Peter Lord

"Tullaan kierrokseen kuuden minutin kuluttua"

399 viestiä aiheessa

Kiitoksia informaatiosta.

Tämä viimeinen viesti vahvisti kaikki pahimmat pelkoni. Juuri tuollaisella asenteella sitä menestyy ilmailussa.

Minä kun itse yritän vaan säilyä hengissä.

Peter

Ajatteleppa Tähtinen sitä, että jos en nyt viikonlopulla, kuten sääennusteesta voisi päätellä, pääse lentämään, niin seuraavan kerran kentälle koneella saapuessani toimin joko seuraavasti:

Paikallisten määräysten mukaisesti ilmoitan; " maali, november november viisi kilometriä." ja jatkan siitä nopeusmittari lähellä punaista poikkiviivaa kunnes avaan lentojarrut ja vedän telineen ulos ja lasken suoraan, "pitkällä finaalilla".

Tai vaihtoehtoisesti ilmoitan;" maali, november november viisi kilometriä." ollen tuolloin pikkusen yli sadan metrin korkeudessa jatkaen optimiliukonopeudella kunnes pyörä, jonka viimetingassa otan ulos, alkaa pyöriä ja kovasti uskon että silloin olen lähellä kenttää.

Tai sitten jotain siltä väliltä.

Jotta siitä.

M Arkku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ajatteleppa Tähtinen sitä, että jos en nyt viikonlopulla, kuten sääennusteesta voisi päätellä, pääse lentämään, niin seuraavan kerran kentälle koneella saapuessani toimin joko seuraavasti:

Paikallisten määräysten mukaisesti ilmoitan; " maali, november november viisi kilometriä." ja jatkan siitä nopeusmittari lähellä punaista poikkiviivaa kunnes avaan lentojarrut ja vedän telineen ulos ja lasken suoraan, "pitkällä finaalilla".

Tai vaihtoehtoisesti ilmoitan;" maali, november november viisi kilometriä." ollen tuolloin pikkusen yli sadan metrin korkeudessa jatkaen optimiliukonopeudella kunnes pyörä, jonka viimetingassa otan ulos, alkaa pyöriä ja kovasti uskon että silloin olen lähellä kenttää.

Tai sitten jotain siltä väliltä.

Jotta siitä.

M Arkku

Jos et suuresti pahastu niin jätän ajattelematta. 

Ilmeisesti purjelentäjien maailma eroaa NIIN suuresti siitä maailmasta jossa itse lennän (ts ennalta suunniteltuun aikaan/reittiä/korkeutta paikasta A paikkaan B) että lienee turha edes yrittää keskustella kuvitellen että on jokin yhteinen kieli. 

NiinMuttaKun

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

(Realismi on/) Kainoja toiveita siitä, että kaikilla olisi vaikka tarkkaan oikeassa ajassa oleva rannekello mukana (80 prosentilla seuraamistani eri aloja edustavista "maakravuista", siis ei-lentäjistä, on nykyään vain kännykkä ajannäyttäjänä eikä ranne-, tasku - eikä muutakaan ns. kelloa ollenkaan) ja että ilmoituksissa kaikki noudattaisivat samaa menetelmää voi ehdottaa mutta mikään ei taida muuttua tässä asiassa ainakaan meikäläisen elinaikana (realismi off/).

Joo ei mullakaan ole ollut rannekelloa enää pariinkymmeneen vuoteen. Ajan näkee kännykästä, jonka kaivan esiin vähän ennen lentoonlähtöä, kirjaan lähtöajan muistilapulle ja laitan kännykän taskuun. Seuraavan kerran kaivan sen esiin, kun erinäisten pomppujen jälkeen olen onnellisesti päässyt takaisin kentälle.  

Viime kesänä moottorilentäjä ilmoitti saapumisistaan liikennealueelle, vastasin:

- Purjekone OH-XXX, kilometrin kentästä, kylän päällä, korkeus 600 m QFE

- Pysytkö siellä?

- En välttämättä (Oli ilta ja heikohko keli).

Vierailija kiersi kentän ainakin viiden kilometrin etäisyydeltä....

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy kyllä tunnustaa, että tämä on paras perjantai-illan popcorn-ketju aikoihin. Isot miehet kinaavat siitä pitääkö ilmaillessa tietää kellonaika, tai pitää kelloa mukana  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Täytyy kyllä tunnustaa, että tämä on paras perjantai-illan popcorn-ketju aikoihin. Isot miehet kinaavat siitä pitääkö ilmaillessa tietää kellonaika, tai pitää kelloa mukana  :laugh:

Sä tiedät, se riittää sulle ;D

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ilimanko se Ilimaalu-lehti oli kaukaa viisas ja kerto meille harrastusilimaalijoolle kelloosta! Props!  :thmbup:

-A-

PS. Ei edelleenkään voi olla noin vaikeeta  :laugh:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

PS. Ei edelleenkään voi olla noin vaikeeta  :laugh:

Näemmä voi. Täälläkin on nyt nostettu esiin se, että ETAsta saadaan järjestys selville jne.. No saadaanhan se, siis, JOS, ne ilmoitukset osuvat oikeaan. Mutta kun niissä kuitenkin on heittoa, niin ne parin minuutin erot on ihan yhtä tyhjän kanssa. En tosin tiedä muutenkaan, että mitä seksuaalista merkitystä sillä on, missä järjestyksessä ne koneet sinne kentälle saapuu... Harvoin on edes korpikentälle tulossa kolmeakaan konetta noin samanaikaisesti kuin täällä nyt esimerkeissä on esitetty, ja vaikka olisikin, niin mitä sitten?-)

En tiedä miten selvisin edes hengissä, kun alkuviikolla radiottomalla koneella piti operoida korpikentällä...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Sä tiedät, se riittää sulle ;D

Niin tiedän. Mutta sitä ihmettelen, että oikeat ilmailijat eivät tiedä, ja ovat sitä mieltä ettei tarvitsekaan tietää.

Juha

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Hiphei, popcorn-kortti on jälleen heitetty ja ketjun kaikki asiapitoinenkin sisältö mitätöity   :thmbup:

Kannattaisiko alkaa uusi kuula.......

Tässä vanhan pierun viesti muistin virkistämiseksi.

Harjoitinpa VFR-ilmailua Suomessa eilen.  Vierailin valvomattomilla lentopaikoilla.  Joilla oli vilkastakin liikennettä.

Huomioni kiinnittyi (taas/yhä/aina vaan) siihen käytäntöön, että kentälle saapuvat koneet lähes poikkeuksetta ilmoittavat arvionsa "Saavun kierrokseen kuuden minuutin päästä", "Tullaan xxx sisään 3 minuutin päästä" ja niin edelleen.

Kun itse olen näitä ns vanhan liiton miehiä, jotka muistavat vaan sen miten asiat ennen olivat, kysyn, onko opetuskäytäntö muuttunut vai onko kyseessä vain ns. viidakon tapa?

Opetatteko te ultra/PPL-opettajat oppilaillenne nykyään systemaattisesti tällaisen ilmoittautumistavan?  Tai oppilaat: Onko teille nän opetettu?

Ehdotan kainosti, että arviot annettaisiin oikein. Ei väärällä tavalla.  Oikea tapa on tällainen:  "Arvio myötätuuliosalle XX aikaan 35"

Peter

old fart

Missään ei mainita purjekoneita......

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käy Peter ihmeessä lentämässä purjekoneella muutama kerta. Ei siitä voi tietää, mihin se menee ja milloin. Ei niillä tehdä lentosuunnitelmia. Matka Riihimäeltä Hyvinkäälle voi kestää tunnin (mulla kesti kerran) tai 3 minuuttia (noi taitavat kisalentäjät).

Toivoisin kuitenkin ettei näitä korpikenttiä pelättäisi turhaan. Hommasta saa helposti kiinni kuin paneskelee sen radion taajuudelle 10 min ennen kentälle saapumista. Räyskälään eivät kuulema normaalit moottorilentäjät oikein uskalla lentääkään kun on niin peloteltu, kyllähän sinne saa mennä (ja siellä on ne hyvät munkit).

Korpikenttäilyn suunnittelemattomuuteen kuuluu vielä tosiaan tuo mainittu "myötätuuleen". Eipä sitä oikein aina osaa arvata, minkä kiitotien myötätuuleen siellä lopulta päätyy. Yleensä ilmoitan itse "arvio laskukierrokseen 5 minuuttia" jos mitään muuta ei kuulu. Esimerkki löytyy esim.

kun saavuin lännestä, lensin niin että näin tuulipussin senhetkisen kulman ja päätinkin laskeutua vastatuuleen joka tulikin toisesta suunnasta kuin kuvittelin.

Kiva ketju, näitä tarvittais enemmän. Tulkaa 17.7. tienoilla Kuhmon korpikentälle harjoittelemaan korpikenttämenetelmiä, siellä pitäis olla purjelentoakin niin saadaan Härdelli!

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ok, jos alkuperäisen viestin mukaisesti (tarkoituksella tai sitten ei?) rajataan pois nuo mystiset purjekoneet sekä muut radiottomat himmelit, pitänee alkuperäinen ehdotus varmasti kutinsa?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Liitovarjot, lennokit, skannerihäröilijät, kiihdytyskisaajat (viralliset tai epäviralliset), hirvet, porot (okei niillä ei oo ees skanneria)...

Maailma on erilainen Malmin ulkopuolella. Itse huomasin sen vasta kun aloin lentää Malmillakin.

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

"Saavun pitkään finaaliin 5 minuutin kuluttua", "Voitko sanoa myös ETA ajan, kiitos"

"Saavun pitkään finaaliin aikaan 35", "Voitko sanoa myös ETE ajan, kiitos"

Problem solved? Häh?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi ny herranlettas! Onneks mä en lennä enää VFR:ää saatika korpikentille ja hyvä että annoin SEP:nkin mennä vanhaks.

Eikait siellä korpikentillä nyt niin vilkasta se radiokeskustelu ole, etteikö ehtis sanoa vaikka tyyliin "xxx, arvio kiitotie 23:n myötätuuliosalle aikaan 30, eli 5 minuutin kuluttua", tai vaihtoehtoisesti "xxx, arvio kiitotie 23:n myötätuuliosalle 5 minuutin kuluttua, eli aikaan 30". Ei tarttis kinastella kellosta. Mutta jos se radioliikenne todella on noin vilkasta, niin onneks olkoon - liikennettä on sitten varmasti enemmän kun Euroopan vilkkaimmilla kentillä.

-Jani

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

etteikö ehtis sanoa vaikka tyyliin "xxx, arvio kiitotie 23:n myötätuuliosalle aikaan 30, eli 5 minuutin kuluttua", tai vaihtoehtoisesti "xxx, arvio kiitotie 23:n myötätuuliosalle 5 minuutin kuluttua, eli aikaan 30".

Eipäs se ole ja monesti teen itsekin noin. Tosin toi aika ei ole aivan välttämätön kun yleensä toimijat osaavat arvioida sen 5 minuuttia...

Korpikentälle lentäminen vaatii suurta rohkeutta, kun joutuu itse tekemään päätökset ja arvioimaan tilanteet. Johdettuna on aika kiva lentää :)

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipäs se ole ja monesti teen itsekin noin. Tosin toi aika ei ole aivan välttämätön kun yleensä toimijat osaavat arvioida sen 5 minuuttia...

Korpikentälle lentäminen vaatii suurta rohkeutta, kun joutuu itse tekemään päätökset ja arvioimaan tilanteet. Johdettuna on aika kiva lentää :)

t. Timo

"kun joutuu itse tekemään päätökset ja arvioimaan tilanteet."  :thmbup:;D

Niin, ja jos on purtsikalla, pitää vielä jollain tapaa yrittää pysyä ilmassa. ::)

M Arkku

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Voi ny herranlettas! Onneks mä en lennä enää VFR:ää saatika korpikentille ja hyvä että annoin SEP:nkin mennä vanhaks.

Niin annan minäkin. Siirryn lähitulevaisuudessa takaisin veneilyn pariin. Kaksi 440hv veekasia takapaksissa - ja pari kromin kiiltoista kaasukahvaa kämmenpohjassa - antaa ainakin minulle ihan eri kicksit, kuin joku pykäläviidakossa räpistely, jota jotkut kutsuu "lentämiseksi".

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Niin annan minäkin. Siirryn lähitulevaisuudessa takaisin veneilyn pariin. Kaksi 440hv veekasia takapaksissa - ja pari kromin kiiltoista kaasukahvaa kämmenpohjassa - antaa ainakin minulle ihan eri kicksit, kuin joku pykäläviidakossa räpistely, jota jotkut kutsuu "lentämiseksi".

Onneksi ilmassa ei oo niitä merimerkkejä joihin voi törmätä, kauhean kapeitakin ne väylät (olin kerran appiukon kyydissä)

t. Timo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onneksi ilmassa ei oo niitä merimerkkejä joihin voi törmätä, kauhean kapeitakin ne väylät (olin kerran appiukon kyydissä)

t. Timo

Rannikolla / väylillä on oltava tarkkana, niinkuin korpikentän liikennealueellakin, mutta Offshore on sitten jotain ihan muuta  :thmbup:

Sori, meni OT:ksi ja veneilyfoorumin asioihin...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Väistämissäännöt koskee sitten samalla tavalla kanootteja, purjeveneitä, soutuveneitä  ja ruotsinlaivoja. Hevosvoimista niissä ei puhuta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mutta mun purjeveneessä ei ole kelloa...

Mielipiteenäni, kaikenlaisille/silta kentille lentäneenä, (korpi)kentällä toimivat ymmärtävät ETEn, eivät ETAaa, sanovat määräykset ATS elimen kanssa ilmoitettavista ajoista mitä hyvänsä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään