Kirjoitettu Tammikuu 3, 2008 No niin, voisiko joku kertoa miten tässä(kin) oltiin lähellä onnettomuutta ja mikä tästä tekee nyt ihmeellisen verrattuna normaaliin ylösvetoon kun kiitotie ei ole vapaa? Suomalaiskone lähellä onnettomuutta Göteborgissa joulukuussa Julkaistu: 11:33 stt Suomalainen ja saksalainen lentokone olivat törmätä toisiinsa Göteborgissa joulukuussa. Tapausta tutkimaan on asetettu onnettomuustutkintalautakunta, kertovat ruotsalaiset tiedotusvälineet. Vaaratilanne sattui 7. joulukuuta, kun Helsingistä lähtenyt kone oli laskeutumassa Göteborgin Landvetterin lentokentälle. Lennonjohto määräsi koneen keskeyttämään laskeutumisensa, kun se havaitsi, että kiitoradalle oli samanaikaisesti rullaamassa saksalaisen lentoyhtiön kone, joka ei ollut saanut vielä edes lähtölupaa. "Tilanne oli hyvin vakava. Jos matkassa olisi ollut vähänkin epäonnea ,siitä olisi voinut seurata suuronnettomuus", kertoi onnettomuustutkintalautakuntaan kuuluva Göran Rosvall göteborgilaiselle GT-lehdelle. http://www.hs.fi/ulkomaat/artikkeli/Suomalaiskone+l%C3%A4hell%C3%A4+onnettomuutta+G%C3%B6teborgissa+joulukuussa/1135232982296?ref=rss Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2008 Traffic on runway -> goaround. Ehkäpä suurin huoli tuossa on se "saksalaiskone, joka on mennyt radalle omin lupineen, siitä kai tutkinta. Hyvä että tapauksia tutkitaan, niistä voi siten oppiakin jotain tulevan varalle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2008 saksalaiskone, joka on mennyt radalle omin lupineen, siitä kai tutkinta. Pitäisikö jälleen artikkelin tietoja tarkentaa. Mielestäni kone voi radalle mennä vaikka ei olekaan "lähtölupaa". Se ,onko sillä ollut lupaa mennä kiitotielle, taitaa olla tämän tapauksen ydin. Käyhän välillä niin että koneella on lupa olla baanalla ja selvä lähtöön ja pikku hidastelun vuoksi laskeva joutuu vetämään ylös. Aivan normaalia eikä tule tutkintaa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2008 HS.fi Hyvin menee buu1 IMHO ylityökielto on ihan tavallinen tapa vauhdittaa työehtosopimusneuvotteluja Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2008 Minäkin tahdon lisää liksaa koska naapurifirmassa on isommat palkkakulut! Kun muissa lentoyhtiöissä lentäjien palkat muodostavat keskimäärin 8 prosenttia yhtiön kokonaiskustannuksista, Blue1:ssa osuus on 5 prosenttia. Eron kaventaminen merkitsee lentäjille noin 30 prosentin palkankorotusta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2008 http://www.iltalehti.fi/uutiset/200801037044912_uu.shtml "Hirveä paniikkinousu ylös" "Hengenlähtö lähellä" Tässä nyt tietysti ei ole kenellekään mitään uutta, eihän? Kaikki on niin suhteellista. Kun ajaa autolla 80 km/h kaksisuuntaisella tiellä, "hengenlähtö" on sekunnin murto-osan ja pienen ratin heilautuksen päässä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2008 - Ikkunasta näki, että oltiin lähellä maata. Sitten tulikin tosi raju nousu, varoittamatta ja yllättäen, mies kuvailee. From Iltapäivälehti Sehän on proceduurinmukaista ensin kuuluttaa matkustajille, että: hyvät matkustajat, no panico, aloitamme noin 2 sekunnin kuluttua ylösvedon....... Sitten vasta kun matkustajilta on saatu lupa ja hyväksymys tapahtuvaan, voidaan aloittaa goaround............... ;D Nää on hyviä nää lehtijutut,vitsikirjat tulevat kohta turhiksi!! Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2008 Haverikommissionen kertoo sivuillaan, että Lufthansan kone oli tämä CRJ700: http://www.airliners.net/open.file/0746619/L/ ja Blue1:n kone OH-SAK. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2008 On asioita, jotka ärsyttävät vuodesta toiseen. Tämä iltapäivälehtien tyyli yrittää löytää katastrofin aineksia asioista, joissa niitä ei todellakaan ole, on yksi niistä. Ei minullakaan ole keinoja asian korjaamiseksi, mutta esimerkiksi ilmailuviranomainen voisi kantaa kortensa kekoon järjestämällä kahden suomalaisen iltapäivälehden "ilmailutoimittajille" suunnatun parin tunnin luennon lentoliikenteestä ja siihen kuuluvista asioista. Uutisessa mainitun ruotsalaisen onnettomuustutkijan, joka sekä tutkii onnettomuuksia että antaa lausuntoja lehdistölle, voisi myös kutsua samalle lentoliikenteen perusasioita käsittelevälle luennolle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2008 Haverikommissionen kertoo sivuillaan, että Lufthansan kone oli tämä CRJ700: http://www.airliners.net/open.file/0746619/L/ ja Blue1:n kone OH-SAK. Hitto viekoon, haastattelisikohan Iltalehti minuakin, kun matkustin samalla yksilolla vain viikkoa myohemmin... Kysymys voisi kuulostaa: Milta tuntui matkustaa lentokoneella, joka oli vain 10 sekunnin paassa tuhosta viikkoa aiemmin? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 3, 2008 Hitto viekoon, haastattelisikohan Iltalehti minuakin, kun matkustin samalla yksilolla vain viikkoa myohemmin... Kysymys voisi kuulostaa: Milta tuntui matkustaa lentokoneella, joka oli vain 10 sekunnin paassa tuhosta viikkoa aiemmin? Hjuumor Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2008 Uutisessa mainitun ruotsalaisen onnettomuustutkijan, joka sekä tutkii onnettomuuksia että antaa lausuntoja lehdistölle, voisi myös kutsua samalle lentoliikenteen perusasioita käsittelevälle luennolle. ...nooh yleensä olen samaa mieltä, mutta tämä tilanne vaikuttaa kyllä vakavalta hommalta, ja siksi tutkinta on kyllä täysin paikallaan. Samoin ymmärtää lehtien jutut, tällä kertaa. Tämmöiset "runway incursion"-tyyppiset tapaukset on oikeasti niitä vakavimpia uhkia lentoturvallisuudelle, ja onnettomuudet vältetään usein onnella. Tässäkin tapauksessa (oletan, että saksalaiskoneella ei ollut lupaa kiitotielle..) vain hyvä näkyvyys on käytännössä estänyt enää onnettomuuden. Mitä jos olisi ollut sumua? Näin vain yksi sattumanvarainen varmistus esti onnettomuuden, sää, joka ilmeisesti mahdollisti laskeutuvan miehistön nähdä kiitotiellä olevan koneen. Ylösveto sinällään on "semi-normaalia" toimintaa, syy siihen tässä tapauksessa ei. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2008 Tässäkin tapauksessa (oletan, että saksalaiskoneella ei ollut lupaa kiitotielle..) vain hyvä näkyvyys on käytännössä estänyt enää onnettomuuden. Mitä jos olisi ollut sumua? Näin vain yksi sattumanvarainen varmistus esti onnettomuuden, sää, joka ilmeisesti mahdollisti laskeutuvan miehistön nähdä kiitotiellä olevan koneen. Hesarin jutussa kerrotaan, että lennonjohto käski lentäjien tehdä ylösvedon. Myös kentän maatutka toimi normaalisti tapahtumahetkellä, joten sumukaan ei olisi ollut ylitsepääsemätön este... Make Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2008 Maatutka on kyllä hyvä, tosin ei sekään täysin takuuvarma.... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 8, 2008 BLUE1 hävisi oikeudessa kiistan lentäjää vastaan. www.iltalehti.fi/uutiset/200801087062454_uu.shtml Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 9, 2008 Blue1:n kotimaan liikenteen matkustajamäärä laski kuusi prosenttia joulukuussa vuotta aiemmasta. Lentoyhtiö kuljetti yhteensä 32 000 matkustajaa. Euroopan liikenteen matkustajamäärä oli joulukuussa 24 000, mikä on 21 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. taloussanomat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 9, 2008 Blue1:n kotimaan liikenteen matkustajamäärä laski kuusi prosenttia joulukuussa vuotta aiemmasta. Lentoyhtiö kuljetti yhteensä 32 000 matkustajaa. Euroopan liikenteen matkustajamäärä oli joulukuussa 24 000, mikä on 21 prosenttia vähemmän kuin vuotta aiemmin. taloussanomat Kun Finnair lopetti SAS:n kiusaamisen Tukholmassa niin olisiko SAS:in aika ottaa plugi seinästä Helsingissä. Halpalentoyhtiökonsepti ~60% käyttöasteella ei vaan toimi. Mielenkiinnolla odotellaan tekikö Blue1 tappiota 2007, ainakin 9% tulostavoite lienee utopistinen... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2008 Kun Finnair lopetti SAS:n kiusaamisen Tukholmassa niin olisiko SAS:in aika ottaa plugi seinästä Helsingissä. Halpalentoyhtiökonsepti ~60% käyttöasteella ei vaan toimi. Mielenkiinnolla odotellaan tekikö Blue1 tappiota 2007, ainakin 9% tulostavoite lienee utopistinen... Vink! Blue1 ei edelleenkään ole halpisyhtiö. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2008 Tämän päivän Kauppalehti kirjoittaa, että Blue1 siirtyy Heathrow'n kentälle. "Yhtiö aloittaa lennot sinne kesäkauden alkaessa maaliskuun 30. päivänä. Tähän asti yhtiö on liikennöinyt Stanstediin, joka on maineeltaan Lontoon halpayhtiökenttä." Samalla liikenne Lontooseen muuttuu päivittäiseksi. Lontoon Heathrown reittiä lennetään 166-paikkaisella MD90-koneella. Vapaa-ajan matkustajille tarkoitetun Economy-luokan lisäksi Helsinki- Heathrow -reitillä on liikematkustajille suunnattu Economy Extra. Economy Extra sijoittuu koneen etuosaan ja matkustusluokan palveluihin kuuluvat mm. varauksen muutosmahdollisuus, nopeampi lähtöselvitys, runsaammat bonuspisteet sekä maksuton ateriapalvelu. lennä lomalle Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 10, 2008 Jostain kumman syysta asiaa ei kuitenkaan ole viela siirretty Finavilla asti, esim. huhtikuun lentoaikatauluja kun hakee, se laittaa Blue1:n lentamaan viela Stanstediin. Blue1:n ja ilmeisesti SAS:n yhteisesta aikatauluhaussa huhtikuussa lennetaan jo Heathrow'lle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 11, 2008 Lentoyhtiö Blue1:n lentäjien odotetaan jättävän maanantaina ilmoituksen työtaistelunsa laajentamisesta. Tähän mennessä voimassa on ollut vasta ylityökielto. Yhtiön lentäjiä koskevat työehtosopimusneuvottelut keskeytyivät tuloksettomina valtakunnansovittelijan toimistossa perjantaina. Valtakunnansovittelija Juhani Salonius ilmoitti osapuolille, että näkemykset erityisesti palkasta ovat liian kaukana toisistaan, jotta sovittelua kannattaisi jatkaa. Kansainvälinen liikennelentäjäliitto Ifalpa tuli jo perjantaina Blue1:n lentäjien tueksi. Tuki tarkoittaa sitä, että keskeisten lentoyhtiöiden – kuten Blue1:n emoyhtiön SAS:n – lentäjät eivät suotu paikkaamaan työtaistelun takia lentämättä jääviä lentoja. hesari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2008 Lentoyhtiö Blue1 tarjoaa helmikuun alusta lukien liikematkustusluokan myös kotimaan reiteillä. www.kauppalehti.fi/4/i/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=9016&ext=rss Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2008 Blue1-lentoyhtiön lentäjien palkoista yritetään sopia vielä ilman suurempaa työtaistelu-uhkaa. Työnantaja on jättänyt uuden palkkatarjouksen, jonka pohjalta haetaan huomenna tiistaina sopua. Lentäjiä edustavan Akavan Erityisalojen mukaan lakkovaroitukseen oli valmius, mutta sitä ei jätetty työnantajan lähentymisen vuoksi. taloussanomat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 16, 2008 Blue 1:n lentäjiä koskevissa työehtosopimusneuvotteluissa on saavutettu ratkaisu. Sopu syntyi viime hetkellä, juuri ennen lakkovaroituksen antamista. Lentäjäyhdistyksen hallitus on valmis suosittelemaan jäsenilleen työnantajalta tänään tulleen tarjouksen hyväksymistä. Lakonuhka poistuu ja lentäjien 3. tammikuuta alkanut ylityökielto purkautuu välittömästi. YLE Uutisten tietojen mukaan lentäjät saavat kolmen vuoden ja kahden kuukauden sopimuskauden aikana 15 prosentin palkankorotukset sekä palkkarakenteen muutoksen kautta vielä lisäkorotuksia. yle Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla