Guest Jufernaut

Lentoyhtiöuutisia - Blue1

1 212 viestiä aiheessa

  Taisi mennä kunnolla rikki BLUE1:n AVRO Amsterdamissa, ku paluu peruttu. Meni muuten aamulla.

Ja Kuopion kone ilm. siirretty toiselle reitille,

ku sekin peruttu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Blue1 saa marraskuussa käyttöönsä yhden MD-90 -koneen lisää, jolloin koneiden määrä nousee neljään.

lennalomalle.com kirjoitteli lokakuun lopulla tuollaista..

 

Onko tuota neljättä MD-90-konetta vielä näkynyt Suomessa?

Tuostahan oli Shannonissa 8.10 otettu kuva Blue1:n väreissä, mutta SE-DMF rekisterillä varustettuna vielä silloin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

lennalomalle.com kirjoitteli lokakuun lopulla tuollaista..

 

Onko tuota neljättä MD-90-konetta vielä näkynyt Suomessa?

Tuostahan oli Shannonissa 8.10 otettu kuva Blue1:n väreissä, mutta SE-DMF rekisterillä varustettuna vielä silloin.

 

Airfleetsin mukaan kone on rekisteröity 01/12/2007  Blue 1   OH-BLE .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id76707.html

Reittikoneen matkustamossa savusi

Julkaistu 04.12.2007, klo 21.33

 

Helsinki-Vantaan lentokentällä turvauduttiin illalla varotoimiin Blue1-lentoyhtiön reittikoneen matkustamossa havaitun savun vuoksi.

Matkustamoon oli ilmanvaihdon kautta päässyt moottorin savua koneen lähestyessä lentokenttää.

 

Blue1-yhtiön tiedotuspäällikön Tom Christidesin mukaan laskeutuminen sujui normaalisti eikä koneen moottoreista ole löydetty vikaa. Savun matkustamoon pääsyn syytä tutkitaan.

 

Zürichistä tulleen koneen laskeutumista oli varmistamassa palokunta.

 

YLE Uutiset

 

Myös iltapäivälehdet kirjoittivat asiasta:

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1462576

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200712046937936_uu.shtml

 

 

Aleksi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BLUE1 vajosi Suomessa:

 

  SAS:n tytäryhtiön BLUE1:n matkustajamäärät Suomessa ovat edelleen vajoamassa.

Yhtiö on kuljettanut kotimaan liikenteessä vuoden alusta 436 000 matkustajaa eli

8% vähemmän kuin viime vuonna.

 

  Marraskuussa vähennys edellisvuodesta oli 10%. Matkustajamäärä oli 42 000 ja

käyttöaste 56.1%.

 

  Euroopan liikenteen matkustajamäärä oli 22 000. Käyttöaste 56.7%.

 

  Skandinavian liikenteen matkustajamäärä oli 89 000 ja käytöaste 61%.

 

  Vuoden alusta BLUE1:n kokonaismatkustajamäärä oli 1 679 000 matkustajaa.

 

  Marraskuussa neljä lentoa viidestä lähti 15min sisällä aikataulun mukaisesta lähtö-

ajasta.Suunnitelluista lennoista 98.7% lennettiin.

 

  www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=8321

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen aina ihmetellyt mikä tarve lentoyhtiöillä on tiedottaa käyttöasteista koneissaan sillä ne ei kerro yhtään mitään mistään.

 

Jos koneet ovat vajaat ja ne on kuitenkin myyty kalliimmilla lipuilla tai jos kone on täysi ja ne on myyty halvoilla lipuilla täyteen niin mitä tavallista pulliaista hyödyttää tieto käyttöasteista kun ei kuitenkaan kerrota mitä mikä on tuotto ko. lennoista.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen aina ihmetellyt mikä tarve lentoyhtiöillä on tiedottaa käyttöasteista koneissaan sillä ne ei kerro yhtään mitään mistään.

 

Jos koneet ovat vajaat ja ne on kuitenkin myyty kalliimmilla lipuilla tai jos kone on täysi ja ne on myyty halvoilla lipuilla täyteen niin mitä tavallista pulliaista hyödyttää tieto käyttöasteista kun ei kuitenkaan kerrota mitä mikä on tuotto ko. lennoista.

 

Olet oikeassa.. mutta; lentoyhtiön, kuten minkä tahansa liikeyrityksen tulee optimoida ainoastaan tulostaan suunnittelemallaan aikajänteellä ja seurata kehitystä sen suhteen. Ei siis seurata yksin täyttöasteen, matkustajamäärien tai edes liikevaihdon kehitystä. Tulosta tai euroja muutenkaan ei usein haluta tiedottaa kovin yksityiskohtaisesti, ymmärrettävistä syistä. Mitä siis pitäisi tiedottaa vuoden aikana jos tulos halutaan kertoa ulos vain kerran vuodessa, totaalitasolla? Kyllä matkustajamäärät taitaa olla ainoa kerrottavissa oleva indikaatio tuloksen kehittymisestä, muttei tietenkään 1:1 tai aina edes 1:2.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen aina ihmetellyt mikä tarve lentoyhtiöillä on tiedottaa käyttöasteista koneissaan sillä ne ei kerro yhtään mitään mistään.

 

Jos koneet ovat vajaat ja ne on kuitenkin myyty kalliimmilla lipuilla tai jos kone on täysi ja ne on myyty halvoilla lipuilla täyteen niin mitä tavallista pulliaista hyödyttää tieto käyttöasteista kun ei kuitenkaan kerrota mitä mikä on tuotto ko. lennoista.

Eikös kuitenkin mene niin, että viimeisimmät paikat menevät koneista keskivertoa kalliimmilla lipuilla. Eli mitä täydempi kone, sen parempi tuotto...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös kuitenkin mene niin, että viimeisimmät paikat menevät koneista keskivertoa kalliimmilla lipuilla. Eli mitä täydempi kone, sen parempi tuotto...

 

Sinähän sen varmaan tiedät ammattilaisena, itse en ole perehtynyt muiden kun Finnairin hinnoitteluun ja heillä jos luokassa on tilaa, niin se on otettavissa ihan lähtöön saakka samalla hinnalla mitä vaikka 2 kk ennen lähtöä mikäli luokan hintaa ei ole nostettu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Periaatteessa se menee niin, että jos halvassakin luokassa on tilaa, sen saa vaikka juuri ennen lähtöä, mutta käytännössä yleensä halvimmat luokat myydään (turisteille) aina ensin, niin jäljelle jää sitä kalliimpaa. Ei ole onneksi sellaista systeemiä, että halvat luokat piruuttaan poistettaisiin lähempänä koneen lähtöä, että saisi lipuista parhaan hinnan.

 

OT: Ja mitä töihin tulee, niin olen tämän viikon kotona pitämässä viimeistä isyyslomaviikkoa  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei ole onneksi sellaista systeemiä, että halvat luokat piruuttaan poistettaisiin lähempänä koneen lähtöä, että saisi lipuista parhaan hinnan.

 

Onhan noita olemassa. Ei tästä kauaa ole kun Finnairillakin oli Bangkokin Z-luokan lipussa 60:n vuorokauden ennakko-ostoaika.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Moi,

 

satuin olemaan pyrkimässä Arlandasta Helsinkiin yhdellä noista rikkoutuneista koneista. Kirjoitin jo hienon palautteenkin Blue1:lle, mutta toinen konerikko (läppäri) kadotti sen.

 

En ollutkaan koskaan aiemmin osunut peruutetulle lennolle, joten kokemushan oli mielenkiintoinen. Lähtöaika olisi ollut 16.30 ja istuin jo portin viereisessä kuppilassa ihmetellen kun konetta ei näkynyt. Ensimmäinen info tuli 16.20 - "Pientä häiriötä, tiedotamme lisää 16.30" ja sen jälkeen henkilökunta katosi portilta. N. 16.45 tuli skrode neontakkinen mies kertomaan, että lento on peruutettu ja SAS Service Center portilla 1 auttaa teitä mielellään, have a nice day etc.

 

1.5 tunnin jonotuksen jälkeen pääsin tiskille setvimään kotimatkaa - ei, en ollut edes viimeinen. Jollain satunnaisgeneraattorilla (lippuluokka * kortin väri / naama + matkatavarat exp matkustajamäärä) ihmisille jaettiin erilaisia reittejä. Ilmeisesti Econ extra-lipulla tai bisneksessä matkustaneet saivat paikat 20.40 Finskiin, minulle tarjottiin lento 20.00 Köpikseen ja sieltä 22.35 Helsinkiin (perillä 01.15). Kysyin parikin kertaa, eikö muilla lennoilla ole tilaa, mutta virkailija valitteli silmät pyöreinä - "tämä on ainoa  vaihtoehto, sorry". Finnairin lennon hän sanoi olevan täynnä. No, eihän syy hänen ollut - jotkut tosin mouhosivat oikein urakalla.

 

Menin sitten nämä ARN-CPH-HEL-superliput kourassani (+ 75 kr ruokakuponki :D) kuppilaan ja surffasin Finskin veppiin. Ostin sieltä lipun 20.40 koneeseen, tilaa oli vielä reilut 20 paikkaa. Tsekkasin sisään netin kautta ja kävin muuttamassa SAS-lippuni helmikuulle jolloin muistin olevan yhden reissun Ruotsiin. Finskin koneessa sitten olikin aika paljon kanssani jonottaneita, jotkut vaihtoivat jonottaessaan lippunsa 19.25 Blue1:n (lähti 21.00) ja loput menivät Köpiksen kautta.

 

Täytyy myöntää, että hymyilin sammuttaessani valot kotona makkarissa 23.45 kun ajattelin, että vaihtoehtona olisi vielä 1,5h lentokoneessa...heheeee.

 

Jonotusaika service centeriin oli kyllä aika kohtuuton ja annettu korvaus odotuksista naurettava - no sai sillä yhden sämpylän. Vielä jäi epäselviksi nuo Blue1/SAS:n uudelleenohjaukset tällaisissa tilanteissa - osaisi valita lippuluokkansa oikein jatkossa. No, ehkäpä lentoyhtiön valinta on yksinkertaisempaa.

 

 

t. TImo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan noita olemassa. Ei tästä kauaa ole kun Finnairillakin oli Bangkokin Z-luokan lipussa 60:n vuorokauden ennakko-ostoaika.

Se onkin juu eri asia, jos lipun säännöissä on suoraan tuo ennakko-osto aika. Mutta jos sellaista ei ole, niin mikään ei estä sitä estämästä vaikka juuri ennen lentoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämän päivän Kauppalehti kirjoittaa, että Blue1 siirtyy Heathrow'n kentälle.

 

"Yhtiö aloittaa lennot sinne kesäkauden alkaessa maaliskuun 30. päivänä. Tähän asti yhtiö on liikennöinyt Stanstediin, joka on maineeltaan Lontoon halpayhtiökenttä."

 

Samalla liikenne Lontooseen muuttuu päivittäiseksi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seitsemän ihmisen lentomatka Tukholmasta Ouluun venyi yli vuorokauden mittaiseksi ja kulkupelikin vaihtui kesken matkan lentokoneesta taksiin. Blue1:n lennon Tukholmasta Helsinkiin piti lähteä perjantai-iltana kello 19.35, mutta lento myöhästyi kolme tuntia, eivätkä Ouluun matkalla olleet siis ehtineet yhtiön jatkolennolle.

 

Vaihtolento oli järjestetty Finnairin koneeseen, mutta siinä oli informaatiokatkos ja vain osa pääsi jatkamaan matkaa, kertoi nimettömänä pysyttelevä mies Kalevalle. Mies istui lauantai-iltapäivällä lentokoneen sijasta taksin kyydissä matkalla Helsingistä Ouluun. Samassa taksissa istui kuusi muuta kohtalotoveria. Miehen mukaan matkustajille ei kerrottu mahdollisuudesta päästä vielä myöhäiseen Finnairin koneeseen. Siksi matkaansa pääsivät jatkamaan perjantai-iltana vain ne, jotka itse ymmärsivät kävellä suoraan Finnairin lähtöportille.

 

taloussanomat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Miehen mukaan matkustajille ei kerrottu mahdollisuudesta päästä vielä myöhäiseen Finnairin koneeseen. Siksi matkaansa pääsivät jatkamaan perjantai-iltana vain ne, jotka itse ymmärsivät kävellä suoraan Finnairin lähtöportille.

 

taloussanomat

 

Kukaan ei kertonut mahdollisuudesta? Miten Finnairin lennolla Ouluun päässeet sitten keksivät "kävellä suoraan Finnairin lähtöportille" ja vielä ihan oikealle sellaiselle? Jos ei ole kuunnellut, mitä kerrotaan, niin ehkä olisi viisasta kysyä. Ei kai kukaan voi olettaa, että hänestä huolehditaan kuin pikku-lapesta jos hän ei itse kuuntele ohjeita ja vain seisoo kahvion nurkalla odotamassa, mitä tapahtuu?

 

Samaan sarjaan menevät lennoilta myöhästelevät apinat. Hiljattain odotin lennon lähtöä olutmukien ääressä non-Schengenpuolen kuppilassa ja hermo oli pariinkin kertaan mennä kun kaiuttimet möykkäsivät täysillä koko tunnin ajan, ja lähes poikkeuksetta kuulutuksissa kaivattiin myöhästeleviä matkaajia...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Samaan sarjaan menevät lennoilta myöhästelevät apinat. Hiljattain odotin lennon lähtöä olutmukien ääressä non-Schengenpuolen kuppilassa ja hermo oli pariinkin kertaan mennä kun kaiuttimet möykkäsivät täysillä koko tunnin ajan, ja lähes poikkeuksetta kuulutuksissa kaivattiin myöhästeleviä matkaajia...

Juu, ne apinat saisi jättää koneesta niin voisivat oppia olemaan paikalla ajoissa. Mutta taitavat olla niin ovelia, että tietävät laukkujen olevan koneessa ja niiden poisto kestää niin kauan, että mieluummin kuulutellaan ja odotellaan hiukan aikaa, ennenkuin tyhjennetään ruuma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viidenkymmenen vuoden kokemuksella lentomatkustuksesta olen oppinut, että lentomatkustajista tulee lukutaidottomia, sokeita ja kuuroja kun astuvat terminaalirakennukseen!

Asi

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
...Samaan sarjaan menevät lennoilta myöhästelevät apinat. Hiljattain odotin lennon lähtöä olutmukien ääressä non-Schengenpuolen kuppilassa ja hermo oli pariinkin kertaan mennä kun kaiuttimet möykkäsivät täysillä koko tunnin ajan, ja lähes poikkeuksetta kuulutuksissa kaivattiin myöhästeleviä matkaajia

...

Juu, ne apinat saisi jättää koneesta niin voisivat oppia olemaan paikalla ajoissa. Mutta taitavat olla niin ovelia, että tietävät laukkujen olevan koneessa ja niiden poisto kestää niin kauan, että mieluummin kuulutellaan ja odotellaan hiukan aikaa, ennenkuin tyhjennetään ruuma.

 

Ei se aina näin ole. Vaikka itsekin niin luulin, kunnes osui omalle kohdalle. Olin tulossa Mancesterista, kone reippaasti myöhässä ja jatkolento Lappeenrantaan.  Epäonnekseni vielä Aasian aalto (silloin paljon pienempi kuin nyt) ehti juuri laskeutua ennen . Passintarkastuksessa minua kuulutettiin eka kerran, siitä nopeasti läpi ja turvatarkastukseen. Silloin tuli toinen kuulutus, että kone lähtee 2 min kuluttua. Vaikka yritin etuilla etc kuinka paljon, totesin tilanteen toivottomaksi, portille 11 en ehtisi muutamassa minuutissa millään. Luovutin, tosin päätöstäni auttoi, että seuraava kone meni reilun tunnin kuluttua. Ja sitten sain seuraavana päivänä vielä vastailla Lappeenrannan lennolla olleelle kolleegalle, että mihin olit eksynyt. :-[

 

Siis, ilmeisesti aika iso osa noista kuulutuksilla haettavista henkilöistä on johonkin lentoaseman moneen jonoon juuttuneena, tai nykyisin jopa ehkä liian myöhään kentälle saapuneena, mutta checkauksen netissä tai tekstarina tehneenä (jolloin syy toki on heidän, kun ovat liian myöhää matkaan lähteneet). Myöhässä olevat vaihtoyhteydet lienevät aika iso syyryhmä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Ei se aina näin ole. Vaikka itsekin niin luulin, kunnes osui omalle kohdalle. Olin tulossa Mancesterista, kone reippaasti myöhässä

 

No,voipi se noinkin olla. Mutta miksi kuulutella sellaisia matkustajia,jotka ovat selvästi tulossa tiukalta vaihdolta. Kai ne nyt sen itse tietää, että pitää mennä eikä meinata. Tuossa kohtaa tietysti ei tule yleensä ongelmaa pakaaseista, koska ne kuitenkaan ei ehtisi mukaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...Mutta miksi kuulutella sellaisia matkustajia,jotka ovat selvästi tulossa tiukalta vaihdolta. Kai ne nyt sen itse tietää, että pitää mennä eikä meinata...

 

Sitäpä minäkin silloin ihmettelin. Mutta ehkäpä eivät portilla aina ehdi/muista katsoa, onko se vaihtoyhteys tullut ja kuinka tiukkalla vaihtoaika on. Henkilö on sisään chekattu eikä näy, siis kuulutetaan. Ja oikeastaan parempi niin. Jos ao. henkilö on lähellä, niin muutamalla juoksuaskeleella vielä ehtii mukaan, jos vaikka on itse jo toivon heittänyt. Ja onko edes henkilökunnalle ihan selvää, kuinka kauan se terminaalin päästä päähän kaikkine tarkastuksineen vie. Minulla sattui silloin olemaan se kaikkein epäedullisin porttikombinaatio.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...tai voi soittaa lentoyhtiölle ja kertoa, että on tulossa (jos sattuu löytämään oikean numeron josta osataan tiedottaa portille..)

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

...tai voi soittaa lentoyhtiölle ja kertoa, että on tulossa (jos sattuu löytämään oikean numeron josta osataan tiedottaa portille..)

 

t. Timo

 

Voi tietysti pyytää edelliseltä lennolta koneesta jo ilmoittamaan että on myöhässä.

SaoTomeen mennessä Finski oli Helsingissä 55 minuuttia platalla odotuksella, muutenkin tosi tiukka vaihto. Amstedamissa vaihto Lissabonin koneeseen. Marisin lentoemoille että myöhästyn jatkoilta ja Lissabonista lähtevä jatko lentää kolmen päivän välein. Ehkä hyvällä tuurilla Nigerian kautta nopeampi yhteys parissa päivässä.

Amsterdamissa oli putkessa vastassa saattaja Lissabonin koneelle. Jatkot lähti sitten reilun 5 minuutin päästä ja laukut mukana. Eli oli myös ruumasta järjestetty laukut suoraan jatkolle. Ehkä tuossa oli etuna ketjutetut business liput ja molemmat lennot oneworld koneilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.