Guest Jufernaut

Lentoyhtiöuutisia - Blue1

1 212 viestiä aiheessa

Hieno homma! Pitää vielä lisätä, että kilpailevan sinivalkoisen kippari ja perämies olivat kuulemma päätyneet tutun lennolla purkamaan matkalaukkuja ruumasta ja nostelemaan uusia tilalle, jotta kone saataisiin matkaan... Kohta sitä jo huomataankin, että lentäjien suorittama purku ja lastaus on selvää säästöä eikä maapalveluhenkilökuntaa tarvitakaan.

 

Perinteeeeet :thmbup:

 

...Tervasmaan tomaattilento jne.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pilotti ei suinkaan hypännyt koneen ovesta alas, vaan hän käytti salakäytävää.

Göteborgista tuli lisäksi yllättäen yksi kone odottamatta.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1812544

 

Koneen uumenissa siis risteilee kaikenlaisia salakäytäviä ja

koneita putkahtelee kentälle ilman että kukaan huomaa mitään  ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Koneen uumenissa siis risteilee kaikenlaisia salakäytäviä ja

koneita putkahtelee kentälle ilman että kukaan huomaa mitään  ;)

 

Seuraavaksi yhdestä koneen vessasta avautuu ovi Narniaan. ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Seuraavaksi yhdestä koneen vessasta avautuu ovi Narniaan. ;D

 

Seuraava markkinointikikka yhtiölle tulee olemaan mahdollisuus tarjota asiakkaille leikkiä "dungeons and dragons" -peliä lentomatkan aikana. Lisämaksusta matkustaja saa sopivia rooliasuja.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilta-Sanomat: Lentokone meinasi tehdä pakkolaskun

 

Lentöyhtiö Blue1:n Vaasasta Helsinkiin matkanneelle koneelle sattui illalla läheltä piti -tilanne torstai-iltana.

 

Koneen polttoainejärjestelmään tuli häiriö, ja miehistö varautui pakkolaskuun. Myös Helsinki-Vantaan lentokentällä varauduttiin tilanteeseen, ja palokunta hälytettiin paikalle.

 

- Matkustajien ei kuitenkaan tarvinnut ottaa pakkolaskuasentoa, sanoi Blue1:n viestintäjohtaja Tom Christides.

 

Hänen mukaansa tilanne ei ollut niin dramaattinen kuin miltä se kuulostaa, vaan on lain vaatima käytäntö, että palokunta hälytetään tällaisissa tilanteissa paikalle.

 

Christidesin mukaan lento ja laskeutuminen sujuivat hyvin ja kone pääsi Helsinkiin turvallisesti aikataulussa. Koneessa oli 66 matkustajaa ja 4 miehistön jäsentä.

 

Kone lähti Vaasasta kello 18.30 ja oli perillä Helsingissä 19.37.

 

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1823084

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

2009-12-17

 

Blue1 vastaa COP15 –haasteeseen:

Blue1 läpäisi ISO 14001 –ympäristöauditoinnin ensimmäisenä lentoyhtiönä Pohjoismaissa

 

Lentoyhtiö Blue1:n ympäristöjärjestelmä on auditoitu hyväksytysti ISO 14001 –standardin mukaisesti. Hyväksyntä on merkittävä; lentoyhtiöille ensimmäinen laatuaan Pohjoismaissa.

 

Blue1 on ensimmäisenä lentoyhtiönä Pohjoismaissa suorittanut hyväksytysti ympäristöjärjestelmänsä auditoinnin ISO 14001 -sertifiointistandardin mukaisesti. ISO 14001 -hyväksyntä koskee Blue1:n toimintaa Suomessa ja ulkomailla.

 

Kansainvälinen ilmakuljetusjärjestö IATA on nostanut ympäristövastuun turvallisuuden oheen lentoteollisuuden pääprioriteetteihin. Myös lentoyhtiö Blue1:n tavoitteena on vastuullinen lentoliikenteen kasvu, haitallisia ympäristövaikutuksia jatkuvasti vähentäen. Tämä toteutuu jatkuvilla ympäristötoimenpiteiden parannuksilla sekä sitoutumalla haasteellisiin ympäristötavoitteisiin.

 

Nyt auditoitu ympäristöjärjestelmä ohjaa ja kehittää järjestelmällisesti Blue1:n ympäristötoimenpiteitä. Sen pääpaino on kolmen ympäristöohjelman toteuttamisessa, lentotoiminnassa, matkustamoissa sekä tekniikassa. Ympäristöohjelmien avulla vaikutetaan konkreettisesti haitallisimpiin ympäristövaikutuksiin. Näitä ovat hiilidioksidi- ja typpioksidipäästöt, lentomelu, vaaralliset kemikaalit sekä lajittelematon matkustamojäte.

 

Ympäristöjärjestelmän sertifioiminen ISO 14001-standardin mukaisesti on merkittävä askel Blue1:lle mahdollistaen ympäristötoimenpiteiden ohjaamisen sekä edistysaskeleiden todentamisen kansainvälisesti tunnustetun standardin mukaisesti.

 

BLUE1 COMMUNICATIONS

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin juuri KF207 (OH-BLD) kyydissä Ouluun. Nyt kävikin niin, että ruuman ovia ei kuulemma saada auki, ja kone lähtee paluulennolle Helsingistä tulleiden matkatavarat kyydissä. Ovet jäässä??? Onneksi itsellä vain käsimatkatavaraa.  :)

 

edit. BLD on vieläkin Oulussa ja Helsinkiin menevät matkustajat ovat istuneet jo noin 2 tuntia koneessa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin juuri KF207 (OH-BLD) kyydissä Ouluun. Nyt kävikin niin, että ruuman ovia ei kuulemma saada auki, ja kone lähtee paluulennolle Helsingistä tulleiden matkatavarat kyydissä. Ovet jäässä??? Onneksi itsellä vain käsimatkatavaraa.  :)

 

edit. BLD on vieläkin Oulussa ja Helsinkiin menevät matkustajat ovat istuneet jo noin 2 tuntia koneessa.

Mitens se menee, jos matkustajat poistuu niin eikö laukutkin täydy poistaa? Ei siis saa matkata ilman omistajaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei. Saa.

 

Jos matkustaja esim. poistetaan lennolta tai ei ole kyydissä lähtöhetkellä poistetaan myös laukku. Tässä tapauksessa laukut olivat lentäneet jo HEL-OUL ja kokeneet saman kuin paluulennolla niin voivat jäädä kyytiin , toisaalta varsinkin kun niitä ei uloskaan saatu.  ;) Ehkä kuitenkin fiksumpaa ajaa kone Helsinkiin halliin sulamaan kun jättää Ouluun odottamaan kesää ? Turvallisuusnäkökannalta ajateltuna se joka pahaa olisi halunnut tehdä olisi ohjelmoinut laukkunsa toimimaan jo menolennolla.

 

Nykyäänhän muuten kulkee paljonkin yksinäisiä laukkuja kun niin usein laukut ja matkustajat eksyvät matkan aikana toisistaan ja laukkuja lähetellään ympäri maailmaa jälkikäteen. Vuorenhuippuina esim. maahenkilökunnan lakkoilut joka Helsingissäkin taannoin koettiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun matkustaja on laukkujaan hitaampi jatkolennolle laukut jäävät kyytiin koska matkustaja ei ole päässyt niihin käsiksi välilaskun aikana, muuten niin kuin edellä mainittiin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kun matkustaja on laukkujaan hitaampi jatkolennolle laukut jäävät kyytiin koska matkustaja ei ole päässyt niihin käsiksi välilaskun aikana, muuten niin kuin edellä mainittiin.

 

Olipa kyseessä transfer- tai lokaali matkustaja, sääntö on sellainen että mikäli matkustaja jolla on lennolle selvitettyä matkatavaraa ei syystä tai toisesta ei ole lennolla niin matkatavarat on poistettava lennolta.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulin juuri KF207 (OH-BLD) kyydissä Ouluun. Nyt kävikin niin, että ruuman ovia ei kuulemma saada auki, ja kone lähtee paluulennolle Helsingistä tulleiden matkatavarat kyydissä. Ovet jäässä??? Onneksi itsellä vain käsimatkatavaraa.  :)

 

edit. BLD on vieläkin Oulussa ja Helsinkiin menevät matkustajat ovat istuneet jo noin 2 tuntia koneessa.

Tänään toimittivat takseilla laukkuja omistajilleen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olipa kyseessä transfer- tai lokaali matkustaja, sääntö on sellainen että mikäli matkustaja jolla on lennolle selvitettyä matkatavaraa ei syystä tai toisesta ei ole lennolla niin matkatavarat on poistettava lennolta.

 

Euroopan parlamentin ja neuvoston asetus (EY) N:o 2320/2002:

"Erillään kulkeva ruumaan menevä matkatavara": ilma-aluksen ruumassa kuljetettavaksi hyväksytty matkatavara, jonka kirjannut matkustaja ei matkusta itse ilma-aluksessa.

 

Tuo viittaisi siihen, että matkustajan ei aina tarvitse olla samassa koneessa matkatavaran kanssa.

 

   Make

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä noissa on yhtiökohtaisia eroja. Ainakin yhdessä yhtiössä A-manuaali määritteli tuon asian juuri niin kuin aikaisemmin kirjoitin. Siksi kysyin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuo viittaisi siihen, että matkustajan ei aina tarvitse olla samassa koneessa matkatavaran kanssa.

 

Moi!

 

Lähtökohtaisesti matkustaja ja matkatavara on aina samassa koneessa. Jos matkustaja jää pois niin matkatavarakin on poistettava.

Matkatavara voi kulkea erillään matkustajasta riippumattomista syistä, esimerkiksi jos laukku myöhästyy jatkolennolta.

Jos näin ei olisi niin kuka vaan voisi tsekata väärillä papereilla pelkän pommilaukun lennolle ja jättää itse menemättä koneeseen... Ei hyvä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Matkatavara voi kulkea erillään matkustajasta riippumattomista syistä, esimerkiksi jos laukku myöhästyy jatkolennolta.

 

 

Niin tai jos ruuman luukkua ei saada auki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ruotsalainen Avia Express (ex-Skyways) lentää Blue1n laskuun VAA-ARN ja TMP-ARN reitit 10. tammikuuta alkaen. Kalustona on Fokker 50

 

boarding.no

Blue1 yrittää ihan tosissaan karkoittaa loputkin asiakkaansa. Nuo TMP-ARN -lennot olivat ihan hyviä yhteyksiä vielä silloin, kun Blue1 lensi niitä omilla koneillaan. Nyt, kun näitä tunnutaan siirtelevän kuukausittain kenen tahansa lennettäväksi, niin loputkin tasaisesta palvelutasosta on mennyttä. Ulkoistaminenkin olisi vielä ihan OK, jos hommassa olisi jotain jatkuvuutta, ja jos yhtiöksi valittaisiin edes jossain määrin tasokas lentoyhtiö.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Blue1 yrittää ihan tosissaan karkoittaa loputkin asiakkaansa. Nuo TMP-ARN -lennot olivat ihan hyviä yhteyksiä vielä silloin, kun Blue1 lensi niitä omilla koneillaan. Nyt, kun näitä tunnutaan siirtelevän kuukausittain kenen tahansa lennettäväksi, niin loputkin tasaisesta palvelutasosta on mennyttä. Ulkoistaminenkin olisi vielä ihan OK, jos hommassa olisi jotain jatkuvuutta, ja jos yhtiöksi valittaisiin edes jossain määrin tasokas lentoyhtiö.

 

Pululla ei taida olla sopivan kokoista konetta (=tarpeeksi pientä) reitille. Tuskin haluavat jotain Saabin tai Fukkerin raatoja omaksi riesakseen. Tasokas lentoyhtiö maksaa, ed.mainitut lentää pienellä budjetilla edullisemmin. Riittääkö se eli ei, on nähty jo muutaman kerran.

 

PS. Jos Tampesterista (keskustasta) olisi bussikuljetus Turkkuseen ja lento sieltä niin kärsisikö palvelu lukijoiden mielestä kuinka paljon ? Silloin saataisiin jo Avro puolilleen mutta toisaalta , voiko Turku- ja Tamperelainen istua samassa aamukoneessa??

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pululla ei taida olla sopivan kokoista konetta (=tarpeeksi pientä) reitille. Tuskin haluavat jotain Saabin tai Fukkerin raatoja omaksi riesakseen. Tasokas lentoyhtiö maksaa, ed.mainitut lentää pienellä budjetilla edullisemmin. Riittääkö se eli ei, on nähty jo muutaman kerran.

Niin, Blue1:llahan oli noita Saab 2000 -koneita jossain vaiheessa, mutta päättivät, että ne ovat liian isoja  ;D

 

PS. Jos Tampesterista (keskustasta) olisi bussikuljetus Turkkuseen ja lento sieltä niin kärsisikö palvelu lukijoiden mielestä kuinka paljon ? Silloin saataisiin jo Avro puolilleen mutta toisaalta , voiko Turku- ja Tamperelainen istua samassa aamukoneessa??

Ei minulla sinänsä mitään turkulaisia vastaan ole, mutta miksi bussikyydin pitäisi mennä Turkuun, kun Helsinki-Vantaa on jopa hieman lähempänä ja paremman/nopeamman tien päässä?

 

Tosin tuollainen ratkaisu olisi äärimmäisen epämukava meille, joiden tarvitsee päiväseltään käydä palaveeraamassa Tukholmassa.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän se oli Saabien kanssa vaan ei kannattamattomia koneita voi pitää kun ei ole niille sopivia reittejä.

 

Helsingistä lähtevä kone on täynnä , Turusta lähtevään mahtuu Tamperelaisetkin , siksi bussi Turkuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niinhän se oli Saabien kanssa vaan ei kannattamattomia koneita voi pitää kun ei ole niille sopivia reittejä.

Kyllähän reitti sinänsä olisi sopiva Saabille (ja sillähän sitä Air Express lensikin), vaan ilmeisesti Blue1:n kustannusrakenne ei? Vaikka luulisi, että lennon saisi kannattamaan, kun Tampereen ruuhka-aikojen lennot ovat aika usein lähes täysiä, ja yli puolet matkustajista Eco Extran puolella (=kalliilla lipulla matkaavia).

 

Helsingistä lähtevä kone on täynnä , Turusta lähtevään mahtuu Tamperelaisetkin , siksi bussi Turkuun.

Mihin aikaan Turun aamukone lähtee? Tampereen aamukone lähtee 06:25, jos Turun kone lähtee edes suht samoihin aikoihin, niin parin tunnin bussimatka ennen lentoa on mahdottomuus (jos rahaa tuovia työmatkalaisia halutaan saada matkustajiksi). Lähtö Tampereen linja-autoasemalta 03:30? Forget it...

 

Itselle tosin jo tuo 06:25 lento on liian aikainen ;D eikä minulla ole mitään tarvetta olla Tukholmassa niin aikaisin kuin 06:30. Niinpä menen useasti jo edellisenä iltana illan viimeisellä lennolla ja yövyn hotellissa. Saa nukkua aamulla normaalisti eikä väsytä palaverissa :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Vieras
Tämä aihe on nyt suljettu uusilta viesteiltä.