Tero Tuominen

Hanssin Jukka entisöidään

145 viestiä aiheessa

Ei olis mitään ongelmaa kysymisessä, jos kysyisit siten että muutkin ymmärtävät mitä kysyt. Minä en ymmärtänyt.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei olis mitään ongelmaa kysymisessä, jos kysyisit siten että muutkin ymmärtävät mitä kysyt. Minä en ymmärtänyt.

 

Taitaa helle tehdä temppuja.... :laugh:

 

Erinomainen juttu tämä entisöinti. :thmbup: Onko keräystä olemassa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä ei vain osunut tätä keskustelua lukiessani mitä tuolla entisöinnillä tarkoitetaan. Museokelpoiseksi vai jopa lentämään?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ehkä ei vain osunut tätä keskustelua lukiessani mitä tuolla entisöinnillä tarkoitetaan. Museokelpoiseksi vai jopa lentämään?

Keski-Suomen Ilmailumuseoon

Entisöinti on tarkoitus aloittaa toukokuussa 2010 Luonetjärven lentokenttäalueella ja saattaa päätökseen Ilmavoimien vainajien muistopäivänä 7.9.2011, jolloin kone luovutetaan Keski-Suomen Ilmailumuseolle.

Lähde: HanssinJukka.ppt

(http://www.ilmasotakoulunkilta.fi/IlmaSK/ilmaskmma.nsf/sp?open&cid=Content01967)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
::) tulee muistoja lapsuudesta, kun käytiin kahvilla hanssin jukkassa...    harmi vain kun kuva joka otettiin silloin on kadonnut..  :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

::) tulee muistoja lapsuudesta, kun käytiin kahvilla hanssin jukkassa...    harmi vain kun kuva joka otettiin silloin on kadonnut..  :'(

 

Ja paljon muistoja. :thmbup:

 

Syyllistynyt myöhemmin Esan tarkoittamiin tähtäysvirheisiinkin tai sitten seisoin vain kaukana. :-[

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keski-Suomen Ilmailumuseon historiikissa "Vanha rouva Dakota ja muita ilmailukertomuksia" on maininta ja kuva Hanssin-Jukan saapumisesta museolle. Siinä sanotaan näin:

 

"Karjalan Lennoston Kilta osti DC-2 -koneen, "Hanssin-Jukan", Hämeenlinnan ampumaseuralta kansalaiskeräyksellä kootuin varoin ja lahjoitti sen ilmavoimille 6.3.1982. Kone siirrettiin I hallin alueelle, jossa museon talkooväki antoi sille ensiavun toukokuussa 1983 poistamalla lämpöeristeet, jotka siihen oli laitettu konetta kahvilaksi valmisteltaessa."

 

Tässä vielä nostalginen lehtimainos Ilmailusta vuodelta 1966.

 

[ attachment removed / expired ]

 

edit: Löysin netistä tällaisen kahvio-kuvan:

 

http://farm4.static.flickr.com/3240/3131841456_8ffd8df252_o.jpg

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuleva sujoituspaikka jo selvillä? Näin iso kone vaatii jo melkoisesti tilaa ja ainoa oikea paikka olisi museon sisätiloissa. Mutta tämä on varmasti jo ennen kunnostukseen ryhtymistä huomioitu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä kuva Hanssin-Jukka tarrasta. Eli sama kuva kuin edellä olleessa esitteessäkin. Tarran leveys 13.5 cm.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Väripostikorttikuva ko. koneesta. Postikortteja on tietääkseni julkaistu ainakin puolitusinaa erilaista

[ attachment removed / expired ]

 

Hämeenlinnan matkamuistoviireihinkin on Hanssin-Jukka päässyt. Tässä yksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Tässä toinen.

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Johan täällä on ollut Jukasta kuvia, mutta pistetään pari omasta albumista, kun vastaan tulivat. Mustavalkokuvassa vuodelta 1960 meikäläinen 6-vuotiaana, värikuvassa (1964) mukana jo pikkuveli ja -siskokin äidin kanssa.

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienoja kuvia!

Onkos muuten tuo nokan alaosa laskuvalonheittimineen vielä olemassa? Koneessa taitaa olla kiinni tällä hetkellä normi "kolmosen" osa. Muistan kuulleeni legendan että joku rekka olisi joskus tölvinyt sen solmuun Hämeenlinnassa ollessaan.

Samoiten löytyykö keneltäkään sisäkuvia laitteesta kahvilakäytössä?

 

Antti

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hanssin Jukka kahviona vanhassa diakuvassa. Kuva ja siitä osasuurennoksia.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuvan ajankohdasta ei ole minulla tietoa. Aidan nurkan kohdalla pilkistävä linja-auto saattaa olla Ajokin korimallia, joka oli tuotannossa 1959-1961. Kuva ehkä 50-60 -luvun vaihteesta tai 60-luvun alusta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

http://yle.fi/uutiset/kotimaa/2010/06/ilmavoimien_ensimmainen_kuljetuskone_entisoidaan_1763262.html

 

Olisi mielenkiintoista tietää, mihin kone aiotaan sijoittaa entisöinnin jälkeen. Keski-Suomen Ilmailumuseoon ei taida enää mahtua, ellei jotain oteta pois.

 

Onhan siinä museohallin jatkona pilareita valmiina laajennustilan rakentamista varten. Suurin ongelma lienee hankkeen rahoittamisessa. Siis siinä, missä "Anni" ja DK nyt ovat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hanssin Jukan entisöintiuutinen kirvoitti kirjoittamaan erään mieliin painuneen muiston Porin lentokentältä kesällä 1953. Olin tuolloin varusmiehenä, apumekanikkona Porissa ja lennoston komentana oli itse "Joppe" Karhunen. Hanssin Jukalla oli määrä lähteä testilennolle pudottelemaan laskuvarjoja eripainoisilla lyijynukeilla. Matkaan määrättiin myös kaksi varusmiestä ja kanssani matkalle lähti muistaakseni Mikko Hyödynmaa käsittelemään raskaita nukkeja. Niitä oli muistaakaseni 5-6 kpl  ja painoiltaa ne olivat 80kg -n.300 kg. Kunkin nuken päälle puettiin laskuvarjo ja maassa oleva tarkkailuryhmä mittasi kunkin nuken alastuloajan, kun ne pudotettiin 1500m:n korkeudesta. Pudotusoperaatio tapahtui Hanssin Jukan avonaisesta sivuovesta, johon oli asennettu puinen kaukalo, jota pitkin nuket sitten työnnettiin tyhjyyteen ja vaijeri laukaisi vajon auki. Kaikki menikin hyvin siihen asti kunnes vuorossa oli viimeinen eli raskain 300 kiloinen lyijymöykky. Ilmeisesti varjon kierrettävä lukko aukesi, kun työnsimme sitä kouruun ja kävi, että nukke tuli lujaa alas "suutarina" ja varjo leijaili hiljalleen perässä. Onneksi nukke putosi kiitoradan viereiseen lepikkoon, jos se olisi osunut johonkin rakennukseen olisi se ollut kellarissa.

Samalla matkalla sattui toinenkin häiriö. Kun olimme laskeutumassa kiitoradalle, niin laskun loppuvaiheessa koneen toisen laskutelineen jarru hirtti kiinni ja kone kurvasi nurmikolle. Vauhtia ei ollut enää paljon, joten kone pysyi pystyssä. Joppe määräsi ohjaajan luutn. Laaksosen luokseen selvittämään mitä oli tapahtunut.

Samalta kesältä jäi vielä yksi erikoisuus muistiin. Raimo Aulio oli lähdössä Messersmithillä ilmaan ja häneltä räjähti startissa toinen laskutelineen rengas. Tapausta ei olisi muuten huomattu, mutta sisäkumi putosi kentälle. Ellei näin olisi käynyt olisi Aulion laskeutuminen ollut tosi vaarallinen, joskin se oli nytkin. Joppe Karhunen määräsi Aulion kiäymään merellä pudottamassa kabiinin mereen ja sitten mahalasku kiitotien viereen nurmikolle. Lasku onnistui taitolentäjältä hienosti eikä kone pyörähtänyt ympäri, Palokunta oli vastassa ja Aulio oli tosi kalpea, kun käytiin heti availemassa turvavyöt ja auttamassa mies ylös ohjaamosta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmavoimien Esikunnan poistettujen lentokoneiden arkistosta löytyi tälläisiä "valittuja paloja" koneen historiasta.

 

17.2.40.

K. D. n:o 4554/127/IIc/ZVL.

Työtilaus N:o 334/L.

Ilmailuvarikko tilaa VALTION LENTOKONETEHTAALLA suoritettavaksi alempanamainitut työt.

 

Suoritetaan koneessa DC-1 seuraavat työt:

1) Asennetaan pommikiikarin valaistus;

2) Asennetaan ohj.kk.tähtäimet;

3) Korjataan rungon lämmityslaitteet;

4) Asennetaan maa-akun kytkin;

5) Korjataan tuulilasi;

6) Asennetaan kompassin eksymätaulukon kehys;

7) Valmistetaan moottorin lämmityslaite, mallin mukaan (Malli koneessa),

8 ) Asennetaan 2 kpl. lisäbens.säiliöitä.

Miksi ei käytetä meillä käytössä olevaa tyyppiä? Nla

[...]

 

ILMAPUOLUSTUKSEN ESIKUNTA

Ilmavarustusosasto

3.6.1940.

[...]

Ilmailuvarikko,

 

Ilmapuolustuksen komentaja on määrännyt koneet JU-124, DO-1 ja VP-11 (uusi merkki VP-1) komennettaviksi Topografikunnan käyttöön kartoitustöitä varten. Tätä varten on mainittuihin koneisiin VL:lla kiireellisesti sovitettava Topografikunnan valokuvausvälineet, jotka Ilm.Var:lle on toimitettu. [...]

 

LENTOVARIKKO 4.3.42.

K.D. n:o 3494/127/IIb/ZVL.

TYÖTILAUS N:o 494/S.

Lentovarikko tilaa VALTION LENTOKONETEHTAALLA suoritettavaksi alempanamainitut työt.

 

Tilataan suunnittelu

DO-1:n oven suurentamiseksi sellaiseksi, että lentokonemoottoreita voidaan saada koneen sisälle kuljetusta varten. [...]

 

1503 / 7. Kpk.

N:o 532/IX L/LDO-1

 

8401 / 7. Kpk.

Koska on ilmennyt epätietoisuutta Douglas DC-2-tyyppisen koneen lyhennysmerkistä, ilmoitetaan, että se on DO-1.

Le.V määrätään muuttamaan koneen kylkeen maalattu virheellinen merkki DC-1 oikeaksi DO-1. [...]

 

1. Lennoston Esikunta

15.10.1956

N:o 2553/Tekntsto/17 c 3

Poistoanomus

[...]

1 kpl. Lentokone. DO-1. Vieressä mainittu lentokone moottoreineen ehdotetaan täysinpalvelleena poistettavaksi Ilmavoimien kirjanpidosta.

Syy: Koneen suuri lentoikä (603.50/7579.35) ja siitä johtunut lento-ominaisuuksien huononeminen sekä tarkastuksessa todettu osien kuluneisuus. [...]

 

zzts 1025 teknos/ilmav e 7213/7.11.58.=

jakelu: hamLsto, ilmavv=

 

Lennoston ja varikon tulee lähettää lausuntonsa mahdollisuuksista kunnostaa ilmavoimien kaytosta poistettu Ldo-1 (hanssin jukka) lentokuntoon siirrettavaksi lentoteitse hameenlinnaan (museotavaraksi). Lausuntojen tulee sisältää selvitykset kunnostukseen tarvittavista osista, tyomaarista, arvioidusta valmistusajasta ja kustannuksista seka esityksen, missa maarin kunnostustoissa on mahdollisuus kayttaa,, talkootyotapoja''.= [...]

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

DC-2 BLOGI

 

Blenheim BL-200 -projektissa mukana ollut ja blogia siitä ansiokkaasti kirjoittanut Pertti Juutilainen jatkaa kirjoittamista Hanssin-Jukan tulevista vaiheista. Ilmasotakoulun Killan sivuilta löytyy DC-2 blogi, josta voi seurata entisöinnin etenemistä kuvien kera. Elokuun puolelta löytyy jo kaksi tarinaa.

 

http://www.ilmasotakoulunkilta.fi/IlmaSK/ilmaskmma.nsf/sp?open&cid=uusiblogi

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hanssin Jukkaan liittyy paljon muistoja.

 

Onko kenellekään sattunut silmiin painettua versiota tarinasta "Wollen Kotka"? Kotka on pronssiveistos, joka on kulkenut kiertopalkintona vuosikymmenet. Kotka tuli suomeen Saksasta sodan aikana operaatio Barbarossaan liittyvän neuvottelumatkan tuliaisena. Patsaan alkuperäisenä haltijana ja kiertopalkinnoksi lahjoittajana oli Wolmar Laurila.

 

jk

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään