Kalervo Lukkari

Finnair tilaa A321ER-koneita

488 viestiä aiheessa

Jos niistä ruuduista pelkkää airshowta pitäisi tuijottaa, niin parempi vaan kun eivät ole turhaan siellä roikkumassa. Uusissa busseissahan on ne Samsungin tabletit, joista löytyy IFE:tä joka lähtöön. Siellä lienee myöskin kartta, jos sitä tahtoopi katsoa...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uusissa busseissahan on ne Samsungin tabletit, joista löytyy IFE:tä joka lähtöön. Siellä lienee myöskin kartta, jos sitä tahtoopi katsoa...?

 

Lienee? Siis onko vai ei raaliaikaista karttaa?

 

Montako näitä vehkeitä on per kone jotka toimii ja ovat oikeasti asiakkaiden käytettävissä. Ja eikö niistäkin nyhdetä lisämaksu?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lienee? Siis onko vai ei raaliaikaista karttaa?

 

Montako näitä vehkeitä on per kone jotka toimii ja ovat oikeasti asiakkaiden käytettävissä. Ja eikö niistäkin nyhdetä lisämaksu?

 

Joitain kymmeniä taisi olla aluksi ja tietysti niistäkin lisämaksu pyydetään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

321ER koneeseen on tarjolla ainoastaan yksi tehtaalla asennettava viihdytysjärjestelmä, joka on ominaisuuksiltaan aika "onneton". Nyt siis odotellaan laadukkaampaa järjestelmää ja niiden toimitusajat ovat (olivat kesällä) +6kk luokkaa. 

"TV" ruudut on jätetty pois painokriittisyyden vuoksi, eli jokainen kilo mitä pitää lennättää taivaalla lisää pa-kulutusta ja lyhentää kantamaa, sehän on selvä.

Pitipä tämä lainata kun tuntui jotenkin ajankohtaiselta tässä ...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä nämä tuoreimmat 32B -hankinnat välilaskuineen (ennen suorat lennot) ja puutteellisen varustelun myötä ovat totaalista asiakkaan aliarvostamista. Kuten ovat  A340 -koneetkin jotka haettiin Air Francen takapihalta kun muuta ei saatu.

 

Keskimäärin arvioisin, että yhtä asiakasta voi kusettaa kerran, harvoja ehkä toisenkin mutta siinä se sitten on se asiakassuhde. On vaan löydettävä uusia kusetettavia ja höynäytettäviä.

 

Vaarallista leikkiä aikoina jolloin ihmetellään että onko tulevaisuutta vai ei. Huonolla ja paskalla tuotteella ei ole tulevaisuutta, se on ihan selvä ja pitäisi olla selvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitä helv****ä? Aprillipäivä meni jo joten pelkään että tämä on nyt ihan totta.

 

Eihän tossa ole mitään, toistan *mitään* järkeä. Ei ne ruudut kovin paljoa maksa ja ei sinne tarvitse mitään scheissesisältöä ostaa, Air Show riittää vallan mainiosti.

 

Täähän alkaa muistuttaa ihan Lufthansaa, paitsi että LH:lla saat edes ilmaista Warsteineria joka auttaa tylsistymiseen.

 

 

Lufthansan Inflight servicestä voi lukea täältä: http://www.lufthansa.com/de/en/Inflight-Entertainment ja onhan heillä aika monessa Euroopan sisäisen liikenteenkin Airbussissa näytöt katossa. Mutta tuo Warsteiner on asia jota komppaan, maistuu aina pullo-pari yhtä hyvältä Lufhtansalla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kone on niin hepposta tekoa että ei jaksa edes katossa roikkuvia näyttöjä kantaa Kanarialle, niin ehkä kannattaisi tilata jotain muuta tai käyttää reitillä vehkeitä joissa jerkku riittää.

 

Ollaan kuitenkin vuodessa 2014 eikä esimerkiksi vuodessa 1984. Asiakkaat kuitenkin vaativat ja arvostavat palvelua ja tuotetta ja muitakin firmoja on.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

En ole ilmeisestikään lukenut tai sitten en vaan ole suostunut ymmärtämään, että läntiseen maailmaan joku tilaa 2010 -luvulla sellaisia koneita joissa mennään totaalisessa pimeydessä ettei edes katosta roiku mitään.

Eihän noissa embraereissakaan ole mitään näyttöjä matkustamossa? Enkä muista että suurta polemiikkia asiasta olisi asiakkaiden keskuudessa. Juuri 2010 luvulla kannattaa jarrutella ife-hankinnoissa. Koko ajan suuremalla osalla kansaa on kuitenkin omat tabletit/älypuhelimet/yms. kiinteästi asennettavat järjestelmät vanhenevat jo tilauksen ja toimituksen välissä, ja sitten niitä pitäisi vielä asiakkaiden katsella se 10+ vuotta kun lentokone on käytössä...

 

Virtapistoke ja nettiyhteys olisi se mikä noihin uusiin koneisiin kannattaa hankkia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole ruutuja katossa mutta paikat ja liittimet niihin on, joten hyvin mahdollista että joskus asennetaan? Ja niissä tableteissa ei todellakaan ole mitään tietoa lennosta. Siitä paskasta lehdestä vaan suunnistamaan kartan kanssa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Juuri 2010 luvulla kannattaa jarrutella ife-hankinnoissa.

 

Jos haluaa samalla jarrutella busineksen teossa, niin todellakin kannattaa tilata ja laitaa tuotantoon keskeneräistä tavaraa ettei asiakas viihdy ja ettei vaan tule uudestaan. Ja 30% pudotus luvuissa kyllä kertoo sen että tässä on onnistuttu erittäin hyvin.

 

Ja nythän ei ollut kyse edes mistään laajamittaisesta IFE-systeemistä vaan perus kattomonitoreista josta näkisi missä ja minne mennään.

 

Emput ovat yhtä epämukavia asian suhteen. Tosin en vielä nähnyt yhtään reilun kuuden tunnin Kanarian lentoa tai Dubain lentoja lennetyn kummallakaan Empun mallilla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Sen mitä niitä Samsung-tabletteja olen testannut, niin niiden viihdevalikoima voittaa kyllä nuo pikkubussilaivaston kuluneet kattomonitorit ja Just For Laughs-filkat sata-nolla. Mutta koneen oma Wifi pitäisi ehdottomasti olla, vähintään niin että voisi omalla laitteella yhdistää koneen omaan "viihdepalvelimeen" (kuten A350:ssa tulee kai olemaan), tai sama mutta nettiyhteydellä (jolla ei tietysti mitään leffoja katsella mutta pääsisivät naamakirjaan..)

 

(Ja kuten jo puhuttu, tuohan on vain väliaikainen ratkaisu ja jonkunlaista IFE:ä tuonne on siis tulossa myöhemmin. .. en näe mitään järkeä maksaa paria miljoonaa per kone jostain lähes käyttökelvottomasta laitteistosta joka uusittaisiin parin vuoden kuluttua viimeistään, jos ainoa mitä sillä saavutettaisiin on reittikartta?)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

(Ja kuten jo puhuttu, tuohan on vain väliaikainen ratkaisu ja jonkunlaista IFE:ä tuonne on siis tulossa myöhemmin. ..

 

Jep, väliaikainen on hyvä ja kaikenkattava termi. Menee helposti 10-20 vuotta väliaikaisratkaisuilla...

 

Maksavaa asiakastahan tänään ei paljoa lohduta jos joskus ja ehkä tulossa jotain tämän väliaikaisen tilanteen tilalle. Jos tänään pääsee LQG:n kyytiin, ei lämmitä minkään vertaa että ehkä ensi vuonna kone on viety aavikolle ja A350 tilalla. Ehkä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin nettisivuilta lainattu:

 

"-Uusia koneita käytetään Finnairin lomalennoilla ja joillakin reittilennoilla. Kaikkiin uusiin koneisiin asennetaan huippuluokan viihdejärjestelmä vuoden 2014 aikana. Siihen asti koneissa on vuokrattavissa tablettitietokoneita."

 

Mitenkäs muuten istuintila näissä uusissa koneissa? Onko etummaisilla penkkiriveillä (esim. rivit 2-4) enemmän polvitilaa kuin taaemmilla riveillä? Olisi edessä lento ko. koneella joten olisi kiva tietää...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerroppa nyt Ilkka, tuon ylitsevuotavan vaahtoamisen sijaan, mitä Finnairin olisi pitänyt tehdä? Minulle koneessa se kartta on täysin yhdentekevä kilke, ja mututuntumalla heitän, että suuremmalle osalle muistakin matkustajista.

 

Se, että näytöt on jätetty pois painon takia, ei kyllä kieli koneen heppoisuudesta. Ihan selvää rahaahan siinä säästetään. Montakos näyttöä tohon pitkään bussiin tulee? Ei varmaankaan ole ihan yhdestä tai kahdesta painosta kyse. A321ER on täysin perusteltu ja järkevä valinta Finnairin laivastoon, vaikkei toki B757ää pysty täysin paikkaamaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta koneen oma Wifi pitäisi ehdottomasti olla, vähintään niin että voisi omalla laitteella yhdistää koneen omaan "viihdepalvelimeen" (kuten A350:ssa tulee kai olemaan), tai sama mutta nettiyhteydellä (jolla ei tietysti mitään leffoja katsella mutta pääsisivät naamakirjaan..)

 

Tuossa on järkeä. Olisi kova juttu jos toimisi niin, että Finnairin lipun mukana tulisi tarjolle pilvenkulmaa johon voisi ennen matkaa rakennella kotoa käsin oman viihdepaketin tai sitten katsella mitä koneessa on tarjolla. En tiedä onko tekijänoikeudet tms ongelmana, ei pitäisi kun maksan sisällöstä ja se vain jaellaan minulle koneen viihdepalvelimen kautta. Jos 'oma' paketti ei tule matkaan backup on koneen tarjoama sisältö.

 

Finnair voisi ja olisi jo helposti voinut pienenä ketteränä yhtiönä olla aika helpostikin tiennäyttäjä lukuisien uusien palveluiden suhteen ja rakentaa kilpailuetua tätä kautta. Sen voi sanoa, ettei monenkirjavalla konelaivastolla ja tulevaisuudessa kenties vieläkin monenkirjavammalla ja sekalaisella henkilökunnalla kyllä tulla pärjäämään edes halpayhtiösarjassa. Laatuyhtiöiden kanssa ei kannata edes yrittää kun on ihan eri liigassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielestäni, siis täysin omasta, tuo karttapalvelu on tosi turha, pääasia että siellä keulilla tiedetään missä ollaan, jos joku ei taas jaksa olla ilman elokuvia normaalisti lennettävät matkat niin heikosti on asiat.Lentokoneessa saa nukkua, lukea tai jutella vieruskavereitten kanssa, Ilkka ottaa vaan Kanarianmatkalle korttipakan mukaan ja laittelee pasianssia. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mitenkäs muuten istuintila näissä uusissa koneissa? Onko etummaisilla penkkiriveillä (esim. rivit 2-4) enemmän polvitilaa kuin taaemmilla riveillä? Olisi edessä lento ko. koneella joten olisi kiva tietää...

 

Riveillä 1-9 on väljempää, plus tietysti varauloskäyntirivit 10 ja 24. Jalkatila kohtuullinen muutenkin, varsinkin lomalentosarjassa verraten.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riveillä 1-9 on väljempää, plus tietysti varauloskäyntirivit 10 ja 24. Jalkatila kohtuullinen muutenkin, varsinkin lomalentosarjassa verraten.

 

 

 

Kiitos Marko vastauksesta, tämän halusinkin tietää... :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kerroppa nyt Ilkka, tuon ylitsevuotavan vaahtoamisen sijaan, mitä Finnairin olisi pitänyt tehdä?

 

Mikään ei ole vuotanut yli.  :laugh:

 

Jaa että mitä pitäisi tehdä?

 

Kuten olen monasti kirjoittanut, on tuotteen oltava kunnossa. Tuote on oltava vähintään sillä tasolla mitä kilpailijoilla on, mielellään parempaa. Siinä ei voi olla mitään poikkeuksia. Varsinkin kun mainossloganeissa ja mainospuheissa laivasto on moderni ja joihinkin mainoslauseisiin on ujutettu superlatiiveja, että on Euroopan moderneinta ja on sitä ja tätä. Totuus on sitten jotain ihan muuta. Ja sehän on ihan suoranaista kusettamista.

 

Finnairilla pienenä ja tuntemattomana yhtiönä pitää olla joka-osa alueella jutskat siinä jamassa, että niille ei naureta eikä asiakas pety matkustaessaan Finnairilla. Teknisella puolella se ei vaadi kun panostusta, siinä ei tarvitse edes tapella liiton änkyröiden kanssa. Palvelun toisella osa-alueella jossa tarvitaan ihmistä, toistaiseksi joudutaan tappelemaan änkyröiden kanssa joka sekin syö yhtiön luotettavuuskuvaa.

Jos tuotteessa ei päästä huipulle, voi pyyhkeen viskata kanveesiin pikkuhiljaa.

 

Vuonna 2014 maksavalle laatutietoiselle asiakkaalle ei vaan yksinkertaisesti riitä kuuden tunnin lennolle viihteeksi Blue Wings -lehti (vaikka hyvä lehti onkin).  Lupaukset ehkä tulevista parannuksista joskus eivät pelasta tilannetta.

 

Finnairilla valitettavasti kalustoasiat ovat lähivuosina olleet kaikki jonkinlaisia kompromissejä ja tuotetta ihan sieltä huipulta ei ole pystytty lanseeraamaan moneen vuoteen. Kilpailijat ajaa ohi koko ajan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen kyllä samaa mieltä Ilkan kanssa. Jos mainostetaan modernia tms. niin varsinkin nuo ranskanrautojen viihdejärjestelmät eivät sitä ole (katsoin tuon yhden youtube-videon, joka aikaisemmin jossain oli linkitetty ja järkytyin). 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Eihän tossa ole mitään, toistan *mitään* järkeä. Ei ne ruudut kovin paljoa maksa ja ei sinne tarvitse mitään scheissesisältöä ostaa, Air Show riittää vallan mainiosti.

 

Täähän alkaa muistuttaa ihan Lufthansaa, paitsi että LH:lla saat edes ilmaista Warsteineria joka auttaa tylsistymiseen.

 

 

Siis joko sitä mainostettua Warsteineria on tintattu siihen asti, että tämän ketjun lukijat ovat totaalisesti tylsistyttäneet aivosolunsa tai sitten autossakin istutaan navi päällä, ihan omalla työmatkallakin.

 

Eräs lentoyhtiö tarjoaa netin, toisen asiakas ymmärtää ottaa kirjan ja korvatulpat, sekä kolmannen sitten juoda ilmaista bisseä läppärinsä kanssa muuten vain. Pidin urbaanina legendana, että kun charttereille tuotiin eräällä edesmenneellä yhtiöllä 757 ilman tyylikkäitä käytävätöllöjä, niin tuli yhtiön palveluista huonoja. Siellä ei pyörinyt edes karttaa. Nyt on siis epäselvää, että pitääkö siellä pyöriä kartta, onneton kompromissitekele lisenssihinnaltaan puoli-ilmaisesta tusinaviihteestä vai osaisiko ihmiset todella tehdä jotain muuta.

 

AirBerlin purki kaiken 330-koneestaan joka irti lähti ja punnitsi, mitä se sälä oikeen painaakaan (tämä nyt oli markkinointitemppu toki). LH tarjoaa lasipulloissa sitä mainostettua mallastuotetta, sekä myöskin viinit taisivat myös tulla tarjoilluksi samassa pakkausmateriaalissa. Kukaan tässä ketjussa ei ole laskenut paljonko ne juomatuotteiden lasipakkaukset painavat verrattuna muoviin tai alumiiniin. En tiedä, kokeilkaa juoda kassillinen olutta tölkissä ja sama pulloissa, niin pääsette varmaan samalle matemaattiselle tasolle.

 

Jos sen monitoreiden ja taustaraudan lisäpainon oheen pitäisi pulittaa siitä upeasta tehdasasenteisesta laatutuotteesta vielä joitakin miljoonia, niin silloin on tullut todistetuksi ettei tämän foorumin asiantuntijoilla ole tunkua pyörittämään lentoyhtiötä, sekä tullut todistetuksi, että Finnairin parjatussa konttoriväessä on edes yksi tai kaksi tehtäväänsä pätevää henkilöä.

 

Olen samaa mieltä monestakin asiasta täällä kirjoittavien kanssa, kuten siitä palvelutuotteesta. Tämä lentokarttakeskustelu ja monitori-itku meni kuitenkin kovasti linjalle, että laittakaa se vyölaukku nyt vaan suosiolla päälle ja menkää sinne rootokselle kaikki. Ainakin kunnes kuulen, että alhaisimman lentohinnan sijaan maksetaan lisähinta siitä monitorista laajalla asiakaspohjalla, eikä vaikka siitä netistä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Omiin korviin kyllä kantautunut pääosin myönteistä palautetta uudesta A321-koneesta ja tableteista.

 

Itse kyllä valitsen mieluummin viihteellä ladatun tabletin 10 eurolla kuin ylämonitorit, joissa pyörii piirrettyjä ja piilokamera-ohjelmia. Tablettien saatavuus on kuulemma ollut yleensä hyvä, iso osa ei sitä halua.

 

Kanarian lomalennoilla Finnairin A321 vaikuttais suht kilpailukykyiseltä jalkatilankin suhteen, verraten esim Thomas Cookin (Tjäreborg) käyttämään A321-versioon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos kone on niin hepposta tekoa että ei jaksa edes katossa roikkuvia näyttöjä kantaa Kanarialle, niin ehkä kannattaisi tilata jotain muuta tai käyttää reitillä vehkeitä joissa jerkku riittää.

 

Ollaan kuitenkin vuodessa 2014 eikä esimerkiksi vuodessa 1984. Asiakkaat kuitenkin vaativat ja arvostavat palvelua ja tuotetta ja muitakin firmoja on.

 

 

 

"Polttoainekulut, mukaan lukien suojaukset ja päästökaupasta aiheutuvat kulut, olivat vertailukauden tasolla, 163,9 miljoonaa euroa (165,2)" (lainattu Finnair-konsernin tilinpäätöstiedote 2013)

Mitäpä luulet paljon se olisi, jos olisi koneita joissa jerkku riittää?  Ei taitais pörssikurssi tykätä moisesta. Maksaisiko ihmiset enemmän siitä ilosta, että koneessa on jerkkua?

Tuskin maksaa, halvalla pitää päässä paikasta A paikkaan B.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ei tuo lomaliikenteen kehitys oikein lupaa eikä osoita että kaikki olisi jiirissä.

 

Samaa menoa kun jatketaan niin ongelma poistuu luonnollista tietä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään