Peter Lord

"Tullaan kierrokseen kuuden minutin kuluttua"

399 viestiä aiheessa

En ole muistaakseni koskaan nähnyt moottorikonetta lähellä ilmassa, lentäessäni purjekonetta.

 

Minulla on yksi tilanne, jossa nimenomaan kisamaaliintulon yhteydessä Vesiksellä joku Piper (isolla P:llä, eli oli nimenmaan Piper - enkä nyt ole leimaamassa Piper-pilotteja mitenkään ;)) lensi suoraan edestäni pari kilometriä kentältä. Hiukan säikäytti, vaikkei nyt välitöntä törmäysvaaraa ollutkaan ja työnsin kyllä hieman nokkaa vaistomaisesti alemmaksi. Sitä en saanut koskaan selvitetyksi, näkivätkö minua... Mikä sitten on lähellä on tietenkin varsin subjektiivinen käsite. Mutta muuten ne lähelläolijat ovat yleensä purtsikoita, toki joskus liitimiäkin ja varsin usein erilaisa tipuja ;)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoista että SM-säännöt menevät ilmailumääräysten edelle.

 

Täsmennätkö, mikä kohta säännöistä?

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radion käyttö G+ -ilmatilassa.

 

Miten varataan ilmatilaa valvomattomaan ilmatilaan, jossa on kuitenkin kaksipuolisen radioyhteyden vaatimus. Saattaa olla tarkemman tutkimisen paikka. Tuolla G+ -ilmatilassa kun on silloin tällöin moottorilentokoneita joissa on maksavai matkustajia kyydissä ja korkeudet vaihteevat GND-FL95+. Nopeudetkin 120KT+. Turvallista matkaa..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radion käyttö G+ -ilmatilassa.

 

Miten varataan ilmatilaa valvomattomaan ilmatilaan, jossa on kuitenkin kaksipuolisen radioyhteyden vaatimus. Saattaa olla tarkemman tutkimisen paikka. Tuolla G+ -ilmatilassa kun on silloin tällöin moottorilentokoneita joissa on maksavai matkustajia kyydissä ja korkeudet vaihteevat GND-FL95+. Nopeudetkin 120KT+. Turvallista matkaa..

 

Ja se ei toteudu? Jos luit Markun kirjoituksen tarkkaan, niin ottivat yhteyttä nimenomaan (viranomaisen kanssa sovitulla) kisataajuudella ja jos oikein ymmärsin, niin yhteys oli pääosin kaksipuolinen. Eiköhän se jakso ole muutenkin kaikkien tarvitsevien tietoon saatavissa. Lisäksi käsittääkseni tuo G+ on aika poikkeuksellinen tilanne suomalaisessa kisascenessä kaiken kaikkiaan. Tai sitten minä en vain ymmärä mistään mitään :)

 

Ilmatilavaurauksia varten on lohkopohjainen systeemi, joka vuosittain sovitaan Finavian ja kisajärjestäjien/liiton kanssa. Varaus tapahtuu puhelimella (oli vitsi) edellisenä päivänä alustavasti ja  kisa-aamulla täsmällisemmin (kun tiedetään, minne päin herra sää tehtävää suosittelee). Eiköhän tätä G+-asiaa ole samassa yhteydessä myös käsitelty/pohdittu (ei, en ole ollut edes kärpäsenä katossa tilaisuudessa)

 

hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Radion käyttö G+ -ilmatilassa.

 

Miten varataan ilmatilaa valvomattomaan ilmatilaan, jossa on kuitenkin kaksipuolisen radioyhteyden vaatimus. Saattaa olla tarkemman tutkimisen paikka. Tuolla G+ -ilmatilassa kun on silloin tällöin moottorilentokoneita joissa on maksavai matkustajia kyydissä ja korkeudet vaihteevat GND-FL95+. Nopeudetkin 120KT+. Turvallista matkaa..

 

Kaipa sitä on tutkittu, miksi muuten kirjoiteltaisiin esim tällaisia ohjeita?

http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/riippuliito/pl-rl_varaukset.pdf

 

Ohjeen mukaan, kun valvottuun ilmatilaan tehdään ilmatilavaraus, luokka pysyy samana mutta varauksen sisällä luovutaan ilmatilaluokan palveluista ja määräyksistä.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaipa sitä on tutkittu, miksi muuten kirjoiteltaisiin esim tällaisia ohjeita?

http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/riippuliito/pl-rl_varaukset.pdf

 

Ohjeen mukaan, kun valvottuun ilmatilaan tehdään ilmatilavaraus, luokka pysyy samana mutta varauksen sisällä luovutaan ilmatilaluokan palveluista ja määräyksistä.

 

 

Teksti vaikutti kumman tutulta ja syykin selvisi lopussa : )

Kannattaa huomioida, että tuo teksti on pian 11 vuotta vanha, mm. tekstissä mainittu 2000 M STD (FL65) ei enää päde, vaan se on nykyisin FL95. Kimmon huomautus G+ -ilmatilan ongelmasta on varsin aiheellinen, sillä sinne ei voi tehdä varausta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kimmon huomautus G+ -ilmatilan ongelmasta on varsin aiheellinen, sillä sinne ei voi tehdä varausta.

 

Kesä(?)-lomalla on hieman vaikea orientoitua näihin ilmatilakysymyksiin kun duuniasiat ovat jossain kaukana, n. 7,5 km päässä. Jos oikein arvaan, ko. varaus oli tehty virka-ajaksi, jolloin Seinäjoen FIZ on osa Kauhavan MIL CTA:ta (muistinvaraisesti korkeudelta 1500 ft MSL alkaen), jolloin ilmatilaluokka on ollut D. Silloin sinne on voitu tehdä myös varaus.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyse ei ole siitä etteikö kellon katsominen onnistu, vaan siitä että ilmatilan tarkkailu ja kellon katsominen ei onnistu yhtä aikaa. Ao. videosta saa hieman käsitystä "pelitilanteesta". Ei kukaan halua, että tuossa aletaan vilkuilemaan kelloa ja laskemaan, että "aikaan 35" on aikaa vielä 3 minuuttia ja kun Antti porhaltaa 150 kts, niin hän on nyt lähes 14 km:n päässä, jolloin häneen konettaan ei näe, vaikka kuinka tähystäisi.

 

:D

 

 

Mika

 

 

Näin lopuksi tähän kello/aika ongelmaan,voisi ehkä olla apua tämän tyyppisistä lisälaitteista.Tähän voisi ehkä saada myös aikanäytön.

 

 

 

Ehkä myös viranomaisen kannattaisi huomioida laajemmin lentotoiminta missä lentäjän mehut häviää ennen laskua,ainakin kapasiteetti kutistuu olemattomiin......

 

Toki ei kieltää toimintaa,ainoastaan sulkea ilmatila muilta,tai vähintään velvoittaa kilpailun järjästjän tiedottamaan muulle liikenteelle että ilmatilassa pörrää.........

 

Voisi verrata lentoon korkealla ja vaatimuksiin hapen toimitukseen hengityselimille toiminnan ja asetusten,turvallisuuden vaatiman kapasiteetin säilyttämiseksi lennon aikana.

Helpottuisi ainakin ilmatilan ja kellon tarkaillu samaan aikaan.

:laugh:

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ymmärrä tätä Peterin julistusta siitä, että "olemme kaikki oikeassa", kun mikään määräys ei viranomaisvastauksen mukaisesti edellytä käyttämään ETA-aikaa, vaikka mm. Peter niin useaan kertaan väitti:

 

Ehdotan kainosti, että arviot annettaisiin oikein. Ei väärällä tavalla.  Oikea tapa on tällainen:  "Arvio myötätuuliosalle XX aikaan 35"

 

Ainut OIKEA tapa on (yhä ja edelleen, koska mikään ei ole muuttunut) ilmoittaa arvio kellonaikana (ETA). 

 

VÄÄRÄ tapa on ilmoittaa ETE-avio minuutteina tästä hetkestä.

 

Ehdotan kuitenkin, että korpikentilläkin noudatettaisiin jo kerran keksittyjä hyviksi todettuja määräyksiä

Totta kai nyt kello jokaisella on. Tai jos ei ole kelloa, ei pitäisi osallistua myöskään ilmailutoimintaan.

 

Onkohan tässä todella näin suuri kulttuuriero.  Ilmailumääräykset edellyttävät että saapumisaika-arviot annetaan aina ETA-aikana.

ETE-aika ei ole yhtä hyvä.

 

No niin. Itse olen päässyt lyhyeen finaaliin.

 

Käännyin viranomaisen puoleen. Hän pyysi tuumausaikaa ja lupasi palata. Ja tässä tulos, ts TraFi:n Kai Väisäsen kynästä:

 

"Tervehdys,

kiitos yhteydenotostasi. Oheisena muutama kommentti liittyen puhelinkeskusteluumme 17.6.2010,  koskien saapumisajan ilmoittamista valvomattomassa ilmatilassa (valvomattomalla lentopaikalla):

 

Valvomattomassa ilmatilassa ei ole radioyhteysvaatimusta.  Arvion antamisesta valvomattomassa ilmatilassa ei ole tällä hetkellä säädetty/määrätty mitään lukuun ottamatta AFIS-ilmatilassa annettavia ilmoituksia, jossa tulee ilmoittaa mm. ”arvioitu saapumisaika lentopaikalle” (OPS M1-19, kohta 3.1.2). Radiopuhelinliikennefraseologiaa on koottu mm. ”Ilmailun VHF-radiopuhelinliikenne”-oppaaseen, mutta sen kuten muidenkin vastaavien julkaisujen osalta täytyy todeta ettei niillä ole viranomaisnormin asemaa. Liikenteen turvallisuusvirasto valmistelee parhaillaan radiopuhelinfraseologiaa koskevaa ilmailumääräystä, mutta työ on kesken enkä osaa antaa tarkkaa ajankohtaa milloin määräys julkaistaan.

 

 

Vaikka  asiasta ei ole säädetty valvomattoman ilmatilan osalta, niin Liikenteen turvallisuusviraston näkökulmasta arvioaikojen antaminen taajuudella on hyvä ilmailutapa, sillä se helpottaa liikennetilanteen hahmottamisessa kaikkien ilmailijoiden osalta ja lisää lentoturvallisuutta. Mikäli arvio annetaan, niin se voidaan antaa joko kellonaikana (ETA) tai  minuutteina lentoaikaa (EET); meidän kantamme mukaan molemmat tavat ovat yhtä ”oikein” kun normia ei ole olemassa. Mutta edelleen on hyvä muistaa, että liikenteessä saattaa olla radioton ilma-alus eikä siltä näin ollen saada taajuudella mitään tietoa sen aikomuksista.

 

On hienoa huomata, että ilmailijat ovat aktiivisia, ja että aihe on herättänyt paljon keskustelua ilmailun foorumeilla.

 

Parhain terveisin,

Kai Väisänen

 

Olemme siis KAIKKI oikeassa. Suurenmoista.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotkut asiat voivat olla ylitsepääsemättömän vaikeita ymmärtää.

Moottorilentokoulutuksessa mionulle on opetettu että määräykset edellyttävät  ETA-ajan antamisen "ainoana oikeana" keinona.  Niin PPL-, CPL-, IR- JA ATPL -koulutuksessa.  Aina yhteneväisesti ja samalla tavalla.

 

Keskustelu ryöstäytyi sitten aivan metsään, suurimmaksi osaksi sen selvittämiseen pitääkö purjelentäjällä olla kello vai ei.

Koska itse en tiedä - vaan luotan auktoriteetteihin -  kysyin asiaa suoraan viranomaiselta ja julkaisin vastauksen, vaikka se poikkesikin minun aiemmasta näkemyksestäni.

 

Merkille pantavaa oli, että viranomaisenkin vastaus perustui virastossa tehtyyn galluppiin.  Asia ei siis ollut sielläkään päivänselvä.

Mutta koska yksinkertaisimmastakin asiasta saadaan väittelyä aikaan, lienee oikeastaan parempikin että löytyy useampia tapoja tiedon perille saamiseksi.

 

Kyse on perimmältään viestinnästä, ja en malta olla siteeraamatta Osmo A Wiion viestinnän lakeja.

 

1. Viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta.

2. Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.

3. On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.

4. Mitä enemmän viestitään, sitä huonommin viestintä onnistuu.

5. Joukkoviestinnässä ei ole tärkeää se, miten asiat ovat, vaan se, miten ne näyttävän olevan.

6. Uutisen tärkeys on verrannollinen sen etäisyyden neliöön.

7. Mitä tärkeämmästä tilanteesta on kysymys, sitä todennäköisimmin unohdat olennaisen asian, jonka muistit hetki sitten.

 

Peter

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jotkut asiat voivat olla ylitsepääsemättömän vaikeita ymmärtää.

Moottorilentokoulutuksessa mionulle on opetettu että määräykset edellyttävät  ETA-ajan antamisen "ainoana oikeana" keinona.  Niin PPL-, CPL-, IR- JA ATPL -koulutuksessa.  Aina yhteneväisesti ja samalla tavalla.

 

Keskustelu ryöstäytyi sitten aivan metsään, suurimmaksi osaksi sen selvittämiseen pitääkö purjelentäjällä olla kello vai ei.

Koska itse en tiedä - vaan luotan auktoriteetteihin -  kysyin asiaa suoraan viranomaiselta ja julkaisin vastauksen, vaikka se poikkesikin minun aiemmasta näkemyksestäni.

 

Merkille pantavaa oli, että viranomaisenkin vastaus perustui virastossa tehtyyn galluppiin.  Asia ei siis ollut sielläkään päivänselvä.

Mutta koska yksinkertaisimmastakin asiasta saadaan väittelyä aikaan, lienee oikeastaan parempikin että löytyy useampia tapoja tiedon perille saamiseksi.

 

Kyse on perimmältään viestinnästä, ja en malta olla siteeraamatta Osmo A Wiion viestinnän lakeja.

 

1. Viestintä epäonnistuu aina, paitsi sattumalta.

2. Jos sanoma voidaan tulkita eri tavoin, niin se tulkitaan tavalla, josta on eniten vahinkoa.

3. On olemassa aina joku, joka tietää sinua itseäsi paremmin, mitä olet sanomallasi tarkoittanut.

4. Mitä enemmän viestitään, sitä huonommin viestintä onnistuu.

5. Joukkoviestinnässä ei ole tärkeää se, miten asiat ovat, vaan se, miten ne näyttävän olevan.

6. Uutisen tärkeys on verrannollinen sen etäisyyden neliöön.

7. Mitä tärkeämmästä tilanteesta on kysymys, sitä todennäköisimmin unohdat olennaisen asian, jonka muistit hetki sitten.

 

Peter

 

 

 

8. Jos itse ymmärrät jotenkin ja muut ovat erimieltä, ovat muut väärässä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, jaa. vaikka kuinka täällä puhutaan, niin tietäkää, että tätä palstaa ei lue kuin hyvin pieni osa lentäjistä. Kun kentällä otin puheeksi tämän aiheen niin vastaus oli "että mikä palsta? en koskaan lue"

-repikää siitä. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, jaa. vaikka kuinka täällä puhutaan, niin tietäkää, että tätä palstaa ei lue kuin hyvin pieni osa lentäjistä. Kun kentällä otin puheeksi tämän aiheen niin vastaus oli "että mikä palsta? en koskaan lue"

-repikää siitä. ;D

 

Hihii, jopas oli hassunhauskaa   ;D

 

Joo, ei varmasti lue, kuin pieni osa lentäjistä. Mutta sanoppa yksikin toinen vastaava "mesta paikka", missä tavoitat kenties kerralla edes sen muutaman sata lentäjää, aina ammattilentäjistä palloilijoihin?... Tuostakin voi koettaa repiä, jos siltä tuntuu...

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa, jaa. vaikka kuinka täällä puhutaan, niin tietäkää, että tätä palstaa ei lue kuin hyvin pieni osa lentäjistä. Kun kentällä otin puheeksi tämän aiheen niin vastaus oli "että mikä palsta? en koskaan lue"

-repikää siitä. ;D

 

Palsta ja tämä ketju oli yksi pääpuheenaiheista sunnuntaina Pikkusaunalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Palsta ja tämä ketju oli yksi pääpuheenaiheista sunnuntaina Pikkusaunalla.

 

Vähän utelias olen kuulemaan mitä ilmoitustapaa siellä pidettiin suositeltavampana.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vähän utelias olen kuulemaan mitä ilmoitustapaa siellä pidettiin suositeltavampana.

 

Jaa-a, pitäiskö käydä Pikkusaunassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joutuu nyt skrivaan yhden kokemuksen tuosta viime sunnuntailta, kun viimein semmoisenkin onnistuin saamaan. Hyppylensin Hangossa (lähetellen telepaattisia viestejä meluvalittajille). Huomasin sangen sujuvasti ko. kerrallakin, kuten Tatu aiemmin asiallisesti viittasi, ilmoittavani pudotukset tyyliin "parin minuutin kuluttua", mikä onkin aika passeli referenssi, kun se linjan ajaminen kestää kuitenkin tovin ja herojen putoaminenkin kestää jokusen hetken. No, enivei, siinä nousussa joku ilmoitti saapuvansa kierrokseen viiden minuutin kuluttua. Ennen kuin huomasinkaan, olin vilkaissut rannekellon näyttävän 17.05, ja koneen kellon 14.05 sekä kalkyloinut ja kynitse paperille piirtänyt 05/10, joka sitten antoi muistutuksen siitä, että urhea ilmailusankari olisi ilmoituksensa mukaan laskukierroksessa aikaan 17.10 rannekelloa tai 14.10 uuteeceetä. Ilmoitus hyppytoiminnasta johti asialliseen kuittaukseen sen huomioimisesta ja tilannetietoisuus kutakuinkin säilyi molemminpuolisena. Otaksuisin. Laskun jälkeen olikin havaittavissa viheriänsävyisin raidoin koristellun C152:n päätyneen asiallisesti parkkiin ja väistelleen hyppääjätkin. Tämä kaikki onnistui kyllä sangen hyvin ilman yhtään ETA-arviota, joten julkisesti pahoittelen ketjun alkupäässä esittämääni sangen tarpeetontakin kritiikkiä ko. tapaa kohtaan. Toisaalta mulla saattoi olla autopilotti vielä päällä siihen aikaan, jolloin tämmöinen multitasking on ymmärrettävästi olennaisesti helpompaa kuin ilman. Tietty tilanne on vähän toinen siinä vaihessa, kun koneita lähestyy puolenkymmentä eri suunnista samoihin aikoihin. Jämillä se esim. oli joskus omiaan aiheuttamaan pientä sekasortoa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hihii, jopas oli hassunhauskaa   ;D

 

Joo, ei varmasti lue, kuin pieni osa lentäjistä. Mutta sanoppa yksikin toinen vastaava "mesta paikka", missä tavoitat kenties kerralla edes sen muutaman sata lentäjää, aina ammattilentäjistä palloilijoihin?... Tuostakin voi koettaa repiä, jos siltä tuntuu...

 

 

Ai jaa vai hauskaa. Aikamoista vätkytystä minun mielestäni.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...

4. Mitä enemmän viestitään, sitä huonommin viestintä onnistuu.

...

 

Ja silti vielä ihmetellään miksi ne purjelentäjän perkuleet ei vastaile radioon? :P

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

kävin korpikenttäilemässä pitkästä aikaa Hyvinkäällä. Purjelentotoiminta oli aktiivista, porukkaa juoksi pitkin kenttää ja lankoja (tai vaijereita, kuten ammattilentäjäopiskelijat niitä kutsuivat) vedeltiin ja gyroja meni ja kesnoja lenteli. Ja Ford Sierroja ja vinttureita ja mitä vielä.

 

Kiinnitin nyt sitten huomiota tähän radioliikenteeseen ja pakko se vain on sanoa - kyllä tuo huonoa on tuo ETAilu. Bravoja lenteli kentälle ilmoituksella "Saavutaan kierrokseen aikaan 55" - oliko siihen nyt sitten viisi vai 10 minuuttia vai 3 vai 12? Päästänkö nyt tämän vinttauksen menemään vai odotanko? Vai?

 

Minun kelloni mukaan (joka on radion ajassa) se lopullinen osuma ei ollut 55 vaan 2-3 minuuttia ohi (myöhässä). No myötätuulessa olevan koneen ilmoitellessa on yleensä aikaa vielä vetää 2 vinttausta joten sinänsä se ja sama.

 

Tärkeintä on tietenkin tietää, että joku on tulossa kierrokseen. Mukavaa olisi tietää, onko se saapuminen tapahtumassa nyt vai kohta vai heti. Siihen tämä arvioitu saapumisaika on paljon parempi kuin kellonaika.

 

Itse pystyin arvioimaan oman saapumisaikani tarkkaan vasta lähdettyäni loppuliukuun Puuhamaan tienoilta ja kun kantavaa oli, ilmoittelin Riksun kohdalla laskukierrokseen kolmisen minuuttia. Yllättäen matkalla olikin lisää kantavaa ja Vne tuli vastaan joten jouduinkin vetämään kentän yli 700 metrissä tärväämään korkeuksia hyvinkääläisten iloksi.

 

Siis toivoisin (ja olen oikeassa, kuten Petteri Starling tuossa yllä totesi), että korpikentille tullessa ilmoitettaisiin myös se saapumiseen jäljellä oleva aika (vaikka eihän sitä pako ole ilmoittaa (kuten mitään (koska radiota ei ola pakko olla (eikä tänäänkään kaikilla muuten ollutkaan (ja munkin radio oli hetken väärällä taajuudella kun polvi oli osunut))))). Mitenhän Ameriikassa tehdään, siellä nää on varmaan hanskassa?

 

Oli muuten totaalisen nautinnollista purjelentää 2,5 tuntia EFHV - EFRY - EFFO - Hämeenlinna - Janakkala - EFHV. En tehnyt tällä kertaa läpäreitä.

 

t Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tämä kellon käyttö nyt on niiiiiin vaikeata, mitä jos tehtäisiin Amerikan (ja monien muiden maiden) malliin ja ilmoitettaisiin aikojen sijaan vain paikka ja aikeet?

 

"Strawn Traffic, 725Z type C172 (position) (altitude) for runway 17 full stop, Strawn"

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tämä kellon käyttö nyt on niiiiiin vaikeata, mitä jos tehtäisiin Amerikan (ja monien muiden maiden) malliin ja ilmoitettaisiin aikojen sijaan vain paikka ja aikeet?

 

"Strawn Traffic, 725Z type C172 (position) (altitude) for runway 17 full stop, Strawn"

 

 

Diplomaattinen ajatus,huomioonottaen että aika-arviot usein pielessä on ajatuksesi hyvä,5-10 mailia ennen saapumista jos kapasiteetti riittää jäljellä olevan matkan näinkin tarkkaan arviointiin. :)

 

Full stop saa erityiset suosionosoitukset  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tämä kellon käyttö nyt on niiiiiin vaikeata, mitä jos tehtäisiin Amerikan (ja monien muiden maiden) malliin ja ilmoitettaisiin aikojen sijaan vain paikka ja aikeet?

 

"Strawn Traffic, 725Z type C172 (position) (altitude) for runway 17 full stop, Strawn"

 

 

Ei se ollut vaikeaa (kun mulla on nykyään taas kello), mutta osuma-arvio osui ohi. Ehkpä se olisi osunut ohi "kuuden minuutin kuluttuakin" mutta ei ois tarttenut kattoa kelloa. Eikä se minua mitenkään häirinnyt tai vaikuttanut, olin vain pitämässä siivenkärjestä ja päästämässä vinttausta ylös kun se Gyrokin oli siinä just lähdössä.

 

Voisko Suomessa muuten käyttää kilometrejä?

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Voisko Suomessa muuten käyttää kilometrejä?

 

t. Timo

 

Älkää vaan....... 

 

Ruotsinpuolella kinataan ja keskustellaan suunnilleen samoista asioista.Valtaosa VFR lentäjistä ei hyväksy "mil" määritelmää joka totee yksinkertaisesti että lentäessä mil tarkoittaa meri mil (1852 m) ja sanotaan vain mil.Luulisi olevan selvä määräys mutta ei,toiset sotkee sen tähän toiseen mil:liin ja vaativat merimil:in käyttöä. :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

Tärkeintä on tietenkin tietää, että joku on tulossa kierrokseen. Mukavaa olisi tietää, onko se saapuminen tapahtumassa nyt vai kohta vai heti. Siihen tämä arvioitu saapumisaika on paljon parempi kuin kellonaika.

t Timo

 

Eiköhän tässä olla asian ytimessä. Eli nämä alle viiden minuutin tuloarviot voi hyvin ilmoittaa ETE:nä. Pidän kuitenkin kiinni siitä, että lähestymisilmoitus joka hyvän tavan mukaan annetaan 10min. ennen saapupumista lentopaikalle, annetaan ETA:na

HS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään