Kirjoitettu Elokuu 29, 2007 Liikemiesluokka uudistuu Blue1:n Euroopan reiteillä Blue1 jatkaa aloittamaansa liikematkauudistusta ja laajentaa 20. syyskuuta alkaen liike-matkustajille suunnatun uuden luokan koskemaan myös Euroopan reittejä. Economy Extra -luokka mahdollistaa businessluokan palvelun turistiluokan hinnoilla. Tämän päivän liikematkustus tarvitsee kustannustehokasta luokkaa, joka sisältää liikematkustuksen tärkeimmät edut kuten businessluokan lähtöselvityksen. Blue1 on ollut edelläkävijä lentomatkustajien palvelu-uudistuksissa. Suomen ja Skandinavian välisessä liikenteessä vanhanaikainen businessluokka uudistettiin jo helmikuussa nykyaikaiseksi Economy Extra -luokaksi, joka vastaa paremmin nykypäivän liikematkustajan tarpeita kustannustehokkaasta ja korkean palvelutason luokasta. Yhtiö on luonut tervetullutta kilpailua Suomen lentomarkkinoilla sekä aivan uusia mahdollisuuksia lentomatkustukseen lanseeraamalla ensimmäisenä verkostolentoyhtiönä yhdensuuntaiset lentohinnat Suomessa, jotka mahdollistavat lyhyet liikematkat turistiluokassa. Kilpailun myötä liikematkojen hinnat ovat laskeneet huomattavasti Suomen lentomarkkinoilla. Blue1 Corporate Communications Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 7, 2007 Blue1:n kotimaanliikenne kasvoi 18 % Vuoden alusta yhtiö on kuljettanut kotimaan liikenteessä 307 000 matkustajaa, mikä on 18 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Blue1:n kotimaan liikenteen matkustajamäärä nousi elokuussa 5 % 32 000 matkustajaan. Käyttöaste kotimaan liikenteessä laski 0,5 prosentti-yksikköä 61,9 prosenttiin. Pienentyneestä tuotannosta huolimatta Blue1:n käyttöaste nousi 1,7 prosenttiyksikköä elokuussa edellisvuoteen verrattuna. Euroopan liikenteen matkustajamäärä nousi 14 % 43 000 matkustajaan. Käyttöaste kasvoi 7,8 prosenttiyksikköä 82,2 prosenttiin. Skandinavian liikenteen matkustajamäärä laski 18 % 73 000 matkustajaan käyttöasteen ollessa 69,6 %. Matkustajamäärän väheneminen johtuu länsirannikon ja Skandinavian välisen liikenteen tarjonnan uudelleen järjestelyistä. Reitit Tampereelta ja Turusta Kööpenhaminaan lennetään nykyään Scandinavian Airlinesin toimesta. Vuoden alusta kokonaismatkustajamäärä on noussut 0,5 % 1 181 000 matkustajaan. Kysyntä (RPK=myydyt henkilökilometrit) on noussut 8 % ja kapasiteetti (ASK=tarjotut hkm:t) 7 %. Yhtiön matkustajakäyttöaste oli 68,1 prosenttia. Elokuussa Blue1:n lennoista 87,7% lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta ja 99,3 % suunnitelluista lennoista lennettiin. Blue1 Corporate Communications Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2007 Kuopioon menneessä Avrossa laskutelinevika: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1436384 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 14, 2007 Kuopioon menneessä Avrossa laskutelinevika: http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1436384 Tarkemmin sanottuna vika oli, että laskutelineiden luukku ei sulkeuutunut kunnolla. Kertoi YLEn radiouutiset Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 2, 2007 Blue 1 on näköjään alkanut tukea Vaasan matkustajia maksamalla puolet taksikyydin hinnasta Vaasan ja naapurikaupunkien välillä. Mikäs siinä, palvelu paranee? Ensimmäinen alennuskyyti on tyrkyllä huomenna: http://www.jakobstadstidning.fi/story.aspx?storyID=10004 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 5, 2007 Veroparatiisiuutisoinnista pisti silmään kohta "- Kyse on alan normaalista käytännöstä. Myöskään koneista luopumiseen ei liity dramatiikkaa. Kahdesta koneesta on tarkoitus luopua lähiaikoina, koska leasingsopimukset ovat päättymässä, toteaa Christides." Onko tästä ollut virallista juttua jo? Mikä lienee Blue1:n tilanne, tuleeko kyseisten parin koneen tilalle jotakin vai supistuuko toiminta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2007 Blue1:n käyttöaste 70,3 % syyskuussa Blue1 kuljetti syyskuussa 173 000 matkustajaa, 4 prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Vuoden alusta Blue1:n matkustajamäärä on pysynyt likimmiten samana ja oli 1 354 000 matkustajaa. Kun kysyntä (RPK=myydyt henkilökilometrit) laski 5 % ja kapasiteetti (ASK=tarjotut hkm:t) 11 %, nousi yhtiön matkustajakäyttöaste syyskuussa 4,8 prosenttiyksikköä 70,3 prosenttiin. Syyskuussa Blue1:n lennoista 89,7% lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta ja 99,4 % suunnitelluista lennoista lennettiin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 9, 2007 Blue1:lle olisi MD-80-foorumin mukaan tulossa neljäs MD-90, ex-SAS SE-DMF, lähteenä luotettava alan tietokantasaitti. http://www.md80.net/yabbse/index.php?topic=3653.0 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 26, 2007 Ja kuvatodistetta edelliseen, kuva Shannonista: http://www.shannonairportenthusiasts.net/photos/displayimage.php?album=lastup&cat=-1&pos=4 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 26, 2007 Blue1:n laivastosuunnitelmista: http://www.lennalomalle.com/content/view/219/43/lang,en/ -Lauri Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 27, 2007 Englantilainen mies häiriköi pahasti Blue1:n koneessa Arlandassa, kun kone oli lähdössä Turkuun 28. kesäkuuta. Syyte ilmaliikenteen sabotoinnista odottaa. Aftonbladetissa on kaksi juttua asiasta: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1120955,00.html http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,1107576,00.html Hovioikeus on vahvistanut miehen lentoliikenteen sabotoinnista saaman yhden vuoden vankeustuomion. Blue 1 vaatii mieheltä korvausta 171000 kruunua, mikä todennäköisesti on pakko maksaa. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1107606.ab http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=709491 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 27, 2007 Hovioikeus on vahvistanut miehen lentoliikenteen sabotoinnista saaman yhden vuoden vankeustuomion. Blue 1 vaatii mieheltä korvausta 171000 kruunua, mikä todennäköisesti on pakko maksaa. http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1107606.ab http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=709491 Mitä mies oli käytännössä tehnyt? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 27, 2007 Yritti väkisin ohjaamoon, avasi uloskäynnin moottoreiden jo käydessä jolloin hätäpoistumisliuku aktivoitui, jne. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2007 Hieman outoa toimintaa Blue1llä, vai mitäs tykkäätte.... Tuttavani oli matkalla Amsterdamiin koiransa kanssa ja näin siinä sitten kävi. Lainattu ihan luvalla Olin sataan kertaan varmistanut, että Roccon boksi mahtuu lentokoneeseen ja vuokra-autoon. Kaiken piti olla ok. MUTTA Helsinki-Vantaalla todettiin ettei boksi mahdu ruumaan. Ei muuta kuin meikä seisomaan koira narussa lentokoneen viereen ja pojat purkamaan boksia ja siirtämään sitä kahdessa osassa ruumaan. Ja sitten mie punnersin koiran ruumaan ja boksiin. Koira ei ole mikään jätti vaan n. 60 senttiä korkea. Eikä MD-90ruumaan todellakaan mahdu tuon kokoisen koiran boksia ja miten ihmeessä koiran omistaja päästettiin platalle? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2007 MD90 ruuman korkeus on noin 99cm. Ruuman ovesta mahtuu tuollainen 78cm korkea laatikko. Ei ole ensimmäinen kerta kun kentällä otetaan koira pois laatikosta ja puretaan laatikko. Siellä ruumassa sitten kasataan uudestaan. On mahtanut olla määränpäässä koneen purkuporukalla ihmettelemistä miten on koiran laatikko saatu kyytiin Ja lopputuloshan oli kuitenkin tärkein, eli koira pääsi mukaan Koira ei ole mikään jätti vaan n. 60 senttiä korkea. Eikä MD-90ruumaan todellakaan mahdu tuon kokoisen koiran boksia ja miten ihmeessä koiran omistaja päästettiin platalle? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2007 "SAS lisää yhden reittivuoron Helsingin ja Kööpenhaminan väliseen liikenteeseen maanantaista 29. lokakuuta alkaen. Reittiä liikennöidään Blue1:n 50-paikkaisilla CRJ-suihkukoneilla." http://www.lennalomalle.com/content/view/218/43/lang,en/ Olenkohan jääny jostain paitsi, eli onko Blue1 todella hankkinut CRJ-koneita, vai olisiko tässä sattunut jokin moka? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2007 Olenkohan jääny jostain paitsi, eli onko Blue1 todella hankkinut CRJ-koneita, vai olisiko tässä sattunut jokin moka? Se selittäisi miksi se CRJ NW:n väreissä kävi kesällä tuolla EFHK:lla Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 28, 2007 Huominen SK1714 CPH-HEL ja SK1715 HEL-CPH klo 09:10 on merkitty Cimber Airin CRJ:ksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2007 Blue1:n laivastosuunnitelmista: http://www.lennalomalle.com/content/view/219/43/lang,en/ -Lauri Uutinen näemmä päivittynyt. Yhtiö luopuu kokonaan RJ100:sta ja hankkii pari MD90:tä lisää. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2007 Kiinnostavaa, mitähän tulee näille reiteille, johon tarvitaan vain ~100-paikkasia koneita? Vai kaatuuko koko yhtiö siihen kun tulee tappiota... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 29, 2007 Ja mitkähän Blue1:n reitit tällaisia vaativat? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2007 No ainakin hesa ja tampere-köpis/tukholma reitit on lennetty RJ85:lla. Varmaan turustakin? Näemmä Blue1 keskittyy enemmän tuohon lomaliikenteeseen. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2007 Juu, vaan meinasin että nuo Blue1:sen reitit on sellaisia, että niissä kaikissa uskoisi kulkevan paljon porukkaa, ROI-HEL -väli on melkein aina täysi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 16, 2007 Lehdistötiedote Blue1:n internetsivut EU:n vaatimusten mukaiset Blue1 uudisti internetsivujensa varausmoottorin hintanäytön vastaamaan EU:n vaatimuksia sekä kuluttajaviraston lentoyhtiöille tekemiä lentojen tarjousmarkkinointia koskevia pelisääntöjä. Yhtiö halusi olla edelläkävijä ja toteuttaa hintanäyttöuudistuksen jo nyt, vaikkei yhtiö vielä olekaan saanut EU:lta virallista kehotusta muuttaa verkkokauppaansa. Lentohinta näkyy heti lentomatkaa varattaessa kokonaishintana, joka sisältää verot, viranomais-, palvelu-, varaus- ja toimitusmaksut sekä muut mahdolliset kustannukset, jotka peritään kaikilta matkustajilta. Blue1:n sivuilla ei myöskään ole valmiiksi rastittua kohtaa, jossa asiakas valitsee ottavansa peruutusturvavakuutuksen. Asiakas näkee välittömästi kokonaishinnan heti varauksen alkuvaiheessa. Blue1 toivoo myös muiden Suomessa toimivien lentoyhtiöiden seuraavan esimerkkiään ja uudistavan verkkopalvelunsa vaaditulle tasolle. Näin suomalaiselle kuluttajalle taataan tasapuolinen vertailu- ja ostotilanne lentoliikenteen verkkokaupassa. Blue1 Corporate Communications Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 16, 2007 Asiakas näkee välittömästi kokonaishinnan heti varauksen alkuvaiheessa. Asiaa, siitä iso . Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla