Kirjoitettu Tammikuu 17, 2008 Uusi MD90-kone ja lisävuoroja kotimaan ja Euroopan liikenteeseen Blue1 vastaanotti neljännen MD90-koneensa 18. joulukuuta. Blue1 on hankkimassa vielä yhden MD90-koneen lisää ja luopuu samalla kolmesta Avro RJ -koneestaan. Blue1 panostaa yhä enemmän kotimaan lentomarkkinoihin sekä Euroopan tärkeimpiin liike- ja vapaa-ajan matkustuksen kohteisiin. Uutta kesäaikataulua yhtiö liikennöi 10 koneella. Osa aikataulumuutoksista astuu voimaan jo alkuvuodesta, loput uuden kesäaikataulukauden myötä 27. maaliskuuta 2008 alkaen. Blue1 suoraan Pariisiin neljästi viikossa Blue1:n suorat Pariisin lentovuorot tuplaantuvat kun yhtiö lisää Helsingin ja Pariisin välisiä vuoroja nykyisestä kahdesta vuorosta neljään lentoon 11.2.2008 alkaen. Reittiä lennetään 166-paikkaisilla MD90-koneilla. Kuten kaikilla kansainvälisillä Blue1-lennoilla myös Pariisin reitillä on kaksi matkustusluokkaa: liikematkustajille kehitetty Economy Extra ja vapaa-ajan matkustajille tarkoitettu Economy. Lentoasemana on Charles de Gaulle, terminaali 1, josta on hyvät junayhteydet Pariisin keskustaan sekä mm. EuroDisneyyn. Lippuja ja lentoja voi vapaasti yhdistää SAS:n lentotarjonnan kanssa Skandinavian kautta. Lentää voi esimerkiksi Pariisiin Blue1:n suoralla menolennolla Helsingistä, ja palata SAS:n vuoroilla Tukholman tai Kööpenhaminan kautta. Muut aikataulumuutokset Tarjontaa keskitetään ja useille, etenkin Euroopan reiteille lisätään lentovuoroja. Myös kotimaan lentomarkkinoihin panostetaan yhä enemmän. · Helsingin ja Oulun välillä lennetään 27.3.2007 alkaen viisi kertaa päivässä arkisin erinomaisella, liikematkustukseen soveltuvalla aikataululla. · Vaasasta lennetään neljästi päivässä Helsinkiin. · Kuopion ja Helsingin välillä lennetään kolmesti päivässä. · Rovaniemen ja Helsingin välillä lennetään edelleen vähintään kerran päivässä. · Kapasiteettia lisätään Helsingistä Tukholmaan ja Kööpenhaminaan. Helsinki-Tukholma ja Helsinki-Kööpenhamina -reiteille lisätään vuoroja, ja ruuhkaisimpia aikoja lennetään suuremmilla koneilla. Kesäaikataulukauden alusta Blue1 tarjoaa yhdessä SAS:n kanssa jopa 11 päivittäistä lentoa Helsingistä Tukholmaan ja jopa 9 päivittäistä lentoa Helsingistä Kööpenhaminaan. Tämä kapasiteettilisäys mahdollistaa entistä paremmat yhteydet SAS-ryhmän lennoille Skandinaviaan, Eurooppaan, USA:han ja Aasiaan. · Blue1 vahvistaa asemaansa Euroopan tärkeimpiin business- ja vapaa-ajan kohteisiin lisäämällä lentovuorojaan näihin kohteisiin. Barcelonaan, Milanoon, Roomaan ja Nizzaan lisätään lentoja. · Helsingistä lennetään jatkossa myös päivittäin Zürichiin ja Lontooseen, sekä Varsovaan jopa 12 kertaa viikossa yhteistyössä LOT Polish Airlinesin kanssa · Hampuriin lennetään kuudesti viikossa · Yhtiö lentää ainoana yhtiönä suosittuun Ateenaan suoraan Helsingistä kahdesti viikossa · Maaliskuun 30. päivänä 2008 Blue1 aloittaa päivittäiset suorat lennot Helsingistä Lontoon Heathrown lentoasemalle. Blue1 Corporate Communications Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 17, 2008 Yhtiö lentää ainoana yhtiönä suosittuun Ateenaan suoraan Helsingistä kahdesti viikossa Millähän osa-alueella tässä on tarkoitus olla ainoa? Ainoa yhtiö Ateenaan, suoraan Helsingistä vaiko ainoa Ateenaan suoraan Helsingistä kahdesti viikossa. Ainoa eikä ainoa suora se ei ainakaan ole sillä AY2749/AY2750 lentää Ateenaan kerran viikossa ja suoraan alkaen 6.4.08 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 17, 2008 Millähän meinaavat operoida Tampere-Tukholma-reittiä jos RJ85:t dumpataan? [EDIT: vai oliko se niinpäin että RJ100:t lähtevät?] Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 17, 2008 Millähän meinaavat operoida Tampere-Tukholma-reittiä jos RJ85:t dumpataan? [EDIT: vai oliko se niinpäin että RJ100:t lähtevät?] 2x RJ85(en muista yksilöitä tähän hätään) ja OH-SAN lähtee. Jäähän siihen vielä 5kpl RJ85:sta ja 1 RJ100. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 17, 2008 OH-SAH ja OH-SAI menevät BA Cityflyerille. OH-SAH ja OH-SAM ovat jo poistuneet maasta. http://www.smiliner.com/news/2007.shtml#0710 Make Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 17, 2008 Jännä, kun reilu viikko sitten uutisoitiin erityisesti kotimaan liikenteen matkustajamäärien ja käyttöasteen laskusta Blue1:lla ja nyt keskimääräinen konekoko kasvaa ja vuorotiheyttä kasvatetaan myös kotimaan liikenteessä. Keskimääräinen käyttöaste kotimaan liikenteessä nykyisin alle 60 %, jota ei voi kyllä pitää hyvänä saavutuksena. Tässä valossa konekoon kasvattaminen hieman ihmetyttää... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 31, 2008 Kuopiossa oli Blue1:lla ylösvetotilanne keskiviikkoiltana 30.1. -08. http://www.savonsanomat.fi/uutiset/savo/lentokone-oli-laskeutua-hornettien-p%C3%A4%C3%A4lle-rissalassa(65372).ece Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 1, 2008 Konevika jätti 120 Blue1:n matkustajaa Ouluun Tekninen vika on jättänyt 120 Blue1:n matkustajaa Ouluun. Viestintäjohtaja Tom Christidesin mukaan Helsinkiin mieliville matkustajille yritetään paraikaa löytää paikkoja muissa koneissa. Blue1:n Helsingistä Osloon matkalla ollut kone taas on kääntynyt takaisin. Oslon kentälle ei voi laskeutua lumimyräkän vuoksi. http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Konevika+j%C3%A4tti+120+Blue1n+matkustajaa+Ouluun/1135233738353 -Niko Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Kun Finnair lopetti SAS:n kiusaamisen Tukholmassa niin olisiko SAS:in aika ottaa plugi seinästä Helsingissä. Halpalentoyhtiökonsepti ~60% käyttöasteella ei vaan toimi. Mielenkiinnolla odotellaan tekikö Blue1 tappiota 2007, ainakin 9% tulostavoite lienee utopistinen... Taisipa tehdä parhaan tuloksen mitä on tehny. http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=673683&fn=wkr0003.pdf (SAS-konsernin 2007 raportti) Blue1’s full-year result is the best in the company’s history.This trend is primarily attributable to improvements in terms of expenses and weak comparative figures from 2006, when the company had major additional costs in relation to its MD90 expansion. Blue1 also ended 2007 on a strong note. The company adjusted the price of its cheapest tickets and reported a strong increase in its yield. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 7, 2008 Vuoden 2007 tulos ennätyksellinen Tulos 12,6 miljoonaa euroa Blue1:n tulos rahoituserien jälkeen parani vuoden 2007 aikana verrattuna edelliseen vuoteen 14,5 MEUR ja oli +12,6 (- 1,9) MEUR. Vuonna 2007 saavutettu tulos oli Blue1:n historiassa ennätyksellinen, ja johtuu pääosin tehokkaammasta liikenneohjelmasta ja alemmista yksikkökustannuksista. Parempi kannattavuus Matkustajatuotot kasvoivat hieman edellisestä vuodesta ollen yhteensä 197 (196) MEUR. Liikevaihto kasvoi korkeampien yksikkötuottojen ja lisätuottojen ansiosta 1 % 219 (217) MEUR:oon. Yksikkökustannukset ovat laskeneet tehokkaamman tuotannon vuoksi vuonna 2007 5 % edellisvuoteen verrattuna, vaikka polttoainekustannukset ovat edelleen korkealla tasolla. EBIT-marginaali oli neljännellä vuosineljänneksellä 8,2 % ja koko vuonna 6,5 %. Matkustajamäärät jatkoivat kasvuaan kotimaan ja Euroopan reiteillä Vuoden alusta Blue1 oli kuljettanut 1 798 000 matkustajaa, mikä on samalla tasolla kuin edellisenä vuonna. Erityisesti kotimaan ja Euroopan reitit ovat jatkaneet kasvuaan, kotimaan reiteillä matkustajamäärä on noussut 7 % ja Euroopan reiteillä 12 %. Liikenne (RPK) oli vuoden 2007 aikana 1 % ja kapasiteetti (ASK) 0,5 % suurempi kuin edellisvuonna. Matkustamotäyttöaste oli 66,9 %, jossa parannusta edellisvuoteen on 0,4 prosenttiyksikköä. Blue1 Corporate Communications Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 8, 2008 Blue1:n liikennekehitys tammikuussa 2008 Euroopan liikenteen käyttöaste kasvoi edellisvuoteen verrattuna. Tammikuussa yhtiön kokonaismatkustajamäärä oli 116 000 matkustajaa, mikä on 10 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Kysyntä (RPK=myydyt henkilö-kilometrit) laski 11 % ja kapasiteetti (ASK=tarjotut hkm:t) 9 %. Yhtiön matkustajakäyttöaste oli 55,1 mikä on 1,2 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Tammikuussa yhtiö kuljetti kotimaan liikenteessä 30 000 matkustajaa, mikä on 11 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Käyttöaste kotimaan liikenteessä oli 51,4 %, mikä on 7 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Tammikuussa yhtiö kuljetti Skandinavian liikenteessä 63 000 matkustajaa, mikä on 10 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Käyttöaste Skandinavian liikenteessä oli 57,3 %, mikä on 3,1 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Tammikuussa yhtiö kuljetti Euroopan liikenteessä 22 000 matkustajaa, mikä on 11 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Käyttöaste Euroopan liikenteessä oli 54,8 %, mikä on 2,5 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuotta aiemmin. Tammikuussa Blue1:n lennoista 78,3 % lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta ja 95,4 % suunnitelluista lennoista lennettiin eli 2 042 lennosta peruttiin 94 lentoa. Blue1 Corporate Communications Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2008 Taisipa tehdä parhaan tuloksen mitä on tehny. http://wpy.waymaker.net/client/waymaker1/WOLReleaseFile.aspx?id=673683&fn=wkr0003.pdf (SAS-konsernin 2007 raportti) Moi! Niinpäs kävi tosiaankin! Tosin osakkeenomistajille viestitty/luvattu liikevoittotavoite% jäi edelleen etäiseksi tavoitteeksi. Osaakos joku kommentoida asiantuntevasti seuraavien seikkojen vaikutusta SAS-konsernin tulokseen 2007/2008: - Blue1 luopui osin tuoreemmista vuokratuista Avro kalustosta ja tilalle tuli antiikkisia MD-90:siä - mistäköhän mahtaa olla kyse, ovatko 90:set edelleen SAS:in omistuksessa, onkohan näillä koneilla vielä tasearvoa? - Jos Blue1 ei olisi kannibalisoimassa SAS:in myyntiä xxx-Hel niin olisivatko Scandinavian liikematkustajille tarjotut hinnat edelleen paremmalla tasolla? Toisin sanoen onko Blue1 pystynyt historiansa aikana tekemään mitään muuta osakkeenomistajan hyväksi kun 'pilaamaan' omiaan (kts kumulatiivinen tulos) ja Finnairin markkinoita Skandinaviassa? - Blue1:sen tammikuun liikennesuoritteet, onko tässä mitään positiivista ellei puolityhjillä koneilla matkustaneet asiakkaat yhtäkkiä ole maksaneet lennoista selkeästi enemmän? http://www.blue1.fi/fi/Blue1/Lehdisto/Liikennesuoritteet/Blue1n-liikennekehitys-tammikuussa-2008/ Itse olen edelleen sitä mieltä, että Suomi kaipaa kunnollisen halpayhtiön kuten Easyjet, Ryanair tai mieluummin Jetblue - mutta Blue1:stä sellaista ei taida tulla. Kun saataisiin kunnolla vipinää markkinaan niin siitä hyötyisi kuluttajat sekä alan toimijat... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2008 Millätapaa MD90-kone on antiikkinen? Kerro toki lisää. Tutustuppa noihin RPK vs. ASK lukuihin tarkemmin.. Ja onhan se hirviää tuo Finnairin markkinoiden pilaaminen.Oletko kuullut koskaan sanasta kilpaileminen? "Kun Finnair lopetti SAS:n kiusaamisen Tukholmassa niin olisiko SAS:in aika ottaa plugi seinästä Helsingissä. Halpalentoyhtiökonsepti ~60% käyttöasteella ei vaan toimi. Mielenkiinnolla odotellaan tekikö Blue1 tappiota 2007, ainakin 9% tulostavoite lienee utopistinen..." Ensin puhut plugin irtiottamisesta ja vähän ajan jälkeen toivot kilpailua...päätä nyt mitä haluat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2008 Millätapaa MD90-kone on antiikkinen? Kerro toki lisää. Tutustuppa noihin RPK vs. ASK lukuihin tarkemmin.. Ja onhan se hirviää tuo Finnairin markkinoiden pilaaminen.Oletko kuullut koskaan sanasta kilpaileminen? "Kun Finnair lopetti SAS:n kiusaamisen Tukholmassa niin olisiko SAS:in aika ottaa plugi seinästä Helsingissä. Halpalentoyhtiökonsepti ~60% käyttöasteella ei vaan toimi. Mielenkiinnolla odotellaan tekikö Blue1 tappiota 2007, ainakin 9% tulostavoite lienee utopistinen..." Ensin puhut plugin irtiottamisesta ja vähän ajan jälkeen toivot kilpailua...päätä nyt mitä haluat Matkustajan näkövinkkelistä MD90 ei ole samaa tasoa kuin A320 tai 737NG. Ja eikös koko konsepti ollut kaupallisesti aivan pannukakku? Tiedän jotakin kilpailusta. En tosin lähellekään kaikkea. Tarkoitin jälkiviisasteluna, että olisiko SAS:lle ollut tuottoisampaa kilpailla omalla konseptilla Scandinaviassa verrattuna siihen, että pyörittää Blue1 tyyppistä liiketoimintaa. Ehkäpä se sitten on niin, että Suomen sijainti on sellainen ettei halpakonsepti täällä menesty. Mutta kun katsoo vaikka kuinka esim. Norvegian kasvaa Norjassa niin luulisi saman olevan mahdollista Suomessakin. Kilpailusta vielä - näyttää muuten jossain määrin siltä, että maissa joissa altistus halpayhtiöille voimakkain (Saksa, UK, Ranska, Hollanti...) perinteiset toimijat pärjäävät erittäin hyvin ja kehittävät palvelujaan näkyvästi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2008 - Blue1 luopui osin tuoreemmista vuokratuista Avro kalustosta ja tilalle tuli antiikkisia MD-90:siä Matkustajan näkövinkkelistä MD90 ei ole samaa tasoa kuin A320 tai 737NG. Ja eikös koko konsepti ollut kaupallisesti aivan pannukakku? Tässä menee nyt puurot ja vellit sekaisin. Lentokoneita ei voi vertailla valmistusvuoden mukaan. Avro on alunperin kuljetuskoneeksi suunnitellun 1970-luvulla käyttöön tulleen BAE 146:n kehitelmä. MD-90 on puolestaan 1970/80-lukujen taiteessa markkinoille tulleen MD-80:n kehitelmä. Näin ollen koneet ovat teknisessämielessä aika samalla viivalla. A320 ja 737NG koneperheet ovatkin jo sitten paljon tuoreempaa suunnittelua (vaikka 737 onkin pohjimmiltaa 1950/60-lukujen tuote). Matkustajan näkökulmasta ei luulisi olevan hirveästi väliä koneen suunnittelun ajankohdalla, kabiinin puolella ratkaisee monet muut seikat. Mutta esim. MD-90 on pelottavan hiljainen kone, onhan siinä samat moottorit kuin A320:ssä, mutta sijoitettuna rungon takaosaan. Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2008 Missäs se on sanottu että BAe 146 suunniteltiin kuljetuskoneeksi? En muista itse sellaista lukeneeni. Esim sotilaskäyttöön siitä ei ole (kuljetuskoneena) koska peräramppia ei ole ollenkaan. B737NG ja MD-90 on alunperin samalta aikakaudelta. MD-90 on kuitenkin venytetty ja modernisoitu DC-9. Aivan kuten B737NG (-600/700/800/900) on venytetty ja modernisoitu B737-100/200 60-luvulta. Ensimmäiset B737NG:t lensivät joskus 90-luvun puolivälissä muistaakseni, ja siltä ajalta MD-90:kin on. MD-90 häviää matkustusmukavuudessa rungon ahtautensa takia, mutta voittaa OSASSA matkustamoa melutasossa. Joskus on vaikea erottaa mistä velli loppuu ja puuro alkaa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2008 - Blue1 luopui osin tuoreemmista vuokratuista Avro kalustosta ja tilalle tuli antiikkisia MD-90:siä - mistäköhän mahtaa olla kyse, Olen ymmärtänyt, että antiikkikoneen sähköjärjestelmä on huomattavasti kehittyneempi kuin A320:n, vaikka ohjainpintoja vedetäänkin vaijereilla. On siihen vanhaan putkeen siis moottoreiden lisäksi jotain muutakin uutta tekniikkaa saatu sullottua. edelleen paremmalla tasolla? Toisin sanoen onko Blue1 pystynyt historiansa aikana tekemään mitään muuta osakkeenomistajan hyväksi kun 'pilaamaan' omiaan (kts kumulatiivinen tulos) ja Finnairin markkinoita Skandinaviassa? Samaa mieltä Sami J Sallisen kanssa; tunnut olevat kovin huolissasi kommunistisen valtionyhtiön menestyksestä. Joitakin vuosia sitten ei olisi ollut mahdollista, saati sallittua kilpailla Finnairia vastaan kotimarkkinoilla. Samoihin aikoihin koulukirjat ylistivät Neuvostoliiton talousjärjestelmää ja hallitus sulki silmänsä Neuvostoliiton voimalla painaessa Puolan solidaarisuusliikkeen päätä alas. Niin, olihan meillä myös Kekkonen ja Koivisto... Voi niitä aikoja. Itse olen edelleen sitä mieltä, että Suomi kaipaa kunnollisen halpayhtiön kuten Easyjet, Ryanair tai mieluummin Jetblue - mutta Blue1:stä sellaista ei taida tulla. Kun saataisiin kunnolla vipinää markkinaan niin siitä hyötyisi kuluttajat sekä alan toimijat... Kai kaikkein on parasta toivoa, ettei Blue1:sta tule halpalentoyhtiötä, koska se ei kai milloinkaan ole ollut tarkoituksena??? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2008 Missäs se on sanottu että BAe 146 suunniteltiin kuljetuskoneeksi? En muista itse sellaista lukeneeni. Esim sotilaskäyttöön siitä ei ole (kuljetuskoneena) koska peräramppia ei ole ollenkaan. BAe146 oli tosiaan alunalkaen suunniteltu kuljetuskoneeksi (rahtiovella) tarkoituksena pyrkiä Herculeksen korvaajien markkinoille. Koneesta tehtiin mm. lentonäytösesittelyjä varten ilmatankkauspuomilla (puomi oli itseasissa puuta) varustettu versio. Nyt me tiedämme, että Herc on käytössä uusina versioina, eikä korvaajia ole markkinoilla oikein vieläkään. BAe146:n matkustajaversio oli aluksi vain yksi suunnitelma muiden joukossa, mutta toisin kävi. Tästä on oli jokunen vuosi sitten mm. iso artikkeli jossain lehdessä, muistaisi taas vain missä Juha. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2008 No onhan sitä 146:sta tosiaan käytetty jo pitkään rahdin kuskaamiseen, mutta en kyllä usko vakavaan yritykseen korvata esim Herculesta ilman peräramppia. Se on kuitenkin tuolla sotilaspuolen kuskailuissa ihan omiaan! Sitä en tiedä, oliko tarkoitus 146:een sellainen suunnitella. Olen kyllä itsekin lukenut jopa suunnitelmista tehdä 146:sta tukialuskelpoinen (olikohan joku kokeilukin tähän liittyen). Mutta mitä itse muistelen, niin konetta yritettiin kauppailla myös sotilaille kun siviilipuolen kauppa ei oikein käynyt. Ja eihän sitä sotilaspuolelle ole ostettu kaiketi kuin VIP-hommiin. Eli jos se olisi kuljetuskoneeksi suunniteltu, niin on kyllä erinomaisen huonosti suunniteltu! Eipä silti, onhan meillä kotimainen Redigokin, koulukoneeksi tehty, vaan ei Suomessa päivääkään koulukoneena toiminut.. En silti käy väittämään, ihmettelen vain... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 16, 2008 Pari kommenttia Blue1/SAS:n matkustajan kannalta. Moi! Niinpäs kävi tosiaankin! Tosin osakkeenomistajille viestitty/luvattu liikevoittotavoite% jäi edelleen etäiseksi tavoitteeksi. Osaakos joku kommentoida asiantuntevasti seuraavien seikkojen vaikutusta SAS-konsernin tulokseen 2007/2008: - Blue1 luopui osin tuoreemmista vuokratuista Avro kalustosta ja tilalle tuli antiikkisia MD-90:siä - mistäköhän mahtaa olla kyse MD-90 lienee huomattavasti tuottavampi kone Blue1:n parhailla reiteillä. Polttoainetalous on parempi ja matkustajia mahtuu enemmän. Esim. Hki-Tukholma reitillä tuntuu olevan edelleen koneet täynnä vaikka 85:t vaihtuivat MD-90 malliin. ovatko 90:set edelleen SAS:in omistuksessa, onkohan näillä koneilla vielä tasearvoa? - Jos Blue1 ei olisi kannibalisoimassa SAS:in myyntiä xxx-Hel niin olisivatko Scandinavian liikematkustajille tarjotut hinnat edelleen paremmalla tasolla? Toisin sanoen onko Blue1 pystynyt historiansa aikana tekemään mitään muuta osakkeenomistajan hyväksi kun 'pilaamaan' omiaan (kts kumulatiivinen tulos) ja Finnairin markkinoita Skandinaviassa? Käsitykseni mukaan Blue1 pikemminkin parantaa SAS:n tulosta kuin pilaa sitä. Ainakin jokin kvarttaali takaperin se oli SAS:n tuottoisin osa. - Blue1:sen tammikuun liikennesuoritteet, onko tässä mitään positiivista ellei puolityhjillä koneilla matkustaneet asiakkaat yhtäkkiä ole maksaneet lennoista selkeästi enemmän? http://www.blue1.fi/fi/Blue1/Lehdisto/Liikennesuoritteet/Blue1n-liikennekehitys-tammikuussa-2008/ Kenties MD-90 on niin paljon tuottoisampi kone runkoreiteillä, että on varaa ajaa ohuempia reittejä vajaakuormallakin? Kokonaisuus ratkaisee. Joskus kannattaa lentää ohuitakin reittejä sen takia että saisi niiden avulla jatkomatkustajia paremmin tuottaville runkoreiteille. Itse olen edelleen sitä mieltä, että Suomi kaipaa kunnollisen halpayhtiön kuten Easyjet, Ryanair tai mieluummin Jetblue - mutta Blue1:stä sellaista ei taida tulla. Kun saataisiin kunnolla vipinää markkinaan niin siitä hyötyisi kuluttajat sekä alan toimijat... Mielestäni Blue1 voi olla kohteesta riippuen yllättävänkin paljon halvempi kuin vaihtoehto. Vielä noista konetyypeistä Avro RJ vastaan MD-90. Kummassakin on hyviä ja huonoja puolia. RJ on tilavampi varsinkin ikkunapaikoilla. Mutta MD:ssä on isommat matkatavaralokerot (RJ:ssä siiven kohdalla onnettoman pienet), keskimäärin vähemmän näköesteitä ikkunoista ulos katsellessa, ja hiljaisempi melutaso. Molemmissa matkustan ihan mielelläni. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 28, 2008 Ja vielä tarkennusta edellisiin keskustelun jatkoksi... Tarkoitin siis, että ovat pilanneet myös omia markkinoitaan merkittävästi myös. Tarpeettomasti siis siirtäneet tulosvastuuta Blue1:lle joka joutunut dumppaamaan (kannibalisoimaan) hintoja markkinoilla joilla suht stabiili tilanne. AirBotnia/Blue1 kumulatiiviset tappiot ovat kuitenkin ihan jotain muuta kuin muutama melkein siedettävä Q... Kunnon kilpailu olisi ehdottomasti paikallaan, kunnon halpayhtiö (tai useampi) joka loisi kokonaan uuden markkinan. En vaan usko, että SAS konsernin osa pystyy tähän. Ei ainakaan tämänhetkisellä näytöllä. Jos olen väärässä niin olen tyytyväisenä väärässä... Toivottavasti tarkensi mitä tarkoitin. Ja mitä tulee konetyyppeihin; jos 90:set SAS:in taseesta poistettu niin voivat olla Blue1:sen selkeästi tulosta parantava tekijä kun ei mahdollisesti tarvitse maksaa vuokraa mihinkään. Avrot ja MD:90:set eivät nyt globaalisti ole myöskään mitään myyntihittejä (huolimatta cutting edge sähköjärjestelmästä??) joten lienee ok todeta, että Blue 1:sen kalusto on 'eksoottista' eikä varmuudella kovin haluttua muiden yhtiöiden/matkustajien kannalta. Sopivat siis ehkäpä hyvin markkinalle josta tehdään laajamittaisesti 'keihäsmatkoja' Abu Dhadin, Ahmadabadin ja Halifaxin kautta - teknisillä välilaskuilla ihan kuin Aeroflot aikoinaan. Eli mitä siis meidän kotimarkkinasta voi oikeastaan päätellä- tarvitaanko lisää kilpailua vai ollaanko jo saturaatiopisteessä? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 29, 2008 Ja vielä tarkennusta edellisiin keskustelun jatkoksi... Tarkoitin siis, että ovat pilanneet myös omia markkinoitaan merkittävästi myös. Tarpeettomasti siis siirtäneet tulosvastuuta Blue1:lle joka joutunut dumppaamaan (kannibalisoimaan) hintoja markkinoilla joilla suht stabiili tilanne. AirBotnia/Blue1 kumulatiiviset tappiot ovat kuitenkin ihan jotain muuta kuin muutama melkein siedettävä Q... Kunnon kilpailu olisi ehdottomasti paikallaan, kunnon halpayhtiö (tai useampi) joka loisi kokonaan uuden markkinan. En vaan usko, että SAS konsernin osa pystyy tähän. Ei ainakaan tämänhetkisellä näytöllä. Jos olen väärässä niin olen tyytyväisenä väärässä... Toivottavasti tarkensi mitä tarkoitin. Ja mitä tulee konetyyppeihin; jos 90:set SAS:in taseesta poistettu niin voivat olla Blue1:sen selkeästi tulosta parantava tekijä kun ei mahdollisesti tarvitse maksaa vuokraa mihinkään. Avrot ja MD:90:set eivät nyt globaalisti ole myöskään mitään myyntihittejä (huolimatta cutting edge sähköjärjestelmästä??) joten lienee ok todeta, että Blue 1:sen kalusto on 'eksoottista' eikä varmuudella kovin haluttua muiden yhtiöiden/matkustajien kannalta. Sopivat siis ehkäpä hyvin markkinalle josta tehdään laajamittaisesti 'keihäsmatkoja' Abu Dhadin, Ahmadabadin ja Halifaxin kautta - teknisillä välilaskuilla ihan kuin Aeroflot aikoinaan. Eli mitä siis meidän kotimarkkinasta voi oikeastaan päätellä- tarvitaanko lisää kilpailua vai ollaanko jo saturaatiopisteessä? Lienee ok todeta, että Avrot ja MD90:t ovat varmuudella haluttuja muidenkin yhtiöiden ja matkustajien kannalta. Loppu onkin sitten oikein mukavan pohtivaa kaunokirjallisuutta, josta ovat faktat vielä vähän etäämmällä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 29, 2008 Ja vielä tarkennusta edellisiin keskustelun jatkoksi... Tarkoitin siis, että ovat pilanneet myös omia markkinoitaan merkittävästi myös. Tarpeettomasti siis siirtäneet tulosvastuuta Blue1:lle joka joutunut dumppaamaan (kannibalisoimaan) hintoja markkinoilla joilla suht stabiili tilanne. AirBotnia/Blue1 kumulatiiviset tappiot ovat kuitenkin ihan jotain muuta kuin muutama melkein siedettävä Q... Kunnon kilpailu olisi ehdottomasti paikallaan, kunnon halpayhtiö (tai useampi) joka loisi kokonaan uuden markkinan. En vaan usko, että SAS konsernin osa pystyy tähän. Ei ainakaan tämänhetkisellä näytöllä. Jos olen väärässä niin olen tyytyväisenä väärässä... Toivottavasti tarkensi mitä tarkoitin. Ja mitä tulee konetyyppeihin; jos 90:set SAS:in taseesta poistettu niin voivat olla Blue1:sen selkeästi tulosta parantava tekijä kun ei mahdollisesti tarvitse maksaa vuokraa mihinkään. Avrot ja MD:90:set eivät nyt globaalisti ole myöskään mitään myyntihittejä (huolimatta cutting edge sähköjärjestelmästä??) joten lienee ok todeta, että Blue 1:sen kalusto on 'eksoottista' eikä varmuudella kovin haluttua muiden yhtiöiden/matkustajien kannalta. Sopivat siis ehkäpä hyvin markkinalle josta tehdään laajamittaisesti 'keihäsmatkoja' Abu Dhadin, Ahmadabadin ja Halifaxin kautta - teknisillä välilaskuilla ihan kuin Aeroflot aikoinaan. Eli mitä siis meidän kotimarkkinasta voi oikeastaan päätellä- tarvitaanko lisää kilpailua vai ollaanko jo saturaatiopisteessä? Jos olet niin viisas niin miksi ette itse perusta lentoyhtiötiä? Ainii ei sull oo varmaan rahaa, lentokoneita eikä varmaan asiakkaita. Täytyy muistaa, että suomessa ei ole kuin se 5 miljoonaa asukasta. Ja eikös täällä ole jo Blue1, Finnair ja Finncomm. Eikös se riitä? Onhan noita "yrittäjiä" ollut. Mitenköhän heille kävi? Vai blue1:sen kalusto muka "eksoottista". No ei ne ole bojoja tai busseja. Onko ne nyt sitte ainoita oikeita lentokoneita? Avroille on tällä hetkellä enemmän kysyntää kuin tarjontaa. Blue1:sen MD90:set ovat uudempia kuin finnairin vanhimmat bussit...... se siitä "eksotiikasta". Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2008 OH-SAI:llä on Englannissa Suffolkin yläpuolella ollut 17 kesäkuuta viime vuonna tapaus, jossa siiven ja rungon liitoskohdassa siiven yläpinnalla ollut pienehkö komposiittipaneeli on irronnut kiinnikkeistään, aiheuttanut pienen vaurion osuessaan sivuvakaajaan ja pudonnut sitten talon katolle. AAIB:n raportti ei oikeastaan totea paljon muuta kuin että pääsipäs irtoamaan, kun kiinnikkeiden prikkojen (grommets) päälle oli uudelleenmaalattaessa sudittu maalia, mikä vaikeutti kiinnityksen kunnon tarkastamista. Irtoamisesta oli kuitenkin kuulunut voimakas pamahdusääni koneeseen. http://www.aaib.dft.gov.uk/cms_resources/Avro%20146-RJ85,%20OH-SAI%2002-08.pdf Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 4, 2008 Tietokonevika Avrolla: Hesari Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla