Per-Elof Nyman

Lentokoneiden sähköjärjestelmä

34 viestiä aiheessa

Joo Koiranen, pidä varasi. Isken kuin kobra, nopeammin kuin huomaatkaan.

Tai annetaan olla. Lähden tästä Maltan lentoralliin ja jätän tämän saivartelun teille jotka siitä pidätte.  Pätekää rauhassa.

Peter

Menestystä - olisi oikeastaan pitänyt lähteä mukaan ...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Menestystä - olisi oikeastaan pitänyt lähteä mukaan ...

Tää on näillä foorumeilla mielenkiintoinen kuvio. Menee aina samaa rataa

• Joku hiukan vanhempi foorumihenkilö kertoo puolitotuuden tai muuten vain asian vierestä
  • Joku nuorempi foorumihenkilö korjaa asian ja kertoo kuinka se tarkalleen ottaen on
  • Joku ensimmäisen henkilön kaveri ihmettelee että ettekö te nyt tunne tätä "kuuluisaa" tietäjää ja alansa ehdotonta huippua. Samalla hän myös ihmettelee että miten te voitte nyt noin sanoa kun kyllä tää mun kaveri tietää asiat ainakin 100 kertaa paremmin kuin te koska on tehnyt sitä ja tätä ja on sitä ja tätä ja tota ja tuota ja huoh...
  • Unohdetaan aktiivisesti että ehkä se nuorempi kaverikin on jo ehtinyt tekemään jotain elämässään ja saattaa jopa tietää asioista jotain.
  • Sitten tämä ensimmäinen kaveri loukkaantuu ja yrittää mollata toista kaveria. Aika usein tässä kohtaa myös kerrotaan että minä nyt sentään olen jo maailmaa nähnyt ja sinä vain kurja kloppi ja koltiainen
  • Uhataan lähteä foorumilta tai ainakin mennään jonnekin missä on se oikea elämä ja parempaa tekemistä
  • Tullaan taas takaisin foorumille ja jatketaan kuin ei mitään olisi tapahtunutkaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tää on näillä foorumeilla mielenkiintoinen kuvio. Menee aina samaa rataa

Niin totta. Joillekin tuntuu olevan myös kovin vaikeaa myöntää olleensa väärässä.

-m

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Menee aina samaa rataa

• ...
  • Joku nuorempi foorumihenkilö korjaa asian ja kertoo kuinka se tarkalleen ottaen on
    ....

Nii'in, aina?

Kertomistyyli on monesti sangen puhutteleva ;)

Osmo A. Wiio: "Vanhukset uskovat kaiken, keski-ikäiset epäilevät kaikkea, mutta...

...nuoret tietävät kaiken!" :thmbup:

Niin, tunnettehan pragmaattisen totuusteorian?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kertomistyyli on monesti sangen puhutteleva ;)

Kuten tässä?

Nimellisjännite ja tyhjäkäyntijännite eivät vain tarkoita samaa asiaa... ja jos 12V akun tyhjäkäyntijännite on 12V, niin se akku on joko kovasti tyhjillään tai rikki.

En minäkään toki kovin kaunein sanankääntein välttämättä tuota seuraavan vittuiluun ja suunsoittoon sitten enää vastaa, varsinkaan, kun asia koitetaan heti ensimmäiseksi kääntää henkilökohtaisuuksiin tai keskustelijoiden muihin ominaisuuksiin sen sijaan, että puhuttaisiin itse asiasta. Tietysti, jos kompetenssi puhua itse asiasta on lähellä nollaa ja haluaa jotain kirjoittaa, niin pitää kai sitten kehua kaveria tai kirjoittaa niitä näitä.

ps. koska asia tuli jo selväksi, en viitsi nähdä vaivaa kalibroidun mittarin lainaamiseen, vaan käytän sekin aikani suomalaisen yleisilmailun edistämiseen malmin ykköshallissa, kädet (tai hanskat) rasvassa...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla
24 tai 12 V on akun tyhjäkäyntijännite ja 28 tai 14 V latausjännite.

Akun ollessa kyseessä, puhutaan lepojännitteestä. Te kaikki olette puhuneet aidan seipäästä, kun olisi pitänyt puhua itse aidasta.

8)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Akun ollessa kyseessä, puhutaan lepojännitteestä. Te kaikki olette puhuneet aidan seipäästä, kun olisi pitänyt puhua itse aidasta.

8)

Tästä käytiin viimeksi keskustelua livenä ja todettiin, että akun kohdalla oikea termi olisi nimenomaan lepojännite, mutta alkuperäinen virheellinen väite ei kuitenkaan väittänyt lepojännitteen olevan 12/24 volttia, niin ei sitten puhuttu siitä täälläkään, enkä alle 50-vuotiaana henkilönä rohjennut ryhtä siitäkin vielä mainitsemaan, kun se olisi kuitattu puhtaana pilkun kanssa kanssakäymisenä jo heti alkuun, nyt pilkunnussinnasta syyteltiin vasta kun muut argumentit loppuivat ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Paitsi että lepojännite ei suinkaan ole 12 tai 24 V vaan kennojen lukumäärään, kennojen kytkennän ja kennon lepojännitteen sanelema hiukkasen suurempi luku... jota en nyt tohdi tässä tarkasti sanoa koska minulta puuttuu tarvittava näyttö iästä ja kokemusreferenssejäkään ei ole lentokaluston sähköjärjestelmistä.

Akulle 12 tai 24 V on nimenomaisesti nimellisjännite ja sähköjärjestelmälle 14 tai 28 V on myös nimellisjännite (toisin kuin itse tuolla ensimmäisessä lähes oikeassa vastauksessa erehdyin sanomaan). Latausjännitteen, joksi erehdyin kokemattomuuttani järjestelmän nimellisjännitettä kutsumaan,  tarkka arvo on piirun (jätän piirun suuruuden määrittelyn niille, joilla on enemmän kokemusta) yli tai alle nimellisjännitteen.

Olisiko yksinkertaista asiaa, johon on yksinkertainen vastaus, sekoitettu ja hämmennetty jo riittävästi... vai kykeneekö joku vielä löytämään asian tästä ketjusta?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään