Tero Tuominen

Hanssin Jukka entisöidään

145 viestiä aiheessa

Suomen ilmavoimien ensimmäinen kuljetuskone Douglas DC-2 eli Hanssin-Jukka aiotaan entisöidä. Vastaavanlaisia koneita on maailmassa enää kymmenkunta. Koneita tehtiin alunperinkin vain 156 kappaletta.

 

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/06/ilmavoimien_ensimmainen_kuljetuskone_entisoidaan_1763262.html

 

Olisi mielenkiintoista tietää, mihin kone aiotaan sijoittaa entisöinnin jälkeen. Keski-Suomen Ilmailumuseoon ei taida enää mahtua, ellei jotain oteta pois.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Olenko ihan täysin hakoteillä muistellessani että osia Hanssin-Jukasta, esmes moottorit olisi entisöity jo aiemmin?

 

Hallinportissa olen joskus muistaakseni antanut moista itselleni kertoa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella hieno uutinen! Onhan sitä jo odotettukin.

Eipä taida kakkosia löytyä edes sitä kymmentä mitä tuola on mainittu. Todella tervetullut lisä kokoelmiin!

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mukava ja kaivattu uutinen. Ensin Blenheim, nyt harvinainen DC-2. Eilen illalla uutisissa kerrottiin, että kone tullaan entisöimään ja maalaamaan kesän 1944 väreihin.

 

Tässä mallia:

 

http://www.eugene.es-krs.ru///camms/ar/53/pics/78_1_b3.jpg

 

Lisää tietoa löytyy Ilmasotakoulun Killan sivuilta:

 

http://www.ilmasotakoulunkilta.fi/IlmaSK/ilmaskmma.nsf/sp?open&cid=Content01967

 

Onnea vaan taas tällekin hienolle projektille :thmbup:

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Todella mukava ja kaivattu uutinen. Ensin Blenheim, nyt harvinainen DC-2. Eilen illalla uutisissa kerrottiin, että kone tullaan entisöimään ja maalaamaan kesän 1944 väreihin.

 

Tässä mallia:

 

http://www.eugene.es-krs.ru///camms/ar/53/pics/78_1_b3.jpg

 

Onnea vaan taas tällekin hienolle projektille :thmbup:

 

Jukka

 

Mikähän tuon OH-LDAn kohtalo on ollut ?

 

http://wp.scn.ru/en/ww2/t/53/5080/0/1

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mahtava homma, tätä projektia tulee olemaan ilo seurata.

 

 

 

 

 

Hämärä muistikuva, että DC-1 ja DC-2 ero olisi ollut siiven niksauksen v-kulma jota ei ollut DC-1:ssä. Pitääkö paikkaansa ?

 

Tänä päivänä noita hämäriä muistikuvia on aika helppo tarkastaa. Varsinkin silloin, kun sattuu olemaan koneen ääressä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No eipä turhaan tullu kahvitelluksi takavuosina Hanssin Jukassa - tai no, ehkä niitä kunnostuskillinkejä on kertynyt vähän muualtakin. :thmbup:

 

(ja minä en sitten ollut se II lk tähtäri käymälän puolella... ;D )

 

Sääli, että K-SIM:n tilat eivät salli julkista kunnostamisprosessia. Toronto Aerospace Museumissa (Nykyään Canadian Air&Space Museum) oli mielenkiintoista katsella, kun pojat pistivät Lancasterin paloja kasaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos.

 

Hämärä muistikuva, että DC-1 ja DC-2 ero olisi ollut siiven niksauksen v-kulma jota ei ollut DC-1:ssä. Pitääkö paikkaansa ?

 

Hmm, ymmärränkö nyt jotain väärin kommentistasi, mutta DC-1:stä on kuitenkin valmistettu vain yksi kappale; se oli siis tavallaan DC-2:n prototyyppi. Kuitenkin niiden speksit eroavat toisistaan vähän joka kohdassa:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-1

http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-2

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tänä päivänä noita hämäriä muistikuvia on aika helppo tarkastaa. Varsinkin silloin, kun sattuu olemaan koneen ääressä.

 

Ai teillä on siellä DC-1 myös..hjuva hjuva !

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hmm, ymmärränkö nyt jotain väärin kommentistasi, mutta DC-1:stä on kuitenkin valmistettu vain yksi kappale; se oli siis tavallaan DC-2:n prototyyppi. Kuitenkin niiden speksit eroavat toisistaan vähän joka kohdassa:

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-1

http://en.wikipedia.org/wiki/Douglas_DC-2

 

 

Aha; TWA accepted the model with a few modifications (mainly increasing seating to 14 passengers and adding more powerful engines) and ordered 20 aircraft. The production model was called the Douglas DC-2.

 

Muistikuvat liittyy tähän Howard Hughesin koneeseen josta olin aiemmin jo likenut jotain modauksista.

 

From the moment Hughes decided to make Hell's Angels he became a passionate flier. During the actual filming, when his hired stunt pilots refused to try a chancy maneuver for the cameras, Hughes did it himself, crash-landing in the process. He celebrated his 31st birthday by practicing touch-and-go landings in a Douglas DC-2. He also kept acquiring all sorts of aircraft to practice with, and every one he got he wanted to redesign in some way. "Howard," a friend finally told him, "you'll never be satisfied until you build your own." The H-1 racer was the result. In the early '30s Hughes had hired an ace aeronautical engineer named Richard Palmer and a skilled mechanic and production chief, Glenn Odekirk. In 1934 they set to work in a shed in Glendale, California. Hughes' aim was not only "to build the fastest plane in the world" but to produce something that might recommend itself to the Army Air Corps as a fast pursuit plane.

 

Read more: http://www.smithsonianmag.com/history-archaeology/object_feb95.html#ixzz0r1PnQ9zN

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jottei YLE:n uutisen hieman harhaanjohtava sanamuoto "Ilmavoimien ensimmäinen kuljetuskone..." jäisi elämään, kerrottakoon ilmailuhistoriaan hyvin perehtyneeltä taholta tullut kommentti.

 

Suomen Ilmavoimien ensimmäiseksi kuljetuskoneeksi voitaneen laskea 1930 hankittu Junkers W.34 JU-122.

 

Nyt YLE:n sivulla on myös videota aiheesta.

     

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkös paikkansa, että -80 luvun alussa on myyty  Hanssin-Jukan nimissä "tarroja" ,joiden tuotto meni kyseisen entisöintiin   ::)

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitääkös paikkansa, että -80 luvun alussa on myyty  Hanssin-Jukan nimissä "tarroja" ,joiden tuotto meni kyseisen entisöintiin   ::)

 

  Risto

 

Pitää paikkansa.  :)

 

Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Pitää paikkansa.  :)

Jukka

Eipäs muisti tällä kertaa pettänytkään  :D .Niillä rahoillako esmes ne moottorit....

 

  Risto

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voitko suomentaa tai tarkentaa?

 

Niin jos mahdollisesti tarkoit tuolla sitä että koskiko hatara muisteloni juurikin moottoreita, niin vastaus on kyllä. Sitä että olisiko kyse ollut alkuperäisistä, venäläisistä tai peräti Mercury moottoreista ei muistiin tunnu tarttuneen.

 

Sikäli mikäli kyseessä oli toinen tulkinta niin Ilkka jo hoitikin ystävällisesti tämän puolen  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoa, tätä on odotettu 30 vuotta  :thmbup:

 

Olisi mielenkiintoista tietää mihin kone aiotaan sijoittaa entisöinnin jälkeen. Olen käsitttänyt, että tähän saakka konetta ei ole otettu työnalle juuri sijoituspaikan puuttumisen takia.

 

Mielenkiintoista, että kone maalataan kesän 1944 väreihin, eikö olisi muita vaihtoehtoja kuin sottamaalaus? Esmes alkuperäiset talvisodan aikaiset värit ja tunnukset olisi mielenkiintoinen vaihtoehto.

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eipäs muisti tällä kertaa pettänytkään  :D .Niillä rahoillako esmes ne moottorit....

 

  Risto

 

Ei ole ollut ainakaan alku helppo, sen voi lukea alla olevasta. Löysin Ilmailu-lehdestä 2/1983 "läpilaskuja- sarjasta" saksitun toimittaja Jyri Raivion artikkelin. Siinä kerrotaan Hanssin-Jukan" työläästä pelastusoperaatiosta.

 

Raivio kirjoittaa: "Karjalan Lennoston Kilta lähti n. 300 000 km maksavaan ostamis- ja museokäyttöön kunnostamisoperaatioon luottaen ns. kansan karttuisaan käteen. Ennen muuta ilmailuväen uskottiin hellittävän kukkaronsa nyörejä Hanssin Jukan saamiseksi entisöitynä museon hoiviin. Toistaiseksi ilmailukansan käsi on ollut enemmänkin kärttyisä kuin karttuisa. Tarrojen myynnillä, suorilla vetoomuksilla (mm. kesäkuun Ilmailun kaikille lukijoille) ja muilla konsteilla on saatu kasaan rahamäärä, joka killan puheenjohtajan Tapani Nummisen mielestä ei alkuunkaan vastaa ennakkotoiveita. Toistaiseksi ei ole läheskään saatu kokoon edes koneen ostohintaa korjausrahoista puhumattakaan. Joitakin poikkeuksia ilmailupiirienkin yhteydessä toki on. Suomen Liikennelentäjien liitto lahjoitti Hanssin Jukka-keräykseen 17.000 mk, liiton puheenjohtajana Esko Wilamon mukaan kahdestakin syystä. Ensinnäkin Hanssin Jukka on merkittävimpiä suomalaisen liikenneilmailun kehitykseen vaikuttaneita tyyppejä ja toiseksi kone on sodan aikana saatu lahjaksi Ruotsista ja lahjoitus on ehdottomasti säilyttämisen arvoinen. Liikennelentäjien lahjoituksesta huolimatta ilmailupiirien tuki Hanssin Jukka keräykselle on ollut niin vähäinen, että kilta on Nummisen mukaan pakotettu etsimään lisää rahaa muualta. Tarkoitus on kääntyä valtiovallan ja elinkeinoelämän puoleen sekä ilmailun ulkopuolella toimivein järjestöjen ja yhteisöjen puoleen"

 

Artikkelissa käydään lisäksi läpi koneen siirtoa ja museointi- ja entisöintisuunnitelmia koskevia asioita. Lisäksi koneen vaiheet kerrotaan.

 

Laitan tähän mukaan arkistostani löytämäni  taitettavan kaksipuolisen vihkosen, joita tuolloin jaettiin.

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään