Kalervo Lukkari

Finnair tilaa A321ER-koneita

488 viestiä aiheessa

Finnirille tulee selvästikin liian harvoin uusia koneita kun joku A321 -lomalentokarjavankkurikin saa näin paljon spekulointia ja kohinaa aikaiseksi.  :)

Samaa voi ihmetellä miksi vuodesta toiseen jaksetaan kohista kaukolentojen viivästyksistä ja niiden syistä.  ;):P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tabletit tarjoavat viihdettä matkustajille Finnairin uusissa koneissa

 

Matkustajien näkökulmasta yksi suurimmista ja näkyvimmistä muutoksista uusissa koneissa on se, ettei niissä ole lainkaan yhteisiä näyttöruutuja. Nämä niin kutsutut overhead-monitorit muodostavat Finnairin nykykoneiden viihdejärjestelmän rungon.

 

Finnairilta kerrotaan, ettei matkustajien tarvitse tulevaisuudessakaan kärvistellä pitkillä lomalennoilla ilman ajanviihdettä. Uusiin koneisiin on tilattu nykyaikainen viihderatkaisu.

...

Tablet-laitteet ovat matkustajien saatavilla ensilennosta alkaen. Myöhemmin koneiden viihdetarjontaa on Finnairin mukaan tarkoitus kehittää langattomaan suuntaan, mikä mahdollistaisi esimerkiksi omien mobiililaitteiden käytön.

 

IS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä ihan hyvä, sillä overhead-monitorit ja yhteiset elokuvat lennon aikana ovat jo aika lailla mennyttä aikaa. Finnairilla tuo henkilökohtainen viihdejärjestelmä laajarungoissakin on aika onneton niin käyttöliittymältään kuin sisällöllisestikin. Tablet-puolella sentään käyttöliittymä on todennäköisesti parempi. Minua pohdituttaa vain se, onko tabletteja jokaiselle matkustajalle ja niiden hankala sijoittelu. Siinä missä henkilökohtainen ruutu on esimerkiksi ruokailun yhteydessä erittäin kätevästi sijoitettu, on tabletti ainoastaan tiellä. Eikä siihen saa muunakaan aikana erityisen hyvää katselukulmaa. Vai saako? En ole henkilökohtaisesti juurikaan tablettia lennolla käyttänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
A321ER- reittiliikenteessä?

 

Nopealla ja suppealla satunnaisotannalla ainakin Malagaan pääsee 5.10. ja 12.10. näillä uusilla vankkureilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sinänsä ihan hyvä, sillä overhead-monitorit ja yhteiset elokuvat lennon aikana ovat jo aika lailla mennyttä aikaa. Finnairilla tuo henkilökohtainen viihdejärjestelmä laajarungoissakin on aika onneton niin käyttöliittymältään kuin sisällöllisestikin. Tablet-puolella sentään käyttöliittymä on todennäköisesti parempi. Minua pohdituttaa vain se, onko tabletteja jokaiselle matkustajalle ja niiden hankala sijoittelu. Siinä missä henkilökohtainen ruutu on esimerkiksi ruokailun yhteydessä erittäin kätevästi sijoitettu, on tabletti ainoastaan tiellä. Eikä siihen saa muunakaan aikana erityisen hyvää katselukulmaa. Vai saako? En ole henkilökohtaisesti juurikaan tablettia lennolla käyttänyt.

 

Hyvä pointti tuo monitorin sijoittelu syömisen ajaksi. Edessä olevan selkänojassa on toivottavasti joku paikka tabletille, eihän muuten riitä kädet. Mutta muutenhan selkänojaan näytön upottaminen kiinteästi on ihan kymmenen vuoden takaista teknologiaa. Mitenhän näiden tablettien osalta varmistetaan se, ettei niitä joku yritä kaljapäissään pölliä? Näissä matkustaja-ilmailu-asioissa tulee nimittäin vanha armeijan totuus mieleen: jos asia ei ole tehty ratakiskosta, se rikotaan. Jos se on tehty ratakiskosta ja on yli 1m pitkä, se taivutetaan mutkalle. Jos se on alle 1m pitkä, se varastetaan...  ;);D::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kerran akut ja viihde latautuvat langattomasti ja automaattisesti niin Finnair voi ruuvata jakkaroiden selkänojaan sellaisen kromatun jälkiasennuskoukun josta värkkiä on hyvä riiputtaa.  ;D:laugh:

 

   8)

   

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LBO painaa tutkalla siirtolentotunnuksella (AY8965) kohti länttä. Suunnasta päätellen saattaisi kohteena olla Irlanti. Onko ensimmäinen B752 siis poistumassa Lingukselle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LBO painaa tutkalla siirtolentotunnuksella (AY8965) kohti länttä. Suunnasta päätellen saattaisi kohteena olla Irlanti. Onko ensimmäinen B752 siis poistumassa Lingukselle?

 

Kyllä Shannon, Bravo-Ossi lähti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentoposti.fi:ssä linkki videoon ensilennosta:

 

Oli jo tässä ketjussa sivulla 8. (tai en katsonut onko prikulleen sama video mutta lentovideo Hampurista kuitenkin)

 

 

(ja noin yleisesti: "linkki videoon" -  miksei voi suoraan linkata sinne youtubeen, josta se video on poimittukin, ellei ole muuta erikoista esillä? (lähinnä siis noin yleisesti ärsyttävää tuo iltapäivälehtien yms. klikkihuoraus otsikoissa "katso kuvalinkki" jne ... vähän ohi aiheen tämä kylläkin.). )

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(ja noin yleisesti: "linkki videoon" -  miksei voi suoraan linkata sinne youtubeen, josta se video on poimittukin, ellei ole muuta erikoista esillä?

 

Lentoposti.fi:n uutisessa oli paljon muutakin kuin pelkkä linkki videoon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Finskillä ollut mitään original bojon (OH-LBO) läksijäisjuhlia? MD-11:n phase-outtiahan uutisoitiin laajalti. Eikö sutjakka 757 ja sen lähtö ylitä uutiskynnystä? Kunniakkaan uranhan 757-amerikanrauta Finskillä aurinkoon janoavia suomalaisia laivatessaan teki. Pari kertaa vissiin nokkapyörän hydrauliikka petti. Onko tämän suurempaa "glitchiä" bojoilla ollut Finnairin väreissä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Finskillä ollut mitään original bojon (OH-LBO) läksijäisjuhlia? MD-11:n phase-outtiahan uutisoitiin laajalti. Eikö sutjakka 757 ja sen lähtö ylitä uutiskynnystä? Kunniakkaan uranhan 757-amerikanrauta Finskillä aurinkoon janoavia suomalaisia laivatessaan teki. Pari kertaa vissiin nokkapyörän hydrauliikka petti. Onko tämän suurempaa "glitchiä" bojoilla ollut Finnairin väreissä?

 

Kyllähän tässä vielä kerkeää. Harmi vain kun hieno kone poistuu. Monta kertaa on tullut nautittua tuosta upeasta raudasta  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko Finskillä ollut mitään original bojon (OH-LBO) läksijäisjuhlia?

 

Muusta en tiedä mutta Bojon parissa työskennellyt henkilökunta piti oman "farewell"-keikan tänä keväänä; juuri BO lennätti heidät pariksi päiväksi Kreikkaan.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harmi vain kun hieno kone poistuu.

 

B757 on todella kaunis kone, olisipa muistot AY:n kabiinista matkustajana yhtä miellyttäviä.

 

Aer Lingus saa noista kolme Amerikan liikenteeseen, muutosten jälkeen koneissa 162 istuinta turistiluokassa ja 12 "lie-flat" jakkaraa bisneksessä, tiesivät irlantilaiset Airlines.netissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Bojon parissa työskennellyt henkilökunta piti oman "farewell"-keikan tänä keväänä

 

Käsitykseni mukaan Boeingeissa on ollut oma "lomalentomiehistö", mutta mites nyt kun konetyyppi on sama kuin reittiliikenteessä? Säilyykö Finnairilla joku tietty porukka lentämään lomalentoja, vai kiertääkö miehistö tästedes sekaisin reitti- ja charterlennoilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eivätköhän tästä lähtien kaikki lennä osaltaan niin loma- kuin reittilentoja, sillä yksi laivastouudistuksen tavoitteista on ollut laivaston yhtenäistäminen ja näin säästöjen saaminen. Luulisin ainakin, että kierrättämällä miehistöä tehokkaammin reitti- ja charter-lentojen välillä saadaan ainakin jonkinlaisia kustannussäästöjä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aer Lingus saa noista kolme Amerikan liikenteeseen

 

Ehkä jossain sanottukin, mutta mihin neljäs kone menee? Ja onko kellään tietoa mitkä yksilöt päätyvät Lingukselle?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eli siis tämä ensimmäinen laitos on tulossa tänään? Klo 19 on se arvioitu aika vissiin edelleen?

"Aikataulun" mukaan AY7330 OH-LZG klo 18:50 putkeen 24.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään