Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2009 Blue1 lisää kotimaan vuoroja. Ouluun tulee kahdeksas arkipäivävuoro, Vaasaan viides ja Kuopio saa takaisin kolmannen vuoronsa arkipäivisin. Vaasan vuoroa ei ilmeisesti nyt sitten tulekaan ainakaan kesään mennessä, vaikka aiemman tiedon mukaan piti alkaa keväällä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2009 Vaasan vuoroa ei ilmeisesti nyt sitten tulekaan ainakaan kesään mennessä, vaikka aiemman tiedon mukaan piti alkaa keväällä. Lähtee klo 1115 Helsingistä ja on Vaasassa 1210 KF 287 ma-pe Paluu Vaa 1235 Hel 1320 KF 280 ma-pe www.blue1.fi Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 27, 2009 Oikeassa olet, otetaan komentoa sen verran takaisin! Piti sanomani että viikonlopulle ei uutta yöpyvää vuoroa tullutkaan, vaikka alunperin sekin oli aikatauluissa (ja myynnissä). Se olisi samalla pidentänyt lentokentän aukioloja, jota nyt ei siis tapahdu. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 2, 2009 BLUE1:lle Kittilä-Moskova liikennelupa: http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=49056 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 7, 2009 Blue1:n matkustajamäärä kääntyi maaliskuussa hienoiseen kasvuun. Alkuvuoden jatkunut matkustajakato pysähtyi lisääntyneen kotimaan matkustuksen myötä. Blue1 on lisännyt tarjontaa erityisesti Pohjois-Suomen kohteissa. Blue1:n maaliskuun matkustajamäärä nousi yhdellä prosentilla yhteensä 134 000 matkustajaan. Vuoden alusta yhtiö on kuljettanut 342 000 matkustajaa, mikä on kuitenkin 8 prosenttia vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Maaliskuun nousu johtui kotimaan lentomatkustuksen lisääntymisestä. Blue1 kuljetti maaliskuussa kotimaassa 48 000 matkustajaa, kasvua vuoden takaisesta peräti 33 prosenttia. Blue1 lisäsi tarjontaa kotimaan reiteillä ja avasi helmikuussa uudet Ivaloon ja Kuusamoon, joita lennetään talvikauden ajan. Vuoden alusta kotimaanliikenteen kasvu on 14 prosenttia. Sen sijaan ulkomaan liikenteessä Blue1 onnistui heikommin. Kokonaiskysyntä (myydyt henkilökilometrit) laski maaliskuun aikana 7 % ja kapasiteetti (tarjotut hkm:t) nousi 1 prosenttia. Yhtiön matkustajakäyttöaste oli maaliskuussa 58,1 prosenttia. Maaliskuussa Blue1:n lennoista 87,4 prosenttia lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta. ja 98,4 prosenttia suunnitelluista lennoista lennettiin. lennä lomalle Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Huhtikuu 12, 2009 Blue1:n lento Zürichistä peruttiin 12.04.2009 14:57 Lentoyhtiö Blue1 on perunut lentonsa Zürichistä Helsinkiin moottorin polttoaineensyötössä ilmenneen vian takia. Lennon KF 0704 piti lähteä Zürichistä kello 13.00 ja saapua Helsinkiin kello 16.55. Nelimoottorinen kone ehti jo kiitoradalle ja yritti suomalaismatkustajan mukaan kahdesti lähtöä. Koneen kapteeni kuitenkin keskeytti nousukiidon molemmilla kerroilla. Korvaavista lennoista ei ole vielä tietoa. (MTV3) Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 1, 2009 Blue1 lisää toukokuun alusta lukien lentovuoroja Helsingin ja Oslon välillä. 4. toukokuuta alkaen yhtiö lentää reittiä neljästi päivässä. Jatkossa valittavana on arkisin kaksi Blue1-lentoa aamuisin klo 07.25 ja 08.25 sekä kaksi iltapäivälentoa klo 13.50 ja 17.50 Helsingistä-Osloon. Paluulennot Oslosta ovat klo 08.30, 09.35, 15.00 ja 18.55. lennä lomalle Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2009 Kalustouudistuksia Blu 1llä. Yhtiö luopuu ainoasta RJ 100, kun sopimus umpeutuu ensi kuussa. RJ85-koneet lisääntyvät kahdella, jotka liisataan irlantilaisen yhtiön kautta. Eli "nettolisäys" on yksi kone. Viiden MD-90 liikenne vähenee, "käytämme viittä konetta kuin niitä olisi kolme" sanoo Tom Christides. Blue 1 ei halua luopua MD-90 koneista ja sitäpaitasi niistä on sopimus omistajan, SASn kanssa. flygtorget Blue1 vastaanotti perjantaina 24. huhtikuuta toisen kahdesta uudesta Avro RJ85 suihkukoneensa. 95-paikkainen kone saapui uuteen kotimaahansa kapteeni Mirja Laaksosen lentämänä. Ensimmäinen irlantilaiselta CityJet lentoyhtiöltä vuokrattu Avro liittyi Blue1:n laivueeseen maaliskuussa. http://www.fbta.net/?mag_nr=6&id=938 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 6, 2009 BLUE1:lle Kittilä-Moskova liikennelupa: http://www.ilmailuhallinto.fi/uutiset?id=49056 Blue1:n tavoitteena aloittaa lennot Moskovasta joulukuussa Blue1 aikoo lentää Moskovasta Kittilään talvikaudella 2–3 kertaa viikossa 166-paikkaisella MD-90-koneella. Moskova–Kittilä-reitti liittyy yhtiön tavoitteeseen avata markkinoita koko Venäjälle http://www.kittilalehti.com/arkisto/blue1n-tavoitteena-aloittaa-lennot-moskovasta-joulukuussa.html Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 11, 2009 Lentoyhtiö Blue 1 houkuttelee matkustajia kovalla tarjouksella: jos joutuu työttömäksi, saa takaisin 30 prosenttia lennon hinnasta. Kilpailija Finnairin mielestä kampanja kuulostaa epätoivoiselta. Matkustajakato kiusaa kaikkia yhtiöitä. http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/05/11/tahan-on-tultu-tyoton-saa-lennon-alehintaan/200911862/139 http://www.blue1kampanjat.fi/lomaturva/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 11, 2009 http://www.taloussanomat.fi/liikenne/2009/05/11/tahan-on-tultu-tyoton-saa-lennon-alehintaan/200911862/139 http://www.blue1kampanjat.fi/lomaturva/ Onhan noita vastaavia muillakin yhtiöillä ympäri maailman. Taitaa Finnairia "kiukuttaa" kun ei itse keksinyt tätä .. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2009 Blue1 käy parhaillaan yt-neuvotteluja. Maanantaina alkaneiden neuvottelujen piirissä on koko henkilökunta eli noin 450 työntekijää, joista valtaosa työskentelee Helsingissä. Viestintäjohtaja Tom Christides sanoo, että neuvotteluista pyritään selviämään lomautuksilla, mutta myös irtisanomiset saattavat tulla kyseeseen. Christides ei määrittele tarkemmin esimerkiksi lomautusten mahdollista kestoa. Yt-neuvottelut koskevat noin 110 lentäjää, 90 tekniikassa työskentelevää ja 150 matkustamohenkilökuntaan kuuluvaa. Loput työskentelevät hallinnossa ja johdossa. - Pyrimme siihen, että neuvotteluilla ei ole vaikutusta toimintaamme, Christides sanoo. Viestintäjohtajan mukaan säästökuurin taustalla ovat muun muassa matkustajamäärien vähentyminen sekä yhtiön taloudelliset näkymät, minkä takia toimintaa sopeutetaan kysyntää vastaavaksi. turun sanomat Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 14, 2009 - Pyrimme siihen, että neuvotteluilla ei ole vaikutusta toimintaamme, Christides sanoo. Turhat neuvottelut? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Toukokuu 27, 2009 Blue1 lomauttaa koko henkilöstönsä julkaistu tänään klo 13:13, päivitetty tänään klo 13:14 Lentoyhtiö Blue1 lomauttaa vaiheittain koko henkilöstönsä. Lomautukset kestävät kahdesta neljään viikkoa ja ne viedään läpi useamman kuukauden aikana. Blue1 käynnisti tämän kuun alussa koko henkilöstöä eli noin 450 työntekijää koskevat yt-neuvottelut sopeuttaakseen toimintaansa heikentyneeseen markkinatilanteeseen. Lomautusten lisäksi yhtiö päättää tai osa-aikaistaa joidenkin työntekijöiden työsuhteen. YLE Uutiset Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 4, 2009 Saab 2000 teki paluun Blue1:n väreihin. Tuo pitäisi kyllä nähdä. Air Express lopettaa operoinnin Saab 2000:lla kesän jälkeen. http://www.boarding.no/art.asp?id=36715 Make Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 5, 2009 Toukokuussa Blue1:n kokonaismatkustajamäärä oli 132 000 matkustajaa, mikä on 13 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Vuoden alusta Blue1 on kuljettanut 613 000 matkustajaa, 9 % vähemmän kuin 2009. Kysyntä (RPK=myydyt henkilö-kilometrit) laski toukokuussa 7 % ja kapasiteetti (ASK=tarjotut hkm:t) myös 7 %. Matkustajakäyttöaste nousi 0,6 % 66,8 prosenttiin. Toukokuussa Blue1:n lennoista 93,5 % lähti aikataulun mukaisesti ja 99,6 % suunnitelluista lennoista lennettiin. blue 1 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 6, 2009 Air Express lopettaa operoinnin Saab 2000:lla kesän jälkeen. http://www.boarding.no/art.asp?id=36715 Mitähän noiden tilalle sitten hankitaan? En oikein jaksa uskoa Avrojen paluuseen TMP/VAA-ARN -reiteille. Ehkä lisää DATin ATR:iä TKU-ARN -mallin mukaan jos vain ylimääräistä kapasiteettia löytyy. Olisi ainakin mukavan värikäs kone, tosin -72:ssa voi olla vähän liikaa paikkoja Saabiin verrattuna (70+ vs. 50). Ehkä -42. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 17, 2009 Lentoyhtiö Blue1 aloittaa joulukuussa suorat lennot Pariisista ja Düsseldorfista Lapin Kittilään. – Olemme tutkineet koko Euroopan markkinatilanteen, ja havainneet, että näistä kohteista löytyy eniten kysyntää, kertoo Blue1:n viestintäjohtaja Tom Christides. 166-paikkainen MD90-kone lentää viikoittain maaliskuun loppuun kestävän sesongin ajan. Vailla vahvistusta on vielä kolmas reitti Moskova-Kittilä -välille, jolle Suomen ilmailuhallinto on Blue1:n nimennyt. Nyt lupaa reitin avaamiselle odotetaan Venäjän päästä. – Olemme valmiita lentämään jo joulukuun alussa, sanoo toiveikas viestintäjohtaja Moskova-reitistä. Levin Matkailun toimitusjohtaja Jussi Töyrylä luottaa reittiavausten tasapainottavan heille englantilaisten kohdalta hiipunutta ulkomaanmyyntiään. – Englanti on ollut meille jopa yksipuolinen ulkomainen asiakas, ja siellä on nyt laman aikaan omat vaikeutensa. Myös hollantilainen lentoyhtiö lennättää pian laskettelijoita suorana Kittilään, mikä ilostuttaa Töyrylää entisestään. – Näemme Hollannin hyvin potentiaalisena asiakkaana, sillä siellä ei ole omia laskettelukeskuksia ollenkaan. Lentoreiteistä hyötyvät myös muut Lapin laskettelukeskukset kuten Ylläs, Pallas ja Olos. (MTV3) http://www.mtv3.fi/matkailu/uutiset.shtml?899468 Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 18, 2009 Hmm, mielenkiintoinen veto. Onkohan tuossa mukana joku kytkentä paikallisten matkanjärjestäjien kanssa - muuten voi vaatia aika kovaa mainontaa saada paikalliset tietoiseksi tällaisestakin vaihtoehdosta. Jokunen vuosi sitten Finnair lenteli talvikausina joitakin lentoja ainakin Pariisin, Zürichin, Kittilän ja Rovaniemen välillä, joku kolmaskin eurooppalainen kaupunki tuossa taisi olla mukana. Mitenkähän noilla lennoilla meni? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 18, 2009 Mitähän noiden tilalle sitten hankitaan? En oikein jaksa uskoa Avrojen paluuseen TMP/VAA-ARN -reiteille. Ehkä lisää DATin ATR:iä TKU-ARN -mallin mukaan jos vain ylimääräistä kapasiteettia löytyy. Olisi ainakin mukavan värikäs kone, tosin -72:ssa voi olla vähän liikaa paikkoja Saabiin verrattuna (70+ vs. 50). Ehkä -42. Lienee hieman epäkorrektia mainostaa itse kirjoittamaansa juttua, mutta koskapa samaa asiaa koskettaa, eikä juttua liene täällä aiemmin käsitelty, niin: "Emoyhtiö piiskaa itseään kovempaan tuloskuntoon Core SAS -säästöohjelmalla. Se tarkoittaa kapasiteetin ja reittien leikkausta. Blue1:lle se voi parhaimmillaan olla siunaus: Toukokuun alussa Finnairin Jukka Hienonen kertoi kaipaavansa pientä, kustannustehokasta yhteistyökumppania omille reiteilleen. Blue1 olisi SAS:lle juuri samanlainen kumppani. SAS:n pienin Ruotsiin sijoitettu konetyyppi on 123-paikkainen Boeing 737-600. Blue1 taas lentää 84-paikkaisilla Avro RJ85-koneilla. Ne olisivat omiaan lentoihin Ruotsin ja Pohjoismaiden sisällä, mutta myös Tukholmasta pienempiin Keski-Euroopan kohteisiin. - Keskusteluja käydään, ja toivottavasti joitakin tällaisia kohteita tulee kesän jälkeen. Tämä voisi tarkoittaa myös Avro-suihkukoneiden palaamista Pirkkalaan. Tampereelta ja Vaasasta Tukholmaan lentää nyt Blue1:n puolesta ruotsalainen Air Express. - Mietitäänpä Tampere-Tukholma-lentoa, joka lähtee aamuseitsemältä ja laskeutuu (aikaeron vuoksi) seitsemältä Arlandaan. Silloin on Tukholman liikennehuippu, ja Avro voisi lähteä puoli kahdeksalta Eurooppaan. Joka tapauksessa sopimus Air Expressin kanssa loppuu lokakuussa. Wentjärvi pitää jatkosopimusta epätodennäköisenä." Näin siis Wentjärvi allekirjoittaneelle 10.6. Koko juttu osoitteessa: http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/blue1-etsii-ruotsin-markkinoilta-uusia-ovia/146276 - MP Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Kesäkuu 18, 2009 Lienee hieman epäkorrektia mainostaa itse kirjoittamaansa juttua, mutta koskapa samaa asiaa koskettaa, eikä juttua liene täällä aiemmin käsitelty, niin: "Emoyhtiö piiskaa itseään kovempaan tuloskuntoon Core SAS -säästöohjelmalla. Se tarkoittaa kapasiteetin ja reittien leikkausta. Blue1:lle se voi parhaimmillaan olla siunaus: Toukokuun alussa Finnairin Jukka Hienonen kertoi kaipaavansa pientä, kustannustehokasta yhteistyökumppania omille reiteilleen. Blue1 olisi SAS:lle juuri samanlainen kumppani. SAS:n pienin Ruotsiin sijoitettu konetyyppi on 123-paikkainen Boeing 737-600. Blue1 taas lentää 84-paikkaisilla Avro RJ85-koneilla. Ne olisivat omiaan lentoihin Ruotsin ja Pohjoismaiden sisällä, mutta myös Tukholmasta pienempiin Keski-Euroopan kohteisiin. - Keskusteluja käydään, ja toivottavasti joitakin tällaisia kohteita tulee kesän jälkeen. Tämä voisi tarkoittaa myös Avro-suihkukoneiden palaamista Pirkkalaan. Tampereelta ja Vaasasta Tukholmaan lentää nyt Blue1:n puolesta ruotsalainen Air Express. - Mietitäänpä Tampere-Tukholma-lentoa, joka lähtee aamuseitsemältä ja laskeutuu (aikaeron vuoksi) seitsemältä Arlandaan. Silloin on Tukholman liikennehuippu, ja Avro voisi lähteä puoli kahdeksalta Eurooppaan. Joka tapauksessa sopimus Air Expressin kanssa loppuu lokakuussa. Wentjärvi pitää jatkosopimusta epätodennäköisenä." Näin siis Wentjärvi allekirjoittaneelle 10.6. Koko juttu osoitteessa: http://www.aamulehti.fi/uutiset/kotimaa/blue1-etsii-ruotsin-markkinoilta-uusia-ovia/146276 - MP Juuri tuota tekemääsi juttua etsinkin netistä, mutten löytänyt Aamulehden sivuilta Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 7, 2009 Blue1:n liikennekehitys kesäkuussa 2009 Kesäkuussa Blue1:n kokonaismatkustajamäärä oli 139 000 matkustajaa, mikä on 13 % vähemmän kuin vuotta aikaisemmin. Vuoden alusta Blue1 on kuljettanut 752 000 matkustajaa, 10 % vähemmän kuin 2008. Kysyntä (RPK=myydyt henkilökilometrit) laski kesäkuussa 5 % ja kapasiteetti (ASK=tarjotut hkm:t) myös 2 %. Matkustajakäyttöaste laski 2,5% 74,2 prosenttiin. Kesäkuussa Blue1:n lennoista 88,9 % lähti aikataulun mukaisesti ja 98,8 % suunnitelluista lennoista lennettiin. Blue1 Communications Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 20, 2009 Joko tämä on ollut täällä: Adria Airways (JP/Ljubljana) , Blue 1 (KF/Helsinki) and Croatia Airlines (OU/Zagreb) will become full Star Alliance members later this year as the alliance is giving up its regional partnership program. Adria is planning to lease three A319-100s that are scheduled to be delivered between 2009 and 2013. It has converted its order for a single CRJ-1000 into a CRJ-900. Adria is reportedly interested in taking a 30% stake in Montenegro Airlines (YM/Podgorica). http://www.ch-aviation.ch/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2009 Blue1:n KF-280-tyypin koneesta (?) kuului normaalien kolinoiden seasta epänormaalia kolinaa joten Vaasa-Helsinki lento palasi Vaasaan: http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=436352&utm_source=rss_feed&utm_medium=rss&utm_campaign=maakunta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Heinäkuu 24, 2009 Siinäpäs on hienosti tiedetty konetyypin ja lennonnumeron erot Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla