Peter Lord

"Tullaan kierrokseen kuuden minutin kuluttua"

399 viestiä aiheessa

Se on pelku... eikä ku enpä sanokkaan...

 

Silloin tällöin FlightForum on kuin nyrkkeilykehä. Sinne mennään antamaan turpaan. Ja saamaan turpaan.

 

Esa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Silloin tällöin FlightForum on kuin nyrkkeilykehä. Sinne mennään antamaan turpaan. Ja saamaan turpaan.

 

Esa

 

Ja väittääkö joku, että ei juuri sen takia tänne tulisi ja palaisi aina takaisinkin? ;) Rehellinen kamppailu pitää mielen virkeänä. Kun vain ylivoimainen sakinhivutus porukalla pystyttäisiin pitämään suunnilleen kurissa....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suoritin oman RTF:ni Nummelassa 1999. Pursikurssilla 1981 koneessamme ei ollut radiota, harjoituskoneissa 1982 oli. Sovimmekin että yksi tangentin napsautus tarkoittaa myötätuulta, kaksi tarkoittaa perusosaa ja kiitotie ja tunnushan oli helppo naputtaa - "268 myötätuuli 36" naputeltiin pikaisesti.

 

1999 ei ollut vielä tuota mainiota radiofraseologiakirjaa. Olen pitänyt sitä mukana lennoillakin jotta varmasti osaan eri tilanteiden vaatimat lennonjohtorimpsutukset. Korpikentillä radioliikenne on yleisesti melko mutkatonta mutta kuitenkin yleensä ihan asiallista liikenneilmoitusten osalta.

 

ETA käsitteenä tuli kunnola tutuksi vasta kun lensin loka-marraskuussa ultrakirjaa Malmilla ja siellähän sitä tarvitaankin. Sitä ennen olen aina lentänyt tällä "arvio kentälle x minuuttia" enkä oikeastaan ole pannut merkille, että tuolla korvessa kukaan olisi muuta käyttänytkään - edes ne Malmilta tulijat.

 

Kellon hankin ihan vartavasten sitä mopukurssia varten kun piti käydä Tampereella EIKU PIRKKALASSA ja osata sanoa kellonaika. Olishan se siinä gepsissäkin ollut (jota ei monestikaan purtsikoissa ole, varsinkaan harjoituskoneissa). 24 sentin nostossa 257 metrin korkeudessa ei ihan heti tulisi mieleen alkaa kaivaa kellonaikaa esiin, kun joku ilmoittaa saapuvansa seutuville aikaan 42. Just voi radiolla pystyä kertomaan että tässä kahdessapuolessasadassa väännän kentästä pohjoiseen että pääsisin kotio saunaan. JÄnnittävää, eikös?

 

Joka tapauksessa toistaisin tuon ketjun alkupään ehdotukseni: käykää Peter ym. viettämässä pari päivää korpikentän reunalla, asia aukenee aivan erilailla. Käykää purjelentämässä ja vaikkapa varjoliitämässä (niissä ei useinkaan ole kuin max skanneri). Kuten jo mainitsin, esim. nuo pitkät finaalit olivat minullekin jo ajatuksena täysin käsittämättömiä, ennen kuin aloin riehua tuossa Malmilla.

 

Käsittääkseni siis mitään varsinaista MÄÄRÄYSTÄ tiettyyn kellonajan ilmoittamiseen ei sitten löydy, vain vienoja toivomuksia ja hyviä, monenlaisia ehdotuksia.

 

t. Timo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joka tapauksessa toistaisin tuon ketjun alkupään ehdotukseni: käykää Peter ym. viettämässä pari päivää korpikentän reunalla, asia aukenee aivan erilailla. Käykää purjelentämässä ja vaikkapa varjoliitämässä (niissä ei useinkaan ole kuin max skanneri). Kuten jo mainitsin, esim. nuo pitkät finaalit olivat minullekin jo ajatuksena täysin käsittämättömiä, ennen kuin aloin riehua tuossa Malmilla.

 

Kyse nyt ei varmaankaan ole siitä, etteikö täällä tiedettäisi mitä korpikentillä tapahtuu tai kuinka niillä tulisi toimia vaan siitä että myös siellä 'lennonjohdon ulottumattomissa' asiat pitäisi koettaa hoitaa edes suunnilleen sääntöjen mukaan. Tämä ajatus pitää sisällään myös radiopuhelinliikenteen.

 

Oiskohan tää keskustelu jo lyhyellä loppuosalla, selkeesti on kierroksen kautta tultu.... ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai, ai, ai...   ;) Itse kuuntelen pahalla tämän tyyppisiä ilmoituksia. Sanotaan heti että ongelma on mielestäni tuossa suunnan ilmoituksessa, josta olet tulossa. Oletko varman, että muilla on varmasti tieto missä se Jyväskylä tai muu tuppukylä (joita usein ikävä kyllä kuulee ilmoiteltavan) on? Jos vaikka lennät pitkähkön lennon paikasta A paikkaan B, ja matkalla haluat kertoa aikeistasi ohittaa korpikenttä tai lentää sen yli, niin sanotko tulevasi paikasta A vai mikä on tulosuuntasi? A, B ja C paikan välimatkat voivat olla kuitenkin satojakin kilometrejä. Tai jos lähtöpaikka olikin Virtasen pelto oikean ICAO-koodin omaavan lentopaikan sijaan?

 

Itse yritän suosia tämän takia ilmansuuntia, jotka jokaisen nyt ainakin periaatteessa pitäisi osata (käytäntö voi olla toki muuta) ja ne ovat yksiselitteisiä.

 

Kiitos. Tämä on hyvä pointti.  Minä olen luullut että Jyväskylä, joka on ns sivistyneen maailman keskipiste, on jokaisen tuntema sekä sijainniltaan että muutenkin.  :)

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin. Itse olen päässyt lyhyeen finaaliin.

 

Käännyin viranomaisen puoleen. Hän pyysi tuumausaikaa ja lupasi palata. Ja tässä tulos, ts TraFi:n Kai Väisäsen kynästä:

 

"Tervehdys,

kiitos yhteydenotostasi. Oheisena muutama kommentti liittyen puhelinkeskusteluumme 17.6.2010,  koskien saapumisajan ilmoittamista valvomattomassa ilmatilassa (valvomattomalla lentopaikalla):

 

Valvomattomassa ilmatilassa ei ole radioyhteysvaatimusta.  Arvion antamisesta valvomattomassa ilmatilassa ei ole tällä hetkellä säädetty/määrätty mitään lukuun ottamatta AFIS-ilmatilassa annettavia ilmoituksia, jossa tulee ilmoittaa mm. ”arvioitu saapumisaika lentopaikalle” (OPS M1-19, kohta 3.1.2). Radiopuhelinliikennefraseologiaa on koottu mm. ”Ilmailun VHF-radiopuhelinliikenne”-oppaaseen, mutta sen kuten muidenkin vastaavien julkaisujen osalta täytyy todeta ettei niillä ole viranomaisnormin asemaa. Liikenteen turvallisuusvirasto valmistelee parhaillaan radiopuhelinfraseologiaa koskevaa ilmailumääräystä, mutta työ on kesken enkä osaa antaa tarkkaa ajankohtaa milloin määräys julkaistaan.

 

 

Vaikka  asiasta ei ole säädetty valvomattoman ilmatilan osalta, niin Liikenteen turvallisuusviraston näkökulmasta arvioaikojen antaminen taajuudella on hyvä ilmailutapa, sillä se helpottaa liikennetilanteen hahmottamisessa kaikkien ilmailijoiden osalta ja lisää lentoturvallisuutta. Mikäli arvio annetaan, niin se voidaan antaa joko kellonaikana (ETA) tai  minuutteina lentoaikaa (EET); meidän kantamme mukaan molemmat tavat ovat yhtä ”oikein” kun normia ei ole olemassa. Mutta edelleen on hyvä muistaa, että liikenteessä saattaa olla radioton ilma-alus eikä siltä näin ollen saada taajuudella mitään tietoa sen aikomuksista.

 

On hienoa huomata, että ilmailijat ovat aktiivisia, ja että aihe on herättänyt paljon keskustelua ilmailun foorumeilla.

 

Parhain terveisin,

Kai Väisänen

***************************************

Kai Väisänen

Lennonvarmistustarkastaja

p. 020 618 6137

faksi 020 618 6293

sähköposti: kai.vaisanen(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi

Ilmailu / lennonvarmistus

Käyntiosoite: Ilmailutie 9 A, Vantaa

Postiosoite: PL 320, 00101 Helsinki

www.trafi.fi

***************************************

"

 

 

Ja Peter jatkaa:

 

EET lienee siis osuvampi kuin ETE, sisältö sama. "Estimated elapsed time".

 

Olemme siis KAIKKI oikeassa. Suurenmoista.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No niin. Itse olen päässyt lyhyeen finaaliin.

 

EET lienee siis osuvampi kuin ETE, sisältö sama. "Estimated elapsed time".

 

Olemme siis KAIKKI oikeassa. Suurenmoista.

 

Peter

 

Olet täysin väärässä ETE suhteen,mutta minulle riittää kun itse tiedän sen sisällön. ;D

 

Hatunnosto viranomaiselle. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi

 

Aihe on poikinut yli 20k lukua eli siinä on meille bittitiimaa kerrakseen. Mopukoulutuksessa tulen opettamaan tuon ETA:n käyttöä, koska se pitää oikeasti osata.

Sangen hedelmällinen keskustelu. :)

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olet täysin väärässä ETE suhteen,mutta minulle riittää kun itse tiedän sen sisällön. ;D

 

 

Google löysi tuollaiset:

 

EET: ESTIMATED ELAPSED TIME [iCAO]- The estimated time required to proceed from one significant point to another.

 

ETE: ESTIMATED TIME EN ROUTE

 

Ainakin ne tuntuvat ihan uskottavalta  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ajatteleppa Tähtinen sitä, että jos en nyt viikonlopulla, kuten sääennusteesta voisi päätellä, pääse lentämään, niin seuraavan kerran kentälle koneella saapuessani toimin joko seuraavasti:

Paikallisten määräysten mukaisesti ilmoitan; " maali, november november viisi kilometriä." ja jatkan siitä nopeusmittari lähellä punaista poikkiviivaa kunnes avaan lentojarrut ja vedän telineen ulos ja lasken suoraan, "pitkällä finaalilla".

Tai vaihtoehtoisesti ilmoitan;" maali, november november viisi kilometriä." ollen tuolloin pikkusen yli sadan metrin korkeudessa jatkaen optimiliukonopeudella kunnes pyörä, jonka viimetingassa otan ulos, alkaa pyöriä ja kovasti uskon että silloin olen lähellä kenttää.

Tai sitten jotain siltä väliltä.

 

Jotta siitä.

 

 

M Arkku

 

Niin siinä sitten kävi että en viikon lopulla onnistunut suorittamaan ilmailu-urotekoja joten, kuten yllä lupasin, suoritin  vähäpuheisen lennon 17.06.

Reitti oli EFME-Mäyry-Kauhajärvi-Alajärvi-EFME.

 

Radioliikenne meni näin (sanasta sanaan)

 

Kiitotiellä olin hiljaa, hinauksessa olin hiljaa, noin 45 minuuttia hinauksen jälkeen ilmoitin radiolla "Lähtölinja, november november , yksi yksi. ja kuului kuittaus; "november november yksi yksi". meni pitkä tovi ja yhtä äkkiä yllättäen kuului Seinäjoen afis joka tuli ääneen taajuudella 122,025 (purjelentopulina) kertoi atr:n lähtevän pikapuoliin ja rupesi kyseleen mitä ilmatilassa on, sai monenlaista vastausta jolla ei ollut mitään merkitystä, itse sanoin. " helpoimmalla selvitään jos se atr-pilotti vilkuilee ikkunastaan". En (jostain kumman syystä :P ) saanut siihen mitään vastausta. No, aikanaan se atr sitten meni, siitä jonkin sadan metrin päästä edestäni, hieman alempaa. Taas lentelin tovin, välillä epätoivon vallassa sillä lännessä keli oli heikkoa ja katselin jo alustavasti maastolaskupaikkaa. No, pääsin kuitenkin reitillä eteen päin ja lopulta oli aika sanoa radioon (menkijärven taajuudella) "november november, maali kymmenen kilometriä" ja sain kuittauksen;" november november, terve tuloa. Jatkoin siitä tosiaankin viisari punaisella poikkiviivalla kunnes otin telineen ulos. Sitten tein jotain odottamatonta; Varmuuden vuoksi informoin muuta liikennettä radioitse:" november november laskeutuu suoraan"

Sen pituinen se.

Niin, paitsi että se meni ihan niin kuin pitikin, siis se radioliikenne.

 

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siinä sitten kävi että en viikon lopulla onnistunut suorittamaan ilmailu-urotekoja joten, kuten yllä lupasin, suoritin  vähäpuheisen lennon 17.06.

Reitti oli EFME-Mäyry-Kauhajärvi-Alajärvi-EFME.

 

Radioliikenne meni näin (sanasta sanaan)

 

Kiitotiellä olin hiljaa, hinauksessa olin hiljaa, noin 45 minuuttia hinauksen jälkeen ilmoitin radiolla "Lähtölinja, november november , yksi yksi. ja kuului kuittaus; "november november yksi yksi". meni pitkä tovi ja yhtä äkkiä yllättäen kuului Seinäjoen afis joka tuli ääneen taajuudella 122,025 (purjelentopulina) kertoi atr:n lähtevän pikapuoliin ja rupesi kyseleen mitä ilmatilassa on, sai monenlaista vastausta jolla ei ollut mitään merkitystä, itse sanoin. " helpoimmalla selvitään jos se atr-pilotti vilkuilee ikkunastaan". En (jostain kumman syystä :P ) saanut siihen mitään vastausta. No, aikanaan se atr sitten meni, siitä jonkin sadan metrin päästä edestäni, hieman alempaa. Taas lentelin tovin, välillä epätoivon vallassa sillä lännessä keli oli heikkoa ja katselin jo alustavasti maastolaskupaikkaa. No, pääsin kuitenkin reitillä eteen päin ja lopulta oli aika sanoa radioon (menkijärven taajuudella) "november november, maali kymmenen kilometriä" ja sain kuittauksen;" november november, terve tuloa. Jatkoin siitä tosiaankin viisari punaisella poikkiviivalla kunnes otin telineen ulos. Sitten tein jotain odottamatonta; Varmuuden vuoksi informoin muuta liikennettä radioitse:" november november laskeutuu suoraan"

Sen pituinen se.

Niin, paitsi että se meni ihan niin kuin pitikin, siis se radioliikenne.

 

 

M Arkku

 

Kiva epätodellinen tarina,näin onneksi ei vielä kukaan lupakirjaa omistava toimi,toivottavasti ei ikinä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiva epätodellinen tarina,näin onneksi ei vielä kukaan lupakirjaa omistava toimi,toivottavasti ei ikinä.

 

Meitä täällä menkijärvellä on koolla noin kaksikymmentä jotka käyttäytyivät enemmän tai vähemmän samalla tavalla, eikä tarinassa ollut fiktion pätkääkään ja koko lentoni on dokumentoituna osoitteessa:  http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gliding/flightinfo.html?flightId=1245685884  Ja radiopuhelinliikenne meni kuten aiemmin kerroin.

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meitä täällä menkijärvellä on koolla noin kaksikymmentä jotka käyttäytyivät enemmän tai vähemmän samalla tavalla, eikä tarinassa ollut fiktion pätkääkään ja koko lentoni on dokumentoituna osoitteessa:  http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gliding/flightinfo.html?flightId=1245685884   Ja radiopuhelinliikenne meni kuten aiemmin kerroin.

 

M Arkku

 

Otan osaa,ymmärtämättä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

meni pitkä tovi ja yhtä äkkiä yllättäen kuului Seinäjoen afis joka tuli ääneen taajuudella 122,025 (purjelentopulina) kertoi atr:n lähtevän pikapuoliin ja rupesi kyseleen mitä ilmatilassa on, sai monenlaista vastausta jolla ei ollut mitään merkitystä, itse sanoin. " helpoimmalla selvitään jos se atr-pilotti vilkuilee ikkunastaan". En (jostain kumman syystä :P ) saanut siihen mitään vastausta. No, aikanaan se atr sitten meni, siitä jonkin sadan metrin päästä edestäni, hieman alempaa.

 

Kyllä sä oot kova jätkä. Osoittaa hienoa valveutuneisuutta sen suhteen missä ilmailee ja paljonko muu liikenne kiinnostaa. Tämä kommentti siitäkin huolimatta, että olet varmasti lentänyt lentosi rikkomatta ensimmäistäkään sääntöä tai määräystä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä olisi parempi kun ottaisi radion kokonaan ulos koneesta,kellokin täysin tarpeeton.Transponderin voi antaa olla paikallaan ja päällä.....

 

Meillä on sanonta täällä Ruotsissa että sääntöjä ei voi säätää tyhmyyttä vastaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radioliikenne meni näin (sanasta sanaan)

 

Siinä on kyllä kelpo esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun asiat keksitään omasta hatusta. Parin vuosikymmenen ilmailu-ura ei auta kovinkaan runsaasti ymmärtämään, mistä helkkarista noissa radioilmoituksissa on kyse. Voi tietysti olla minun rajoittuneisuuttani, mutta minulla on kuitenkin mm. GPL ja olen muistaakseni tenttinyt aikanaan siihen vaaditun oppimäärän, vaikken paljon purtta olekaan lentänyt. Olen kyllä törmännyt vastaaviin ilmoituksiin aiemminkin, mutta ihan yhtä vähän olen silloinkin tiennyt, mistä on kyse.

 

Arvelin vaan, että kun korpikentille saapuu vierailijoita, suurin ongelma ei liene ETE vai ETA vaiko joko EET, vaan se, että joko ei sanota mitään tai sitten puhutaan ihan omaa slangia, jota ei ymmärrä edes kouluja käymällä.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Meitä täällä menkijärvellä on koolla noin kaksikymmentä jotka käyttäytyivät enemmän tai vähemmän samalla tavalla, eikä tarinassa ollut fiktion pätkääkään ja koko lentoni on dokumentoituna osoitteessa:  http://www.onlinecontest.org/olc-2.0/gliding/flightinfo.html?flightId=1245685884   Ja radiopuhelinliikenne meni kuten aiemmin kerroin.

 

M Arkku

 

Ei sitten tullut mieleenkään ottaa yhteyttä Seinäjoen AFIS:n lentosääntöjen määräämällä tavalla? Eikä vissiin kenelläkään muulla? Tuo on juuri taas sitä toimintaa mikä varmasti edesauttaa hyvä yhteistyötä purjelentäjien ja Finavian ja viranomaisen kesken? Toisaalta miten oli ilmatilavaraus EFSI FIZ suhteen? Jos nyt kuitenkni sanoisi hieman fiksummin kuin että katsoo ulos?

 

Aikoinaan kun olin Seinäjoella käkikellossa vastaavassa tapauksessa toistakymmentä tinttirallin konetta meni EFSI FIZ läpi ja kaikilla oli yhteys ja sain paikkailmoitukset kun niitä pyysin. Alta lähtevä IFR-ilma-alus sai liikennetiedotuksen ja uskalsi lähteä.

 

Niin, lennän itsekin myös ilman moottoria, katson kelloa joita löytyy sekä ranteeata että mittaritaulusta. Ei ole ollut ongelmia ATS:n kanssa vaikka niille jutteleekin. Asiallisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse nyt ei varmaankaan ole siitä, etteikö täällä tiedettäisi mitä korpikentillä tapahtuu tai kuinka niillä tulisi toimia vaan siitä että myös siellä 'lennonjohdon ulottumattomissa' asiat pitäisi koettaa hoitaa edes suunnilleen sääntöjen mukaan.

 

Jos haluatte saada hyvän käsityksen millaisessa toimintaympäristössä esim. purjelentokoneessa toimitaan, niin tervetuloa lentokeskusten tutustumiskursseille. Nummelassa seuraava taitaa olla heinäkuun alussa.  

 

Tällöin selviää...

 

1) huvittaako vilkuilla kronometriä ranteessa, kun samalla korkeudella samassa nostossa on kolme konetta ja

2) kuinka hyödyllisiä esim. 150 km/h* kenttää lähestyvät koneen 12,5 km:n (= 5 min) päästä tekemä ilmoitus "OH-PILKNUS, liittyy kierrokseen aikaan 35. Mikä rata on käytössä ja onko koneita ilmassa?"

 

Mika

 

* Tämä on 42 m/s, joten kone kulkee satoja metrejä vekkarin tarkistuksen aikana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos haluatte saada hyvän käsityksen millaisessa toimintaympäristössä esim. purjelentokoneessa toimitaan, niin tervetuloa lentokeskusten tutustumiskursseille. Nummelassa seuraava taitaa olla heinäkuun alussa.  

 

Tällöin selviää...

 

1) huvittaako vilkuilla kronometriä ranteessa, kun samalla korkeudella samassa nostossa on kolme konetta ja

2) kuinka hyödyllisiä esim. 150 km/h* kenttää lähestyvät koneen 12,5 km:n (= 5 min) päästä tekemä ilmoitus "OH-PILKNUS, liittyy kierrokseen aikaan 35. Mikä rata on käytössä ja onko koneita ilmassa?"

 

Mika

 

* Tämä on 42 m/s, joten kone kulkee satoja metrejä vekkarin tarkistuksen aikana.

 

Johan sen sanoo terve järkikin että ei sitä kelloo tarvi toljottaa väärässä tilanteessa.Sama järki sanoo myös että kello kannattaa olla,sano säännökset mitä tahansa.

 

Ilmoitukset on erittäin hyödyllisiä,ellet sitten lennä todellakin yksinäsi ilmojen halki.

Edit/Lisäisin vielä että ei niitä määräyksiä kannata lukea yhdellä silmällä,ottaa selvää mikä ajatus niiden takana on niin käsittää,ei unohdo koskaan kuten ulkoalukemalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sitten tullut mieleenkään ottaa yhteyttä Seinäjoen AFIS:n lentosääntöjen määräämällä tavalla? Eikä vissiin kenelläkään muulla? Tuo on juuri taas sitä toimintaa mikä varmasti edesauttaa hyvä yhteistyötä purjelentäjien ja Finavian ja viranomaisen kesken? Toisaalta miten oli ilmatilavaraus EFSI FIZ suhteen? Jos nyt kuitenkni sanoisi hieman fiksummin kuin että katsoo ulos?

 

Aikoinaan kun olin Seinäjoella käkikellossa vastaavassa tapauksessa toistakymmentä tinttirallin konetta meni EFSI FIZ läpi ja kaikilla oli yhteys ja sain paikkailmoitukset kun niitä pyysin. Alta lähtevä IFR-ilma-alus sai liikennetiedotuksen ja uskalsi lähteä.

 

Niin, lennän itsekin myös ilman moottoria, katson kelloa joita löytyy sekä ranteeata että mittaritaulusta. Ei ole ollut ongelmia ATS:n kanssa vaikka niille jutteleekin. Asiallisesti.

 

Tokihan tiedät, miksi kyselet...

 

Kun on kyse kisoista, niin varaukset on tehty. Kisan järjestäjä hoitaa ne.

 

Briefingissä kerrtaan, millä jaksoilla toimitaan ja missä. Muiden jaksojen käyttäminen on kielletty.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä on kyllä kelpo esimerkki siitä, mitä tapahtuu, kun asiat keksitään omasta hatusta...

 

Omasta hatusta? Vrt. http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/purjelento/PT/smsaannot2010.pdf

kohdat 5, 7.4.6 ja 7.7.3a.

 

Kyseessä on ihan kansainvälinen menettely, vrt http://www.fai.org/gliding/system/files/sc3a.pdf

 

Ilmassa liikkuu kaikennäköistä erilaisilla menetelmillä, aika vaikea kategorisesti sanoa tuntevansa "oikeat" systeemit.

 

FAI sporting code kertoo tiukasti:

Radio Transmitters and Transceivers Com. radios are for voice transmissions between team members and between them and the Organisers only.

a. They may not be used to contact Air Traffic Services other than for obtaining permission from an airfield to land on it, unless the Organisers add specific requirements in the Local Procedures.

b. Voice transmissions may only be made on frequencies prescribed by the Organisers.

c. The Local Procedures shall designate common radio frequencies that shall always be used by competitors for flight safety.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitän infosta. Omalla hatulla tarkoitin lähinnä lajin sisäisiä käytäntöjä, joita noudatetaan samassa ilmatilassa muiden kanssa. Kuten sanottua, se voi olla silkkaa rajoittuneisuutta. En silti katso, että minun täytyisi osata esim. golfin SM-kisojen säännöt, vaikka autoilenkin töihin golf-kentän ohi harva se aamu (paitsi nyt, kun olen kesälomalla, läl läl lää).

 

Mitä tulee kellon katsomisen vaikeuteen 150 kilometrin tuntinopeudella, täytyy sanoa selityksen onnahtavan aika raskaasti. Harvoin tulee niin hissuksiin lenneltyä. 150 solmussakin tuntuu onnistuvan ihan pois poikkee siinä ikkunasta ulos katselun lomassa.

 

Kimmon asenne purjelentokenttien kasvattina on sangen esimerkillinen, sanomma!

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään