Kalervo Lukkari

Finnair tilaa A321ER-koneita

488 viestiä aiheessa

Jyri Raivion tekemä prosenttivertailu polttoaineensäästön (7%) ja matkustajamäärän vähenemisen ("8%") välillä ontuu. Kumpi on suurempi rahamäärä, 18 lomamatkustajasta Finnairille sisääntuleva netto (B757) vai 7 % polttoaineensäästö (A321ER), kun lennetään pitkiä reittejä kohteeseen ja takaisin? Sivistynyt veikkaus on, että polttoaineensäästö on reilusti suurempi määrä rahaa.

 

Taitais jäädä lentojen tulos aika mukavasti pakkasen puolelle, jos 7% polttoainekustannuksista olisi suurempi summa rahaa, kuin 8% matkustajista saatava tulo. Eli toisinsanoen myös 100% polttoainekustannuksista olisi tällöin enemmän kuin 100% matkustajista saatavasta tulosta. Tähän sitten vielä muut menot päälle. Pointtisi tuosta koneen täyttöasteesta sensijaan oli hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taitais jäädä lentojen tulos aika mukavasti pakkasen puolelle, jos 7% polttoainekustannuksista olisi suurempi summa rahaa, kuin 8% matkustajista saatava tulo. Eli toisinsanoen myös 100% polttoainekustannuksista olisi tällöin enemmän kuin 100% matkustajista saatavasta tulosta. Tähän sitten vielä muut menot päälle. Pointtisi tuosta koneen täyttöasteesta sensijaan oli hyvä.

 

Hukkaat sen pointin, että koneiden täyttöaste ei ole aina 100%. 7% polttoainekustannuksista säästyy silloinkin, kun koneessa on 50 matkustajaa. Ilkan esittämä 18 lomamatkustajaa ei kovin suurta kassavirtaa saa aikaiseksi, mutta koneen elinkaaren aikana 7% polttoainesäästöt taas on melkoinen kasa kahisevaa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hukkaat sen pointin, että koneiden täyttöaste ei ole aina 100%. 7% polttoainekustannuksista säästyy silloinkin, kun koneessa on 50 matkustajaa. Ilkan esittämä 18 lomamatkustajaa ei kovin suurta kassavirtaa saa aikaiseksi, mutta koneen elinkaaren aikana 7% polttoainesäästöt taas on melkoinen kasa kahisevaa.

 

Puutuinkin ainoastaan siihen laskutoimitukseen että 7% polttoainesäästö olisi suurempi kuin 18 matkustajasta syntyvä tulo (eli juurikin se 8% 757:n paikoista). Mainitsin vielä viestissäni, että pointti täyttöasteesta sensijaan oli hyvä. En ottanut kantaa siihen syntyykö kokonaisuudessaan säästöjä, joita varmasti syntyy.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heti tehtiin pieniä järjestelyitä:

http://www.finnairgroup.com/media/media_7.html?Id=rss_707578.html

 

Finnair on solminut japanilaisen lentokonevuokrausyhtiö NBB:n kanssa sopimuksen kahden uuden Airbus 321 Sharklet -lentokoneen myynnistä ja takaisinvuokrauksesta. Yhdysvaltalainen lentokonevuokraukseen erikoistunut BBMA vastasi järjestelyn toteuttamisesta. Tehdyt vuokrasopimukset ovat kahdentoista vuoden mittaisia.

 

"Lentokonerahoitusmarkkinoiden hyvä tilanne mahdollistaa myynti- ja takaisinvuokrausjärjestelyjen toteuttamisen erittäin kilpailukykyisin ehdoin. Vahvan taseemme ansiosta voimme joustavasti valita meille edullisimmat rahoitusmuodot laivastoamme uudistaessa ja samalla optimoida itse omistamiemme ja vuokraamiemme koneiden määrää", sanoo Finnairin talousjohtaja Erno Hilden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pisti tuossa äsken Wikipedian artikkeli A320 perheestä yksi kohta silmään.

3,300 nmi (6,100 km; 3,800 mi),3,420 nmi (6,330 km; 3,940 mi) with sharklets

Lainauksessa on A321:n kantama. Onko Finnairilla mennyt mittayksiköt sekaisin?!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wikin faktoihin ei kannata luottaa (ja tuo 3300 on vain yksi satunnainen lukema jollain kuormalla?).. Tuolta löytyy range-käyrät normaalille A321:lle: http://www.airbus.com/fileadmin/media_gallery/files/tech_data/AC/Airbus-AC-A321-Jun2012.pdf

 

Sivu 145. Tuohon lisätään sharketin pienentävä vaikutus kulutukseen ja kaksi lisätankkia löpöä, eli ym. kuvaaja on siis normaalille koneelle ei tälle uudelle.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sami, pikaisen pähkäilyn tuloksena sain n.3000nmi kantamaksi. Pitäisi mun mielestä riittää kanarialle helposti.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen verran täytyy mainostaa, että matkustamo oli positiivinen yllätys. Jalkatilaa on ainakin ihan reilusti. Koneen etuosassa koipia mahtui ainakin näin 180 sentin mitalla jopa oikomaan. Jonkin verran pidempi kollega antoi samat kommentit. Eli 757:n jälkeen turistilla on kyllä olennaisesti lokoisammat oltavat. Moni asia koneen operoinnissa onkin sitten huomattavasti haastavampaa, mutta kaipa se viisaus asuu kokonaisuudessa.

 

-A-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LZG ensimmäisellä reittilennollaan kohti Rovaniemeä, kohta laskussa (AY427/FIN4D).

Onkos näitä muita tulossa lähiaikoina? Rovaniemen keikan jälkeen ainakaan vielä minnekään ole lähtenyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onkos näitä muita tulossa lähiaikoina? Rovaniemen keikan jälkeen ainakaan vielä minnekään ole lähtenyt.

 

Tänään oli Lontoo ja huomenna Paris.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos näin, miksihän on välilasku meno/paluu. Menolentohan on EFHK:lta, ja tankit on tyhjinä kun tullaan Lanzarottelelle. En keksi muuta selitystä molempiin suuntiin välilaskulle kuin sen, että kone ei ole ER vaan normaali 321, ehkä jopa 320 - Itse asiassa oudommaksihan tämä menee siinä, että olen minä 2005 lentänyt MyTravel Airwaysin 321:llä (320:lla?) kanarialle, eikä siinä tehty välilaskua. DC-8 takaisin, sillä pääsi maan ääriin ja aina Huovisen Lampaansyöjät pyöri kabiinissa...

 

 

No nyt tähän tuli tolkku - kone on uusi A321ER, välilasku vain paluulennolla ja välilaskun syy on se, että kone ei pääse tarvittavalla painolla ylös Lanzarotten kentältä vaan pitää käydä Bordeauxissa löpöllä. Välilasku oli merkitty kahteen kertaan os.ottajatodistukseen jostain syystä, se johti ajatukset harhaan. Mutta kyllä kone siis Helsingistä Kanarialle lentää suoraan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tänäänkös oli virallinen ensilento Dubaihin? Oliko isojakin juhlallisuuksia?  ;)

 

Mitäs siellä olisi juhlittu? Kone sahannut jo monta viikkoa reittejä sinne tänne ja Dubaihin lennetty vuosikausia jo.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh, en tiedä samoista saappaista, mutta kyllä Norski ja monet muut tolla 737:lla painaa sinne Kreikkaankin aika monelle saarelle... Joten ei taida olla ainakaan samoja rajoittavia tekijöitä kuin A321ER?

 

Jotenkin vaan tuntuu niin typerältä ensinäkin ottaa sellainen kone laivastoon joka ei pysty nykyisiin kohteisiin lentämään. Varsinkin kun noi lomakohteetkin on vielä niitä suosituimpia. No, ehkä ne rahat saadaan sitten tosiaan jostain muualta. Sitäpaitsi lentäähän mm. Madeiralle ja Lanzarotelle nytkin Airbussilla vaikka miten moni yhtiö, niin miten voi olla, että tällä tuoreella painoksella sinne ei yhtäkkiä voisi lentääkään, kun tuuli on rajoittava tekijä? :o Entä jos/kun Helsinkiin sattuu tuulisempia päiviä? Mihis ne koneet sitten lentää? Tallinnaan odottelemaan tyynempää keliä? :D

 

Ihme perseilyä...

Blogi antaa ymmärtää että sharkletti olisi käynyt Madeiralla:

http://madeiraislanddirect.com/blog/

Onkos tuossakin sitten jossain välilasku?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

OH-LBO on lentänyt kokovalkoisena Bangorin kautta Texasiin. Tätä ennen se oli varastoituna Vantaalla käytyään ensin Irlannissa.

 

http://www.skyliner-aviation.de/regdb.main?LC=nav4&page=4

 

Tästä oli tuoreeltaan juttua jo sekalaisessa keskustelussa EFHK:n liikenteestä:

http://www.flightforum.fi/discussion/index.php/topic,107704.msg1456570.html#msg1456570

 

Ei pidä uskoa kaikkea mitä Skylinerissa lukee: kyllä koneessa olivat pyrstö, wingletit ja moottorit sinisiä eli ei "all-white" vaan "without logos and titles".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään