Guest Jufernaut

Lentoyhtiöuutisia - Blue1

1 212 viestiä aiheessa

Liikemiesluokka uudistuu Blue1:n Euroopan reiteillä

 

Blue1 jatkaa aloittamaansa liikematkauudistusta ja laajentaa 20. syyskuuta alkaen liike-matkustajille suunnatun uuden luokan koskemaan myös Euroopan reittejä. Economy Extra -luokka mahdollistaa businessluokan palvelun turistiluokan hinnoilla. Tämän päivän liikematkustus tarvitsee kustannustehokasta luokkaa, joka sisältää liikematkustuksen tärkeimmät edut kuten businessluokan lähtöselvityksen.

 

Blue1 on ollut edelläkävijä lentomatkustajien palvelu-uudistuksissa. Suomen ja Skandinavian välisessä liikenteessä vanhanaikainen businessluokka uudistettiin jo helmikuussa nykyaikaiseksi Economy Extra -luokaksi, joka vastaa paremmin nykypäivän liikematkustajan tarpeita kustannustehokkaasta ja korkean palvelutason luokasta. Yhtiö on luonut tervetullutta kilpailua Suomen lentomarkkinoilla sekä aivan uusia mahdollisuuksia lentomatkustukseen lanseeraamalla ensimmäisenä verkostolentoyhtiönä yhdensuuntaiset lentohinnat Suomessa, jotka mahdollistavat  lyhyet liikematkat turistiluokassa. Kilpailun myötä liikematkojen hinnat ovat laskeneet huomattavasti Suomen lentomarkkinoilla.

 

Blue1 Corporate Communications

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1:n kotimaanliikenne kasvoi 18 %

 

Vuoden alusta yhtiö on kuljettanut kotimaan liikenteessä 307 000 matkustajaa, mikä on 18 % enemmän kuin vuotta aikaisemmin. Blue1:n kotimaan liikenteen matkustajamäärä nousi elokuussa 5 % 32 000 matkustajaan. Käyttöaste kotimaan liikenteessä laski 0,5 prosentti-yksikköä 61,9 prosenttiin. Pienentyneestä tuotannosta huolimatta Blue1:n käyttöaste nousi 1,7 prosenttiyksikköä elokuussa edellisvuoteen verrattuna.

 

Euroopan liikenteen matkustajamäärä nousi  14 % 43 000 matkustajaan. Käyttöaste kasvoi 7,8 prosenttiyksikköä 82,2 prosenttiin. Skandinavian liikenteen matkustajamäärä laski 18 % 73 000 matkustajaan käyttöasteen ollessa 69,6 %. Matkustajamäärän väheneminen johtuu länsirannikon ja Skandinavian välisen liikenteen tarjonnan uudelleen järjestelyistä. Reitit Tampereelta ja Turusta Kööpenhaminaan lennetään nykyään Scandinavian Airlinesin toimesta.

 

Vuoden alusta kokonaismatkustajamäärä on noussut 0,5 % 1 181 000 matkustajaan. Kysyntä (RPK=myydyt henkilökilometrit) on noussut 8 % ja kapasiteetti (ASK=tarjotut hkm:t) 7 %. Yhtiön matkustajakäyttöaste oli 68,1 prosenttia.

 

Elokuussa Blue1:n lennoista  87,7% lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta ja  99,3 % suunnitelluista lennoista lennettiin.

 

 

Blue1 Corporate Communications

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veroparatiisiuutisoinnista pisti silmään kohta "- Kyse on alan normaalista käytännöstä. Myöskään koneista luopumiseen ei liity dramatiikkaa. Kahdesta koneesta on tarkoitus luopua lähiaikoina, koska leasingsopimukset ovat päättymässä, toteaa Christides."

 

Onko tästä ollut virallista juttua jo? Mikä lienee Blue1:n tilanne, tuleeko kyseisten parin koneen tilalle jotakin vai supistuuko toiminta?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1:n käyttöaste 70,3 % syyskuussa

 

Blue1 kuljetti syyskuussa 173 000 matkustajaa, 4 prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Vuoden alusta Blue1:n matkustajamäärä on pysynyt likimmiten samana ja oli 1 354 000 matkustajaa. Kun kysyntä (RPK=myydyt henkilökilometrit) laski 5 % ja kapasiteetti (ASK=tarjotut hkm:t) 11 %, nousi yhtiön matkustajakäyttöaste  syyskuussa 4,8 prosenttiyksikköä 70,3 prosenttiin.

 

Syyskuussa Blue1:n lennoista  89,7% lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta ja 99,4 % suunnitelluista lennoista lennettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Englantilainen mies häiriköi pahasti Blue1:n koneessa Arlandassa, kun kone oli lähdössä Turkuun 28. kesäkuuta. Syyte ilmaliikenteen sabotoinnista odottaa.

 

Aftonbladetissa on kaksi juttua asiasta:

 

http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,1120955,00.html

 

http://www.aftonbladet.se/vss/stockholm/story/0,2789,1107576,00.html

 

 

Hovioikeus on vahvistanut miehen lentoliikenteen sabotoinnista saaman yhden vuoden vankeustuomion. Blue 1 vaatii mieheltä korvausta 171000 kruunua, mikä todennäköisesti on pakko maksaa.

 

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1107606.ab

 

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=709491

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Yritti väkisin ohjaamoon, avasi uloskäynnin moottoreiden jo käydessä jolloin hätäpoistumisliuku aktivoitui, jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieman outoa toimintaa Blue1llä, vai mitäs tykkäätte....

 

Tuttavani oli matkalla Amsterdamiin koiransa kanssa ja näin siinä sitten kävi. Lainattu ihan luvalla

 

Olin sataan kertaan varmistanut, että Roccon boksi mahtuu lentokoneeseen ja vuokra-autoon. Kaiken piti olla ok. MUTTA Helsinki-Vantaalla todettiin ettei boksi mahdu ruumaan. Ei muuta kuin meikä seisomaan koira narussa lentokoneen viereen ja pojat purkamaan boksia ja siirtämään sitä kahdessa osassa ruumaan. Ja sitten mie punnersin koiran ruumaan ja boksiin.

 

Koira ei ole mikään jätti vaan n. 60 senttiä korkea. Eikä MD-90ruumaan todellakaan mahdu tuon kokoisen koiran boksia ja miten ihmeessä koiran omistaja päästettiin platalle?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

MD90 ruuman korkeus on noin 99cm. Ruuman ovesta mahtuu tuollainen 78cm korkea laatikko. Ei ole ensimmäinen kerta kun kentällä otetaan koira pois laatikosta ja puretaan laatikko. Siellä ruumassa sitten kasataan uudestaan. On mahtanut olla määränpäässä koneen purkuporukalla ihmettelemistä miten on koiran laatikko saatu kyytiin :o

 

Ja lopputuloshan oli kuitenkin tärkein, eli koira pääsi mukaan ::)

 

 

Koira ei ole mikään jätti vaan n. 60 senttiä korkea. Eikä MD-90ruumaan todellakaan mahdu tuon kokoisen koiran boksia ja miten ihmeessä koiran omistaja päästettiin platalle?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olenkohan jääny jostain paitsi, eli onko Blue1 todella hankkinut CRJ-koneita, vai olisiko tässä sattunut jokin moka?  :o

 

Se selittäisi miksi se CRJ NW:n väreissä kävi kesällä tuolla EFHK:lla ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostavaa, mitähän tulee näille reiteille, johon tarvitaan vain ~100-paikkasia koneita?

Vai kaatuuko koko yhtiö siihen kun tulee tappiota... :P

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No ainakin hesa ja  tampere-köpis/tukholma reitit on lennetty RJ85:lla. Varmaan turustakin?

 

Näemmä Blue1 keskittyy enemmän tuohon lomaliikenteeseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Juu, vaan meinasin että nuo Blue1:sen reitit on sellaisia, että niissä kaikissa uskoisi kulkevan paljon porukkaa, ROI-HEL -väli on melkein aina täysi  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lehdistötiedote

 

Blue1:n internetsivut EU:n vaatimusten mukaiset

 

Blue1 uudisti internetsivujensa varausmoottorin hintanäytön vastaamaan EU:n vaatimuksia sekä kuluttajaviraston lentoyhtiöille tekemiä lentojen tarjousmarkkinointia koskevia pelisääntöjä. Yhtiö halusi olla edelläkävijä ja toteuttaa hintanäyttöuudistuksen jo nyt, vaikkei yhtiö vielä olekaan saanut EU:lta virallista kehotusta muuttaa verkkokauppaansa.

 

Lentohinta näkyy heti lentomatkaa varattaessa kokonaishintana, joka sisältää verot, viranomais-, palvelu-, varaus- ja toimitusmaksut sekä muut mahdolliset kustannukset, jotka peritään kaikilta matkustajilta. Blue1:n sivuilla ei myöskään ole valmiiksi rastittua kohtaa, jossa asiakas valitsee ottavansa peruutusturvavakuutuksen. Asiakas näkee välittömästi kokonaishinnan heti varauksen alkuvaiheessa.

 

Blue1 toivoo myös muiden Suomessa toimivien lentoyhtiöiden seuraavan esimerkkiään ja uudistavan verkkopalvelunsa vaaditulle tasolle. Näin suomalaiselle kuluttajalle taataan tasapuolinen vertailu- ja ostotilanne lentoliikenteen verkkokaupassa.

 

 

Blue1 Corporate Communications

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.