Kirjoitettu Lokakuu 13, 2008 Lentoyhtiö Blue1 lisää lentojaan Pohjois-Suomeen. http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=2008/10/15389&sort=false Blue1:n tiedotteessa hieman tarkempaa tietoa: Blue1 lisää Pohjois-Suomen lentojaan Blue1:n lisää voimakkaasti Pohjois-Suomen ja erityisesti Oulun liikennettään uuden talviaikataulukauden myötä. Blue1 lisää Helsingin ja Oulun välistä liikennettään. Vuorojen määrä kasvaa viidestä seitsemään. Kuudes lentovuoro lisättiin jo 1. lokakuuta ja uutta seitsemättä lisävuoroa liikennöidään 4. marraskuuta alkaen. Helsingin ja Oulun väliseen liikenteeseen on jo pitkään toivottu lisävuoroa sekä aamu- että iltaliikenteeseen. Uudet lisävuorot palvelevat entistä paremmin etenkin liikematkustajia. Helsingin ja Oulun välistä reittiä liikennöidään sekä Avro RJ – että MD90-konetyypeillä. Uutuutena yhtiö aloittaa liikenteen Helsingin ja Kuusamon välillä 11. helmikuuta 2009. Aiemmin ilmoitetusta poiketen Helsingin ja Kuusamon välistä reittiä liikennöidään kahden vuoron sijaan kolmesti viikossa: keskiviikkoisin, perjantaisin ja sunnuntaisin 26. huhtikuuta 2009 asti. Blue1:n voimakas panostus Pohjois-Suomen ja Lapin liikenteeseen on osa yhtiön uutta reittisuunnittelustrategiaa. Blue1 tarjoaa sesongin mukaan sopeutettuja aikatauluja, jotka paremmin vastaavat asiakkaiden tarpeita. Yhtiö tarjoaa suomalaiselle matkustajalle varteenotettavan ja kilpailukykyisen vaihtoehdon lentää Helsingin ja Kuusamon välillä sesonkiaikana. Yhdensuuntaisen lentolipun hinta on edullisimmillaan 79 euroa veroineen ja matkustajamaksuineen. Reittiä liikennöidään tämän päivän ympäristönormit täyttävällä 166-paikkaisella MD90-koneella. Blue1 kaksinkertaistaa lentonsa Kittilään tulevan talviaikataulukauden myötä. Yhtiö aloittaa liikennöinnin Helsingin ja Kittilän Lennot alkavat jo 7. marraskuuta, jolloin lennetään kaksi vuoroa viikossa 13. helmikuuta asti. Lisävuoroja lennetään joulun sekä uuden vuoden aikana. Helsingin ja Kittilän välisten lentojen määrä kasvaa 10 viikkovuoroon 13. helmikuuta alkaen. Yhtiö liikennöi 10 viikkovuoroa aina huhtikuun loppuun asti. SAS puolestaan aloittaa lennot Tukholman ja Kittilän välillä 19. joulukuuta alkaen. Uudistuksen myötä Blue1:n ja SAS:n lennot tarjoavat loistavat yhteydet Keski-Euroopasta Kittilään ja takaisin. Nyt myös Kittiläläisillä on mahdollisuus lähteä matkaan suoraan omalta kotikentältään Blue1:n ja SAS:n siivin joko Eurooppaan tai SAS:n siivin myös kaukokohteisiin. Blue1 parantaa myös Helsingin ja Kuopion välistä liikennettään uusituilla aikatauluilla. Aikaistettu aamuvuoro mahdollistaa paremmat jatkoyhteydet Kuopiosta Helsingin kautta esim. Tukholmaan. Uusi parannettu aikataulu astui voimaan 1.10. Blue1:n lentojen varaaminen käy kätevästi internetissä osoitteessa www.blue1.fi. Sivuilla oleva varausmoottori on saanut erityistä kiitosta selkeydestään ja helppokäyttöisyydestään. BLUE1 COMMUNICATIONS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2008 O-ho ja Niin no, omasta mielestäni tämä on kyllä Tulevaisuudessa ei sitten ilmeisesti Tampereelta pääse Tukholmaan enää Blue1:n omilla koneilla lainkaan, puolet lennoista on Skywaysin F50-koneilla ja puolet Air Expressin Saab2000:lla. Kaipaamaan jään Avroja ja Blue1:n lentoemoja 8) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2008 Tulevaisuudessa ei sitten ilmeisesti Tampereelta pääse Tukholmaan enää Blue1:n omilla koneilla lainkaan, puolet lennoista on Skywaysin F50-koneilla ja puolet Air Expressin Saab2000:lla. Blue1 on päivittänyt aikataulujaan ja näyttäisi siltä, että kaikki Tampereen Tukholman lennot (MA-SU) lennetään Air Expressin Saab 2000:lla. Vaasasta lennetään yksi lento päivässä Blue1:n Avrolla (MA-PE ja SU) ja loput Saabilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2008 Blue1 on päivittänyt aikataulujaan ja näyttäisi siltä, että kaikki Tampereen Tukholman lennot (MA-SU) lennetään Air Expressin Saab 2000:lla. Vaasasta lennetään yksi lento päivässä Blue1:n Avrolla (MA-PE ja SU) ja loput Saabilla. Kappas, niinpäs onkin. Näköjään Amadeus ei tuollaisesta muutoksesta lähettele sähköpostia (aikataulumuutoksista kyllä tulee postia automaagisesti). Noh, kai tuokin täytyy kokeilla. Vähän on sellainen tunne, että tämä ei paljoa parantunut niistä Skywaysin lennoista... Siirtyisin mielelläni käyttämään Finnairia (vaikka Helsingin mutkan kanssa), jollei firmalla olisi sopimushintaa (=käyttöpakkoa) Blue1:lle tuolla reitillä. Mutta annetaan nyt Air Expressille mahdollisuus, Skyways ei ainakaan vakuuttanut. Blue1:n omat koneet Tampereelle takaisin ja heti Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2008 Air Expressin Saabit ovat muuten Blue1:n entisiä. http://www.jetphotos.net/viewphoto.php?id=6350108 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 13, 2008 Heh, en nyt tiedä onko tuossa koko hommassa päätä tai edes häntää.... Kaipa se kannattaa. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Lokakuu 30, 2008 Blue1 aloittaa lennot Helsingin ja Ivalon välillä 10. helmikuuta 2009. Reittiä liikennöidään kolmesti viikossa tiistaisin, torstaisin ja sunnuntaisin aina 3. toukokuuta 2009 asti. Yhdensuuntaisen lentolipun hinta on edullisimmillaan 79 euroa veroineen ja matkustajamaksuineen. Reittiä liikennöidään 166-paikkaisella MD90-koneella. lennä lomalle Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 5, 2008 Blue1:n Q3 näyttää painuneen pakkaselle ja tuotot ovat laskeneet. Lisäksi väki näyttää vähentyneen vuoden takaisesta lähes 10%. Matkustajakäyttöasteet ovat tippuneet kapasiteetin leikkauksesta huolimatta ja ilmeisesti kapasiteettia aiotaan leikata edelleen. Matkustajatuotto tippui 379 MSEK tasolle (Q3/07 416 MSEK) Muut tuotot nousivat tasolle 59 MSEK (50 MSEK) EBIT jatkuvan toiminnan osalta -26 MSEK (23 MSEK) EBIT marginaali jatkuvan toiminnan osalta -5,8% (4,9%) Työntekijämäärä 459 (495) Käyttöaste 71,6% (muutos -3,9 %-yks) Matkustajamäärä 391.000 (-10,3%) RPK 372 miljoonaa (-6,5%) ASK 520 miljoonaa (-1,4%) Joko Blue1 on vähentänyt SAS:n Profit 2008 mukaisen koneen? Kokonaisuutenahan SAS-konserni on vähentämässä 33 konetta (16 SAS, 15 Spanair, 1 Blue1, 1 Wideroe). (lähde: SAS:n osavuosikatsaus) -Tero- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 5, 2008 Joko Blue1 on vähentänyt SAS:n Profit 2008 mukaisen koneen? Kokonaisuutenahan SAS-konserni on vähentämässä 33 konetta (16 SAS, 15 Spanair, 1 Blue1, 1 Wideroe). -Tero- Yksi Avro on ainakin poistunut keskuudestamme. OH-SAM taitaa nykyisin olla "paremmissa piireissä" A9C-AWL ? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 5, 2008 OH-SAM taitaa nykyisin olla "paremmissa piireissä" A9C-AWL ? Siirtynyt jo reilu kuusi kuukautta sitten lämpimiin maihin (Bahrain) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2008 Blue1:n nettisivut puhuvat nyt kolmea kieltä sekä ovat 10 kielellä Suomalainen lentoyhtiö Blue1 ottaa ensimmäisenä lentoyhtiönä maailmassa ja ensimmäisenä yrityksenä Suomessa käyttöön readWeb-tekniikan, jonka avulla verkkosivujen sisällön saa kuultavaksi. Ratkaisu ei vaadi käyttäjältä mitään erikoisohjelmia tai -laitteita, vaan tavalliset kaiuttimet tai kuulokkeet riittävät. Tavoitteena on auttaa erityisesti niitä, joille tekstin lukeminen ruudulta tuottaa vaikeuksia esimerkiksi sanasokeuden (lukihäiriön) takia. Puhutusta esityksestä on apua myös niille, joiden näkö on heikentynyt. Tekniikan toimittaa norjalainen Voice ASP, joka on joka on erikoistunut puhepohjaisten ratkaisujen kehittelyyn ja käyttöön. Alkuvaiheessa tekniikkaa käytetään Blue1:n suomalaisille tarkoitetuilla suomen-, ruotsin- ja englanninkielisillä sivuilla. Suomen kielen tuki on Voice ASP:lle uusi aluevaltaus. ReadWeb-toiminto on aluksi käytössä useimmilla Palvelut-, Matkustusinfo- ja Blue1-osioiden sivuilla, joilla on matkustajalle tarpeellista tietoa. ReadWeb-toiminto saatetaan tulevaisuudessa lisätä sivuston muillekin osa-aluille. Blue1:n sivujen lukemispainikkeiden avulla voi saada sivun sisällön tai valitun tekstin ääneen luettuna. Blue1 avasi myös nettisivunsa www.blue1.com peräti seitsemällä uudella kielellä. Suomen-, ruotsin- ja englanninkielisen sivujen lisäksi Blue1:n maailmaan pääsee nyt tutustumaan norjaksi, tanskaksi, saksaksi, ranskaksi, espanjaksi, italiaksi ja venäjäksi. Uudet paikallissivut mahdollistavat entistä kohdistetumman tarjonnan Eurooppalaisille markkinoille ja asiakas saa haluamaansa palvelua omalla kielellään ja paikallisinfolla. Pyrkimys on luonnollisesti myös Suomen suosion kasvattaminen mielenkiintoisena lomakohteena eurooppalaisten keskuudessa. Laajempaa eurooppalaista asiakaskuntaa hakeva suomalainen Blue1 valitsi Translations.comin yhteistyökumppaniksi verkkosivuston lokalisointiin ja tekniseen tukeen. Translations.com lokalisoi Blue1:n monikieliset verkkosivut, joiden teknologia tukee käännöksiä miltä tahansa palveluntarjoajalta. Translations.com tarjosi integroidun ratkaisun, joka tukee lentoyhtiön tarvetta sujuvaan sisällönhallintajärjestelmään. Ratkaisu yhdistää Translations.comin oman globalisaatio-hallintajärjestelmäohjelman, GlobalLink Project Directorin ja EPIServerin, joka on Pohjois-Euroopan johtava sisällönhallintajärjestelmä-teknologia. Blue1:n sivustolle on myös lisätty uusia, matkustamisesta entistäkin mukavampaa tekeviä palveluita. Nyt on mahdollista varata sekä lento että hotelli samalla kertaa ja saada molemmista varausvahvistus. Aiemmin lento- ja hotellivaraukset on voinut tehdä vain erikseen. Blue1:n sivuilta voi myös varata lomakohteen aktiviteetit sekä ostaa sisäänpääsyn ja rentoa lepoaikaa lentokentän loungeodotustiloihin. Blue1 Communications Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2008 Jostain syystä tämä on julkaistu vain englanniksi: Blue 1's traffic development The total number of passengers was 145.000 in October, down 15.8% vs last year. The total traffic decreased by 8.8% vs last year and the overall passenger load factor was 64.1% down 2.0 p.u. vs last year. The passenger load factor on the Domestic routes decreased by 1.6 p.u. and the capacity by 18%. Capacity on Scandinavian routes decreased by 6% and the traffic by 13% vs last year. This resulted in a 4,6 p.u. lower load factor than last year. Capacity on European routes was on last year's level but the traffic decreased by 2% vs last year resulting in a 1.0 p.u. lower passenger load factor. Blue1:s regularity was 98,9% and the on-time performance was 89,8%. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2008 Yksi Avro on ainakin poistunut keskuudestamme. OH-SAM taitaa nykyisin olla "paremmissa piireissä" A9C-AWL ? On niitä lähtenyt jo kolme. RJ85 OH-SAH poistui jo 7.12.2007 ja lentää nykyisin BA Connectin väreissä tunnuksella G-LCYB. RJ95 OH-SAI on lentänyt 24.4.2008 alkaen myös BA Connectin väreissä tunnuksella G-LCYC. Tarmon mainitsema OH-SAM poistui 27.12.2007 ja on lentänyt 19.4.2008 alkaen Bahrainin puolustusvoimien väreissä tunnuksella A9C-AWL. Mikään näistä ei tainnut sisältyä SAS:n Profit 2008:aan? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 10, 2008 Samoihin aikoihin tulivat OH-BLE ja OH-BLF. Make Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Marraskuu 28, 2008 Blue1 lomauttaa lentäjänsä ensi keväänä lentomatkojen laskeneen kysynnän vuoksi. Yhtiö ilmoittaa lomauttavansa sata lentäjää noin kymmeneksi päiväksi. Lisäksi yhtiö karsii kannattamattomimpia reittejään ja vähentää koneidensa määrää. Blue1:n viestintäjohtaja Tom Christides kertoo yhtiössä vapautuvan kalustoa sen vuoksi, että yhtiö on lopettanut talvikaudeksi heikosti kannattaneita Etelä-Euroopan reittejä. Blue1:n lomautukset ajoittuvat tammi-toukokuun väliseksi ajaksi, jolloin yhtiö odottaa lentojen kysynnän olevan heikoimmillaan. Supistuksia voi tulla vielä lisääkin. Kotimaan lentoliikenteessä matkustajamäärät ovat laskeneet koko vuoden, Blue1:n kohteista heikoimmin menee Kuopiossa, jossa lentojen täyttöasteet ovat romahtaneet. Yhtiö etsiikin reitille uutta kumppania, jolle se voisi siirtää ainakin osan tappiota tuottavista lennoista. Yhtiön ongelmana ovat kysyntään nähden liian suuret koneet, myöntää viestintäjohtaja Tom Christides. - MD90, johon mahtuu 166 matkustajaa, on tällä hetkellä liian suuri. Lentokoneita ei vaihdeta ihan noin vaan, mutta tätä mietitään. Yhtiössä harkitaan ratkaisua, jossa nykyiset kaksi konetyyppiä korvattaisiin yhdellä. Vahva vaihtoehto ovat noin 130-paikkaiset Boeing 737-600 -sarjan koneet, joita SAS:lla on käytössä myös muissa konsernin yhtiössä. yle Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2008 Jos haluaa DVD:ltä katsella Blue1:n lentoja ohjaamosta käsin, niin nyt on ilmestynyt World Air Routes -DVD Blue1:stä. http://www.worldairroutes.com/Blue1.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 5, 2008 Blue1:lta jälleen huonoja liikennelukuja (11/08): Matkustajamäärä 128.000 (-16% vrt 11/07) ASK -3,7 % RPK -6,7 % Täyttöaste 56,7 % (-1,7 %-yks.) Kotimaan osalta laskua peräti 2,3 %-yks. (lähde) -Tero- Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 12, 2008 Kellään tarkempaa tietoa, tänään Tukholmasta KF 426 lähtenyt portilta 0830, mutta palannut portille takaisin klo 0906 ja lento sen jälkeen peruttu. MD-90 koneena. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2008 YLEn uutisesta Fly Lappeenrannan lento-operaattorin vaihtumisesta löytyi myös mielenkiintoinen Blue1:ia koskeva tieto: Blue1:n ongelmana on kysyntään nähden liian suuri suihkukalusto kotimaan reiteillä. Yhtiö etsiikin uutta lentoyhtiökumppania, joka voisi alkaa operoida osaa sen reiteistä edullisemmilla potkuriturbiinikoneilla. Esimerkiksi Kuopion reitin täyttöaste on jäänyt syksyn aikana alhaiseksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2008 Mitä tapahtuikaan Blue 1:n hienolle potkuriturbiinikalustolle? Yhtiöön taisi iskeä suuruudenhulluus? Ei ole pitkä aika siitä kun Saab 340:llä ja 2000:lla tehtiin asiallista tulosta. Ja nyt lennellään puolityhjillä suihkareilla ympäriinsä... Lopputuloksen voi arvata jo nyt: Yhtiön ( tulevaisuuden suunnitelmillaan tähän jamaan saattanut ) johto palkitaan muhkeilla bonuksilla ja työntekijät lomautetaan "kustannussyistä". Voi aikoja, voi tapoja... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2008 SAS:sin käyttämättömiä Dash-8-400:ia ois varmaan vielä tarjolla jossain pellonreunassa... Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2008 Tässä muutama vuosi sitten, ennen polttoaineen hinnan nousua, lentoyhtiöissä oli kumma tarve hankkiutua eroon potkuriturbiinikoneista. Kai monet ajattelivat, että nykyajan vaativat kuluttajat eivät enää halua matkustaa potkurikoneilla. Finncomm ui onneksi vastavirtaan ja tilasi tuona aikana ATR-koneita halvalla. Nyt tuo valinta on osoittautunut erittäin järkeväksi. Blue1 sai ysikymppiset halvalla emoyhtiöltä, joten kaupan järkevyyttä ei voi kokonaan tarkastella matkustajakäyttöasteilla. Blue1 on kuitenkin lentänyt kaikki viime vuodet, jotka ovat periaatteessa olleet hyvää aikaa lentoyhtiöille, melko heikoilla täyttöasteilla. En tiedä, onko Blue1:n kysyntä kovin suuntariippuvaista, mutta käyttöasteiden perusteella yhtiölle olisi hyvin riittänyt n. 100 paikkainen kone (esim. Avro RJ100). Kumpi mahtaa olla lopputuloksen kannalta taloudellisempi vaihtoehto: lentäminen pienemmillä koneilla, jolloin koneet ovat useammin loppuunmyytyjä ja osa potentiaalisista asiakkaista siirtyy kilpailijalle, vai lentäminen puolityhjillä koneilla, joista kyllä saa paikan viime hetkillä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2008 Mitä tapahtuikaan Blue 1:n hienolle potkuriturbiinikalustolle? Yhtiöön taisi iskeä suuruudenhulluus? Ei ole pitkä aika siitä kun Saab 340:llä ja 2000:lla tehtiin asiallista tulosta. Ja nyt lennellään puolityhjillä suihkareilla ympäriinsä... Lopputuloksen voi arvata jo nyt: Yhtiön ( tulevaisuuden suunnitelmillaan tähän jamaan saattanut ) johto palkitaan muhkeilla bonuksilla ja työntekijät lomautetaan "kustannussyistä". Voi aikoja, voi tapoja... Varmaan silloin oli tarve saada isompia koneita, kun matkustajamäärät senkun kasvoivat ja ennusteet olivat kovat. Mutta pitää muistaa, että öljyn hinnannousussa on tapahtunut raju muutos pienen ajan sisällä ja se sitten osanaan on vähentänyt lentämisen kannattavuutta. SAS:sin käyttämättömiä Dash-8-400:ia ois varmaan vielä tarjolla jossain pellonreunassa... Voisi olla, että viimeisetkin asiakkaat katoaisivat lentoreiteiltä. --Tuomas-- Edit. Jaahas Antti ehti viedä jalat suusta.. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2008 Samaan hengen vetoon voisi sanoa, että SAS on yhtä suuruudenhulluna "panostanut" Tampereen ja Turun Kööpenhaminan lentoihin ja nyt alkaa koneet pienenemään myös Turun reitillä. Vuoden vaihteen jälkeen Turusta lennetään Cimberin CRJ-200:lla Kööpenhaminaan aamulla ja päivällä. Tämä viime joulukuun uutinen on aika hauska, kun A319 ei Tampereen reitillä ollut, kuin juuri ja juuri yhden kuukauden ennen, kuin aamu/iltalento meni takaisin Cimberin hoidettavaksi: http://www.finavia.fi/lentoasema_tampere-pirkkala?pg=news&nid=69556 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 13, 2008 Varmaan silloin oli tarve saada isompia koneita, kun matkustajamäärät senkun kasvoivat ja ennusteet olivat kovat. Mutta pitää muistaa, että öljyn hinnannousussa on tapahtunut raju muutos pienen ajan sisällä ja se sitten osanaan on vähentänyt lentämisen kannattavuutta. Omasta mielestäni Blue 1 ongelma on pitkäntähtäimen strategian puute. Yhtiön olisi sittenkin kannattanut tehdä sitä mitä se jo osasi, eli toimia sisämaan syöttöliikenteessä. Nyt se "lahjoitti" oman osansa FinnComm:lle lähestulkoon kokonaisuudessaan ja yritti aloittaa kilpailun Finnairin kanssa ulkomaanreittilennoista. Jos vain vilkaiseekin Finnairin reittitarjonnan monipuolisuutta niin ei tarvitse olla kovinkaan suuri asiantuntija tajutakseen tuon kilpailun haasteellisuuden. Finnair kun tarjoaa ylivertaisen suoran reittiverkon useimpiin kohteisiin. Blue 1 ei sittenkään ole pystynyt tarjoamaan asiakkaille sellaisia parannuksia jotka olisivat tuoneet sille kilpailuedun, se ei ole (eikä ole ollut) kilpailijaansa merkittävästi edullisempi, joustavampi eikä se ole pystynyt tarjoamaan ratkaisevasti parempaa palvelua. Suomen pieni ruotsinkielinen vähemmistö on varmaankin ollut iloinen siitä että heidän äidinkielensä on ollut lähes tasavertaisesti edustettuna, mutta se ei valitettavasti ole riittänyt pitämään toimintaa kannattavana nykyisellä kalustolla ja volyymilla. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla