Peter Lord

"Tullaan kierrokseen kuuden minutin kuluttua"

399 viestiä aiheessa

Kun tämä kellon käyttö nyt on niiiiiin vaikeata, mitä jos tehtäisiin Amerikan (ja monien muiden maiden) malliin ja ilmoitettaisiin aikojen sijaan vain paikka ja aikeet?

 

"Strawn Traffic, 725Z type C172 (position) (altitude) for runway 17 full stop, Strawn"

 

Pudasjärvellä asia siis menisi näin:

"Pudasjärven liikenne, OEP Piper Arrow Jonku päällä 2000 jalkaa laskuun kiitotielle 26, Pudasjärvi"

 

Nyt kun tuo Sunny Night Fly In taas käynnistyy niin taidan käydä ajeleen Jonku päältä ja kuuntelen ymmärtävätkö kaikki ulkopaikkakuntalaiset vai odottavatko pitkää finaalia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sohinpa vähän ampiaspesää - Vesiksellä kun äsken lentelin, joku ilmoitti "OH-XXX Lahden tasalla, arvio kierrokseen YY - eli noin 5 minuuttia.".  :thmbup: Kaikki tarvittava informaatio tuli samalla kertaa, etaa sitä kaipaavalle ja minuutit kaupan päälle. Jostain syystä teki mieli huikata, että on taidettu lukea foorumia!  ;D Mulkaisin kelloa ranteessa ja kohautin olkapäitä - olin Vääksyn tasalla ja tiesin, että minulla menisi kentän tasalle n. 4min + kentän kierto, joten pyöräytin 360 kanavalla meneillään olevaa sulutusta seuraten. Laskujärjestys oli sillä selvä ja lähestyessäni kenttää kone olikin jo perusosalla. Arvio 5min riitti keltanokalle oikein mainiosti tilanteen hahmottamiseen, enkä varsinaisesti tullut ETAsta hullua hurskaammaksi. Sen ilmoittaminen ei kuitenkaan ollut minulta mitään pois, joten mielestäni sen voi ilmoittaa korpikentälläkin ihan vapaasti jos joku sitä kaipaa. Suotakoon kuitenkin minuuttiarviot meille pölöjemmille, kun myö tulemma niillä vallan hyvin toimeen? Valvotussa lennettäessä asiassa ei mielestäni ole mitään epäselvää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pudasjärvellä asia siis menisi näin:

"Pudasjärven liikenne, OEP Piper Arrow Jonku päällä 2000 jalkaa laskuun kiitotielle 26, Pudasjärvi"

 

Oonpas joskus kuullut tuota tapaa käytettävän ja on kyllä jumalattoman ärsyttävää tuo epäoleellisimman tiedon kertominen kahteen kertaan...

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oonpas joskus kuullut tuota tapaa käytettävän ja on kyllä jumalattoman ärsyttävää tuo epäoleellisimman tiedon kertominen kahteen kertaan...

 

-A-

Juu, näin on, kuitenkin se lentopaikan nimi pitäisi muistaa kertoa kuitenkin yhteen kertaa, joskus on joutunut kysymään liikennetiedotteen antajalta että milläs kentällä toimitte (on lentopaikkoja, joiden samat jaksot kuuluvat yhtäaikaa).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oonpas joskus kuullut tuota tapaa käytettävän ja on kyllä jumalattoman ärsyttävää tuo epäoleellisimman tiedon kertominen kahteen kertaan...

 

Jaa. No nyt tietysti ymmärrän, että eri ihmisillä ärsyyntymiskynnys vaihtelee ja syytkin tietty, mutta kannattaisko ottaa ihan relasti vaan. Vähän kiinnitti huomiota, kun tuon lisäksi sulla meni sanojesi mukaan hermot jo siihen "laskua varten" -lentäjäänkin. Ainakin minusta lentäminen on niin mukavaa puuhaa, ettei siellä ilmassa ole tainnut ikinä ärsyttää. Ei ainakaan mieleen tule moista. Meitä lentäjiä on monenlaisia, jotkut viettää taivaalla enempi aikaa, jopa ammattimaisesti ja tykkäävät SOPeista jne, mutta kyllä sinne sekaan on hyvin mahtunut oppilaita ja harvemmin lentäviäkin, joiden fraseologia ei aina niin täydellistä ole.

 

Sinisiä suksia vaan kaikille!

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jaa. No nyt tietysti ymmärrän, että eri ihmisillä ärsyyntymiskynnys vaihtelee ja syytkin tietty, mutta kannattaisko ottaa ihan relasti vaan. Vähän kiinnitti huomiota, kun tuon lisäksi sulla meni sanojesi mukaan hermot jo siihen "laskua varten" -lentäjäänkin. Ainakin minusta lentäminen on niin mukavaa puuhaa, ettei siellä ilmassa ole tainnut ikinä ärsyttää. Ei ainakaan mieleen tule moista. Meitä lentäjiä on monenlaisia, jotkut viettää taivaalla enempi aikaa, jopa ammattimaisesti ja tykkäävät SOPeista jne, mutta kyllä sinne sekaan on hyvin mahtunut oppilaita ja harvemmin lentäviäkin, joiden fraseologia ei aina niin täydellistä ole.

 

Ei kannata ottaa näitä mun "hermojen menemisiä" niin vakavasti. Tapaan vaan karrikoida vähän liikaa :D Mutta tuo oli kyllä lähellä ottaa kerran pannuun. En muista edes missä tämän suorituksen kuulin, mutta keissi oli siinä mielessä samankaltainen kun se "laskua varten" -juttu, että niitä liikenneilmotuksia tuli puolen minuutin välein ja kaikissa oli tuo sama kuvio. Ei jäänyt toisaalta epäselväksi, mille kentälle lähestyjä oli lähestymässä.

 

Ei tässä kuitenkaan mitään "täydelistä" fraseologiaa haeta. Etenkäään, kun tuo oma mongerrus on siitä kaukana. Kummastuttaa lähinnä se, miksi tuollaisia tapoja täytyy vallan opettaa, ja mistä ne kaikki tulevat.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OT/

 

Tässä Ruotsin viranomaisen kannanotto hyppykoneen pudotusilmoituksesta.

 

sivu 41

 

http://www.luftfartsstyrelsen.se/publicdocuments/PDF62.pdf

 

Fallskärmshoppning

24 § Nedanstående fraser skall användas vid radiokommunikation om fallskärms-hoppning.

a

AVSER FÄLLA OM (antal) MINUTER

b

PÅ FINAL [FÖR FÄLLNING]

c

KLART FÄLLA

 

Skall,ei anna tulkinnanmahdollisuutta.

 

:)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on tosiaan hyvä ja selvä tapa määritellä asia.  Onkos Ruotsissa määritelty lisäksi miten annetaan arvio tiettyyn paikkaan saapumisen ajasta ?

 

Peter,

LMML

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo on tosiaan hyvä ja selvä tapa määritellä asia.  Onkos Ruotsissa määritelty lisäksi miten annetaan arvio tiettyyn paikkaan saapumisen ajasta ?

 

Peter,

LMML

 

On,ETA joka on ainoa oikea tapa :) kun ilmoitellaan ATC:lle,lensi sitten vaikka valvomattomassa ilman kelloo.

 

Korpikentille on myös puolivirallinen,laadittu ilmailuhallituksen myötävaikutuksella,etsin sen myöhemmin,tässä opuksessa kehoitetaan antamaa EET

 

Kuvia Maltalta tack..... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On,ETA joka on ainoa oikea tapa :) kun ilmoitellaan ATC:lle,lensi sitten vaikka valvomattomassa ilman kelloo.

 

Korpikentille on myös puolivirallinen,laadittu ilmailuhallituksen myötävaikutuksella,etsin sen myöhemmin,tässä opuksessa kehoitetaan antamaa EET

 

Kuvia Maltalta tack..... :thmbup:

 

Kiitos. 

Takana on tosiaankin Cirrus SR22/OH-BRA:lla lentoa reitillä EFSI-EFMA-EKRK-EDTF-LIMB-LIMZ-LIRJ-LICJ-LMML.

Kukaan ei muuten ollut kiinnostunut mistään ETE:stä. Useinkin sen sijaan ETA:sta.

 

Missäs TÄSSÄ ollaan...?

Näkymä ETEEN

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

ja ALAS

 

Peter

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia. :thmbup:

 

Tässä tämä epävirallinen opastus korpikentille.

 

Radiotrafik

Det finns många uppfattningar om hur ofta och var

man skall rapportera sin position på radio. Alla är

eniga om att man ska anropa i god tid (på ca 10

NM avstånd) och meddela sin avsikt. Exempel på

radiomeddelande: “Köping radio, SE-KSA kommer

in för landning från söder om ett par minuter

på 1500 ft QNH. Någon trafik frågas?" Någon

som redan befinner sig i varvet eller på fältet bör

svara genom att ge upplysningar om bana i

användning samt hur många andra flygplan som

finns i varvet och var dessa befinner sig. Andra som

konstaterar att upplysningen inte är korrekt bör

rätta till så att missförstånd inte uppstår. Ges en

god bild av trafikläget kan den ankommande piloten

gå direkt in i gällande varv utan att behöva

göra någon extra sväng runt fältet.

 

Löytyy täältä kokonaisuudessaan.

 

http://www.sturupflygklubb.se/index.php?option=com_docman&task=cat_view&gid=63&&Itemid=55

 

PDF /flygning vid okontrollerade flygplats

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos. 

Takana on tosiaankin Cirrus SR22/OH-BRA:lla lentoa reitillä EFSI-EFMA-EKRK-EDTF-LIMB-LIMZ-LIRJ-LICJ-LMML.

Kukaan ei muuten ollut kiinnostunut mistään ETE:stä. Useinkin sen sijaan ETA:sta.

 

Missäs TÄSSÄ ollaan...?

Näkymä ETEEN

 

 

ja ALAS

 

Peter

 

 

Näyttää näin äkkiä ilman laseja tutulta,läheltä Prahaa

 

Edit/Optikolle menen juu,ei sovi edes reitille :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Näkymä ETEEN

 

 

Meinasin todeta että; "Nyt kyllä käytetään "eteen" -sanaa minulle ennestään tuntemattomassa merkityksessä. ??? ???",

mutta onneksi maltoin mieleni. :P

 

M Arkku

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinussa Markku taitaa olla ihan kehityskelpoista ainesta kun nyt olet malttanut. Mielesi.

Mutta olisi siellä varmaan sinullakin ollut kivaa.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sveitsin alpeissä, näkymä etelään ta itään.

 

No totta maar. Miksen ole yllättynyt että juuri AZ tiesi?

:)

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mutta olisi siellä varmaan sinullakin ollut kivaa.

 

Peter

 

Kerrankin jotain mistä olemme täsmälleen samaa mieltä :thmbup:

 

M Arkku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vanha ketju esille kun tätä vielä ilmenee.

Tulin toissapäivänä pitkällä finaalilla korpikentälle, ennen en ole tuota tehnyt eikä edes ekakerta tuntunut oikein mukavalta. Nyt alan sitten kirjoittamaan raporttia lennostani viranomaiselle.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä taas tulin eilen Senecalla Euraan.  Annoin paikkailmoituksen, piirsin GNS530:een pitkän finaalilinjan 29:lle, kerroin jakoslla arvion kentälle kahteenkin kertaan eikä kukaan vastannut.  Hakeuduin finaalilinjalle oikealla tavalla. Kun tulin laskuun kertoi kentällä odotellut ystäväni että juuri ennen laskuani siitä "meni helikopteri".  Ilmeisesti helikoptereissa ei tarvita radoita. Tai sen käyttötaitoa?

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun tulin laskuun kertoi kentällä odotellut ystäväni että juuri ennen laskuani siitä "meni helikopteri".  Ilmeisesti helikoptereissa ei tarvita radoita. Tai sen käyttötaitoa?

 

Peter

Juu, valvomattomalla lentopaikalla voi lentää radiottomia ilma-aluksia. Laillisesti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen asia mikä Helikoptereissa ihmetyttää on se, että miksei ne ikinä puhu radioon?

 

Viime kesänä lensin paljon Alavudelta (EFAL) kiinteäsiipisellä, ja ei ollut kerta eikä kaksi kun Tuurissa yleisölennätystä lennättänyt kopteri meni omasta mielestäni melko läheltä ohi ja kertaakaan ei kentän taajuudella sanaakaan virkannut. Ilmailukartassa melko selkeästi kuitenkin on merkitty EFAL, taajuus, ja kentän ympärillä oleva suoja-alue, jonka pitäisi ammattilentäjälle ilmaista että harrasteilmailua saattaa alueella tapahtua.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan sillä kopterilla olla radio rikki, tai ei radiota lainkaan. Tuurihan taitaa olla Alavuden kaupungin toisella puolella, että ehkä kopteripilotti ei katsonut tarpeelliseksi huikkia radioon mitään, jos jatkuvat lähtö- ja laskuilmoitukset vain häiritsisivät kentän liikennöintiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voihan sillä kopterilla olla radio rikki, tai ei radiota lainkaan. Tuurihan taitaa olla Alavuden kaupungin toisella puolella, että ehkä kopteripilotti ei katsonut tarpeelliseksi huikkia radioon mitään, jos jatkuvat lähtö- ja laskuilmoitukset vain häiritsisivät kentän liikennöintiä.

 

Ehkä näinkin. Mutta olis ollu fiksua olla yhteydessä edes jotenkin, kun paikkakunnalla oli laskuvarjohypyn sm-kisat ja runsaasti lentotoimintaa.

 

Tomppa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään