Kalervo Lukkari

Finnair tilaa A321ER-koneita

488 viestiä aiheessa

Eka A321ER eli OH-LZG rullailee jo:

 

 

Edelleen tuo ulkoasu näyttää niin valjulta ja kalpealta, oispa edes vähän enemmän väriä..

 

Ensimmäinen lento:

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä sitten Toronton lennoille käy?

 

- Lennetään välilaskulla A321ER?

- Lennetään laajarungolla?

- Reitti lopetetaan?

- Kanada?

 

 

Air Canada Helsinkiin!

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

A321ERn reittejä:

 

Helsinki – Dubai eff 04OCT13 4 weekly (5 weekly from 22DEC13)

Helsinki – Las Palmas eff 27OCT13 6 weekly

Helsinki – Hurghada eff 29OCT13 2 of 4 weekly (3 of 4 weekly from 23DEC13; remainder 1 weekly operated by A320)

Helsinki – Sharm el Sheikh eff 02NOV13 1 of 2 weekly (2 weekly from 21JAN14)

Helsinki – Sharjah – Goa eff 12DEC13 1 weekly

Helsinki – Tenerife North eff 25DEC13 1 weekly

Helsinki – Tenerife South eff 26DEC13 4 weekly

Helsinki – Funchal eff 20JAN14 1 weekly

Helsinki – Marsa Alam eff 23JAN14 1 weekly

Helsinki – Fuerteventura eff 26JAN14 1 weekly

 

airlineroute

 

Egyptin tilanteen vuoksi A321ER-koneilla duunit vähenee tulevana talvena, suurempi todennäköisyys että näkyvät reittiliikenteessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Egyptin tilanteen vuoksi A321ER-koneilla duunit vähenee tulevana talvena, suurempi todennäköisyys että näkyvät reittiliikenteessä?

 

... tai sitten reititetään muille lomareiteille. On luultavaa, että lomakohteiden kalusto halutaan pitää mahdollisimman yhdenmukaisena, ja tämmöinen transitiokausi on hankala. Tämä siis siksi että pilotit ja miehistö muutenkin ovat mahd. vaihtokelpoisia. Esim. Viime talvena (hiihtolomalla) kippari tuli Lanzarotelta Fuerteventuralle lautalla, ts. oli lentänyt yhden bojon Lanzarotelle ja toisen sitten Fuerteventuralta Helsinkiin. Siksi ihmettelen tuota yksinäistä Fuerteventuraa (missä Lanzarote?)... tai sitten miehistö osaa sekä 321ER:n että B757:n metkut.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei kaikkiin A320-sarjan koneisiin ole pantu noita isompia wingletejä?

 

Ja jos sarjaa edelleen tehdään myös pikkuwingleteillä, niin miksi?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksei kaikkiin A320-sarjan koneisiin ole pantu noita isompia wingletejä?

 

Ja jos sarjaa edelleen tehdään myös pikkuwingleteillä, niin miksi?

 

Pelkästään lyhyttä reittiä lennettäessä säästöt polttoaineessa eivät ole niin mittavia kuin pidempää siivua lennettäessä. Sharkletit vaativat kuitenkin jäkiasenteisena investoinnin aikaa ja rahaa.

 

Tässä jotain pääkohtia Airbusilta saadusta materiaalista:

Q2 2013 tulisi olla kaikki A320 koneet toimitettuina vahvistetulla siivellä. Muutoksia on tehty centre wing boxiin ja siipeen siipikaarien 12-27 osalta sekä siipisalkoihin ja pintapelteihin yms.

 

Ensivuoden alusta lähtien olisi ilmeisesti mahdollista saada kaikkiin toimituksiin valittua sharkletit.

 

Retrofitit on mahdollisia alkaen MSN1200, A319 ja A320 poislukien ne, joissa on CFM56-5B DAC moottorit ja A320-200 sarjaisista lisäksi -211, -212 ja -215. Siipi pitää vahvistaa ja avioniikkaa päivittää. MTOW rajoitettu 77 t. Tavoitteena 15 päivää tai alle total downtime.

 

Sekä koneisiin, joissa on jo valmiiksi vahvistettu cwb ja siipi, on mahdollista jälkiasentaa sharkletit varsin nopeasti.

 

On mahdollista, että muutoksia aikatauluun tai muuhun voi tietenkin tulla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei taitaisi paljon Blue1:n tarjoamat jatkoyhteydet lammittaa?

 

Jos nyt pilkkua seksuaalisesti hyväksikäytetään niin Blue1 ei tarjoa enää yhtään lentoyhteyttä minnekään. Kaikki ovat SASin lentoja, jotka toki edelleen operoi KF omalla AOC:llaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ensivuoden alusta lähtien olisi ilmeisesti mahdollista saada kaikkiin toimituksiin valittua sharkletit.

 

Kiitos hyvästä vastauksesta!

 

Sama syy kai tuossa perimmiltään lienee ollut kuin autojenkin polttoaineenkulutuksen kehityksessä: polttoaine oli niin kauan niin halpaa, että vasta nyt alkaa olla motiivia suitsia polttoaineenkulutusta paremmin. Vai onko lentokoneenrakennuksen rakennetekniikan osaamisessa tai aerodynaamisessa osaamisessa tapahtunut viimeisen 20 vuoden aikana joku sellainen selkeä harppaus, jonka vuoksi isoja wingletejä ei kyetty rakentamaan 20 vuotta sitten, mutta nyt pystytään? Wingletien edut kuitenkin lienevät olleet aika hyvin tiedossa jo aika kauan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kohtuullisen valmiilta alkaa näyttämään pikkuhiljaa  :)  http://www.planespotters.net/Aviation_Photos/photo.show?id=406734

Pistipä silmään, että koneen takaosassa on yksi ikkuna vähemmän kuin muissa Finnairin 321:ssä. Johtuuko jostain uudenlaisesta vessa-/galleyjärjestelystä?

 

Onko näissä uusissa koneissa muuten samat penkit kuin mitä A319-laivastoon on jälkiasenneltu? Entäs onko IFE:n suhteen mitään uudistuksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tosiaan näissä uusissa A321ER koneissa, ei ole telkkaria.  :-\ Painon syistä tv:tä ei voitu asentaa. Koneeseen tulee langatonjärjestelmä, jolla voit itse katsoa omalla ''vempaimellasi'' sitä mitä haluat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Koneeseen tulee langatonjärjestelmä, jolla voit itse katsoa omalla ''vempaimellasi'' sitä mitä haluat.

 

Sehän olis hienoa, siis WiFi Norwegianin tapaan?  :o

 

Tarkoititko että tulossa joskus myöhemmin vai käytössä heti kun eka kone aloittaa liikennöinnin?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tarkoititko että tulossa joskus myöhemmin vai käytössä heti kun eka kone aloittaa liikennöinnin?

 

Ei ole valmiiksi. Tulee myöhemmin. Uskon että talven aikana tulisi.  :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho, onpas outoa, että ruudut ovat häippässeet! Ei se mitään, onhan perinteinen turvademo se mukava perinteinen tapa aloittaa lento  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oho, onpas outoa, että ruudut ovat häippässeet! Ei se mitään, onhan perinteinen turvademo se mukava perinteinen tapa aloittaa lento  8)

 

Aha, mutta kun näyttää että A321ER koneita ei ole edes olemassa, miten niissä voi olla ylipäänsä mitään varusteita? Toivottavasti joku voi kertoa mistä näiden Finnairin uusien A321ER koneiden tekniset tiedot löytyvät? Vai onko siis kyseessä Airbus 321?

 

   8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaapa oudolta jos painon takia pudotetaan ko. järjestelmä pois.

Ja siitä johtuen pitää tiedustella, että millaisella johdotuksella nuo selkänojissa olevat ruudut on koneisiin rakennettu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuulostaapa oudolta jos painon takia pudotetaan ko. järjestelmä pois.

Ja siitä johtuen pitää tiedustella, että millaisella johdotuksella nuo selkänojissa olevat ruudut on koneisiin rakennettu?

 

No sen näkee sitten vasta kun se tulee.. Mutta siihen asti mä on ulkona näistä jutuista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnirille tulee selvästikin liian harvoin uusia koneita kun joku A321 -lomalentokarjavankkurikin saa näin paljon spekulointia ja kohinaa aikaiseksi.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

321ER koneeseen on tarjolla ainoastaan yksi tehtaalla asennettava viihdytysjärjestelmä, joka on ominaisuuksiltaan aika "onneton". Nyt siis odotellaan laadukkaampaa järjestelmää ja niiden toimitusajat ovat (olivat kesällä) +6kk luokkaa. 

"TV" ruudut on jätetty pois painokriittisyyden vuoksi, eli jokainen kilo mitä pitää lennättää taivaalla lisää pa-kulutusta ja lyhentää kantamaa, sehän on selvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aha, mutta kun näyttää että A321ER koneita ei ole edes olemassa, miten niissä voi olla ylipäänsä mitään varusteita? Toivottavasti joku voi kertoa mistä näiden Finnairin uusien A321ER koneiden tekniset tiedot löytyvät? Vai onko siis kyseessä Airbus 321?

 

   8)

 

A321-231WL on ainakin eräissä paikoissa käytetty tyyppimerkintä ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään