Kalervo Lukkari

Finnair tilaa A321ER-koneita

488 viestiä aiheessa

Eikö nämä uudet arbuusit sitten ole täyteen pakatussa charter- konfiguraatiossa?

Ei omaa kokemusta vielä, mutta kuulemma matkustusmukavuus ei käytännössä juurikaan reittiversioista poikkea. Ideanahan oli että näitä koneita voi käyttää joustavasti sekä charter- että reittilennoilla, bisnesriveillä blokataan keskipenkki niin kuin muissakin pienissä Busseissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Käytettiinhän bojojakin joustavasti välillä reittiliikenteessä, tosin reittimatkaajat mahtoi olla paksujen penkkien ja pienen jalkatilan takia hieman kyrsiintyneitä  ;) slimmipenkeillä ja/ tai vähän väljemmällä jaolla 757 on mielestäni oikein mukava kone.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En ollenkaan moiti 767:aa,jos käytösä on yhtiö jolla penkkien väli sopii paremmin. Itsekin olen lentänyt muistaakseni kaksi kertaa 767:lla ja sain kinttuni mahtumaan yhtä hyvin / huonosti turistissa, kuin muissakin koneissa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

AGA,FNC,FUE,ACE,VRA,POP.

Totta! Toi aikataulu hakee näköjään vaan paikkoja jonne oneworldillä on joku yhteys. Esim. Varaderoon ei ole, joten ei näytä charteriakaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eikö nämä uudet arbuusit sitten ole täyteen pakatussa charter- konfiguraatiossa?

Istuinkartan mukaan sama määrä penkkirivejä ovien välissä kuin "reitti" versiossa. Lisärivejä on saatu esim. pienentämällä etutarjoomota.

Ei tuokaan jakkarajako mikään nautinnon tae ole...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Ei omaa kokemusta vielä, mutta kuulemma matkustusmukavuus ei käytännössä juurikaan reittiversioista poikkea. Ideanahan oli että näitä koneita voi käyttää joustavasti sekä charter- että reittilennoilla, bisnesriveillä blokataan keskipenkki niin kuin muissakin pienissä Busseissa.

Omalta kohdalta nämä on nyt testattu. 193cm ja noin 105kg mahtui kyytiin oikein siedettävästi. Muutoinkin uusi, moderni kone on aina mukavan tuntuinen. 

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eihän se mikään takuu olekaan, mutta onhan tuo 31" pitch parempi kuin 28-29".

Tuo 31" aika normi pitch muidenkin yhtiöiden Euro-reiteillä, SeatGurun mukaan Luffen A321 pitch on 30", BA ja SK 31", AF 32", tietysti pitää ottaa nuo vertailut pienellä varauksella.

Esim Kanarian chartereita verratessa AY 321ER edustaa hyvää tasoa, pitkäkoipisenkaan ei välttämättä tarvitse metsästää exit-paikkoja.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eipä tullut, tämänkö takia Privilege lentää Finnairille?

Jotain muuttujaa lienee kyllä tullut matkaan, sillä nyt on vasta 12.2 tämä kymmenes A321 aikatauluissa mukana.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jotain muuttujaa lienee kyllä tullut matkaan

Juu, erinäisistä syistä myöhästynyt tuon neljännen koneen käyttöönotto...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mun mielestä tuo näyttää enemmän Boengilta kuin Airbussilta.  ;)

jk

okei mä en noita lento kone tyyppejä oikein tiedä mut kerran lensin airbush 321 lentsikalla roodoxelle ja se näytti aika samanlaiselta.

(Hämäävästä otsikosta huolimatta tässä ketjussa on käsitelty myös 757:n eläköitymistä... :))

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tänään sitten melkein perille yhdellä rykäisyllä mutta ei kuitenkaan:

AY1554 14:05 LANZAROTE STOCKHOLM ARLANDA  20:30

AY1554 21:10 STOCKHOLM ARLANDA HELSINKI 23:05

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eilen (tänään) kyydissä mukana olleena: OH-LZG tuli ACEen n.40min. myöhässä, boarding valmis jotain 15:10lt, sitten odotusta koska "Portugalin ilmatila ruuhkainen". Padat tulille jotain 15:40, rullaus RWY21 holdingiin, jossa taas odottelua. Ilmaan 16:03lt, arvioitu lentoaika 5h30 ilman välilaskua, johon pyrittiin (oli siis myötätuulta), mutta myöhemmän kuulutuksen mukaan EFHK keli huono, joten reservit ei riittävät. Laskuun ESSA n.22:05lt, ilmaan n.22:50, EFHK 00:28lt. Ja jotta ilta olisi täydellinen: laukut hihnalta 01:35, siis toista tuntia laskun jälkeen (lasku 15:lle josta lyhyt rullaus portille).  Oli ilmeisesti vain yksi porukka hoitamassa Finskin roudausta tuohon kellonaikaan. Myöhemmin tulleet 3 Norwegiania hoidettiin ennen meitä, eri firma töissä.  En voi kauheasti suositella, istuinmukavuuden paraneminen ei kyllä voita 757:n kykyä hoitaa tämä reitti suorana, etenkin jos jatkoseuraamuksena on vielä tuo laukkujen odottelu. Eihän ACEn kentällä hommat sen nopeammin hoidu 757:llakaan, mutta kyllä tuo välilasku on jo liikaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En voi kauheasti suositella, istuinmukavuuden paraneminen ei kyllä voita 757:n kykyä hoitaa tämä reitti suorana, etenkin jos jatkoseuraamuksena on vielä tuo laukkujen odottelu. Eihän ACEn kentällä hommat sen nopeammin hoidu 757:llakaan, mutta kyllä tuo välilasku on jo liikaa.

Itse tulin LZH:llä ace:lta perjantai-iltana, ja oli ihan kiva värkki ja jalkatilaa riitti vajaa 180-senttiselle hyvin. Paluulento tultiin ilman faron tankkausta jolloin lievä myöhästyminen lanzaroten päässä saatiin kiinni ja ohitettuakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kappas, kiva kuulla, että tuo on mahdollista. Taisi olla eka keikka, kun onnistui suoraan näistä muutamista lennetyistä? Jos näin, niin mahdollisuudet jotain 20%:n luokkaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin samoin la 8.2. tuossa OH-LZG:n kyydissä. Kyllä ihmetyttää kun tuolla matkalla joutuu välitankkauksen tekemään. 321:lle ilmoitetaan rangeksi 5000 km. ACE -HEL on n. 4500 km. En tiedä kuinka suuret marginaalit pitää olla, mutta huonompaan suuntaan on menty. Mennessä istuin paikalla 14 E jalkatila ei ollut yhtään parempi kuin 757:ssa. Paluu 4F paikalla oli siihen nähden parempi. Minulla on mittaa 189 cm ja tuolla 4 rivillä oli ne riittävät muutama cm enemmän. Norwegiania lentää ACE -OUL 738 kevyesti. Ei oikein nappiin mennyt lomalentolaivueen uusinta???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Olin samoin la 8.2. tuossa OH-LZG:n kyydissä. Kyllä ihmetyttää kun tuolla matkalla joutuu välitankkauksen tekemään. 321:lle ilmoitetaan rangeksi 5000 km. ACE -HEL on n. 4500 km. En tiedä kuinka suuret marginaalit pitää olla, mutta huonompaan suuntaan on menty. Mennessä istuin paikalla 14 E jalkatila ei ollut yhtään parempi kuin 757:ssa. Paluu 4F paikalla oli siihen nähden parempi. Minulla on mittaa 189 cm ja tuolla 4 rivillä oli ne riittävät muutama cm enemmän. Norwegiania lentää ACE -OUL 738 kevyesti. Ei oikein nappiin mennyt lomalentolaivueen uusinta???

Istuin mennessä 4C:ssä ja kyllä tuossa tilaa enempi oli kuin 757:ssa. Paluulegille yrmeä espanjalaisneiti sijoitti minut exit-riville, jossa jumpseatin kohdalla jalkatilaa sitten olikin toista metriä..

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten aiemmin olen tässä ketjussa selittänyt, ongelma ei ole varsinaisesti koneen kantamassa vaan Lanzaroten kentän aiheuttamissa rajoitteissa joka rajoittaa ettei täyttä polttoainekuormaa voi ottaa. Norwegian ei lennä ACE-OUL. Alicantesta kylläkin mutta se on toinen tarina.

Itseäni aiemmasta viestistä lainaten:

Sinänsä tuo bussin sharklettien edut tulee nimenomaan pidemmällä sektorilla isommiksi, mutta tuon Lanzaroten kanssa ongelmaksi muodostuu moottorihäiriötilanteen nousukyky. Mikäli Lanzarotelta lähdössä tulisi moottorihäiriö niin ei isoilla lentoonlähtömassoilla olisi välttämättä enää riittävää estevaraa. Tämän vuoksi lentoonlähtömassaa rajoitetaan siten, että moottorihäiriötilanteessakin estevara säilytetään ja tämä tietty sitten syö suoraan sitä paljonko konetta voi tankata. Dubaista ja muilta Kanarian saarilta tuo tulee suoraan ihan helposti täydellä matkustajakuormallakin kun ei moisia rajoitteita ole.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kuten aiemmin olen tässä ketjussa selittänyt, ongelma ei ole varsinaisesti koneen kantamassa vaan Lanzaroten kentän aiheuttamissa rajoitteissa joka rajoittaa ettei täyttä polttoainekuormaa voi ottaa.

No on se kumma ettei nuo "Lanzaroten kentän aiheuttamat rajoitteet" vaikuta muihin sinne lentäviin lentoyhtiöihin... ::) Kauankohan menee ennen kuin tajuavat luovuttaa tuon reitin muille lennettäväksi... Ihme sirkusta ainakin tuo nykyinen pelleily ko. reitillä. Eikö istuinpaikkojen rajoittaminen ole vaihtoehto?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään