Kalervo Lukkari

Finnair tilaa A321ER-koneita

488 viestiä aiheessa

Aika paljon olen lentänyt B757:lla lomalentoja, ja siihen verrattuna tämä uusi kone tuntui perjantain ensilennolla tuntuvalta parannuksella.

 

En ole millään tapaa ergonomian asiantuntija, mutta minusta istuin myös tuntui selälle paremmalta kuin B757:n istuimet.

 

Saattaisin kuvitella, että tämä uusi Airbus on myös B757:aa hiljaisempi, ja niin Airbusin ja Finnairin edustajat sanoivat. Siitä on kuitenkaan vaikea olla varma.

 

Tuo viihdesysteemi tuntuu aika kököltä. Jotenkin odottaisi, että uuteen koneeseen olisi heti tuotu nettiyhteydet Norwegianin tapaan. Asialla ei tosin ole minulle kauheasti väliä, koska otan joka tapauksessa lennolle mukaan omat elokuvat tai tv-ohjelmat iPadiin tai läppäriin.

 

t. tero

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tuo 757:n istuinvälin voittaa. Hieman vaikeaa ajatella, että niillä on Thaimaahan asti lennetty.

 

Itse kyllä jotenkin miellyin niihin tabletteihin, sillä ovathan ne selkeä parannus vanhaan monitoriaikaan verrattuna. Miten sitten vanhemmat ikäluokat sopeutuvat Android-tabletteihin on tietysti toinen asia.

 

Finskin edustaja sanoi, että lento-wifin tuominen kestää hyvän aikaa testaus- ja sertifiointiprosessin vuoksi. Tiedä sitten hänestä.

 

Osaako muuten joku sanoa, lisääkö se wifi-antennin kupla Norwegianin Boeingien polttoaineenkulutusta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minusta on vähän kankea ajatus, että viihdekäyttö perustuisi ensisijaisesti lentoyhtiön vuokraamaan laitteeseen. Näitä laitteita käyttävällä sukupolvella taitaa olla omat läppärit tai tabletit mukanaan. Miettisin ensisijaisesti keinoja saada sinne kiinnostavaa sisältöä. Vuokralaitteet voisivat olla sitten varalla kalkkiksille.

 

Finnairin kevään A330-lennon tablettikokeilu oli vaisuhko. Se HP:n Windows-tabletti toimi hitaammin ja kankeammin kuin oma iPadini. On ihan fiksua, että kokeilevat nyt noiden Samsungin Android-laitteiden kanssa edes.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo viihdesysteemi tuntuu aika kököltä. Jotenkin odottaisi, että uuteen koneeseen olisi heti tuotu nettiyhteydet Norwegianin tapaan. Asialla ei tosin ole minulle kauheasti väliä, koska otan joka tapauksessa lennolle mukaan omat elokuvat tai tv-ohjelmat iPadiin tai läppäriin.

 

Tässä olen miettinyt montako Tablettia tulee katoamaan lennoilta keskimäärin. Jokunen vuosi sitten Finnairilta sai PSP:tä vuokraksi. Niitä katosi huomattava määrä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Jos ihminen ei osaa matkustaa ilman sinistäkajoa naamalla olkoon matkustamatta.

 

Itselleni yleensä riittää kirja ilmailuviihdykkeeksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itselleni yleensä riittää kirja ilmailuviihdykkeeksi.

 

Niin minullekin. Siirryin lukemaan tabletilta digikirjoja kesällä 2012, on muuten paljon kätevmpää kuin printtituotteiden raahaminen pitkin liikennevälineitä.

 

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Elokuva, kirja, tv-sarja tai nukkumatti. Ei luulisi olevan lentoyhtiön ydinbisnestä huolehtia tuosta, vaan sallia ja mahdollistaa eri tavat matkustaa. Elokuvaa katsova matkustaja on ainakin pienempi häiriöriski kuin etanolin tenuttaja.

 

Olin käsittänyt, että lainalaitteet kirjataan ylös istumapaikoittain. Sikäli kuulostaa yllättävältä, jos noita pelikonsoleita on tosiaan kadonnut runsain mitoin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Finnairin operatiivinen johtaja Ville Iho myöntää, ettei uusi kone pärjää suorituskyvyssä edeltäjälleen.

 

Outo lintu

 

Eikö Jyri Raivio lennä Empuilla tai Atikoilla ollenkaan?

Muutos pakottaa lentoemännät pitämään ennen lentoa turvabriefingin kuin joskus 1960-luvulla konsanaan.

 

Ja voin sanoa jonkusen Tukholman Finnair-Airbus -lennon lentäneenä, että manuaalisia demoja olen nähnyt kymmeniä, koska vanhat VHS-vehkeet ei pyöritä enää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kantamassa on suuri ero. Finnair on lentänyt B757:llä säännöllisesti yli Atlantin muun muassa Torontoon. A321ER:n toimintamatka ei riitä Atlantin ylitykseen.

 

Finnairin tärkeimmän tilauslentoasiakkaan Aurinkomatkojen ohjelmassa on lähempänäkin kohteita, joihin Boeingilla pääsee mutta täydellä matkustajakuormalla lentävällä A321ER:llä ei. Esimerkkejä ovat Madeiran Funchal ja Kanarian saarten Lanzarote siellä yleisesti vallitsevissa tuulissa.

 

Välimeren kohteissa, lähinnä Kreikassa, on joitakin kenttiä, joiden kiitotiet eivät kanna Airbusia mutta joilta Boeing toimii ongelmitta. Ero syntyy laskutelineestä. Airbusin päätelineessä on kaksi, Boeingissa neljä pyörää, joten kiitotiekuormitukseen syntyy iso ero.

 

-----

 

Loppuvuodesta 2015 käyttöön otettava A320NEO varustetaan uusilla moottoreilla, jotka leikkaavat polttoaineen kulutusta kokonaista 15 prosenttia. Toimintamatka kasvaa lähes tuhat kilometriä ja hyötykuorma miltei kaksi tonnia. NEO pesee mennen tullen sekä B757:n että A321ER:n

 

suomen kuvalehti

 

Olisikohan sittenkin kannattanut ottaa riski ja valita A320NEO???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan sittenkin kannattanut ottaa riski ja valita A320NEO???

 

Jos kone tarvitaa 2013 niin vuoden 2015 toimitukset eivät paljon lämmitä.

Ja eikös niitä NEO koneita voi tilata vaikka tänään, jos tuntuu että markkinat tarvitsevat kapearunkokoneen pitkille matkoille?

 

Hankinnalla tavoitellaan välittömiä kustannussäästöjä. Niihin kuuluu yhtenä tekijänä yhtenäinen laivasto ja sen tuomat synergiaedut niin hankintahinnassa kuin operaatio- ja ylläpitokustannuksissakin.

 

Käytössä olleet B757 koneet olivat varmasi hyviä työjuhtia. Ne alkoivat kuitenkin ikääntyä ja olisivat vaatineet merkittävät lisäinvestoinnit - ja siitä huolimatta niiden odotettu käyttöikä olisi tullut vastaan aika nopeasti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Jutussa olleista ongelmista myös minun puolituttuni mainitsi. Hän käytti sanontaa "täysi susi". Noh aika näyttää miten tämän koneen kansas käypi. Mielestäni olis kannattanut hommata muuta A333/2:n hoitamaan noita pitempiä reittejä...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku on ollut Finnairin portfoliossa "outo lintu" niin se on ollut tuo Toronton reitti, joka nyt toivottavasti viimein poistuu.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se että A330 tilaus muutettiin A321 tilaukseksi tehtii menneisyydessä. Silloinen päätös oli perusteltu, koska kustannusten nousu piti pysäyttää. On helppo olla jälkiviisas ja arvostella silloisten päättäjien valintoja. Ilmailu on alana hankala, koska markkinoinnin aikavakiot ovat lyhyitä ja kaluston sekä henkilöstön hankinnat ovat taas pitkäkestoisia ja niihin on pakko sitoa huomattava pääoma. Nyt tehty valinta ei välttämättä ole optimaalinen mutta se ei vaaranna liiketoimintaa kokonaisuutena vaan auttaa kustannuskurin säilyttämisessä.

 

Raivio arveli ikääntyvän kaluston hinnan romahtavan. Niin se käy käytetylle autollekin. Kalustoa varmasti poistuu jatkossakin ja se korvataan uudella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku on ollut Finnairin portfoliossa "outo lintu" niin se on ollut tuo Toronton reitti, joka nyt toivottavasti viimein poistuu.

 

 

Mitähän outoa tuossa on ollut? Käsittääkseni ovat olleet aika suosittuja  nuo lennot.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitkä ne Kreikan kentät on jotka ei kestä tätä uutta "heavya".

 

Taas se nähdään, että Boeing ja Douglas ovat rakentaneet aikoinaan niin hyviä koneita että niitä on vaikea korvata millään. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko A321ER.n kiitotie vaatimuksia jossain julki? Finnairin sivuilta löytyy vain nykyisen A321.n täydenkuorman kiitotie vaatimus, joka on 2450m.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos joku on ollut Finnairin portfoliossa "outo lintu" niin se on ollut tuo Toronton reitti, joka nyt toivottavasti viimein poistuu.

 

 

Minä olen toivonut että tuo minulle turha Bangkokin reitti poistuis ja käyttäisivät siitä vapautuneen kapasiteetin Toronton reitille jonne 757:llä ei pysty meikäläinen lentään. Myös Vancouver kelpaisi.

 

/mn

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minä olen toivonut että tuo minulle turha Bangkokin reitti poistuis ja käyttäisivät siitä vapautuneen kapasiteetin Toronton reitille jonne 757:llä ei pysty meikäläinen lentään. Myös Vancouver kelpaisi.

 

/mn

 

Ok, tarkennetaan. Ei Toronton reitissä mitään vikaa ole ollut muuta kuin se, että sitä myydään "reittilentona" ja kalustoksi tarjotaan sitten tuota hirvittävää marsuhäkkiä.

Toronto taitaa vain olla vähän turhan ohut reitti Helsingistä nykyiselle laajarunkokalustolle.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan siinä aina ollut se vika, ettei Pohjois-Amerikka tosiaankaan ole ollut Finnairin aluetta. Niin New York kuin Torontokin ovat aina olleet tällaisia outolintuja, mutta New Yorkin jotenkuten ymmärtää suhteellisen suuren myynnin takia. Se taitaa kuitenkin olla kohde, jota rahoitetaan Aasian-kohteiden voitolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitkään (44 v.) on New Yorkin "outo lintu" kuitenkin porskuttanut. Ei kai se tee reitistä outoa, jos lähialueilta ei löydy muita kohteita? Vaikka onhan Pohjois-Amerikkaan vuosien saatossa lennetty useampaankin kohteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisikohan sittenkin kannattanut ottaa riski ja valita A320NEO???

 

Jyri Raivio kirjoittaa nyt kyllä negatiivisimman kautta. Hän syyttää Finnairia siitä ettei ottanut A330 koneita (jotka vanhenevat kohta a350:n ja 787:n myötä), ja sitten seuraavaksi siitä että otti A321:n, joka vanhenee kohta A321neo ja 737Max mallien myötä. Herää epäilys, että jälkiviisas toimittaja olisi ollut syyttämässä Finnairia nopeasti vanhenevien A330:n koneiden tilauksesta, jos niiden tilaamiseen olisi päädytty.

 

Ja olisko tilausta edes voinut vaihtaa, tämän mukaan airbus ei ainakaan aikonut suostua A320 tilausten konversioon A320neo toimituksiksi:

 

http://www.flightglobal.com/news/articles/airbus-stands-firm-over-a320neo-conversion-block-355217/

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taas se nähdään, että Boeing ja Douglas ovat rakentaneet aikoinaan niin hyviä koneita että niitä on vaikea korvata millään. :)

Jep... Iso virhe äffältä luopua noista Kunnon työjuhdista, eli 757. :thmbdn:

 

Noh, tekevätpä tilaa sitten uusille yrittäjille, kun omat koneet ei pystykään enää palvelemaan lomalaisia kaikilta kentiltä. Joko Norski iskee noihin koloihin, tai sitten se uusi "outolintu" (Air Finland part II ;D) minkä piti aloittaa lomalennot ensi talvena?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jep... Iso virhe äffältä luopua noista Kunnon työjuhdista, eli 757. :thmbdn:

 

Noh, tekevätpä tilaa sitten uusille yrittäjille, kun omat koneet ei pystykään enää palvelemaan lomalaisia kaikilta kentiltä. Joko Norski iskee noihin koloihin, tai sitten se uusi "outolintu" (Air Finland part II ;D) minkä piti aloittaa lomalennot ensi talvena?

 

Norskilla ei taida olla sellasta kalustoa joka olisi samoissa saappaissa 752:n kanssa? AFI II taitaa olla aikalisällä kun ei ole mitään kuulut hetkeen. Nyt pitäisi olla AOC paperi firmalla ja hakusessa koneet jolla operoidaan... Mut eipä ole mitään kuulunut...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

.... käyttäisivät siitä vapautuneen kapasiteetin Toronton reitille jonne 757:llä ei pysty meikäläinen lentään. Myös Vancouver kelpaisi.

 

/mn

 

Samaa mieltä.

757 on ihan OK kone, mutta Finskin bojojen kalustuksella se ei sovellu pitkille lennoille, varsinkaan ei mannertenvälisille reittilennoille.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään