Jukka Palander

Kone täysin jumissa, mikä avuksi?

30 viestiä aiheessa

Terve!

Itseltäni rupeaa keinot loppumaan, niin kysyn onko täällä vielä viisaampia joilla on antaa vinkkejä!?

Koneeni on ruvennut viime aikoina jumittamaan todella paljon ja pahasti. Selaimessa pelkän uuden sivun latautuminen saa selaimen hetkeksi selaimen "Ei vastaa" tilaan ja nytkin tekstiä kirjoittaessa teksti jumittuu välillä täysin ja tulee hetken kuluttua jäljessä. Koneen kaikki toiminta on erittäin hidasta ja saattaa jumiutua ja ladata erittäin pitkään vaikka Oman tietokoneenkin käynnistystä. Suoritintehot ovat hämmästyttäneet ainakin itseäni... Pelkkä Mozilla ja messenger päällä ja Windowssin tehtävänhallinan perusteella suoritinteho pomppii erittäin ihmeellisesti, jopa välillä 80% ilman, että teen koneella yhtikäs mitään (paitsi tietysti em. ovat auki). F-securella scannattu kone 3 virusta/troijania löyty ja ne kaikki on nyt poistettu. Ad-Awarella scannattu koko kone ja sekin löysi vielä yhden troijanilaisen mikä on poistettu. Tietokoneen kovalevy eheytetty (jonkin verran löytyi paksumpia pätkiä pirstoutuneita, mutta tuskin voi vaikuttaa näin paljoa?), koneen "järjestys" tehty, sekä C-aseman levyn "tarkistus ja korjaus" suoritettu.

Mitä tässä on vielä tehtävissä? Vieläkö mahdollisesti jokin ulkopuolinen tekijä vaikuttaa koneen toimintaan? Koneen toiminta kuitenkin muuttuu mielestäni huomattavasti kun nettiyhteyden katkaisee koneesta pois...

Kuva vielä selventämään suorittimen tehoa. Teho kävi parhaimmillaan jopa 80% vaikka en tehnyt koneella mitään (katsoin ainoastaan kuvanosoittamaa ruutua).

[ attachment removed / expired ]

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi.

Eli netin ollessa päällä käy noin joka kerta? Jotenkin vaan ensin tuli mieleen joku pöpö, mutta kun ne on kerran poistettu niin heräsi mieleen että kovo vetelisi viimosiaan, se kun on tuo tietokoneen henkielämä sellasta että jotkut olemattoman pienet asiat saa paljoa aikaiseksi negatiivisessa mielessä. Jos kerran prossukin kuormittuu niin voi johtua muististakin tai sitten joistakin ajureista, esim verkkosovittimen jos kerran netin pois kytkentä palauttaa systeemiä normaaliin tilaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi.

Eli netin ollessa päällä käy noin joka kerta? Jotenkin vaan ensin tuli mieleen joku pöpö, mutta kun ne on kerran poistettu niin heräsi mieleen että kovo vetelisi viimosiaan, se kun on tuo tietokoneen henkielämä sellasta että jotkut olemattoman pienet asiat saa paljoa aikaiseksi negatiivisessa mielessä. Jos kerran prossukin kuormittuu niin voi johtua muististakin tai sitten joistakin ajureista, esim verkkosovittimen jos kerran netin pois kytkentä palauttaa systeemiä normaaliin tilaan.

Joo jotenkin homma rupeaa rullaamaan heti nopeammin kun netin kytkee pois päältä. Muistia tuli koneessa 4 gigaa kun tämän 3 vuotta sitten ostin. Noin 1,5 vuotta sitten ostin vielä toiset 4 gigaa lisää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kokeileppas vaikka jollain toisella (uudestaan asennetulla) nettiselaimella (ie, chrome, opera, ihan mikä vain). Jos joku troijalaiseista on säädellyt noita nettiselaimen asetuksia niin saattavat olla pahastikkin sekaisin.

Jos toisella selaimella toimii kunnolla, niin ei muutakun nykyisestä kirjamerkit yms. tärkeät talteen ja uudelleenasennus.

Ikävämpi vaihtoehto on se, että joku viruksista on muutellut windowsin rekisterin verkkoajureiden asetuksia. Kuvan perusteella vaikuttaa XP:ltä, joten tästä voi lueskella noista rekisteri-arvoista:

http://support.microsoft.com/kb/314053

Helpompaa yleensä ihan vain asentaa verkkokortin ajurit uudelleen.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Nettisivun kautta tahtomatta ladatatut ja siis nettiselaimessa pyörivät mainokset - loppupeleissä mikään ei kontrolloi miten monta flash-animaatiota pyörii yhtäaikaa ja miten paljon ne saavat prosessoriaikaa - voi saada minkä tahansa selaimen ja tietokoneen kyykkyyn pahemman kerran.

Ainoa konsti on estää mainosten latautuminen kokonaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Jännä juttu. Otin F-securesta päältä pois käytönaikaisen tarkastuksen ja deep guardin. Kone rupesi pyörimään moitteitta. Ennen kyllä F-secure on pyörinyt erittäin hyvin kiltisti rinnalla...?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Katso sieltä Task Managerin prosessit välilehdestä, mikä siellä vie tehoja.

Kokeile tuota ja ota screenshotti. Muista järjestää taulukko suoritinkäytön mukaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

F-Securehan se siellä käyttää 50% suoritin tehosta. Eli siinä ongelma. Itse heitin kuikkaa ko. ohjelmalla jo monta vuotta sitten...juurikin samantapaisten ongelmien ja hitauden vuoksi.

ps. Screenshotin pelkästä ikkunasta saat: ALT+PrintScreen

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

F-Securehan se siellä käyttää 50% suoritin tehosta. Eli siinä ongelma. Itse heitin kuikkaa ko. ohjelmalla jo monta vuotta sitten...juurikin samantapaisten ongelmien ja hitauden vuoksi.

Joo pitää katsoa mitä tuon kanssa nyt tekee. Vaihtaako ohjelmaa vai lähettääkö palautetta, että mikä mättää.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on XP ja F-secure käytössä siksi, että saan sen työnantajan lisenssillä myös omaan käyttööni. Minulla oli miltei tuo sama ongelma vuosi sitten. Se johtui laiskuudesta. En ollut välittänyt vaihtaa F-securea uudempaan versioon vuosiin. Jostain syystä se vanha alkoi viedä koneen resursseja aivan älyttömästi. Nyt tuo uudempi versio toimii ilman, että huomaan mitään erityistä.

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi, itselläni on Norton Antivirus 2010 ollut lisenssi kohta puoli vuotta, erittäin kepeä ohjelma. Itse käytin vuosia Avast Antivirus ohjelmaa, mutta arvostelujen perusteella aattelin kokeilla Nortonin viirusohjelmaa, nimellisesti siinä on panostettu turvallisuuteen ja vähäiseen suorituskykyvyn tarpeeseen. Tausta systeemit niillä Nortonin osilla on yleisesti alle 20mb yhteensä. n. 27€ maksoi lisenssi vuoden ajalle, eli ei ollut kallista.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minulla on XP ja F-secure käytössä siksi, että saan sen työnantajan lisenssillä myös omaan käyttööni. Minulla oli miltei tuo sama ongelma vuosi sitten. Se johtui laiskuudesta. En ollut välittänyt vaihtaa F-securea uudempaan versioon vuosiin. Jostain syystä se vanha alkoi viedä koneen resursseja aivan älyttömästi. Nyt tuo uudempi versio toimii ilman, että huomaan mitään erityistä.

Pekka

Oma versioni päivittyi automaattisesti uusimpaan versioon netin kautta kun se tuli.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moi, itselläni on Norton Antivirus 2010 ollut lisenssi kohta puoli vuotta, erittäin kepeä ohjelma. Itse käytin vuosia Avast Antivirus ohjelmaa, mutta arvostelujen perusteella aattelin kokeilla Nortonin viirusohjelmaa, nimellisesti siinä on panostettu turvallisuuteen ja vähäiseen suorituskykyvyn tarpeeseen. Tausta systeemit niillä Nortonin osilla on yleisesti alle 20mb yhteensä. n. 27€ maksoi lisenssi vuoden ajalle, eli ei ollut kallista.

Valitettavasti itsellä on Nortonista niin äärimmäisen huonoja kokemuksia, että tuskin uskallan sitä vielä vuosiin edes kokeilla. :/ Minulla on AVG käytössä muutamalla tuttavalla. En ole kuullut ainakaan suuremmista ongelmista, muilla kokemuksia?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä ilmaista virustarkistusohjelmaa suosittelisitte, jos vaihtaisin F-Securesta pois. Siis pelkkä virustutka/viruspoistin, koska tässä seiskassa näyttäisi olevan riittävän hyvä palomuuri.

AVG, Avast vai joku muu? (Tuo Comodon näyttää sisältävän myös palomuurin, jota en tarvitse)

Pekka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mitä ilmaista virustarkistusohjelmaa suosittelisitte, jos vaihtaisin F-Securesta pois. Siis pelkkä virustutka/viruspoistin, koska tässä seiskassa näyttäisi olevan riittävän hyvä palomuuri.

AVG, Avast vai joku muu? (Tuo Comodon näyttää sisältävän myös palomuurin, jota en tarvitse)

Pekka

En luottaisi Microsoftin palomuurin pitävyyteen. 

Suosittelen pitämään F-Securen palomuurin päällä !

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

En luottaisi Microsoftin palomuurin pitävyyteen. 

Suosittelen pitämään F-Securen palomuurin päällä !

Kyllä se pitkälti on luotettava, itse käytän sitä. Mikäänhän palomuuri ei ole niin luotettava että se ei päästäisi mitn läpi. Microsoftilla taas on ollut pakko panostaa enemmin tuohon palomuurin luotettavuuteen, koska se on kuitenkin osana heidän tavaramerkkiään, joten en nyt ihan kuoppaisi sitä :)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla on virustetorjuntana Microsoft Security Essentials, voin suositella sitä. Nopea tarkistus ja kevyt ohjelma.

On myös pärjännyt testeissä hyvin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla myös samanlaista ongelmaa kuin Jukalla, eli kone melko juntturassa koko ajan. IE8 siis eniten jumissa ja sivujen lataukset kestää ja välillä tulee (Ei vastaa). Kokeilin F-Securesta tuota DeepGuardin pois ottamista, mutta ei tuntunut auttavan.

Tätä ei ole kestänyt pitkään, oisko ehkä viikon-parin päivät hidastellut jostain syystä... ei hajua miksi... :-\ Syö ainakin miestä rankasti kun tottunut nopeaan ja vähänkin kun tökkii niin alkaa kirraamaan.. ;D

EDIT: Huomasin myös sen, että ainakin mulla se on vaan tämä FSN mikä jumittaa. Kun tossa on auki monta välilehteä niin mikään muu ei jumita kuin FSN... ???

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Mulla myös samanlaista ongelmaa kuin Jukalla, eli kone melko juntturassa koko ajan. IE8 siis eniten jumissa ja sivujen lataukset kestää ja välillä tulee (Ei vastaa). Kokeilin F-Securesta tuota DeepGuardin pois ottamista, mutta ei tuntunut auttavan.

Tätä ei ole kestänyt pitkään, oisko ehkä viikon-parin päivät hidastellut jostain syystä... ei hajua miksi... :-\ Syö ainakin miestä rankasti kun tottunut nopeaan ja vähänkin kun tökkii niin alkaa kirraamaan.. ;D

EDIT: Huomasin myös sen, että ainakin mulla se on vaan tämä FSN mikä jumittaa. Kun tossa on auki monta välilehteä niin mikään muu ei jumita kuin FSN... ???

Ei kun se vika on niinkin yksinkertainen kuin IE...kokeile vaan rohkeasti jotain muuta.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään