilmoitus, muuten sanotaan poikkeuksetta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tästä(kin) kommentistä käy ilmi se purjelentäjien uskomaton luottamus Lentosääntöjen (OPS M1-1) "lausahdukseen"

 

Mitä merkitystä sille moottorikoneelle, joka on viiden minuutin päässä, on niiden kahdenkymmenen purjekoneen (vieläpä vain senhetkisestä) lokaatiosta? Ei sen määrän asemia hahmota kuitenkaan radioilmoituksen perusteella tai pysty muistamaan tai muodostamaan kuvaa liikennetilanteesta (tai ehkä joku pystyy, normaalit ihmiset eivät).

 

Olen tosin myös eri mieltä siitä, että tuosta lausahduksesta ei käy ilmi mikään uskomaton luottamus ops m1-1:n väistämissääntöihin. Kyse on siitä, että purjelentäjät pyrkivät porrastamaan itsensä muuhun liikenteeseen (oli se sitten toinen purjelentokone tai seneca) visuaalisesti, eivätkä radiolla, jossa kaikkien ei kuitenkaan tarvitse puhua. Radiolla hoidettu liikennetilanteen ja kokonaiskuvan hallinta ilmatilassa, jossa radiota ei tarvitse, on aika kehno menetelmä.

 

ps. Lentosääntöjen mukaankin purjelentokoneen tulee väistää senecaa tarvittaessa.

 

edit: kuten Kristiankin juuri kirjoitti, niin radio on hyvä työkalu aivan lähellä olevan liikenteen kanssa, kun sen avulla voi esimerkiksi yrittää varmistua, että viereinen/takana oleva/whatever kone on tietoinen sinusta... Siis vaikka laskukierroksessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtaneeko kukaan enää muistaa, mitä kysyin ensimmäisessä tämän ketjun viestissä?

 

...

 

Kysymykseni oli se, että opetetaanko ultrapiloteille mahd. eri fraseologiaa kuin tyyppihyväksyttyjen lentäjille?

 

 

Jos tuota ensimmäisen ketjun viestiä lukee, sen sisältönä ei kuitenkaan ollut pelkkä kysymys.

 

Ehdotan kainosti, että arviot annettaisiin oikein. Ei väärällä tavalla.  Oikea tapa on tällainen:  "Arvio myötätuuliosalle XX aikaan 35"

 

Mukana oli siis myös väittämä siitä, mikä on oikein, sekä toimintamenetelmän muutosehdotus.

Tässä tapauksessa halutaan tuoda valvotussa ilmatilassa tapahtuvan matkalennon toimintamenetelmä valvomattomaan ympäristöön ja (epäsuorasti) vieläpä kaikkien ko. ilmatilan käyttäjien velvoitteeksi. Ei ihme että asiasta nousee haloo.

 

Kertauksena, valvomattomassa ilmatilassa yhteentörmäyksien välttäminen perustuu visuaaliseen tähystykseen ja lentosääntöjen väistöohjeisiin. Mitään muuta ei juuri voida määräyksin vaatia, kun ei ko. ilmatilassa vaadita kaksipuolista radioyhteyttäkään ja kellonajan seurannan vaatimuksetkin rajoittu(ne)vat siihen että kirjaa lähtö- ja laskuajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kysymykseni oli se, että opetetaanko ultrapiloteille mahd. eri fraseologiaa kuin tyyppihyväksyttyjen lentäjille?

 

Voin vastata vain omalta osaltani: Ei opeteta.

 

Jos joku kuitenkin tekee toisin, niin onko se sinun hengissäpysymisellesi arviosi mukaan suuri riski?

Korpikentillä porrastus muuhun liikenteeseen tehdään näköhavaintojen perusteella. Radiosta on toki apua.

 

Itse koen usein purjekoneilla liikkuessani kiusalliseksi moottorillisen ilma-aluksen minuutintarkan lähestymisen kun olen oppilaan kanssa laskukierroksessa purjekoneella (jonka toki olemme ilmoittaneet tuolla radiolaitteella asanmukaisesti). Yksikin "purjekone perusosalla näkyvissä"-ilmoitus helpottaisi oloani kummasti.

 

Toivotan  kuitenkin kaikki korpikentille tervetulleeksi. Opettele katsomaan ulos ja mieti myös oman havaittavuutesi helpottamista. Osa siitä on asiallinen liikenneilmoitus, osa järkevä lähestymismenetelmä.

 

-M-

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kysymykseni oli se, että opetetaanko ultrapiloteille mahd. eri fraseologiaa kuin tyyppihyväksyttyjen lentäjille?

 

Ja tähän on vastattu viestissä numero 38. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään