Kirjoitettu Joulukuu 28, 2009 Mihin aikaan Turun aamukone lähtee? 06:35 lähtee Turun aamulento.. Säilyy muuten Turun reittikin edelleen toisen yhtiön lentämänä, siellä sentään pysytty samassa firmassa alusta saakka, kun Blue1 lopetti omilla koneilla lentämisen, eli DAT ATR-72. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2009 06:35 lähtee Turun aamulento.. Säilyy muuten Turun reittikin edelleen toisen yhtiön lentämänä, siellä sentään pysytty samassa firmassa alusta saakka, kun Blue1 lopetti omilla koneilla lentämisen, eli DAT ATR-72. Noi DATin koneethan operoivat välillä myös Pirkkalaan - ainakin viime kesäkuussa siellä yhden näin. Eikö heiltä sitten löydy tarpeeksi kapasiteettia kaikkien noiden KF:n TKU/TMP/VAA-ARN lentojen operointiin - luulisi että pelkästään yhden alihankkijan kanssa voisi olla kätevämpi operoida ja saada sopiva diili aikaiseksi. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 29, 2009 Noi DATin koneethan operoivat välillä myös Pirkkalaan - ainakin viime kesäkuussa siellä yhden näin. Ovat ainakin nyt operoineet Air Express / MCA Airlinesin konkurssin jälkeen (=muutaman kuukauden) ATR42:lla Pirkkalaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 30, 2009 lennalomalle.com: Blue1 Star Alliancen täysjäseneksi vuoden 2010 alusta Lentoyhtiö Blue1 siirtyy maailman suurimman lentoyhtiöallianssin, Star Alliancen täysjäseneksi 1. tammikuuta 2010. Adria Airways, Blue1 ja Croatia Airlines ovat toimineet Star Alliance -lentoyhtiöverkoston alueellisina jäseninä vuodesta 2004 alkaen. Star Alliancen laajentuessa vuoden 2010 aikana, Star Alliance muuttaa toimintarakennettaan siten, että alueellinen jäsenkategoria poistuu käytöstä ja em. kolme jäsenyhtiötä siirtyvät Star Alliancen täysjäseniksi. Öö, onkos tämä nyt vain tämmöinen markkinointijuttu, vai merkitseekö tämä käytännössä jotain? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 31, 2009 lennalomalle.com: Blue1 Star Alliancen täysjäseneksi vuoden 2010 alusta Öö, onkos tämä nyt vain tämmöinen markkinointijuttu, vai merkitseekö tämä käytännössä jotain? Näkyy olevan jo puolisen vuotta vanha uutinen: Joko tämä on ollut täällä: Adria Airways (JP/Ljubljana) , Blue 1 (KF/Helsinki) and Croatia Airlines (OU/Zagreb) will become full Star Alliance members later this year as the alliance is giving up its regional partnership program. Adria is planning to lease three A319-100s that are scheduled to be delivered between 2009 and 2013. It has converted its order for a single CRJ-1000 into a CRJ-900. Adria is reportedly interested in taking a 30% stake in Montenegro Airlines (YM/Podgorica). http://www.ch-aviation.ch/ Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 31, 2009 lennalomalle.com: Blue1 Star Alliancen täysjäseneksi vuoden 2010 alusta Öö, onkos tämä nyt vain tämmöinen markkinointijuttu, vai merkitseekö tämä käytännössä jotain? Eipä juurikaan - täysjäsenyydellä ja nyt lakkautettavalla regional-jäsenyydellä on ollut lähinnä eroja äänivallassa yms. järjestön sisäisissä asioissa (ja veikkaan että joku taloudellinenkin aspekti tässä on ollut esim. jäsenmaksun suuruudessa). Ei siis vaikutusta kuluttajaan. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 31, 2009 Näkyy olevan jo puolisen vuotta vanha uutinen: Kuka muistaa niin vanhoja uutisia, mä unohdan viikossa mitä lehdestä luin... Näkyy myös Blue1 uutisoineen sivuillaan asiasta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Joulukuu 31, 2009 Kuka muistaa niin vanhoja uutisia, mä unohdan viikossa mitä lehdestä luin... Näkyy myös Blue1 uutisoineen sivuillaan asiasta. Sattumalta muistin, kun itse tuon uutisen aikoinaan linkitin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2010 SAS osti viime vuonna kuusi MD-87:aa korvaamaan Dasheja. Ilmeisesti osa näistä on tulossa Blue 1:lle? Vanhaan kysymykseen vastaten; eipä menneet MD-87:t Blue1:lle, menivät varaosiksi Allegiantille... Make Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2010 Vanhaan kysymykseen vastaten; eipä menneet MD-87:t Blue1:lle, menivät varaosiksi Allegiantille... Ei kai se Blue1 nyt edes loppupeleissä havitellut tuommoista vanhaa kalustoa? Eikös ne halua 737-koneita? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2010 Ei kai se Blue1 nyt edes loppupeleissä havitellut tuommoista vanhaa kalustoa? Eikös ne halua 737-koneita? Joskus kesällä 2008 jotain huhuja ollut, että MD-87-koneita tulisi Blue1:lle, huhut/suunnitelmat lienee kaatuneen siihen, että MD-87 on liian epätaloudellinen operoitava. Tällä hetkellä ykkösvaihtoehto korvaavaksi ollut B737-600, tai joku muu samankokoinen, kuitenkin pienempi kuin MD-90, joka tällä hetkellä on liian iso. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 6, 2010 Joskus kesällä 2008 jotain huhuja ollut, että MD-87-koneita tulisi Blue1:lle, huhut/suunnitelmat lienee kaatuneen siihen, että MD-87 on liian epätaloudellinen operoitava. Tällä hetkellä ykkösvaihtoehto korvaavaksi ollut B737-600, tai joku muu samankokoinen, kuitenkin pienempi kuin MD-90, joka tällä hetkellä on liian iso. Onko ollut mitään juttua, että millaisella aikataululla ylipäänsä B736 siirtyisi Blue1 operoitavaksi? Tulisiko noita MD90 korvaajia olemaan sitten sen 5 kappaletta vai kenties vähemmän? Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 14, 2010 Ruotsalainen Avia Express (ex-Skyways) lentää Blue1n laskuun VAA-ARN ja TMP-ARN reitit 10. tammikuuta alkaen. Kalustona on Fokker 50 Blue1 yrittää ihan tosissaan karkoittaa loputkin asiakkaansa. Nuo TMP-ARN -lennot olivat ihan hyviä yhteyksiä vielä silloin, kun Blue1 lensi niitä omilla koneillaan. Nyt, kun näitä tunnutaan siirtelevän kuukausittain kenen tahansa lennettäväksi, niin loputkin tasaisesta palvelutasosta on mennyttä. Ulkoistaminenkin olisi vielä ihan OK, jos hommassa olisi jotain jatkuvuutta, ja jos yhtiöksi valittaisiin edes jossain määrin tasokas lentoyhtiö. Jotenkin minusta tuntuu, että Ilkka tuolla toisessa ketjussa vahvisti tämän pointtini TMP-ARN -reittiä lentävistä yhtiöistä Skywaysin ostanut ja nimen Avia Expressiksi muuttanut uusi omistaja on viemässä pilottien ulkoistamisen melkoisen pitkälle. Kaikki lentäjät on irtisanottu ja heidän pitää kuulemma ruveta yksityisyrittäjiksi - maksaen omat sosiaalikulunsa - minkä jälkeen lentoyhtiö "suostuu" palkkaamaan heidät Uudessa Seelannissa sijaitsevan reppufirman kautta tuntipalkalle. Ruotsalaiset eivät tätä suostu mukisematta hyväksymään, vaan ovat riitauttaneet mm. irtisanomisperusteet työtuomioistuimessa. Lentäjien mielestä myös työehtosopimusta yritetään kiertää ja irtisanomissuojaa karsia 7 päivään. Vaikka tietyssä mielessä ja normaaleilla ehdoilla toimiessa pidän ulkoistamisia ihan hyväksyttävänä keinona, niin tässä on jo menty kyllä epäilyttävälle tasolle - ei ainakaan pistä odottamaan turhan paljoa tuolta yhtiöltä palvelumielessä... No, onneksi Finncomm lentää Helsinkiin. Tosin työnantaja "pakottaa" käyttämään tuota "Blue1:n" TMP-ARN -yhteyttä, jos olen menossa vain Tukholmaan/Pohjoismaihin. Pidemmälle mennessä voi sentään vielä itse valita Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 18, 2010 2010-01-12 1,4 miljoonaa matkustajaa lensi Blue1:lla 2009 Lentoyhtiö Blue1:n matkustajamäärä vuonna 2009 oli 1,4 miljoonaa. Matkustajakäyttöaste nousi 0,4 prosenttiyksikköä. 1 463 000 matkustajaa lensi Blue1:lla vuonna 2009. Yleinen lentomatkojen kysynnän hiipuminen näkyi myös Blue1:n matkustajamäärissä, vähennystä edellisvuoteen oli 9 %. Kokonaiskysyntä (myydyt henkilökilometrit) laski vuoden aikana 4 %, samoin kapasiteetti (tarjotut hkm:t) 4 %. Yhtiön matkustajakäyttöaste nousi 0,4 prosenttiyksikköä 65,1 prosenttiin. Matkustajamäärät ja käyttöasteet reittialueittain: - Kotimaan liikenteen matkustajamäärä laski 6 % 393 000 matkustajaan käyttöasteen ollessa 55,5 %. - Skandinavian liikenteen matkustajamäärä laski 14 % 715 000 matkustajaan käyttöasteen ollessa 61,3% - Euroopan liikenteen matkustajamäärä laski 1% 356 000 matkustajaan käyttöasteen ollessa 70,8 %. Vuonna 2009 Blue1:n lennoista 87,9 % lähti 15 minuutin sisällä aikataulun mukaisesta lähtöajasta, parannusta edellisvuoteen 3,3 prosenttiyksikköä. 98,7 % suunnitelluista lennoista lennettiin (97,9 % vuonna 2008). BLUE1 COMMUNICATIONS Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Tammikuu 19, 2010 Blue1n 1.3. alkavat Berliininlennot saavat myös LH-koodit (codeshare) Helsinki – Berlin KF791 LH2324 Berlin – Helsinki KF792 LH2325 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 9, 2010 SAS:n vuositilinpäätöksestä 2009 poimittuja Blue1 -lukuja vertailu 2009/2008(suluissa): (MSEK) PASSENGER REVENUE 1658 (1753) EBIT -204 (-13) AVERAGE NUMBER OF EMP 430 (460) http://feed.ne.cision.com/wpyfs/00/00/00/00/00/10/84/80/wkr0011.pdf Lukujen valossa näyttää siis siltä, että liikevaihdon laskun myötä kulukuuri Blue1:ssä on epäonnistunut vuonna 2009. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Helmikuu 10, 2010 Blue1:n liiketulos vuodelle 2009 on tappiollinen -19,3 MEUR http://www.savot.net/uutiset.asp?id=1825 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 1, 2010 Anna heittää keikan: Anna Abreulla keikka lentokoneessa Anna Abreu esiintyy lentokoneessa NRJ:n Taivaallisella keikalla. NRJ ja Blue1-lentoyhtiö järjestävät erikoisen keikan huhtikuun 23. päivänä. Helsingistä Kittillään mukana olevat kuulevat Anna Abreun akustisen keikan. – Lento kestää tunnin, joten sen aikana Anna esittää kappaleitaan, NRJ:n promoottori Jenni Viitala kertoo Viihdeuutisille. Idols-kisasta alkujaan tutuksi tullut Abreu on lunastanut paikkansa kotimaisella poptaivaalla. Abreu on julkaissut kolme albumia, saanut kaksi Vuoden naissolisti -Emmaa ja hänestä on kirjoitettu myös kirja. Hän nousi ensimmäisenä suomalaisena naisartistina brittien Commercial Pop Chart -listalle ”Vinegar” -hitillään. Luultavasti aikaisemmin Suomessa ei ole järjestetty vastaavaa konserttia. Keskiviikkona myyntiin tulevien konserttilippujen hintaan kuuluvat myös lentoliput sekä majoitus Levillä http://www.mtv3.fi/viihde/uutiset/muut.shtml/1067647?abreu_anna Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 1, 2010 Taitaa olla taas tungosta matkamekaanikoiksi... Tai mistäs minä tämmöisistä tiiän, isällisiä silmäyksiä vaan tommosiin nuoriin tyttöihin. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 1, 2010 Taitaa olla taas tungosta matkamekaanikoiksi... Tai mistäs minä tämmöisistä tiiän, isällisiä silmäyksiä vaan tommosiin nuoriin tyttöihin. Oot kuitenkin ensimmäisenä menossa käännölle. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2010 Blue1 lisää toisen päivittäisen Lontooseen. http://www.finavia.fi/medialle/tiedotearkisto/finavia_tiedotteet/finavia_tiedote?id=2247771 Sama Blue1:sen sivuilta: http://www.blue1.com/fi/fi/Blue1/Lehdisto/tiedotteet/Blue1-kaksinkertaistaa-lentonsa-Lontooseen/ Ville Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 2, 2010 Blue1 lisää toisen päivittäisen Lontooseen. Hmm, mistähän toi slotti on saatu, se ensimmäinenhän oli liisattu Virginiltä. Villi arvaus on BMI, siellä on vähennetty liikennettä aika rankasti ja siirretty osa koneista lentämään LH:n Saksan reittejä. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2010 Blue1 tiedotti: Kilpailu palaa Brysselin reitille ensi sunnuntaina Blue1 aloittaa lennot Helsingin ja Brysselin välillä ensi sunnuntaina 29.3.2010. Reitti lennetään kaksi kertaa päivässä maanantaista perjantaihin ja kerran sunnuntaisin Avro RJ85-koneella yhteistyössä Brussels Airlinesin kanssa. Blue1 ja Brussels Airlines pystyvät nyt yhdessä tarjoamaan kilpailukykyisen bisnesaikatauluihin sopivan liikenneohjelman suoraan Star Alliancen uusimpaan keskuskenttään Euroopassa, eli Brysseliin, josta on loistavat jatkoyhteydet eteläiseen Eurooppaan, Afrikkaan ja Pohjois-Amerikkaan. • Reitti lennetään Blue1:n koneilla Brussels Airlines kanssa yhteislentona (code-share yhteistyössä lennolle tulee myös Brussels Airlinesin koodi). Tämän lennon lisäksi Brussels Airlines lisää koodinsa myös Blue1:n lennoille Helsingistä Ouluun, Kuopioon ja Vaasaan. • Blue1 vastaavasti laittaa oman code-share koodinsa Brysselistä seuraaviin Brussels Airlinesin kohteisiin: Birmingham, Geneve, Lyon, Marseille, Nizza, Toulouse, Malaga, Barcelona, Bilbao ja Bologna. Aikataulu Helsinki-Bryssel-Helsinki: • KF801 HEL-BRU Ma-Pe 0650-0840 • KF802 BRU-HEL Ma-Pe 0950-1330 • KF803 HEL-BRU Ma-Pe ja Su 1710-1900 • KF804 BRU-HEL Ma-Pe ja Su 2000-2340 Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2010 Tätä en tajua: (Esim. ti 18. toukokuuta Biarritz-Helsinki) Blue1:n varausjärjestelmä väittää että liikennöivä yhtiö olisi Danish Air Transport ja lentokonemalli MD-87.. ? edit: Sama juttu 22.5 Dubrovnikin lento!! DAT:lla on laivastossaan yksi MD-87 (OY-JRU). On muuten Finnairin entinen työjuhta. Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla
Kirjoitettu Maaliskuu 25, 2010 Blue1 tiedotti: Blue1 aloittaa lennot Helsingin ja Brysselin välillä ensi sunnuntaina 29.3.2010. Virhe! 29.3.2010 on maanantai Jaa viesti Link to post Jaa muulla sivustolla