Kalervo Lukkari

Finnair tilaa A321ER-koneita

488 viestiä aiheessa

Oisko joku suuri diili ryssitty pahasti ja se on valunut muualle. Tästä vähän kielisi se, että lomalentopuolen johtaja nostettiin pihalle vuoden lopussa. Ei varmaankaan ole sattumaa.

Salamyhkäisyys asiassa viestii siitä, että jotain sähläämistä asian taustalla on. Egyptit ja muut hölynpölyt on vain lillukanvarsia näissä jatkuvissa droppilukemissa.

 

Jos kone on niin hepposta tekoa että ei jaksa edes katossa roikkuvia näyttöjä kantaa Kanarialle, niin ehkä kannattaisi tilata jotain muuta tai käyttää reitillä vehkeitä joissa jerkku riittää.

 

Finnairilla pienenä ja tuntemattomana yhtiönä pitää olla joka-osa alueella jutskat siinä jamassa, että niille ei naureta eikä asiakas pety matkustaessaan Finnairilla. Teknisella puolella se ei vaadi kun panostusta, siinä ei tarvitse edes tapella liiton änkyröiden kanssa. Palvelun toisella osa-alueella jossa tarvitaan ihmistä, toistaiseksi joudutaan tappelemaan änkyröiden kanssa joka sekin syö yhtiön luotettavuuskuvaa.

Jos tuotteessa ei päästä huipulle, voi pyyhkeen viskata kanveesiin pikkuhiljaa.

 

No ei tuo lomaliikenteen kehitys oikein lupaa eikä osoita että kaikki olisi jiirissä.

 

Samaa menoa kun jatketaan niin ongelma poistuu luonnollista tietä.

 

Johtaja ryssinyt ja nostettu pihalle, jäljellä olevat sepittää tarinoita 'koira söi kotiläksyt' jostakin Egyptistä, änkyrät pilaa maineen ja estää tuloksenteon, monissa koneissa paskat moottorit kun ei löydy jerkkua? Teknisellä puolella panostukset mitä sattuu vaikka homma pitäisi olla helppoa kun heinänteko? Singapore Airlinesin kaltainen palvelukokonaisuus vain etäinen unelma joten lappu luukulle?

 

Kun suunnilleen kaikkea mikä liikkuu ampuu niin varmasti voi joskus osua oikeaan ihan tuurillakin. Vai mitä yrität sanoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun suunnilleen kaikkea mikä liikkuu ampuu niin varmasti voi joskus osua oikeaan ihan tuurillakin. Vai mitä yrität sanoa?

+1 tälle kyllä!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jollain "sisäpiirin" tietoa, onko noihin uusiin koneisiin jo asennettu Finnairin lupaamaa viihdejärjestelmää. Edelleen ko. koneen kohdalla laivastoesittelyssä lukee, että viihde asennetaan vuoden 2014 loppuun mennessä. Ja millainen viihdejärjestelmä on kyseessä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vielä on tabletteja jaossa, ei kummempaa. (ja sen mitä kokeilin nopeasti niin ihan fiksu vaihtoehto tuo on kyllä, kunhan sisältöä päivittävät tarpeeksi usein)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö tuonne nyt kannattaisi alkaa kehittää vaikka jotain BYOD pohjaista kamaa? Katosta roikkuvat ruudut on ehtaa 90-luvun tavaraa ja eipä nämä offline tabletitkaan ole ihan valtava innovaatio.

 

Väitän ettei Finnarin hyvä ellei lähes maailmanluokan operatiivinen tehokkuus ja laatu riitä kilpailussa pärjäämiseen vaan siihen vaaditaan paljon enemmän asiakkaalle selkeästi näkyviä innovaatioita. Digitalisaatio tarjoaa tähän mahdollisuuden ja sen hyödyntämisessä pieni yhtiö voisi olla edelläkävijä, koska koko mahdollistaa nopean ja ketterän toiminnan verrattuna isoihin kilpailijoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko jollain tietoa, miksi OH-LZI lähti viikko sitten Puolaan ja jäänyt sinne?  ???

 

Mistä tieto Puolasta? Mun mielestä se meni Prahaan ja siellähän huolletaan kapearunkoja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mistä tieto Puolasta? Mun mielestä se meni Prahaan ja siellähän huolletaan kapearunkoja.

 

Niin olikin, muistin väärin. Eli kyseessä ihan perushuolto.  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Finnairin nettisivuilta lainattu:

 

"-Uusia koneita käytetään Finnairin lomalennoilla ja joillakin reittilennoilla. Kaikkiin uusiin koneisiin asennetaan huippuluokan viihdejärjestelmä vuoden 2014 aikana. Siihen asti koneissa on vuokrattavissa tablettitietokoneita."

 

Jokohan näihin koneisiin on asennettu tämä huippuluokan viihdejärjestelmä? Vai edelleenkö mennään tableteilla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin olikin, muistin väärin. Eli kyseessä ihan perushuolto.  :thmbup:

 

LZI näkyy parhaillaan olevan palaamassa Prahasta Helsinkiin Itämeren yllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuliko näihin koneisiin koskaan Viihdejärjestelmää?

Eikös ne tabletit hoida IFE:n virkaa? Rahalla saa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kävimme Fuerteventurassa runsas viikko takaperin Finnairin lennoilla. Siinä (A321) ei ollut monitoria, eikä edes radiota. Radiot tuskin paljon painavat matkassa mukana. Paluumatkalla eräs ystävällinen perämies informoi kiitettävästi matkan eri vaiheista. Pointsit siitä. Se paljon parjattu lentoateriakin oli varsin maukas.

Pointti on kuitenkin se, että asiakas maksaa ja päättää myös jatkossa, mitä palveluja pitää itselleen tärkeänä. Eikä minusta voi vähätellä kauheasti, mitä joku Kanarialle tai Thaimaaseen matkaaja ansaitsee viihdykkeekseen.

Kanarialle matkaavien osuuskin on varsin merkittävä vuosittaisella tasolla mitattuna, miksi ei voi niitä laajarunko koneita sijoittaa myös Kanarian lennoille? Kuka nistä päättää, millä kalustolla minnekin lennetään?

 

Lisäystä edell. kappaleeseen.. Onko tässä siis kyse siitä mitä matkanjärjestäjä maksaa heidän asiakkaita kuljettavalle lentoyhtiölle X? Tai siis mitä asiakkaat maksavat matkanjärjestäjälle etc. Hypot. kysymys, paljonko on lentomatkan suhteellinen osuus matkan hinnasta yleensäkin, summasta riippumatta?

Tämä siis liittyi pohdintaan koneen varusteluista, mihin ei asiakas tietty voi vaikuttaa paljonkaan, onko se jotenkin suhteessa siihen, mitä lipustaan maksaa?

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari vuotta sitten AY A321-lennolla HEL-LPA oli tarjolla viihdetabletti 10 euron hintaan, suht rajoitettu valikoima sisältöä mutta ajoi asiansa. Joko kadonneet käytöstä?

 

DSC02990_zpsb7e6365f.jpg

 

Juu ainakin Gran Canarialle on Finnair lentänyt kaikenlaisilla laajarungoilla, kymmenisen (?) vuotta sitten pääsi isolla Busseilla  ja pikkurahalla koneen bisnespenkeille Comfort-luokkaan.

 

Pointti on kuitenkin se, että asiakas maksaa ja päättää myös jatkossa, mitä palveluja pitää itselleen tärkeänä. Eikä minusta voi vähätellä kauheasti, mitä joku Kanarialle tai Thaimaaseen matkaaja ansaitsee viihdykkeekseen.

Kanarialle matkaavien osuuskin on varsin merkittävä vuosittaisella tasolla mitattuna, miksi ei voi niitä laajarunko koneita sijoittaa myös Kanarian lennoille? Kuka nistä päättää, millä kalustolla minnekin lennetään?

 

Thaimaatahan tämä ei ole Finnairin osalta koskenut enää moneen vuoteen, Goa taitaa olla Kanarian lisäksi ainoa pitempi A321-reitti tällä hetkellä ja sekin korjaantuu ensi talvikautena kun A333 hoitaa sen.

 

Tuskinpa A321:n käyttämiseen Kanarialle on muita syitä kuin taloudelliset, kustannustehokkain siihen tarkoitukseen. Toki itsekin äänestäisin laajarunkoa, eipä muuta kuin vaihtamaan Kanaria Kuubaan tai Meksikoon ensi talvena, pääsee lomalle A350:n kyydissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pari vuotta sitten AY A321-lennolla HEL-LPA oli tarjolla viihdetabletti 10 euron hintaan, suht rajoitettu valikoima sisältöä mutta ajoi asiansa. Joko kadonneet käytöstä?

 

- Täytynee ehkä jatkaa tätä "mielensä pahoittamista", ellei tule jotain merkittävämpää arpajaisvoittoa kohdalle? Tai siirtyä K-Euroopan kohteisiin (~4h)?

4v sitten oltiin Gran Kanarialla (Thomas Cook/A321). Mut siel oli ne kattomonitorit ja radionkuuntelu mahdollisuus. Ehkä oli uudempi itse konekin? Ehken niitä monitoreja kaipais, jos koneessa olis oma sisäinen wifi-yhteys ja mahdollisuus käyttää omaa tablettia/puhelinta?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehken niitä monitoreja kaipais, jos koneessa olis oma sisäinen wifi-yhteys ja mahdollisuus käyttää omaa tablettia/puhelinta?

 

Mene Norwegianilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

4v sitten oltiin Gran Kanarialla (Thomas Cook/A321). Mut siel oli ne kattomonitorit ja radionkuuntelu mahdollisuus. Ehkä oli uudempi itse konekin? Ehken niitä monitoreja kaipais, jos koneessa olis oma sisäinen wifi-yhteys ja mahdollisuus käyttää omaa tablettia/puhelinta?

 

Finnairin Kanarialle asti lentävät A321-versiot on vasta pari vuotta vanhoja, niistä vain jätetty pois monitorit. Itse en kyllä kattomonitoreja kaipaa mutta Wi-Fi olis kova juttu ja sehän onkin tulossa myös kapearunkoisiin, asennustyöt alkavat suunnitelman mukaan toukokuussa ja valmistuvat kesäkuussa 2018. Finnair lupailee laadukasta yhteyttä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kanarialle matkaavien osuuskin on varsin merkittävä vuosittaisella tasolla mitattuna, miksi ei voi niitä laajarunko koneita sijoittaa myös Kanarian lennoille? Kuka nistä päättää, millä kalustolla minnekin lennetään?

 

Lisäystä edell. kappaleeseen.. Onko tässä siis kyse siitä mitä matkanjärjestäjä maksaa heidän asiakkaita kuljettavalle lentoyhtiölle X? Tai siis mitä asiakkaat maksavat matkanjärjestäjälle etc. Hypot. kysymys, paljonko on lentomatkan suhteellinen osuus matkan hinnasta yleensäkin, summasta riippumatta?

Tämä siis liittyi pohdintaan koneen varusteluista, mihin ei asiakas tietty voi vaikuttaa paljonkaan, onko se jotenkin suhteessa siihen, mitä lipustaan maksaa?

 

Lentomatkan suhteellinen osuus kokonaishinnasta riippu tietysti voimallisesti matkan pituudesta, ja toisaalta siitä, minkä tasoinen majoitus kohteessa odottaa. Jonkinlaista osviittaa saa ihan siitä, että seuraa lentojen normaaleja hintoja, vaikka yksikköhinta lomalennolla onkin tietysti normaaleja kuluttajahintoja alempi. Käytettävään kalustoon vaikuttaa olennaisesti kysyntä, eli vaikka suhteellisen lyhyttäkin kaukolentoa voitaisiin operoida laajarunkokoneella, ei siinä ole mitään järkeä, jos kysyntää ei ole - eli jos konetta ei saada lähellekään täyteen. Matkustamon lisäksi on jossain määrin syytä ottaa huomioon myös rahtitilan hyödyntäminen (Laajarungoillahan esimerkiksi Finnair lentää jonkin verran Helsingistä Lontooseen). Koneiden kierrollakin on merkitystä; yksinkertaistettuna, mitä kalliimpi kone, sen enemmän sen pitäisi lentää sen sijaan että se seisoo maassa, ja kaluston käyttöä pitää optimoida senkin mukaan.

 

Matkan järjestävä yritys toki päättää loppukädessä, mistä maksaa. Välillä on vedetty vähän turhan kireälle hanoja, kun esimerkiksi juomavedestä on joutunut maksamaan. En paljoa ole pakettimatkoja viime vuosina käyttänyt, mutta mieluumin maksaisin siitä pakettimatkasta vaikka 4 euroa ylimääräistä, kuin että maksaisin koneessa erikseen luottokortilla vesiostoksiani à 1 eur.

 

Koneen kapea- tai laajarunkoisuus ei ole olennainen asia mainitsemiesi kriteerien kannalta, vaikka laajarunkokoneissa tyypillisesti joitain muita etuja onkin. Saman viihdejärjestelmän voisi halutessaan asentaa myös kapearunkoisiin, mutta kyse on kustannusten tasapainosta tässä kuten muissakin asioissa. Lähitulevaisuuden tekniset ratkaisut alalla vaikuttavat siltä, että viihdetarjontaa ollaan siirtämässä koneiden mukana kulkeville tiedostopalvelimille, ja sisältö jaetaan matkustajille WLAN:n kautta, pääasiassa matkustajien omiin laitteisiin. En tiedä, onko Finnairilla tälläinen ratkaisu suunnitteilla samalla kun kapearunkolaivastoa varustetaan nettiyhteydellä, mutta selvää on, että internetyhteyden kautta koneellinen ihmisiä ei voi videoita katsoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lentomatkan suhteellinen osuus kokonaishinnasta riippu tietysti voimallisesti matkan pituudesta, ja toisaalta siitä, minkä tasoinen majoitus kohteessa odottaa.

 

Matkan pituus tässä tarkoittaa ilmeisesti matkan kestoa eli 7 vrk, 14 vrk jne?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Ja MD11:lla ainakin vielä vuonna 2002.

 

Seuraavana vuonna se olikin jo 757. MD-11 -laivasto laitettiin noihin aikoihin kokonaan reittiliikenteen käyttöön.

 

Sitten 10/11 talvikausi oli A330 lomalennot Palmasiin ja sen mahdollisti silloinen Bangkokin toisen lennon aikataulu jossa kone tuli kuudelta aamulla Bangkokista, kävi Palmasissa ja lähti illalla takaisin Bangkokiin puoliltaöin.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkan pituus tässä tarkoittaa ilmeisesti matkan kestoa eli 7 vrk, 14 vrk jne?

 

Juu, tämä oli mielessä. Toki myös kohteen etäisyys vaikuttaa, on kuulemma kalliimpaa lentää Bangkokiin kuin Tallinnaan. Muuttujia on joka tapauksessa niin paljon, että mitään yleispätevää järkevää lukua suhteellisesta osuudesta on mahdotonta heittää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään