Vieras

Järjettömän kivaa

25 viestiä aiheessa

Tämän otsikon alle voitaisiin laittaa kuvauksia tapahtumista mitkä ovat olleet järjettömän kivoja.

 

Olin tänään West Shooters Clubin ampumaradalla ja voitin mahdollisuuden ampua Smith&Wesson 500 revolverilla. Olen ollut aika skeptinen sen suhteen miten minua voi järkyttää, ts. saada kicsksejä ulos.Tällä iällä (51 v.) 4 laukausta S&W 500 lyhytpiippuisella mallilla sai kyllä epäilykset sen suhteen karisemaan. Ehkä se tandemhyppy sitten menisi yli, tai sitten ei. Voitin firman kisan ja sain mahdollisuuden kokeilla tätä maailman tehokkainta sarjavalmisteista käsiasetta. Tanakka haara-asento, tähtäys 25 m:n päässä olevaan maalitauluun. Laukaus...näin suuren tulipallon, rekyyli ranteisiin ei ollut niin suuri kuin pelkäsin, jouduin kuitenkin ottamaan taka-askeleen. Adrenaliinia ja testos..mitäsenytoli tulvahti kuitenkin joka soluun. Napakymppi ! Seuraavat 3 kutia eivät osuneet enää kymppiin, aloin kai pelätä. Mustalle kuitenkin. Aivan upea kokemus ja kiitos siitä West Shootersille. Vanhaa voi sittenkin järkyttää !!!

 

Hannu

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viikon endurosafari Lapissa porukalla. Tais olla jo -04, joten aikaa on vierähtänyt. 

 

Team 14

www.allroadtour.fi

 

Listalla korkealla ovat 24h offisuunnistuskisat joita tuli safarimielessä rämmittyä kolme ennenkuin auto meni perskorjaukseen, ja on vieläkin palasina pihanperällä.

 

www.4x4cup.com

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin tänään Kevytilmailu ry:n esittelykurssilla lentämässä. Oli kyllä ihan järjettömän kivaa ;D. Alkoi itse asiassa vähän kiinnostamaan lupakirjan hankkiminen. Oli sen verran hienoa touhua.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olin tänään Kevytilmailu ry:n esittelykurssilla lentämässä. Oli kyllä ihan järjettömän kivaa ;D. Alkoi itse asiassa vähän kiinnostamaan lupakirjan hankkiminen. Oli sen verran hienoa touhua.

 

Ai-JAI! ;D

 

Eikös sua varoitettu ilmailukärpäsen pureman vaarallisuudesta? Se tauti vei minutkin ja ihan samaa tietä. Kirjoittele mulle tiedotuksen sähköpostiin, jos haluat postituslistalle.

 

(...vaikka kyllä parit temput Bravolla 3000ft Malmin päällä 2006 nekin olivat huikeita :thmbup: )

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäslaisella hinnalla moottorilentäjän lupakirja tänä päivänä irtoaa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäslaisella hinnalla moottorilentäjän lupakirja tänä päivänä irtoaa?

 

Karkea hintahaarukka PPL(A)-pahville on jotain 8000-12000 euroa, riippuu siitä onko kouluttajana kerho vai kaupallinen lentokoulu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Karkea hintahaarukka PPL(A)-pahville on jotain 8000-12000 euroa, riippuu siitä onko kouluttajana kerho vai kaupallinen lentokoulu.

Auts. Onhan tuolla hintaa pahvilla. :'(

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auts. Onhan tuolla hintaa pahvilla. :'(

 

Järjettömän kiva voi olla "järjettömän" kallista ;) Ultrapaffi on tuosta noin puolet, mutta sitten on hyväksyttävä lajin reunaehdot: painorajat, vain yksi kyydissä, päivä-vfr... Toisaalta taas kalusto on simppelin kivaa ja mahtuu niitylle :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eilen keskiviikkona 16.6. kolme ekaa koululento/mäenlasku keikkaa GPL-pahvia varten. Olin kahden vaiheilla että lähdenkö tänään Seinäjoelle Provinssi rockiin, mutta siinä ekalla lennolla arviolta 50 metrin korkeudessa ja hinauskoneen perässä ylös kiivetessä mieli muuttui..  ;D

 

Itse lennot ei jännittäny edes minuutteja etukäteen. Mutta medikaali tarkastus pelotti,jännitti,valvotti ja pelotti lisää. Pelkästään verikoe oli kynnys lykätä tarkastusta ihan viimeiseen asti.. Loppupeleissä verikoe ei vastannu lainkaan nuoruuden pelottavia muistoja eikä silmissä sumentunut yhtään.

 

Pitkä matka on vielä Atikan puikkoihin mutta ehkä jonain päivänä..  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auts. Onhan tuolla hintaa pahvilla. :'(

On hinnat muuttuneet. Minun A-2:ni maksoi 1250FIM. Johdettu päälle 350FIM. Mutta 25 vuoden harrastus siitä tuli ja useita satoja hyppääjien pudotuksia sun muuta keikkaa. Halvemmaksi sai tiiman keräämisen kun pääsi lentämään kulokeikkoja ja hyppääjiä. En ole minuuttiakaan katunut sitä päätöstä jonka joskus aikojen alussa tein. :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Auts. Onhan tuolla hintaa pahvilla. :'(

PPL, GPL ja MGPL. On hauskaa, aina kun maa jää jonnekin alapuolelle. Tosin mun kameraan ei voi vaihtaa linssiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No olen onnellinen teidän puolesta joilla luvat on hallussa.

Kohan edes joskus itse kyytiin pääsee niin sekin on jo meikäläiselle sitä Järjettömän kivaa :)

Ehkä Jämillä sitten tänä vuonna taas.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

On hinnat muuttuneet. Minun A-2:ni maksoi 1250FIM. Johdettu päälle 350FIM. Mutta 25 vuoden harrastus siitä tuli ja useita satoja hyppääjien pudotuksia sun muuta keikkaa. Halvemmaksi sai tiiman keräämisen kun pääsi lentämään kulokeikkoja ja hyppääjiä. En ole minuuttiakaan katunut sitä päätöstä jonka joskus aikojen alussa tein. :thmbup:

Rahanarvolaskurilla muutettuna mainitsemasi summat olisivat nykyrahassa 363 € ja 101 €, olettaen että hinnat olivat vuodelta 1985.

 

Varsin edullista, vastaa noin 1/4 purjelentokurssin hinnasta nykyään.  ::)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Rahanarvolaskurilla muutettuna mainitsemasi summat olisivat nykyrahassa 363 € ja 101 €, olettaen että hinnat olivat vuodelta 1985.

 

Varsin edullista, vastaa noin 1/4 purjelentokurssin hinnasta nykyään.  ::)

Niin totta se vaan on. Vuosi oli juuri tuo 1985. Muistaakseni silloin olisi saanut mäntämoottorihelikopterikortin (huh mikä sana) noin 12500FIM.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin totta se vaan on. Vuosi oli juuri tuo 1985. Muistaakseni silloin olisi saanut mäntämoottorihelikopterikortin (huh mikä sana) noin 12500FIM.

 

Uskomatonta, jos muistat oikein. Tietty, jos tuo 12500FIM on ansiopahvi, niin sitten varmaan, mutta ei kait tänä päivänä PPL(A):n ja PPL(H):n ero sentään kymmenkertainen ole?

 

Ja jos vanhoja muistellaan, niin sain juurikin vuonna 1985 - parin vuoden ruinaamisen jälkeen - joululahjaksi C-64:n eli kuusnelosen ja se maksoi 2000FIM. Eli jos lupakirjan ja kotitietokoneen hintasuhde olisi yhä sama, niin kotitietokone maksaisi nykyään noin 13000-19000eur. Noin kallista joululahjaa ei kyllä meidän perheeseen ostettais! :P

 

Olispa kiva tietää, mikä oli suomalaisen palkansaajan keskiansio tuolloin. Eli paljonko lupakirja maksoi tuloihin verrattuna noin keskimäärin. Nykyhinnoilla tuohon kun uppoaa jo aika monen kuukauden nettopalkka (keskiansiot lienevät jotain vajaa 3keur, brutto, nykyään).

 

-m

 

ps. Anteeksi, kun taas kirjoitin off-topicia. Paha tapa, myönnetään...

 

ps2. Jaa niin, mutta olihan sillä kuuslankulla pelaaminen yläasteikäsenä ihan järjettömän kivaa. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai-JAI! ;D

 

Eikös sua varoitettu ilmailukärpäsen pureman vaarallisuudesta? Se tauti vei minutkin ja ihan samaa tietä. Kirjoittele mulle tiedotuksen sähköpostiin, jos haluat postituslistalle.

 

(...vaikka kyllä parit temput Bravolla 3000ft Malmin päällä 2006 nekin olivat huikeita :thmbup: )

 

Kyllä varoitettiin ja osasin itsekin puremaa vähän pelätä. Tän hetkinen elämäntilanne ei vaan oikein anna myötä harrastukselle. Ovat hinnat senverta suolaisia kuitenkin :-\

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä varoitettiin ja osasin itsekin puremaa vähän pelätä. Tän hetkinen elämäntilanne ei vaan oikein anna myötä harrastukselle. Ovat hinnat senverta suolaisia kuitenkin :-\

 

Noo, ei hätää, jaksoin minäkin lopulta odottaa puolen vuosisataa sitä ikiomaa paffia. Sillä välin lentelin vain "instruhtöörin" kanssa. Mutta kyllä se kaikki lopulta oli ihan JÄRJKIV ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Uskomatonta, jos muistat oikein. Tietty, jos tuo 12500FIM on ansiopahvi, niin sitten varmaan, mutta ei kait tänä päivänä PPL(A):n ja PPL(H):n ero sentään kymmenkertainen ole?

 

Ja jos vanhoja muistellaan, niin sain juurikin vuonna 1985 - parin vuoden ruinaamisen jälkeen - joululahjaksi C-64:n eli kuusnelosen ja se maksoi 2000FIM. Eli jos lupakirjan ja kotitietokoneen hintasuhde olisi yhä sama, niin kotitietokone maksaisi nykyään noin 13000-19000eur. Noin kallista joululahjaa ei kyllä meidän perheeseen ostettais! :P

 

Olispa kiva tietää, mikä oli suomalaisen palkansaajan keskiansio tuolloin. Eli paljonko lupakirja maksoi tuloihin verrattuna noin keskimäärin. Nykyhinnoilla tuohon kun uppoaa jo aika monen kuukauden nettopalkka (keskiansiot lienevät jotain vajaa 3keur, brutto, nykyään).

 

-m

Kyllä se noin oli mutta asiaan tietysti vaikutti että kurssin aloittamiseen olisi tarvittu min. 5 oppilasta jotta vispilää olisi kannattanut Porissa kurssin ajan pitää. Toisaalta eräs ilmakuvaajakin oli kiinnostunut käyttämään sitä väliajoilla ja siten vähentämään maksukuormaa.

ps. Anteeksi, kun taas kirjoitin off-topicia. Paha tapa, myönnetään...

 

ps2. Jaa niin, mutta olihan sillä kuuslankulla pelaaminen yläasteikäsenä ihan järjettömän kivaa. ;)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olispa kiva tietää, mikä oli suomalaisen palkansaajan keskiansio tuolloin. Eli paljonko lupakirja maksoi tuloihin verrattuna noin keskimäärin. Nykyhinnoilla tuohon kun uppoaa jo aika monen kuukauden nettopalkka (keskiansiot lienevät jotain vajaa 3keur, brutto, nykyään).

Samaisen Rahamuseon laskurin mukaan "työmiehen keskituntiansio" oli vuonna 1985 n. 35,50 mk. Jos ajatellaan, että tuosta jäi parikymppiä käteen niin se A-2 oli hankittavissa puolentoista viikon työllä? Vuoden 2008 keskituntiansioksi sama lähde antaa n. 16 euroa, ja jos siitä jää 11-12 euroa käteen niin nykyinen PPL-koulutus viekin 23...25 viikon eli suunnilleen puolen vuoden ansiot.

 

Mikähän oli keskimääräinen lentotuntihinta 1985 esim. kerhotoiminnassa? Tuskin lähelläkään 343 markkaa, jonka tuo laskuri antaa nykyisestä 100 €/h tasosta vuoden 1985 arvoon laskettuna.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mikähän oli keskimääräinen lentotuntihinta 1985 esim. kerhotoiminnassa? Tuskin lähelläkään 343 markkaa, jonka tuo laskuri antaa nykyisestä 100 €/h tasosta vuoden 1985 arvoon laskettuna.

 

Oiskohan täällä joku vanha parta, joka osais vastata? Mutta siinä oot tn. oikeessa, että tuskin oli lähelläkään, koska ite alotin harrastuksen vuonna 2000 ja tunti 2-paikkasella kerhossa kustansi tuolloin 348mk.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Oiskohan täällä joku vanha parta, joka osais vastata? Mutta siinä oot tn. oikeessa, että tuskin oli lähelläkään, koska ite alotin harrastuksen vuonna 2000 ja tunti 2-paikkasella kerhossa kustansi tuolloin 348mk.

 

-m

 

 

Ihan kultaiselle 80-luvulle en pääse, mutta vuonna 1995 mopo-Cessnan vuokra Kemissä oli 300mk/h ja C172/Piper Cherokee 350mk/h. Oulussa hinnat oli muutaman kympin kalliimpia. Saiskohan joku tästä vielä kymmenen vuotta aikaisempia muisteloita kehiin...  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ihan kultaiselle 80-luvulle en pääse, mutta vuonna 1995 mopo-Cessnan vuokra Kemissä oli 300mk/h ja C172/Piper Cherokee 350mk/h. Oulussa hinnat oli muutaman kympin kalliimpia. Saiskohan joku tästä vielä kymmenen vuotta aikaisempia muisteloita kehiin...  ;D

 

Wuonna 1974  oli Rallyen tuntivuokra 60 mk.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Wuonna 1974  oli Rallyen tuntivuokra 60 mk.

Nykyarvoon muutettuna tuo olisi 51 euroa. Tämän päivän lentotuntihinnat ovat siis n. kaksin- tai kolminkertaisia 70-luvun tasoon nähden.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kalusto on samaa kuin sillon 70-luvulla, syynä lienee muut kulut.

-bensiini ---> pakko olla kallista että tankattaisiin autobensaa lentoturvallisuuden kohentamiseksi

-huollot ---> asialla yleinen kehitys nimeltään "mulle palkankorotus"

-luvat ja maksut ---> täytyy olla kalliitta että liikelaitosten ja viranomaisten tulos nousisi edes promillen miljoonas osalla

-vakuutukset ---> pyydetään just pikkasen enemmän kun porukoilla on varaa maksaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

90-luvun alussa mopocessnan vuokra oli Porissa muistaakseni 400mk / tunti. Nykyisin en tiedä mikä tuntiveloitus on, veikkaisin noin 100 e / tunti...?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään