Guest Jufernaut

Lentoyhtiöuutisia - Blue1

1 212 viestiä aiheessa

 

Miksi finskin vastaavia paluita ei uutisoida?  ???

 

Edit: olinpas hitaampi.

 

Kanattaa lukea se punainen "varoitusviesti" mikä ilmestyy viestiä lähetettäessä jos joku ehtii kirjoittamaan väliin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miksi finskin vastaavia paluita ei uutisoida?  ???

 

Eikö? Nykyäänhän tilanne on sellainen, että Finnair on uutisissa välittömästi, jos lento on vähänkään myöhässä (vaikka aina ei kyseessä olisi ollut edes AY:n kone!). Tuntuu olevan kovasti mediaseksikäs aihe tänä päivänä.

 

Jos laitat googleen vaikka hakusanat "finnairin lento palaamaan", niin voit huomata, että kyllä näitä toisenkin kotimaisen paluita uutisoidaan. Pelkästään hs.fi-domainin alta löytyy 980 osumaa noilla sanoilla!

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Kahdeksan Blue1:n lentoa peruttu

 

 

Peruutusten syynä ovat tekniset viat.

 

Neljä Blue1-yhtiön menopaluulentoa, joiden oli määrä lähteä tänä aamuna Helsingistä, on peruttu. Peruuntuneet lentojen piti lähteä kello 6.10 Kööpenhaminaan, kello 6.30 Kuopioon, kello 6.40 Ouluun ja kello 9.30 Varsovaan.

 

Vastaavasti lennot, jotka oli määrä lentää kyseisillä koneilla määränpäästään tänään takaisin, on myös peruttu.

 

Blue1:n mukaan peruutukset johtuvat teknisistä vioista. Tarkempaa lisätietoa vioista ei Blue1:n tiedotuksella ole. Tiedossa ei myöskään ole, kuinka moneen matkustajaan peruutukset vaikuttavat.

 

- Matkustajat reititetään muilla lennoilla riippuen siitä mihin asiakas on menossa, Jari Suvanto Blue1:n tiedotuksesta kertoo.

 

Kirjoittelee taas IL

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1:n lento Helsingistä Ouluun kääntyi takaisin

 

Kaleva uutisoi aamun klo 8 lennon Helsingistä Ouluun kääntyneen takaisin Helsinkiin teknisen vian takia. Mikäs kone on ollut kyseessä?

 

http://www.kaleva.fi/plus/juttu715416_page0.htm

 

Tosin eniten tuossa uutisessa pisti silmään kuva.

 

Siellä oli kapteeni huomannu kesken lennon että olikin ottanut vahingossa Saabin alleen ja kääntyi sit takaisin vaihtamaan toisen koneen  :-[ihan ku joku istuis taas liian kauan paikallaan täällä kurssilla

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

- Matkustajat reititetään muilla lennoilla riippuen siitä mihin asiakas on menossa, Jari Suvanto Blue1:n tiedotuksesta kertoo.

Onkos tämä Jari Suvanto sama kaveri joka oli aiemmin Ruotsin valtion matkailutoimistolla töissä ??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

    Blue1:n matkustajamäärä jatkoi helmikuussa laskua. Yhtiön mukaan

  kotimaan matkustajapako jatkui kotimaan lentojen lisäksi myös Skandi-

  navian ja Euroopan liikenteessä. Käytännössä yhtiö onnistui myymään

  tarjolla olleista paikoista vain joka toisen .

 

  www.lennalomalle.com/content/view/504/1/lang,en

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ehkäpä tästä johtuen Blue 1 on VIHDOIN antanut netissä olevat halvat hinnat myös matkatoimistojen käyttöön. Ja saate sanoissaan kerrottiin, miten tärkeitä välittävät matkatoimistot ovat heille.

 

Eli nyt kun menee huonosti, niin tullaan hattu kourassa matkatoimistojen luo pyytämään apua kun pelkkä nettimyynti ja oma markkinointi ei ole ollutkaan tehokasta...

 

Onneksi sitä lopulta tullaan järkiinsä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Loppu onkin sitten oikein mukavan pohtivaa kaunokirjallisuutta, josta ovat faktat vielä vähän etäämmällä.

 

 

Jospa sitten laittaisit itse faktoja vaikkapa foorumille.

 

Korostettakoon nyt vielä ettei tarkoitukseni ole ylistää Finnairia, omaan jakeluun ei vaan mene mikä on Blue1:sen rooli SAS-konsernissa. Lähinnä tulee mieleen Aero-tyyppinen matalamman kustannustason konsepti.. Ja näillä postauksilla tarkoituksena on herättää keskustelua - kuka on oikeassa ja kuka väärässä on sitten toissijaista.

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

  Jos olet niin viisas niin miksi ette itse perusta lentoyhtiötiä? Ainii ei sull oo varmaan rahaa, lentokoneita eikä varmaan asiakkaita.

 

Tästä voisi kait sitten päätellä, että sinulla rahaa, lentokoneita ja asiakkaita olisi, mutta saat pääomallesi paremman tuoton muualla?

 

Itse kaipaan myös foorumia johon kirjoittavat ainoastaan täyspäiset ja diskreetit ihmiset vailla mielipiteitä ja omia näkemyksiään -  osaatkos suositella jotakin saittia? Voisi myös vaihtoehtoisesti kiinnostaa saitti johon ei yksikään viisas kirjoittele...

 

Lentokoneiden eksotiikasta omakohtaista kokemusta on tämän verran http://my.flightmemory.com/bera - Blue1:sen koneet ovat 'harvinaisuuksia' - siinä missä MD-11, varsinkin pax versiona...

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja ehkäpä tästä johtuen Blue 1 on VIHDOIN antanut netissä olevat halvat hinnat myös matkatoimistojen käyttöön. Ja saate sanoissaan kerrottiin, miten tärkeitä välittävät matkatoimistot ovat heille.

 

Eli nyt kun menee huonosti, niin tullaan hattu kourassa matkatoimistojen luo pyytämään apua kun pelkkä nettimyynti ja oma markkinointi ei ole ollutkaan tehokasta...

 

Onneksi sitä lopulta tullaan järkiinsä  :thmbup:

 

Hintojen lasku päämarkkinassa (?) ei siis ainakaan pelota :thmbup:...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue 1:n Helsingistä Kuopion iltakone joutui kääntymään takaisin Rissalan lentokentän yläpuolella keskiviikkona. Kapteeni oli todennut kiitotien olevan liian luminen laskeutumiseen.

 

Kone lähti Helsingistä 18.15 ja palasi pääkaupunkiin 20.40. Jo Helsingistä noustessaan se oli 45 minuuttia myöhässä.

 

Oli varmaan mukava matkustajien käydä kääntymässä Kuopion yläpuolella ja palata takaisin Piäkaupunkiin!

 

Tietääkö kukaan moniko oli Kuopiossa odottamassa lentoa Helsinkiin?

 

Itse kävin samana päivänä Finnairilla Kajaanissa ja lennot olivat myöhässä tunnin verran mennen tullen.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue 1:n Helsingistä Kuopion iltakone joutui kääntymään takaisin Rissalan lentokentän yläpuolella keskiviikkona. Kapteeni oli todennut kiitotien olevan liian luminen laskeutumiseen.

 

Kone lähti Helsingistä 18.15 ja palasi pääkaupunkiin 20.40. Jo Helsingistä noustessaan se oli 45 minuuttia myöhässä.

 

Oli varmaan mukava matkustajien käydä kääntymässä Kuopion yläpuolella ja palata takaisin Piäkaupunkiin!

 

Tietääkö kukaan moniko oli Kuopiossa odottamassa lentoa Helsinkiin?

 

Itse kävin samana päivänä Finnairilla Kajaanissa ja lennot olivat myöhässä tunnin verran mennen tullen.

 

 

Miten tuo voi olla mahdollista, että kapteeni toteaa kiitotien olevan liian luminen laskuun. Eikö Kuopiossa ollut riittävästi aurauskalustoa ja miksei tuosta tiedotettu esim.snowtameissa? Sen vielä ymmärtäisi, että jarrutustehot ja kitkakertoimet eivät olisi riittävät Avrolle, kun siinä ei ole reverssejä mutta ihmeellistä, että kiitotie on liian luminen kun kuitenkin aurauskaluston pitäisi olla töissä ennen vuorokoneen tuloa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ota huomioon, että tuo Markon tänne "kirjoittama" teksti on todennäköisesti suoraan medialta kopioitu. Taitaa tuo media ymmärtää huonot kiitotieolot (kitka) == luminen.

Niinhän se voi olla kun media ei ota selvää asiasta tuon enempää, mutta kuka sitten hoitaa tiedotuksen medialle, onko se esim. tässä tapauksessa asianomainen lentoyhtiö itse eli Blue1?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä tapauksessa Marko tai media eivät olisi voineet vaikuttaa tilanteen syntymiseen.

 

Kova sivutuuli ja lumipyry juuri sillä hetkellä tekevät sen ettei kannata edes yrittää vaikka aurakalusto kulkisikin edellä.

 

  ???

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1:n liikennekehitys maaliskuussa 2008

 

Euroopan liikenne jatkoi nousuaan: käyttöaste nousi 7,3 %. Kotimaan liikenteen tiukempi tulosohjaus, pääsiäinen sekä kahden Euroopan kohteen lopettaminen (AMS ja TXL) vaikuttivat negatiivisesti maaliskuun liikennekehitykseen.

 

Maaliskuussa yhtiön kokonaismatkustajamäärä oli 135 000 matkustajaa, mikä on 19 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Kysyntä (RPK=myydyt henkilökilometrit) laski 10 % ja kapasiteetti (ASK=tarjotut hkm:t) 7 %. Yhtiön matkustajakäyttöaste oli 63,4, mikä on 0,1 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin.

 

Maaliskuussa yhtiö kuljetti kotimaan liikenteessä 36 000 matkustajaa, mikä on 28 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Käyttöaste kotimaan liikenteessä oli 59,9 %, mikä on 4,9 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin.

 

Maaliskuussa yhtiö kuljetti Skandinavian liikenteessä 69 000 matkustajaa, mikä on 20 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Käyttöaste Skandinavian liikenteessä oli 57,2 %, mikä on 6,5 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin.

 

Maaliskuussa yhtiö kuljetti Euroopan liikenteessä 30 000 matkustajaa, mikä on 3 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Käyttöaste Euroopan liikenteessä oli 70 %, mikä on 7,3 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuotta aiemmin.

 

Maaliskuussa Blue1:n lennoista 80,1 % lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta ja 97,7 % suunnitelluista lennoista lennettiin eli 2 104 lennosta peruttiin 49 lentoa.

 

 

Blue1 Corporate Communications

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1:n liikennekehitys maaliskuussa 2008

 

Euroopan liikenne jatkoi nousuaan: käyttöaste nousi 7,3 %. Kotimaan liikenteen tiukempi tulosohjaus, pääsiäinen sekä kahden Euroopan kohteen lopettaminen (AMS ja TXL) vaikuttivat negatiivisesti maaliskuun liikennekehitykseen.

 

Maaliskuussa yhtiön kokonaismatkustajamäärä oli 135 000 matkustajaa, mikä on 19 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Kysyntä (RPK=myydyt henkilökilometrit) laski 10 % ja kapasiteetti (ASK=tarjotut hkm:t) 7 %. Yhtiön matkustajakäyttöaste oli 63,4, mikä on 0,1 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin.

 

Maaliskuussa yhtiö kuljetti kotimaan liikenteessä 36 000 matkustajaa, mikä on 28 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Käyttöaste kotimaan liikenteessä oli 59,9 %, mikä on 4,9 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin.

 

Maaliskuussa yhtiö kuljetti Skandinavian liikenteessä 69 000 matkustajaa, mikä on 20 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Käyttöaste Skandinavian liikenteessä oli 57,2 %, mikä on 6,5 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin.

 

Maaliskuussa yhtiö kuljetti Euroopan liikenteessä 30 000 matkustajaa, mikä on 3 % enemmän kuin vuotta aiemmin. Käyttöaste Euroopan liikenteessä oli 70 %, mikä on 7,3 prosenttiyksikköä enemmän kuin vuotta aiemmin.

 

Maaliskuussa Blue1:n lennoista 80,1 % lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta ja 97,7 % suunnitelluista lennoista lennettiin eli 2 104 lennosta peruttiin 49 lentoa.

 

 

Blue1 Corporate Communications

 

Yritetäänpä herätellä tukahtunutta keskustelua toivottavasti provosoimatta ketään...

 

Blue1 suoritteista päätellen yhtiö downsizaa minkä ehtii.

Ilmeisesti 'tarkempi tulosohjaus' tarkoittaa tosiasiallisesti hintojen nostoa asiakkaan näkökulmasta?

 

Edelleen kiinnostaa mikä on Blue1:sen perimmäinen tarkoitus - osa arvolupausta on 'vaivattomia liikematkoja' - tässä HEL-LHR-HEL aikataulu:

 

08.45 – 09.55 ke          12.50 – 17.45 ke

10.40 – 11.50  su         15.00 – 19.55 su

11.45 – 12.55  la          15.15 – 20.10  ma, to, pe

11.55 – 13.05 to           16.05 – 21.00 ti

12.05 – 13.15  ma, pe 16.15 – 21.10 la

12.55 – 14.05  ti

 

Ei nyt vaivaton aikataulu jos oman mielipiteeni sanon - ja jos on turistireissulla Lontoossa niin mikäköhän lisäarvo on lentää LHR:lle?

 

Ja kun Hel-Arn, Hel-Osl, Hel-Cph, Hel-Got jne välillä ei ole halpalentoyhtiöitä (paitsi Blue1?) niin en edelleenkään käsitä mikä vimma on SAS:lla konsernina luoda ylitarjontatilanne joka ei edesauta ketään - paitsi tietysti kuluttajia mikä tietysti on positiivista...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mielenkiintoinen pointti...

Aikaisemmin oli aika selvää, että B1 oli tarkoitettu häiriöksi isommalle. Se näkyi monessa seikassa.

Nyt kuitenkin vaikuttaa siltä, että idea olisi luoda oikeasti jotain liikemiesmatkustajille, mutta reittirakenne ei kyllä tue sitä. Ainoat kohteet joihin on luotu liikemiesmatkustukseen soveltuvat aikataulut ja vuorotiheys, ovat pohjoismaissa ja Suomessa. Kaikki muu, ml tuo Lontoo, vaikuttaa ihmeelliseltä häröilyltä.

Nyt kun tulokontrollin myötä kotimaan hinnat ovat huonontaneet täyttöastetta, alkaa varmaan mietityttämään seuraavat siirrot.

Olisko ideaa keskittyä joko liikemiesmatkustukseen oikeasti tai ruveta halpalentoyhtiöksi joka tarjoaa paljon kohteita harvalla vuorovälillä? Liikematkustusta saadakseen tarvitaan paljon lentoja per pvä, ja muitakin palveluja kuin penkki.

Tällä hetkellä B1 näyttää yrittävän vähän molempia, muttei kumpaakaan oikeastaan. Hyvä osoitus on juuri nuo Lontoon aikataulut. Onko järkeä lentää tuollaisilla ajoilla kalliille kentälle? Minusta ei.... Mutta minäpä olenkin maallikko...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko järkeä lentää tuollaisilla ajoilla kalliille kentälle? Minusta ei.... Mutta minäpä olenkin maallikko...

 

Täällä toinen maallikko pohtii, mikähän mahtaa olla slottien tilanne LHR/STN/LTN ? Saattaa nimittäin olla niinkin, että slotteja ei ihan niin vain oteta yhtiöiden haluamiin aikoihin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Se on totta, mutta mikäli olen oikein ymmärtänyt, on operointi LHR:ltä kalliimpaa. Jos ei pysty aikataulujen (slotit) puolelta "saalistamaan" liikemiesmatkustusta, vaan "joutuu" keskittymään turismityyppiseen segmenttiin, jossa katteet ovat pienemmät, miksi operoida kalliimmalta kentältä? Niinkuin tuossa jo ylempänä mainittiin, turistille ei tuo lisäarvoa lentää juuri LHR:n kautta.

Tietysti B1 on osa Staria, ja saattaa tulla mahdolliseksi jatkoyhteyksien luominen LHR:n kautta, mutta tätä ei mielestäni mitenkään kauheasti ainakaan markkinoida.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinkuin tuossa jo ylempänä mainittiin, turistille ei tuo lisäarvoa lentää juuri LHR:n kautta.

 

Molemmat kentät kokeneena olisin henkilökohtaisesti kyllä tuosta eri mieltä.

Helpommat kulkuyhteydet, puolet lyhyempi matka Lontoon keskustaan, ja koko joukko hotelleja lähellä. Lisäksi Stanstedissa olen kokenut toistaiseksi ylivoimaisesti pisimmät turvatarkastusjonot.  :P

 

Ja onhan Heathrowssa myös aistittavissa hieman ylevämpi tunnelma, kun minglataan koko maailman premium-lentoyhtiöiden joukossa.  8)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.