Kalervo Lukkari

Finnair tilaa A321ER-koneita

488 viestiä aiheessa

MD11:n lentäessä Kana-saarten lentoja oli yksittäisellä lennolla yleensä useamman matkanjärjestäjän matkustajia. Finn- ja Aurinkomatkalaiset sulassa sovussa. Jossain vaiheessa tällainen yhteistyökyky hävisi myös heiltä, ja tuli tarpeellisemmaksi pienentää konekokoa. Nykyään monella matkanjärjestäjällä on oma lentoyhtiö. (TUI, Thomas Cook..)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko myös että matkustustyyli on muuttunut perinteisestä 1vk/2vk seuramatkasta enemmän itse räätälöityyn matkaan pelkillä lentomatkoilla, vapaavalintaisilla matkankestoilla, hotellit(tai omat kämpät) erikseen valiten, jolloin matkustajavirta jakaantuu tasaisemmin pitkin viikkoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olisiko myös että matkustustyyli on muuttunut perinteisestä 1vk/2vk seuramatkasta enemmän itse räätälöityyn matkaan pelkillä lentomatkoilla, vapaavalintaisilla matkankestoilla, hotellit(tai omat kämpät) erikseen valiten, jolloin matkustajavirta jakaantuu tasaisemmin pitkin viikkoa?

 

Noinhan se on, Finnairkin muuttanut valtaosan entisistä lomalennoistaan statukseltaan tavallisiksi reittilennoiksi, saavat lennoille myös omatoimimatkaajia ja reittimatkustajia Suomen ulkopuoleltakin. Pakettimatkat eivät ole minnekään katoamassa, tarjonta vain lavenee.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noinhan se on, Finnairkin muuttanut valtaosan entisistä lomalennoistaan statukseltaan tavallisiksi reittilennoiksi, saavat lennoille myös omatoimimatkaajia ja reittimatkustajia Suomen ulkopuoleltakin. Pakettimatkat eivät ole minnekään katoamassa, tarjonta vain lavenee.

 

Tämä on muuten loistavaa kehitystä. Aiemminkin kyllä pystyi ostamaan Aurinkomatkojen kautta hirveän säätämisen kanssa HEL-HKT-HEL-lennot (ei puhettakaan että olisi onnistunut netissä), hinta oli yleensä suunnilleen sama kuin Finnairilta ostettu HEL-BKK-HKT-BKK-HEL tai HEL-SIN-HKT-SIN-HEL, mutta lennoilla tietysti myös erilainen palvelutaso ja eroja lisämatkavaran yms kanssa. Nykyinen reittilentoratkaisu on paljon miellyttävämpi, varmaankin myös pakettimatkojen ostajille, koska lennolla säilyy siedettävä palvelutaso (ei ole niitä Finnmatkojen maksullisia vesipulloja).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Matkustin tuoreimmalla A321:llä (rek. OH-LZP) ja istuimissa oli näppärät tuet tabletille. Kunhan vaan hoksaa avata alatuen. Yläklipsiin kiinnitin heti huomioni. Istuimet vaikuttivat muutenkin ihan mukavilta. 

T:Jukka

Finnair a321.jpg

Muokattu: , käyttäjä: Jukka Hemilä
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
8 tuntia sitten, Jukka Hemilä kirjoitti:

Matkustin tuoreimmalla A321:llä (rek. OH-LZP) ja istuimissa oli näppärät tuet tabletille. Kunhan vaan hoksaa avata alatuen. Yläklipsiin kiinnitin heti huomioni. Istuimet vaikuttivat muutenkin ihan mukavilta. 

T:Jukka

Finnair a321.jpg

Onko noissa uusissa busseissa muuta ''erilaista'' vanhempiin verrattuna?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipä tuota itse voi kuin kritisoida. "Oikeat" yhtiöt varustaa koneensa IFE-näytöillä ja kunnon penkeillä mutta finski sisustaa koneensa kuten halpisfirmat. Muistan kun joitain vuosia sitten vedin finskin ensimmäisellä sharklet-airbusilla Dubaihin ja hieman sitä ennen oli tullut lennettyä Turkishin A321 koneella, ero oli kuin yöllä ja päivällä. Yksi syistä miksen finskiä juuri käytä vaikka lennettyä tulee aika paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Vesa Lääkkö kirjoitti:

Eipä tuota itse voi kuin kritisoida. "Oikeat" yhtiöt varustaa koneensa IFE-näytöillä ja kunnon penkeillä mutta finski sisustaa koneensa kuten halpisfirmat. Muistan kun joitain vuosia sitten vedin finskin ensimmäisellä sharklet-airbusilla Dubaihin ja hieman sitä ennen oli tullut lennettyä Turkishin A321 koneella, ero oli kuin yöllä ja päivällä. Yksi syistä miksen finskiä juuri käytä vaikka lennettyä tulee aika paljon.

Mikä on määritelmä näille "oikeiden yhtiöiden kunnon penkeille" ? 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kunnon tummat ja pehmeät nahkapenkit joista lötytyy mahdollisimman iso näyttö. Ei nyt ole tarkoitus suuremmin finskiä mollata mutta ärsyttää kun pienellä vaivalla pystyttäisiin paljon parempaan. Nyt sisustus on hyvin yhteydessä tuohon nykyiseen koneiden väritykseen josta myös tulee lähinnä mieleen joku halpa leasing-yhtiö, tuosta valitettavasti ulkomaillakin kuulee silloin tällöin.

Kuten sanottu, vähän panostusta ja tulos voisi olla paljon parempi. Ottaisivat käyttöön Air Finlandin viimeiseksi jääneen värityksen uuden sisustuksen kera niin avot. :cool:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Missä sellaista kunnon IFEä pääsisi kokeilemaan? Koska näppituntumalla satasen tablettikin on parempi kuin mikään näkemistäni IFE-systeemeistä tähän mennessä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllähän tuo tuote jättää hieman toivomisen varaa etenkin business-luokassa pidemmillä matkoilla, esimerkiksi nyt siis Madridin, Barcelonan ja Dubain suhteen, jolloin aletaan puhua jo enemmästä kuin vain parin tunnin istumisesta. Varsinkin jos kyseessä on matkustajalle jatkolento ja Helsinki-Vantaalle on tultu A350-koneella niin onhan siinä aika iso kontrasti (tosin on Finnairin A350 businesspenkkejäkin moitittu, mutta ei siitä sen enempää). 

Tuollaisia vähän kauempana sijaitsevia kohteita on kuitenkin niin rajallinen määrä ja Finnairin koneiden utilisaatio huomioiden olisi aika vaikea oikeuttaa osan koneiden varustamista erilailla ja varata niitä sitten tietyille reiteille. 

Mitä itse koneiden sisustukseen tulee, niin jos harmaata on pakko olla, niin löytyisi sitäkin parempaa sävyä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Vesa Lääkkö kirjoitti:

Kunnon tummat ja pehmeät nahkapenkit...

Tummassa (nahka)penkissä istuminen tuntuu paremmalta kuin vaaleassa?

Aika pienestä on aisia kiinni, jos elämssä väri vaikuttaa noin paljon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Norskillahan on tummat nahkapenkit mutta ei ole tullut mitenkään majesteetillinen olo sellaisessa istuessa eikä kalliin tai kalliimman leasing-firman tuntuakaan.

Tosin koneen rahoitusmuoto ei ole vaikuttanut mitenkään muutenkaan matkustuskokemukseen tähän saakka. 

Muokattu: , käyttäjä: Ilkka Mannikainen
1 henkilö tykkää tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
6 tuntia sitten, Antti Salste kirjoitti:

Kyllähän tuo tuote jättää hieman toivomisen varaa etenkin business-luokassa pidemmillä matkoilla, esimerkiksi nyt siis Madridin, Barcelonan ja Dubain suhteen, jolloin aletaan puhua jo enemmästä kuin vain parin tunnin istumisesta. Varsinkin jos kyseessä on matkustajalle jatkolento.

Tätä samaa olen aina hokenut, jos halutaan oikeasti niitä tuottavia asiakkaita bisnekseen ja turreen, eikä vain marjanpoimijoita jatkolennolla Aasiasta Puolaan, niin tuote pitäisi olla koherentti.

On eriasia työmatkalaiselle pomppaa tunnin syöttö ja pidempi kaukolegi, kuin puolet kaukolentoa ja puolet Laihian ja Pihtiputaan kehitysyhtiöiden konsultoimaa palvelukonseptia syöttölentoihin, joissa jo Ryanair normaalikansalaiselle alkaa olemaan premium ecoa suhteessa kansalliseen toimijaamme.

Maantieteellisen sijainnin ansiosta Pekingistä, Mannikaisen harmiksi, jopa lussunysse lentää melko rivakasti. Mikäli ostaisin bisneslippua vaikkapa Pekingistä Madridiin, sekä huomioiden ettei näissä hintajousto korreloi turrelippuihin, ei asiakkaalla tai tarjoajalla, niin en taatusti ostaisi moista piljettiä Fineairilta, ainakaan työmatkalla.

Ainakin itselleni on vaikea hahmottaa, että ostaessani lennon paikasta a paikkaan b, niin toisella pätkällä cokis on ilmaista ja toisella siitä saa maksaa, joka ei suurella bannerilla lue varausvaiheessa.

Icelandair taas tarjoaa juuri mainitusta syystä koherentin tuotteen, vaikka toimii Finnairin kanssa samalla konseptilla toiseen suuntaan maapalloa.

Tämä toki on vain oma mielipiteeni, mitenkään epäselvää ei ole liiketoiminnalliset syyt. Kunhan olen erimieltä miten se jakkara tuottaa enemmän, eikä aina lisätä jakkaroita, joita sitten kuitenkin lentää tyhjinä, kun on taas parannettu asiakaskokemusta. Euron lipuilla on aina saanut koneen täyteen.

Pahamieli sitä vain on tullut kun erehtynyt Brasilian tai Karibian suuntaan pomppaa AY+IB yhdistelmällä, jenkkilän itärannikko AY+AA/BA kuviolla pirunsaarten kautta on vain epic fail, sekä rynkytys Vegasiin AY+AA olisi ollut samaa tuskaa, ellei tuolloin miehistö olisi pelastanut pois sieltä domestic econ keskipenkin kidutuksesta. Näissä puolet olivat sitä Laihian konseptilla kapearunkoa ajallisesti.

Yhteenvetona, kun asiakkaalle juuri hänen matkallaan vaihdoista riippumatta on se merkitys mielikuvana ja kokemuksena. Jatkopaxi kaukolennolta, intereurope vaihtaja ja pelkkä point2point paxi kaipaa aivan eri asioita.

Mielestäni nykytila ei palvele tätä, minä matkustan vaikka ATR lennolla Kanarialle viidellä välilaskulla, kunhan siellä on lieflat istuin ja kylmää Perrieriä, molemmilta veljeksiltä. Tai saan sen lennon eurolla, FinnComin nahkapenkissä, sinisessä. ^^

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pointti oli siinä että Finnairhan pyrkii antamaan itsestään maailmanluokan laatuyhtiön kuvan, ja tyylikkyys on lukemattomista pienistä asioista kiinni jotka voivat merkitä paljon. Finskin nykyinen tyyli viittaa liikaa halpismaailmaan ja IFE-järjestelmien puute koneissa jotka on tarkoitettu pääasiassa 5-7h lentoihin ei ole tätä päivää. Ja kuten sanottu tuosta saa maailmalla kuulla vähän liikaa. Tämä "skandinaavinen vaaleus" ja pelkistetty tylsyys ei pahemmin pure ulkomailla ja jos halutaan antaa laatufirman kuvaa, pitää tiettyjen asioiden olla kunnossa. Suomalaiset ei valitettavasti näitä juttuja ole koskaan oikein tajunneet.

Kiitos ja anteeksi :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
45 minuuttia sitten, Vesa Lääkkö kirjoitti:

 IFE-järjestelmien puute koneissa jotka on tarkoitettu pääasiassa 5-7h lentoihin ei ole tätä päivää. 

 

Niin, omasisältöiset vehkeet lisääntyy koko ajan, ne ovat aina vaan tehokkaampia, pienempiä ja helpompi kuljetaa ja samalla hitaasti päivittyvät IFEeen ladattavat elokuvat ja sarjat on vanhoja nopeasti ja paljon lentävät ei paljoa nauti niistä kun ohjelmisto kiertää niin hitaasti.

Että siinä mielessä olet oikeassa että kiinteät IFE:t ei ole enää tätä päivää. Se mikä 32B .koneissa riivaa on se että ei hajuakaan kabiinin puolella missä mennään ja paljonko jäljellä.

Ja tietenkin pitäisi olla jotkut pistokkeet joista niitä omia vehkeitä ladataan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en tablettia ole omistanut, enkä Ifejä kummoisia pitänyt millään yhtiöllä.

Se Ifen ruutu vain on sijainniltaan hyvä, pöytätila on kortilla, vierustoverit pomppii kun yrität nukkua yms. 

Läppäri, sanomalehti ja kirja ovat ylivoimaisesti paras Ife, turreluokan realiteetit vain iskee vastaan. Istuintaskujakaan ei ole, cokis on tölkki tai lasi, ei juomapidekettä ja palvelua kerran tunnissa, ellei itse pompi vierustovereiden yli.

Allekirjoitan pointtisi Vesa, niin pieni asia kun pistorasia ja juomapidike on kummallisen merkityksellisiä asioita lentokoneessa. Sämpylän puute ei ole hiertänyt, latausvirran puute sitäkin useammin.

Maailmanluokan laatuyhtiö tai ei, en ole Thaita suosinut palvelun takia, vaan alhaisten bookkausten mahdollistaman ecolieflatin johdosta, kun kotimainen on muutoinkin ollut samoilla päivillä ylibookkauksen rajoilla, niin kolme penkkiä yhden hinnalla on lyömätön yhdistelmä verhon väärällä puolella.

Mutta siksihän asiakas äänestää valinnoillaan, täällä kirjoiteltu on vain ajanvietettä. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä samaa mieltä ettei Finnairin mielikuvamarkkinointi aina vastaa todellisuutta, mutta eikös ainakin nettipalveluiden osalta tilanne pitäisi parantua kun AY saa asennettua Wifin kapearunkoisiinkin. Syksyllä 2016 lupailtiin, että kesään 2018 mennessä tulevat tehokkaat yhteydet "jotka mahdollistavat videoiden suoratoistopalveluiden käytön lennon aikana". Nähtäväksi sitten jää mitä tulee ja milloin tulee.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Turkish Airlinesiin tottuneena oli Finnairin sharklet-A321 hemmetinmoinen pettymys. HEL-DXB:n 6 tuntia oli tylsin lento varmaan ikinä. 

Ensi kerralla mukaan sitten omat vehkeet ja lisäakut ja valvotaan yö ennen lentoa offline-sisältöä ladaten. Eihän sitä perheenisällä mitään muutakaan tekemistä ole. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
2 tuntia sitten, Ville Väisänen kirjoitti:

Turkish Airlinesiin tottuneena oli Finnairin sharklet-A321 hemmetinmoinen pettymys. HEL-DXB:n 6 tuntia oli tylsin lento varmaan ikinä. 

Ensi kerralla mukaan sitten omat vehkeet ja lisäakut ja valvotaan yö ennen lentoa offline-sisältöä ladaten. Eihän sitä perheenisällä mitään muutakaan tekemistä ole. 

Nimenomaan juuri tätä itsekin sanoin ja tarkoitin. Ei ole merkitystä vaikka ihmisillä leluja onkin entistä enemmän mukana, IFE on oleellinen osa täyden palvelun konseptia ja sen puuttuminen on suurinpiirtein samalla tasolla ruokailun puuttumisen kanssa, kaikesta muusta palvelusta puhumattakaan. Ne on kaikki näitä detaljeja jotka pitää olla kunnossa jos halutaan olla vakavasti otettava laatuyhtiö. 

Nythän finski on käytännössä kahtia jakautunut yhtiö, mannertenväliset lennot on kunnossa ja niissä palvelut on pääasiassa mallillaan mutta euroopan lennot vedetään halpispohjalta. Lyhyissä tunnin parin lennoissa sillä ei ole suurempaa väliä mutta näissä vähänkään pidemmissä, johon nämäkin koneet on pohjimmiltaan tarkoitettu, niillä alkaa olla. A321 pitäisi ehdottomasti varustaa samalta pohjalta ja samalla palvelutasolla kuin laajarunkokoneet.

2 henkilöä tykkäävät tästä

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa tuli käytyä Kreikassa ja suhteellisen uusia koneetkin (LZL/LZM). Se IFE on pitkä miinus kun ei tiedä missä mennään, vaikka ei tuo nyt pitkä lento ollut. Kellon avulla miettimään että oltaisiinko missäpäin maailmaa. Vanhoissa kunnon 757:ssa kuitenkin oli kartta näkyvillä, silloin kun ei leffat pyörinyt, niin olihan se mukava lisä kun joutui polvet kurkussa istumaan.

Pikku busseihin ei tainnut WiFiä olla tulossa ollenkaan? Sillähän saisi asiakkaiden silmissä varmasti paljon positiivista mielenkiintoa Euroopan reiteillä. Tiedä paljonko ihmiset valitsevat punanenää ihan vain WiFin takia, mutta kyllä se on mieluisampi vaihtoehto jo vähäsenkään pidemmällä lennolla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
21 minuuttia sitten, Patrick Ojanen kirjoitti:

Pikku busseihin ei tainnut WiFiä olla tulossa ollenkaan? Sillähän saisi asiakkaiden silmissä varmasti paljon positiivista mielenkiintoa Euroopan reiteillä. Tiedä paljonko ihmiset valitsevat punanenää ihan vain WiFin takia, mutta kyllä se on mieluisampi vaihtoehto jo vähäsenkään pidemmällä lennolla.

On tulossa kaikkiin pikkubusseihin jotka pysyy laivastossa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
27 minuuttia sitten, Olli Vainio kirjoitti:

On tulossa kaikkiin pikkubusseihin jotka pysyy laivastossa.

Se onkin vähän häilyvä käsite mikä pysyy ja mikä ei kun kaikki lähtee jossain kohtaa kuitenkin pois. :)

Mutta aika outoa on jos noihin 18 vuotiaisiin on nyt kummasti rahaa panostaa wifin verran kun koko ajan höylätään muusta tuotteesta pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
3 tuntia sitten, Patrick Ojanen kirjoitti:

Pikku busseihin ei tainnut WiFiä olla tulossa ollenkaan? Sillähän saisi asiakkaiden silmissä varmasti paljon positiivista mielenkiintoa Euroopan reiteillä. Tiedä paljonko ihmiset valitsevat punanenää ihan vain WiFin takia, mutta kyllä se on mieluisampi vaihtoehto jo vähäsenkään pidemmällä lennolla.

Eipä tuo Norskin wi-fi hääppönen ollu, tosi hidas ku ilmasena sitä kaikki käyttää. Maksullisena voisi olla nopeampi, kun karsii osan käyttäjistä pois

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään