Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2008 Blue1 liisaa (wet-lease) kaksi Skywaysin F50 TMP-ARN ja VAA-ARN reiteille. CH-Aviation newsletter 21.7.08 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 21, 2008 Johan ne on vuoden tai pari noita reittejä lentäneet... Make Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 22, 2008 Blue1 sai taas IATAn IOSA hyväksynnän Blue1, joka ensimmäisenä suomalaisena lentoyhtiönä sai IATAn IOSA hyväksynnän jo lokakuussa 2004, on nyt kolmannen kerran läpäissyt IATAn suorittaman arvioinnin. IOSA ( IATA Operational Safety Audit), joka on voimassa kaksi vuotta kerrallaan, on kansainvälisesti hyväksytty standardi lentoyhtiön turvallisuuden, laadun ja operatiivisen johdon arviointiin. IOSA arvioinnin suorittaa siihen IATAn hyväksymät tarkastajat jotka viikon aikana käyvät läpi koko yhtiön operatiivisen toiminnan. Tarkastajat, joita yleensä on viidestä kahdeksaan käyttävät satoja kysymyksiä sisältäviä tarkastuslistoja. Hyväksytyt lentoyhtiöt rekisteröidään IATAn Audit Rekisteriin ja on IATA-jäsenyyden edellytys. IOSA hyväksyntä antaa mm. mahdollisuuden maailmanlaajuiseen niin kutsuttuun code-share toimintaan muitten lentoyhtiöitten kanssa. Blue1 kuuluu maailmassa ensimmäisiin IATAn rekisteröimiin lentoyhtiöihin. Blue1 päämääränä on aina ollut korkea turvallisuustaso jonka tämä laatu- ja turvallisuustarkastus vahvistaa. BLUE1 COMMUNICATIONS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 22, 2008 Blue1 sai taas IATAn IOSA hyväksynnän Blue1, joka ensimmäisenä suomalaisena lentoyhtiönä sai IATAn IOSA hyväksynnän jo lokakuussa 2004, on nyt kolmannen kerran läpäissyt IATAn suorittaman arvioinnin. IOSA ( IATA Operational Safety Audit), joka on voimassa kaksi vuotta kerrallaan, on kansainvälisesti hyväksytty standardi lentoyhtiön turvallisuuden, laadun ja operatiivisen johdon arviointiin. IOSA arvioinnin suorittaa siihen IATAn hyväksymät tarkastajat jotka viikon aikana käyvät läpi koko yhtiön operatiivisen toiminnan. Tarkastajat, joita yleensä on viidestä kahdeksaan käyttävät satoja kysymyksiä sisältäviä tarkastuslistoja. Hyväksytyt lentoyhtiöt rekisteröidään IATAn Audit Rekisteriin ja on IATA-jäsenyyden edellytys. IOSA hyväksyntä antaa mm. mahdollisuuden maailmanlaajuiseen niin kutsuttuun code-share toimintaan muitten lentoyhtiöitten kanssa. Blue1 kuuluu maailmassa ensimmäisiin IATAn rekisteröimiin lentoyhtiöihin. Blue1 päämääränä on aina ollut korkea turvallisuustaso jonka tämä laatu- ja turvallisuustarkastus vahvistaa. BLUE1 COMMUNICATIONS Nyt siis Blue van ykkönen on todella Ykkönen Onneksi olkoon. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2008 Nostetaans ylös, on meinaan sen verran hieno arvostus Blue1:n henkilökunnan työn onnistumisesta Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 25, 2008 Mikäs se huhu olikaan, että Pululle olisi tulossa myös Dash 8-Q400 koneita...? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 26, 2008 Blue1 sai taas IATAn IOSA hyväksynnän Eikö uutinen pikemminkin olisi ollut jos IOSA-hyväksyntää ei olisi tullut? Kun katsoo tuota IATA:n listaa IOSA-sertifioiduista lentoyhtiöistä, niin sieltä löytyy kyllä käytännössä kaikki mahdolliset yhtiöt, mm. EU:n mustalla listalla oleva Garuda... http://www.iata.org/ps/certification/iosa/registry.htm Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 7, 2008 Blue1:n liikennekehitys heinäkuussa 2008 Heinäkuussa Blue1:n kokonaismatkustajamäärä oli 104 000 matkustajaa, mikä on 10 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Kysyntä (RPK=myydyt henkilökilometrit) laski 8 % ja kapasiteetti (ASK=tarjotut hkm:t) 5 %. Yhtiön matkustajakäyttöaste oli 80,3 mikä on 2,3 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Heinäkuussa yhtiö kuljetti kotimaan liikenteessä 15 000 matkustajaa, mikä on 9 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Käyttöaste kotimaan liikenteessä oli 58,7 %, mikä on 11 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Skandinavian liikenteessä Blue1 kuljetti 49000 matkustajaa, saman verran kuin vuotta aikaisemmin. Käyttöaste Skandinavian liikenteessä oli 65,9 %, mikä on 1,3 prosenttiyksikköä vähemmän kuin vuotta aiemmin. Euroopan liikenteessä yhtiö kuljetti 40 000 matkustajaa, mikä on 19 % vähemmän kuin vuotta aiemmin. Syy vähenemiseen johtuu kahden reitin lopettamisesta. Käyttöaste Euroopan liikenteessä oli 91,1 saman verran kuin vuotta aiemmin. Heinäkuussa Blue1:n lennoista 89,5 % lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta ja 98,9 % suunnitelluista lennoista lennettiin eli 1 283 lennosta peruttiin 14 lentoa. Blue1 Communications Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Elokuu 15, 2008 Blue1 Q2 - liikevoittoprosentti 7,8% Blue1 pysyy kannattavana Tulos 5,2 miljoonaa euroa Blue1:n tulos rahoituserien jälkeen heikkeni toisen neljänneksen aikana verrattuna edelliseen vuoteen 1,1 MEUR ja oli +4,9 (+6,0) MEUR. Koko vuoden tulos aikavälillä tammikuu-kesäkuu on +5,2 (+6,1) MEUR. Saavutettu positiivinen tulos johtuu pääosin tehokkaammasta liikenneohjelmasta ja korkeammista yksikkötuotoista. Liikevaihto kasvoi hieman Matkustajatuotot vuoden alusta kasvoivat hieman edellisestä vuodesta ollen yhteensä 104 (103) MEUR. Liikevaihto kasvoi korkeampien yksikkötuottojen ja lisätuottojen ansiosta 1 % 113 (112) MEUR:oon. EBIT-marginaali 7,8 % Polttoainekustannusten rajusta noususta huolimatta kannattavuus oli lähestulkoon edellisvuoden tasolla siten että EBIT-marginaali oli toisella neljänneksellä 7,8 % ja vuoden alusta 4,4 %. Matkustajamäärät laskivat hiukan Vuoden alusta Blue1 oli kuljettanut 841 000 matkustajaa, mikä on 8 % vähemmän kuin edellisenä vuonna. Syy vähennykseen on tuotannon sopeuttaminen kysyntään. Mm. Amsterdamin ja Berliinin reitit lakkautettiin. Matkustajatäyttöaste oli 63,7 %, jossa vähennystä edellisvuoteen on 1,2 prosenttiyksikköä. Blue1 Communications Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 5, 2008 Ensi kesän uudet kohteet Blue1:llä näyttävät olevan Biarritz, Split ja Dubrovnik. Lennot ovat jo varattavissa ko. yhtiön nettisivuilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 5, 2008 Blue1:n matkustajamäärät jatkavat näemmä laskua. Elokuussa: ASK +3,2% RPK -1,8% täyttöaste -3,6 %-yks (71,3%) matkustajamäärä -4,8% Vuoden alusta: ASK -0,4% RPK -2,8% täyttöasta -1,7%-yks (66,4%) matkustajamäärä -8,1% -Tero- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 8, 2008 Ensi kesän uudet kohteet Blue1:llä näyttävät olevan Biarritz, Split ja Dubrovnik. Lennot ovat jo varattavissa ko. yhtiön nettisivuilla. Blue1:n uudet kohteet kesällä 2009: Biarritz, Dubrovnik ja Split Blue1 avaa kesällä 2009 suorat reittilennot kolmeen uuteen lomakohteeseen Etelä-Euroopassa: Biarritz Lounais-Ranskassa sekä Kroatian suosikkikohteet, Split ja Dubrovnik. Kaikki kolme uutuuskohdetta tulevat nyt ensimmäistä kertaa suomalaisten lomamatkailijoiden saataville suorin reittilennoin lennettyinä. Kaikkiin näihin kohteisiin lennetään kahdesti viikossa. Biarritz on Lounais-Ranskan ykköslomakohde. Kuuluisa kaupunki ja tunnettu alue monista golf -kentistään, upeista Atlantin hiekkarannoistaan. Erityisesti kaupunki tunnetaan myös surffaajien eurooppalaisena paratiisina. Kauniiden ranta- ja maaseutumaisemien lisäksi Biarritzin alue on kätevä portti myös Pohjois-Espanjaan Baskialueelle, missä on paljon nähtävää: niin Pyreneiden vuoret kuin espanjalaiset pikkukylät ja kuuluisat kaupungit kuten Bilbao ja San Sebastian. Omatoimimatkailija voi myös kätevästi yhdistää Blue1:n Biarritzin lennot Nizzan tai Barcelonan lentojen kanssa. Biarritziin lennetään 23.6. – 14.8. tiistaisin ja perjantaisin. Yhdensuuntaiset lennot alkaen 139 EUR. Kroatia on yksi Välimeren helmistä ja vielä melko tuntematon monelle suomalaismatkailijalle. Maa on kasvattanut suosiotaan jo monta vuotta muissa Pohjoismaissa. Nyt myös suomalaisille matkustajille avautuvat loistavat mahdollisuudet tutustua tähän luonnonkauniiseen maahan, kun Blue1 ensimmäisenä lentoyhtiönä avaa suorat lennot Suomen ja Kroatian välille. Lennot lennetään yhteistyössä Croatia Airlinesin kanssa, joka on Blue1:n Star Alliance alueellinen lentoyhtiö-kumppani. Split on Kroatian portti Adrianmeren rannikolle, mistä on kätevät lauttayhteydet kuuluisille lomasaarille kuten Brac ja Hvar. Split on myös kotisatama rannikon suosituille purjehdusmatkoille. Läheisten saarten lisäksi itse Split on kaunis historiallinen kaupunki upeine kahviloineen ja vanhankaupungin ravintoloineen. Splitiin lennetään 3. 5. – 18. 10. perjantaisin ja sunnuntaisin. Yhdensuuntaiset lennot alkaen 129 EUR. Dubrovnik on Kroatian kuuluisin lomakohde ja myös Unescon suojelema maailmanperintökohde. Dubrovnikin linnamainen vanhakaupunki monine ravintoloineen ja nähtävyyksineen tempaa matkailijan mukaansa. Dubrovnik sijaitsee Kroatian eteläkärjessä, mistä on lyhyt matka sekä Bosnia-Hertsegovinaan että Montenegron rantakohteisiin. Yksi maailman kauneimmista rantateistä monine pikkukylineen kulkee Dubrovnikin ja Splitin välisen matkan pitkin Kroatian Rivieraa. Dubrovnikiin lennetään 22. 6. – 17.8. maanantaisin ja torstaisin. Yhdensuuntaiset lennot alkaen 129 EUR. Blue1:n lentojen ja hotellien varaaminen kuten myös auton vuokraaminen käy kätevästi internetissä osoitteessa www.blue1.com tai matkatoimistoissa. Blue1 Communications Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 12, 2008 Jarruvika käännytti Blue1:n koneen takaisin Helsinkiin 12.9.2008 23:00 Blue1:n perjantaiaamun lento Ouluun ehti puoleen väliin ennen kääntymistä takaisin. - Olimme noin puolessa välissä matkaa menossa Ouluun, kun laskutelineen jarrujen varoitusvalo syttyi, lennolla mukana ollut matkustaja kertoo Iltalehdelle. Blue1:n aamuseitsemältä Helsinki-Vantaalta lähtenyt lento joutui palaamaan takaisin lähtökentälle koneen lukkiutumattomissa jarruissa epäillyn vian vuoksi. Laskeutumisessa ei kuitenkaan ollut ongelmia. - Kapteeni rauhoitteli, että mitään hätää ei ole, ja laskeutuminen meni hyvin. Porukka oli ihan rauhallista, IL:n lukija sanoo. Blue1:n viestintäjohtaja Tom Christides vahvistaa lentokoneen ABS-jarruissa olleen ongelmia. - Koneen piti palata takaisin, koska vikaa ei olisi voitu tarkastaa Oulussa. Kone olisi joutunut jäämään sinne, ja lento Oulusta Helsinkiin olisi jouduttu perumaan. Christideksen mukaan tapauksesta ei aiheutunut matkustajille vaaraa. - Tällaisessa tilanteessa kysymys on lentoturvallisuuden edelleenvarmistamisesta. Helsinki-Vantaalla lentokone vietiin huoltoon ja matkustajat vaihtoivat uuteen koneeseen. Perillä Oulussa oltiin arviolta reilun tunnin aikataulussa myöhässä. IL Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 15, 2008 Blue1:n nettisivut ilmestyvät automaattikäännöksenä Blue1 Airlines partners with Translations.com NEW YORK, September 10, 2008 – Translations.com, a world leader in enterprise translation services and globalization management system (GMS) technology solutions, today announced that it has been engaged by Blue1 to support the airline's expansion into European markets. Serving over 1.8 million passengers per year and offering a variety of routes both domestically and throughout Europe, Blue1 is now the second largest airline in Finland. With a limited e-commerce staff, Blue1 needed a comprehensive solution that would allow them to manage a 10-language website without expanding internal headcount. To support the airline's need for a streamlined content management system (CMS), Translations.com teamed up with Logica, a leading IT and business services company, to provide an integrated solution that combined Translations.com's proprietary globalization management software, GlobalLink Project Director, and EPiServer, a leading content management system technology in Northern Europe. Individual translators will connect to the system through Wordfast 6.0, a next-generation software application that maximizes translator efficiency. This customized system enabled Blue1's existing staff to manage content updates and add new languages without hiring additional personnel. According to Tuija Hyvärinen, Director of B2C Sales and E-Commerce for Blue1, "We are very pleased with the outcome of this partnership. The integrated technology solution of GlobalLink Project Director and EPiServer automates a substantial portion of the translation process, enabling us to expand our language offerings without placing greater demands on our existing IT staff. I want to thank Translations.com for the hard work and outstanding service they've provided throughout this project." Translations.com's President and CEO, Phil Shawe, added, "This collaborative effort between Translations.com and Blue1 to launch Blue1.com in 10 languages has been impressive. Blue1's success story is a prime example of the value that technology can bring to the translation process. We look forward to working with Blue1 on future initiatives." While the technology products used by Blue1 will support translation from any service provider, Translations.com provided localization services for Blue1's multilingual website. Officially launched on August 19, 2008, www.blue1.com now offers 10 languages: Finnish, English, Swedish, Norwegian, Danish, Russian, German, French, Spanish, and Italian. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 16, 2008 Ei ole kait kukaan vielä kertonut, että Blue 1 laittaa Varsovan jäihin talveksi. Maaliskuussa taas 5 krt/viikko. Ja kahvi/tee muuttuu maksuttomaksi turistiluokassa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 17, 2008 Blue1:n uudet kohteet kesällä 2009: Biarritz, Dubrovnik ja Split Uuden Ikkunapaikka lehden etusivulla: "Blue1:ltä on muutakin uutta tulossa" Sattuuko jollakulla olemaan lehteä eli mita muuta uutta? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Syyskuu 22, 2008 Voi kauhia kun bussikin vei kauas terminaalista: Oudot pamaukset säikäyttivät Blue1:n matkustajat Myös laskussa laskuteline piti outoa ääntä. Kone vietiin Helsinki-Vantaalla suoraan tekniselle alueelle kauas matkustajaterminaalista ja matkustajat kuljetettiin bussilla terminaaliin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 1, 2008 Tietääkö joku, onko Blue1:lle tulossa ihan omiakin Fokker 50:iä, vai onko joku sekoillut Amadeuksen kanssa? Pitkäänhän on osa TMP-ARN -lennoista lennetty Skywaysin F50:llä, mutta nyt marraskuussa näkyy kaikki 4 päivittäistä lentoa olevan merkitty operoitavaksi F50:llä. Näistä kahdessa lukee "operated by Skyways", toisessa kahdessa "operated by Blue1". Ja kaikissa konetyyppinä F50. ??? Sama näyttää olevan myös Vaasasta Tukholmaan. Vai onko nämä Blue1 liisaa (wet-lease) kaksi Skywaysin F50 TMP-ARN ja VAA-ARN reiteille. nyt sitten aikatauluissa merkattu Blue1:n omiksi koneiksi? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2008 Sama näyttää olevan myös Vaasasta Tukholmaan. Blue1:n kutsulla kuuluvat lentävän tuota väliä. -Tero- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2008 Blue1:n kutsulla kuuluvat lentävän tuota väliä. -Tero- Niinhän ne ovat sitä siis jo ainakin puoli vuotta tehneet. Mutta tähän asti se on ollut aikataulussa merkitty "operated by JZ". Ja niin on tulevaisuudessakin osalla lennoista, osalla taas on merkitty "operated by KF". Sehän tässä minua ihmetyttää, että miksi tulevaisuudessa osa on merkattu toisin kuin toiset? Onko niissä operatiivisesti jotain eroa? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 3, 2008 YT:t alkavat: Blue1 hakee ratkaisua ylimiehitykseen yhteistyössä lentäjien kanssa Blue1 on vuoden 2008 aikana tehostanut konekantaansa korvaamalla kolme Avro RJ -suihkukonetta kahdella MD90-koneella. Tästä johtuen yhtiössä on liikennelentäjien ylimiehitys. Asian ratkaisemiseksi Blue1 on tänään antanut työntekijöiden edustajille neuvottelukutsun yhteistoimintaneuvotteluihin tuotannollis-taloudellisista syistä. Ensimmäinen neuvottelu esitetään pidettäväksi 8.10.2008. Blue1 on etsinyt eri vaihtoehtoja liikennelentäjien määrän sopeuttamistarpeeseen henkilöstöryhmän edustajien kanssa jo jonkin aikaa. Neuvottelujen tavoitteena on päästä ratkaisuun yhteistyössä Blue1:n lentäjäyhdistyksen kanssa, yhteistoimintalain edellyttämällä tavalla. Alkavat yhteistoimintaneuvottelut koskevat Blue1:n lento-osastoa. Mahdollinen liikennelentäjien vähennystarve on 9. BLUE1 COMMUNICATIONS edit: olihan tuohon lähdekin -Tero- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 10, 2008 Tietääkö joku, onko Blue1:lle tulossa ihan omiakin Fokker 50:iä, vai onko joku sekoillut Amadeuksen kanssa? Blue1 vuokraa kaksi SAAB 2000-konetta miehistöineen ruotsalaiselta Air Expressiltä vuoden ajaksi. Koneet tulevat TMP-ARN ja VAA-ARN reiteille. flygtorget Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2008 Lentoyhtiö Blue1 lisää lentojaan Pohjois-Suomeen. http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/10/15389&sort=false Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla