Kalervo Lukkari

Finnair tilaa A321ER-koneita

488 viestiä aiheessa

"Finnair tilaa viisi uutta Airbus A321ER -lentokonetta. Konetyyppi on

jatkokehitelty versio yhtiön käytössä olevasta konetyypistä, joka muodostaa

Euroopan-laivaston rungon. Koneen kantama on yli 5000 kilometriä, mikä

mahdollistaa muun muassa välilaskuttomat lennot Suomesta Kanariansaarille.

Finnair on ensimmäinen, joka tilaa jatkokehitellyn version ja ensimmäinen kone

saadaan käyttöön vuoden 2013 lopulla. Uusilla koneilla korvataan lähivuosina

neljä Boeing 757 -konetta, joita käytetään lomalennoilla.

"

 

http://www.kauppalehti.fi/5/i/porssi/tiedotteet/porssitiedote.jsp?id=201006100053&comid=FIA

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Finnair tilaa viisi uutta Airbus A321ER -lentokonetta...... Uusilla koneilla korvataan lähivuosina

neljä Boeing 757 -konetta, joita käytetään lomalennoilla.

"

 

Mikä oli istumasyvyys B757 koneissa ja mikä tule olemaan A321ER koneissa istumasyvyys? Näyttäis tulevan 200 paikkainen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten A321ER eroaa tavallisesta A321-koneesta? Siis muuten kuin (taka?)ruumaan asennetun lisäpolttoainesäiliön ja kärkisiipien eli sharklettien ( :o) osalta?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnair jahtaa ihan selvästi kärkipaikkaa vuodelle 2013 Skytrax-kategoriassa "The Most Boring Fleet".  :laugh:

 

Menee Ilkka vähän päinvastoin. In Airbus We Trust  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun 752 on marsuhäkki 227 pallilla niin mitä on A321 200:lla pallilla?

 

Finnairin käytössä koneessa on noin 200 paikkaa.

 

Airbusin markkinamiesten mukaan kaikki on kuitenkin kunnossa:

while the A321 single-class configuation comfortably seats 199 passengers.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

32" taitaa olla myös muissa Finnairin 320-sarjan busseissa. B757 saattoi olla jopa niinkin pieni kuin 28" jos oikein muistan. Siinäkin mielessä koneet ovat selkeä parannus nykyisiin sillipurkkeihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan joillain charteryhtiöillä tälläkin hetkellä 220 paikkaa A321:ssä.

 

Jännä muuten, että tuon artikkelin kuvan koneen moottorit näyttävät aika lailla A318:ssa käytetyiltä P&W-moottoreilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finskin sivujen kautta löytyi myös yhtiön oma pörssitiedote:

 

http://irnordic.nasdaqomx.com/ir/modules/J28V68U7725I240EL6C06#

 

Tiedotteesta nousi etenkin silmille lauseet "Viiden kapearunkokoneen tilaus korvaa vuosille 2012-2013 suunnitellut kaksi kaukoliikennekoneen tilausta. Kaukoliikenteen mahdollisiin kasvutarpeisiin on löydettävissä edullisesti koneita muiden lentoyhtiöiden vähentäessä kapasiteettiaan."

 

Onhan noita vanhoja lussuja ainakin tarjolla.  :laugh: Sitä en sitten tiedä, miten paljon muut vähentävät kapasiteettiaan odotettavissa olevassa noususuhdanteessa, joka lienee päällä jo parin vuoden päästä?  :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomiodaan vielä se, että 321ER - julkilausumassa sanat menivät "noin 200 paikkaa" joka voi todellisessa elämässä tarkoittaa vaikka sitä Antin mainitsemaa 220 paikkaa.

 

Ja sitten käsi ylös kuka uskoo että nykyilmailubisneksessä turistiluokan tiloja väljennettäisiin tai etteikö jokaiseen koneeseen yritettäisi tunkea niin montaa jakkaraa kun se vain on rehellisesti tehtävissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luultavammin istuinväli ei ainakaan kovin paljon vanhoja Busseja huonompi. A321ER nähtänee myös reittiliikenteessä, kun puhuvat koko laivaston joustavasta käytöstä eikä erillistä lomalentodivisioonaa enää ole.

Tuleekohan sitten jotain erillistä "Premium" osastoa sinne etuosaan, varsinkin jos on tarkoitus jatkaa pitkiä välilasku-chartereita?

 

Edit:Typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huomiodaan vielä se, että 321ER - julkilausumassa sanat menivät "noin 200 paikkaa" joka voi todellisessa elämässä tarkoittaa vaikka sitä Antin mainitsemaa 220 paikkaa.

 

Ja sitten käsi ylös kuka uskoo että nykyilmailubisneksessä turistiluokan tiloja väljennettäisiin tai etteikö jokaiseen koneeseen yritettäisi tunkea niin montaa jakkaraa kun se vain on rehellisesti tehtävissä?

 

Joskus tulee vastaan sekin että tiloja on pakko alkaa väljentämään. Nyt mennään kyllä jo niin kipurajoilla että ainakaan pienentää ei voi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

28' muistelisin minäkin tuon Finskin 752 penkkivälin olevan.

Ei, vaan 29" eli n. 74 cm http://www.iltasanomat.fi/matkailu/uutinen.asp?id=1576980

Muutenkin uskon (toivon), että jättävät 200 paikkaan, kun 15-20 paikan takia viidennettä lentoemäntää varmaan haluta kantaa. Toisaalta kannetaanhan A320 neljättä 9 paikan tähden. No ainakin istuileveys kasvaa  :thmbup:. Ja tosiaan voivathan pitää samanlaisen matkustamon kuin nykyisissä A321.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei, vaan 29" eli n. 74 cm http://www.iltasanomat.fi/matkailu/uutinen.asp?id=1576980

Muutenkin uskon (toivon), että jättävät 200 paikkaan, kun 15-20 paikan takia viidennettä lentoemäntää varmaan haluta kantaa. Toisaalta kannetaanhan A320 neljättä 9 paikan tähden. No ainakin istuileveys kasvaa  :thmbup:. Ja tosiaan voivathan pitää samanlaisen matkustamon kuin nykyisissä A321.

74cm muistin, mutta sen mitä se on tuumina laskin sitten väärin ;D Kiitos oikaisusta  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli kaksi tilauksessa olevaa A330:a ei otetakaan?

 

Näin kertoivat äsken Ylen tv-uutisissa. A330:t perutaan, ja jos laajarunkoja tarvitaan lisää ne hankitaan käytettynä. Onko lisäkapasitetilla Aasiaan niin kova kiire, että ei ehditä odotella koneita tehtaalta, vaan otetaan käytettyjä sieltä mistä saadaan nopeasti? Vai mikä tässä on kuvio?

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näin kertoivat äsken Ylen tv-uutisissa. A330:t perutaan, ja jos laajarunkoja tarvitaan lisää ne hankitaan käytettynä. Onko lisäkapasitetilla Aasiaan niin kova kiire, että ei ehditä odotella koneita tehtaalta, vaan otetaan käytettyjä sieltä mistä saadaan nopeasti? Vai mikä tässä on kuvio?

Juha

 

Ehkäpä juuri kapasiteetin vuoksi koneet perutaan, ja jos tosiaan tarvitaan lisää, otetaan käytettynä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ehkäpä juuri kapasiteetin vuoksi koneet perutaan, ja jos tosiaan tarvitaan lisää, otetaan käytettynä...

 

Tai tilataan muutama B787  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja jos tosiaan tarvitaan lisää, otetaan käytettynä...

 

Kenen jäämistössä on 330:siä tarjolla? Mitään muutahan ei voi harkitakaan, 343 meni muodista jo 10 v. sitten. Tosin niitä löytyisi, SAS:n ex vehkeetkin seisovat ja odottavat noutajaa.

 

SQ oli kait poistamassa pikkuhiljaa noita Suomen ylikin lentäviä 777-300:siaan. Siitä Finnairin laivasto kuntoon kertalaakista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kenen jäämistössä on 330:siä tarjolla? Mitään muutahan ei voi harkitakaan, 343 meni muodista jo 10 v. sitten. Tosin niitä löytyisi, SAS:n ex vehkeetkin seisovat ja odottavat noutajaa.

 

SQ oli kait poistamassa pikkuhiljaa noita Suomen ylikin lentäviä 777-300:siaan. Siitä Finnairin laivasto kuntoon kertalaakista.

Tai voi ottaa sen vuoden niitä A350 (toimitus pitäisi olla 2014).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään