Per-Elof Nyman

Lentokoneiden sähköjärjestelmä

34 viestiä aiheessa

Arvoisat forumilaiset minua on jäänyt vaivaamaan kun lukee joskus että lentokoneella on 28 voltin sähköjärjestelmä miten se on järjestetty koska akun kenno on 2volti siihen vaaditaan 14 kenno onko rakennettu akkuja missä on 7 kenno 2kpl vai miten osaako joku selittää?? Kiitos etukäteen Pelle....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

28V tulee käsittääkseni latausjännitteestä, akut ovat tuiki tavallisia 12V ja 24V akkuja.

 

Homma on siis aivan kuten autoissakin, mutta autoissa puhutaan akun nimellisjännitteestä eikä latausjännitteestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmistin äsken asian kollegalta, joka latailee työkseen matkustajakoneiden akkuja.

 

Kaikissa koneissa on nicad-akut joiden nimellisjännite on 1.2V per kenno mutta normaalitilassa (täyteen ladattuna) ne on 1.36V / kenno. Embraerin akuissa kennoja on 19, airbusseissa niitä taas on 20. Ja kennot toki sarjassa. DC-10:n ja MD-11:n akuissa kennoja on 11 per akku, mutta lentokoneen puolella on kaksi akkua kytketty sarjaan eli yhteensä 22 kennoa...

 

Aatelkaas muuten, miten hieno duuni. Normikansalainen lähtee töistä lomalle lataamaan akkuja, mutta tää lataa niitä työkseen! Toisaalta ei varmaan kannata pomon vihjasta pitkän talven jälkeen kesälomien kynnyksellä, että nyt on sit aika lähtee lomille akkuja lataamaan...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaikissa koneissa on nicad-akut joiden nimellisjännite on 1.2V per kenno mutta normaalitilassa (täyteen ladattuna) ne on 1.36V / kenno. Embraerin akuissa kennoja on 19, airbusseissa niitä taas on 20. Ja kennot toki sarjassa. DC-10:n ja MD-11:n akuissa kennoja on 11 per akku, mutta lentokoneen puolella on kaksi akkua kytketty sarjaan eli yhteensä 22 kennoa...

 

Ei se nyt niin mene että kaikissa koneissa olisi NiCd-akut vaikka joissakin on.

 

Eiköhän lyijy-akut kuitenkin ole kaikkein yleisimpiä akkuja lentokoneissakin...

 

Esim täältä voi katsella millaisia löytyy: http://www.concordebattery.com/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Arvoisat forumilaiset minua on jäänyt vaivaamaan kun lukee joskus että lentokoneella on 28 voltin sähköjärjestelmä miten se on järjestetty koska akun kenno on 2volti siihen vaaditaan 14 kenno onko rakennettu akkuja missä on 7 kenno 2kpl vai miten osaako joku selittää?? Kiitos etukäteen Pelle....

 

Lentokoneen 28 V on sama kuin autojen 24 V. Samoin pienemmissä koneissa 14 V on sama kun autojen 12 V.

Piperin Arrowiin voi 14 V järjestelmään antaa apuvirtaa auton 12 V akusta ja hyvin toimii.

 

24 tai 12 V on akun tyhjäkäyntijännite ja 28 tai 14 V latausjännite.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei se nyt niin mene että kaikissa koneissa olisi NiCd-akut vaikka joissakin on.

 

Joo, Jussi on oikeassa.

 

Kun kaverini sanoi kaikissa, niin tietenkin hän tarkoitti, notta kaikissa meidän huoltamissamme koneissa. Minä tietty ymmärsin, mitä hän tarkoitti, mutta en ottanut asiaa huomioon tänne kirjoittaessani. Annoin kyllä näistä nicad-akuista esimerkit, mutta kirjoitin itse väärin, kun väitin, että kaikissa olisi. Huoh. :P

 

Täältäkin löytyy isohko valmistaja: http://www.saftbatteries.com/

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

24 tai 12 V on akun tyhjäkäyntijännite

 

Nimellisjännite ja tyhjäkäyntijännite eivät vain tarkoita samaa asiaa... ja jos 12V akun tyhjäkäyntijännite on 12V, niin se akku on joko kovasti tyhjillään tai rikki.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimellisjännite ja tyhjäkäyntijännite eivät vain tarkoita samaa asiaa... ja jos 12V akun tyhjäkäyntijännite on 12V, niin se akku on joko kovasti tyhjillään tai rikki.

 

Kiitos. Olen ilahtunut siitä että foorumillamme on asiantuntevia jäseniä, jotka pystyvät pikaisesti korjaamaan asiantuntemattomien jäsenten luulot sähkön(kin) suhteen.  Esimerkiksi Taunolla kun ei ole niin mitään kompetenssia tällä alalla.  vai miten se taas olikaan.  ;D

 

Terveiset Tanelle. :)

 

peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos. Olen ilahtunut siitä että foorumillamme on asiantuntevia jäseniä, jotka pystyvät pikaisesti korjaamaan asiantuntemattomien jäsenten luulot sähkön(kin) suhteen.  Esimerkiksi Taunolla kun ei ole niin mitään kompetenssia tällä alalla.  vai miten se taas olikaan.  ;D

 

Muistatkos kun hiljattain yksi itseään esikuvana ja muutenkin kokeneena ilmailijana pitänyt herrasmies selitti, kuinka on väärin ja määräysten vastaista ilmoittaa arvio minuutteina radiopuhelimella korpikenttää lähestyessä. Sittemmin, kun viranomainen tälle samaiselle herrasmiehelle ilmoitti vastauksena kysymykseen, ettei määräys ota kantaa asiaan ja että kumpikin tapa (aika tai aikamäärä) on kelvollinen, tämä herrasmies julisti, että olimme kaikki oikeassa. Muuten oikein, mutta tämä herrasmies oli kyllä väärässäkin, oikeassa olivat vain ne, joiden kanta oli se, ettei asiasta ole ilmailumääräyksistä määrätty.

 

En tiedä, mikä Taunon koulutus- tai kokemuspohja on, mutta edelleenkään en mene allekirjoittamaan, että kyse olisi tyhjäkäyntijännitteestä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistatkos kun hiljattain yksi itseään esikuvana ja muutenkin kokeneena ilmailijana pitänyt herrasmies selitti, kuinka on väärin ja määräysten vastaista ilmoittaa arvio minuutteina radiopuhelimella korpikenttää lähestyessä. Sittemmin, kun viranomainen tälle samaiselle herrasmiehelle ilmoitti vastauksena kysymykseen, ettei määräys ota kantaa asiaan ja että kumpikin tapa (aika tai aikamäärä) on kelvollinen, tämä herrasmies julisti, että olimme kaikki oikeassa. Muuten oikein, mutta tämä herrasmies oli kyllä väärässäkin, oikeassa olivat vain ne, joiden kanta oli se, ettei asiasta ole ilmailumääräyksistä määrätty.

 

Kun ilmailumääräys (mikä ilmailumääräys muuten, OPSM1-1 vai mistä tässä puhutaan?) ei ota asiaan kantaa puolesta eikä vastaan, miten kyseinen herrasmies voi olla väärässä ? Miten voidaan yleensäkään olla väärässä, tai toimia määräysten vastaisesti, asiassa johon mikään määräys ei ota mitään kantaa?

;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistatkos kun hiljattain yksi itseään esikuvana ja muutenkin kokeneena ilmailijana pitänyt herrasmies selitti, kuinka...

 

En tiedä, mikä Taunon koulutus- tai kokemuspohja on, mutta edelleenkään en mene allekirjoittamaan, että kyse olisi tyhjäkäyntijännitteestä.

 

En muista.  Muistan ainoastaan että minä itse esitin jotakin.

Voisitko sinä Tatu K ajatella vähentäväsi aggression astetta kirjoituksissasi?

Vanha sananlasku sanoo että "tiedä oma tilasi, anna arvo toisellekin".

 

BTW, Tane V oli minulla sähkö- ja radiotekniikan opettajana liikennelentäjäkurssilla aikanaan.  Tauno harrastaa myös valaistussuunnittelua. Esimerkiksi sellainen pieni sähköistys kuin  EFHK RWY 22R/04L.  Aika sähköinen mies.

 

Ystävyydellä

 

Peter. Se ETA-intoilija.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BTW, Tane V oli minulla sähkö- ja radiotekniikan opettajana liikennelentäjäkurssilla aikanaan.  Tauno harrastaa myös valaistussuunnittelua. Esimerkiksi sellainen pieni sähköistys kuin  EFHK RWY 22R/04L.  Aika sähköinen mies.

 

Perustuiko kommenttisi "asiantuntemattomien jäsenten luulojen korjauksesta" siis nyt sille, että sinä itse tietäisit hölkäsen pöläystä siitä, mitä akun tyhjäkäyntijännitteellä tarkoitetaan, vai sille, että uskot, ettei Tauno ole kirjoittanut väärin?

 

Voisitko sinä Tatu K ajatella vähentäväsi aggression astetta kirjoituksissasi?

 

Voisin. Vaan miten mahtaa olla oman aggressiosi laita.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

BTW, Tane V oli minulla sähkö- ja radiotekniikan opettajana liikennelentäjäkurssilla aikanaan.  Tauno harrastaa myös valaistussuunnittelua. Esimerkiksi sellainen pieni sähköistys kuin  EFHK RWY 22R/04L.  Aika sähköinen mies.

 

Vaikka minullakin on jotain sähkötekniikan alalla millä voisi täällä kehuskella tai kaverit voisivat kehuskella ei se kuitenkaan tarkoita sitä etteikö ammattilainen voisi joskus olla väärässäkin tai kirjoittaa huolimattomasti.

Asia on kuitenkin tässä tapauksessa niin, että Taunon kirjoitus ei pidä paikkaansa vaikka en yhtään epäilekään että hän ei tietäisi miten akun jännitteet oikeasti ovat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Akun tyhjäkäyntijännite on kieltämättä aika outo termi, enpä ole kuullut sellaista ennen käytettävän, nimellisjännite lienee tutumpi.

 

Tyhjäkäyntijännitteellä yleensä käsitetään vaikkapa muuntajan tai verkkolaitteen navoista mitattavaa jännitetä ilman kuormitusta, voidaanhan se akustakin mitata mutta tulos ei kyllä ole 2,000 V/kenno.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taunon kirjoitus ei ehkä ole aivan eksaktia tiedettä, mutta tasan tarkka tähän ketjuun. Jos halutaan ...ia pilkkua, on se tyhjäkäyntijännite (=kun täysi akku on seisonut lataamatta ja kuormittamatta jokin aikaa) 12,8V (ominaispaino akkunesteessä on silloin 1,28) , mutta riittänee, kun kone lähtee avaimesta käyntiin ja ampeerimittari hetken käyttämisen jälkeen jää hitusen plussan puolelle ja kaikki sähkölaitteet toimivat. Sen jälkeen voinemme nauttia ilmailusta täysin rinnoin. Olkoon 12V tai 14V, yhdentekevää, jos kaikki toimii ja pysytään ilmassa.

Tieto lisää tuskaa, siksi itse käytän KISS-tekniikkaa ja unohdan ne lillukan varpaat....

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Perustuiko kommenttisi "asiantuntemattomien jäsenten luulojen korjauksesta" siis nyt sille, että sinä itse tietäisit hölkäsen pöläystä siitä, mitä akun tyhjäkäyntijännitteellä tarkoitetaan, vai sille, että uskot, ettei Tauno ole kirjoittanut väärin?

 

Totta kai se perustui.

Minä en tetenkään ymmärrä sähköstä mitään. Paitsi että se sattuu ja haisee.

Uskon sokeasti auktoriteetteihin. 

Auktoriteetteja ovat ne joihin luotan.  Siis niinkuin sokeasti.

Ja Luoja varjele minua aggressiolta.

Aggressiivi on sitten toinen juttu kokonaan. 

http://www.netikka.net/knuutti/Hupijutut/aggressiivi.htm

 

Tarkkaile TK kuitenkin verenpainettasi, sillai ennalta ehkäisevästi.

 

Peter

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Nimellisjännite ja tyhjäkäyntijännite eivät vain tarkoita samaa asiaa... ja jos 12V akun tyhjäkäyntijännite on 12V, niin se akku on joko kovasti tyhjillään tai rikki.

 

Pitipä oikein mitata:

 

  12.41 V, kun akku oli ollut käyttämättä 17 h,

  12.01 V, kun virta oli päällä, mutta moottori ei käynnissä,

  14.12 V, kun moottori oli käynnissä, 1500 rpm.

 

Laiskuuttani mittasin autosta, kun kentälle olisi ollut puolen tunnin ajo ja koneen olisi

joutunut vetämään hallista.

 

Mittausvälineenä oli Tektronix TX3 -digitaalimittari, s/n B017753, jonka kalibraatio

on voimassa 28.2.2011 asti. Mittaus tehtiin johtojen aiheuttaman virheen poistamiseksi

suoraan akun lyijynavoista.

 

Ymmärtääkseni nuo ylläolevat jännitteet ovat 12 ja 14 V, kun desimaaleja ei ilmoiteta.

 

Ajattelitkohan, että tyhjäkäyntijännite tarkoittaa jännitettä moottorin ollessa tyhjäkäynnillä?

Sehän ei mittaa akusta juuri mitään, vaan lähinnä laturin säädintä.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitipä oikein mitata:

 

  12.41 V, kun akku oli ollut käyttämättä 17 h,

  12.01 V, kun virta oli päällä, mutta moottori ei käynnissä,

  14.12 V, kun moottori oli käynnissä, 1500 rpm.

 

Laiskuuttani mittasin autosta, kun kentälle olisi ollut puolen tunnin ajo ja koneen olisi

joutunut vetämään hallista.

 

Mittausvälineenä oli Tektronix TX3 -digitaalimittari, s/n B017753, jonka kalibraatio

on voimassa 28.2.2011 asti. Mittaus tehtiin johtojen aiheuttaman virheen poistamiseksi

suoraan akun lyijynavoista.

 

Ymmärtääkseni nuo ylläolevat jännitteet ovat 12 ja 14 V, kun desimaaleja ei ilmoiteta.

 

Ajattelitkohan, että tyhjäkäyntijännite tarkoittaa jännitettä moottorin ollessa tyhjäkäynnillä?

Sehän ei mittaa akusta juuri mitään, vaan lähinnä laturin säädintä.

 

Nimellisjännitteeltään 12V lyijyakusta nyt sattuu saamaan yli 12,5 voltin lukemia tyhjäkäyntijänniteeksi, muutenkin, kuin välittömästi latauksen jälkeen mitattuna. Jos akku oli kytkettynä autoon, niin TX3:n kalibroinnilla voi heittää todennäköisesti myös vesilintua, koska akku ei ollut kuormittamaton eikä se ole myöskään ollut käyttämättä 17 tuntia. Ihmeellisiä nuo nykyautot... Vaan eipä akkukaan taida ihan uusi olla?

 

Ja ei, en todellakaan kuvitellut, että akun tyhjäkäyntijänniteellä olisi jotain tekemistä moottorin tyhjäkäynnin kanssa, ei itseasiassa tullut edes mieleen, että näin voisi kuvitella (:

 

Oman mittarini (fluke 177) kalibrointi on vanhantunut jo melkein toista kuukautta sitten, mutta pääsen varmaan huomenna mittaamaan ihan kalibroidullakin mittarilla.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mittausvälineenä oli Tektronix TX3 -digitaalimittari, s/n B017753, jonka kalibraatio

on voimassa 28.2.2011 asti. Mittaus tehtiin johtojen aiheuttaman virheen poistamiseksi

suoraan akun lyijynavoista.

 

Ymmärtääkseni nuo ylläolevat jännitteet ovat 12 ja 14 V, kun desimaaleja ei ilmoiteta.

 

Hiukan taisi olla tarvetta brassailla nuoremmille kalibroinneilla ja muilla? Kuitenkaan mikään noista ei ollut se tyhjäkäyntijännite josta alunperin puhuit.

 

Piti itsekin käydä yhtä lyijyakkua mittailemassa (mallia Biltema) Täyteen ladattu akku 12.7 V, kuormitus (6A) 12.2 V ja laturissa 14.4 V.

 

Noi voidaan pyöristää 13 V ja 14 V.

 

En nyt keksi mikä ihme tässä nyt oikein taas iski. Taunolla jonkinlainen tarve todistaa että kloppi on väärässä?

 

Kyllä ainakin yliopistolla puhutaan näistä jännitteistä. Nimellisjännitteen määritelmää en nyt muista, mutta tyhjäkäyntijännite määriteltiin jännitteenä joka on ilman kuormaa vaikka nyt sitten tässä tapauksessa akun navoissa. Lepojännite lienee se mitä yleisemmin käytetään akuista puhuttaessa.

 

28 V järjestelmille löytyy oikein standardikin josta voi ihmetellä ajoneuvon sähköjärjestelmän käyttäytymistä ja jännitteitä. 12 V järjestelmästä en vastaavaa nopeasti löytänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä ainakin yliopistolla puhutaan näistä jännitteistä. Nimellisjännitteen määritelmää en nyt muista, mutta tyhjäkäyntijännite määriteltiin jännitteenä joka on ilman kuormaa vaikka nyt sitten tässä tapauksessa akun navoissa. Lepojännite lienee se mitä yleisemmin käytetään akuista puhuttaessa.

 

Joo, olen kuullut tkk:llakin asiasta mainittavan... mutta varmaan jotain väärää tietoa täälläkin noilla proffilla, kun eivät ole olleet samassa opissa kuin Peter.

 

t. sähköteekkari

 

 

edit: en nyt malttanut olla mittaamatta epäpätevällä kalibroimattomalla mittarilla.

 

Ajoneuvo on, itseasiassa itsellänikin, seissyt melko tarkkaan 17 tuntia parkkihallissa. Mittaushetkellä lämpötila +16 astetta, ajoneuvossa alkuperäinen akku, ajoneuvon käyttöönotto suoritettu 9/2005 eli akku luultavasti jo yli 5 vuotta vanha (ja sen kyllä viime talvena huomasi). Mittausta ei akkukenkien tyypistä johtuen ollut mahdollista suorittaa suoraa navoista kenkiä irroittamatta (hattumallinen kenkä), joten tyydyin mittaamaan kengän ja kaapelin liitospisteestä. Niin ikään minulla ei ollut käytössä sopivaa virtaprobea, jolla olisin voinut määrittää akun sen hetkisen kuormituksen. Koska kuitenkin on selvää, että akku oli kuormitettu, kyse ei ole edes tyhjäkäyntijännitteestä. Siitä huolimatta mittaustulos osoitti 12,48 volttia, mittarin nimellinen tarkkuus käytetyllä mitta-alueella on 0,09 % +2digit, eli mikäli mittari nyt sattuisi vielä näyttämään oikein, jännite oli mittauksen perusteella 12,44...12,52 volttia. Yleismittarin aiheuttamaa kulutusta en katso tarpeelliseksi huomioida sisäisen resistanssin ollessa kuitenkin kohtuullisen suuri.

 

On syytä olettaa, että mikäli akku ei olisi tuollainen vanha luuska ja sitä ei olisi kuormitettu, jännite olisi ollut selvästi yli 12,5 voltin, kuten Jukankin mittauksissa oli käynyt.

 

Mittasin lisäksi myös standby-käytössä olevan suljetun 48V lyijyakuston jännitettä ihan täällä kotona, pakettia on ladattu viimeksi 13 tuntia 22 minuuttia sitten ja sen kokonaisjännite on nyt 50,8 volttia, mikä tekee 12,7 volttia per akku.

 

 

Mutta Tauno, omatkin mittaustuloksesi huomioiden palaan kuitenkin alkuperäiseen lainaukseen:

24 tai 12 V on akun tyhjäkäyntijännite ja 28 tai 14 V latausjännite.

 

Nythän on niin, että mikäli yksittäisen kennon jännite 24 voltin (nimellisjännite) akussa on yhtä suuri kuin Taunon mittaamassa 12 voltin akussa, siis 2,068 volttia, 24V akun vastaava jännite navoista mitattuna olisi 24,82, joka ymmärtääkseni pyöristyy 25 volttiin, jos kahden numeron tarkkuudella ilmoitetaan.

 

Näin ollen olen yhä jyrkemmin sitä mieltä, että varsinkaan väite siitä, että nimellisjännitteeltään 24 V akun tyhjäkäyntijännite olisi 24 V, ei pidä paikkaansa. 12 voltin akun kohdalla väite voi pitää paikkaansa huonokuntoisten akkujen kohdalla, mutta on tekniseltä pohjaltaan niin virheellinen, ettei sellaista tulisi silti esittää, kun kyse on lopulta vain pyöristyksillä kikkailusta.

 

edit: hui helkkari, kirjoitin väärin, onneksi huomasin korjata ennen kun sähkötekniikan ammattilainen keskisuomesta pääsi iskemään.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo Koiranen, pidä varasi. Isken kuin kobra, nopeammin kuin huomaatkaan.

Tai annetaan olla. Lähden tästä Maltan lentoralliin ja jätän tämän saivartelun teille jotka siitä pidätte.  Pätekää rauhassa.

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään