Jukka Palander

Kokemuksia yhtiöistä&vaihtoajoista?

38 viestiä aiheessa

Terve!

 

Ajattelin pistään pystyyn tälle oman topicin ettei aina tarvitse yhtiökohtaisesti tai kenttäkohtaisesti perustaa omaa topiccia. Monella tulee varmasti usein kysymyksiä mieleen kokeneimmilta, että riittääkö vaihtoaika jollakin tietyllä kentällä tai millainen yhtiö on.

 

 

Itse katselen syksylle reissu Malagaan. Barcelonasta-Malagaan olisi jatkolennon operoijana Vueling Airlines. Koneet näyttävät olevan A320:siä? Iberia näyttänee melkein omistavan 90% ko. yhtiöstä ja toimii Espanjan halpalentoyhtiönä. Onko yhtiö millainen? Tarvitseeko ko. yhtiöllä maksaa laukuista erikseen? Kenelläkään mitään kokemuksia tai tietoa yhtiöstä?

 

Riikassa olisi suht tiukka vaihtoaika n. 50 min. Riittääkö tämä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse katselen syksylle reissu Malagaan. Barcelonasta-Malagaan olisi jatkolennon operoijana Vueling Airlines. Koneet näyttävät olevan A320:siä? Iberia näyttänee melkein omistavan 90% ko. yhtiöstä ja toimii Espanjan halpalentoyhtiönä. Onko yhtiö millainen? Tarvitseeko ko. yhtiöllä maksaa laukuista erikseen? Kenelläkään mitään kokemuksia tai tietoa yhtiöstä?

 

Vueling syntyi taannoin kahden espanjalaisen halpiksen, Vuelingin ja Clickairin (joka käytännössä muodostettiin IB:n BCN:n operaatiosta) yhdistyessä. Ihan standardi halpalentoyhtiö, jumalattoman tiukat jalkatilat, kutakuinkin ahtaimmat mitä on koskaan vastaan tullut (ei, marsuhäkillä en ole koskaan lentänyt), mutta pitäisi riittää tuolle 45 minuutin lennolle. Laukuista joutuu toki maksamaan, jos on paljon tavaraa niin Spanair saattaisi tulla halvemmaksi.

 

Riikassa olisi suht tiukka vaihtoaika n. 50 min. Riittääkö tämä?

 

Riittää mainiosti, mun ennätys on noin viisi minuuttia (siis terminaalissa vietetty aika). Viime aikoina Balticin koneet ovat kyllä tupanneet myöhästelemään aika paljon, mutta lohtuna on se, että Suomesta on aina paljon Barcelonaan menijöitä, joten todennäköisesti kone odottaa jos syöttölento on myöhässä. Bonuksena noi BCN:n lennot on aika usein ainakin kesäsesongin aikaan 757:lla, mikä on aina positiivista.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö Vuelingille kuulu siis edes 20 kg peruslaukkua normaaliin lipunhintaan? Jännä kun katson matkatoimiston sivujen kautta lentoja. Lennot ovat Iberian (codeshare Vueling), mutta erillisistä laukkumaksuista ei ole mitään mainintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikö Vuelingille kuulu siis edes 20 kg peruslaukkua normaaliin lipunhintaan? Jännä kun katson matkatoimiston sivujen kautta lentoja. Lennot ovat Iberian (codeshare Vueling), mutta erillisistä laukkumaksuista ei ole mitään mainintaa.

 

Ainiin, unohdin ihan kokonaan noi IB:n codesharet. En osaa sanoa niistä, mutta ainakin Vuelingilta suoraan ostettuihin lentoihin eka laukku (max 23 kiloa) maksaa 10 EUR ennakkoon varattuna:

 

http://www.vueling.com/info/faq.php?menuOption=preguntas&language=EN&idMenu=9#16

 

Ja kun nyt tutkin tarkemmin, niin sama näköjään pätee myös codeshareille:

 

If you are travelling on a code share flight, i.e., if your flight number corresponds to the IB-5000 or IB-7000 series, the baggage regulations of the airline operating this flight will apply.

 

http://www.iberia.com/OneToOne/v3/program.do?prgOid=536888976&tabId=3&menuId=02130600000000&language=en&country=SE&market=SE&IS_ANONYMOUS=true

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Riikassa olisi suht tiukka vaihtoaika n. 50 min. Riittääkö tämä?

Minimi vaihtoaika Riikassa on 25min ja hyvin onnistuu, kun kenttä on pieni ja portit helposti löydettävissä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätään tähän perään omakin kysymys. Tarkoitus olisi ensi viikolla lentää Brisbanesta Helsinkiin,reittiä Brisbane-Bangkok-Dusseldorf-Tukholma-Helsinki. Ensimmäinen legi on Thai Airwaysin operoima ja,kun en näistä allianssi sopimuksista paljoakaan tiedä niin onko lentoyhtiöillä jotain sopimuksia esimerkiksi matkatavoiden suhteen. Eli voinko jo selvittää matkatavarat Brisbanesta Helsinkiin ? Bangkok-Dusseldorf välillä  operoi Air Berlin ja Dusseldorf-Tukholma-Helsinki välillä sitten SAS.

 

Toinen kysymys riippuen ensimmäisen kysymyksen vastauksesta. Voinko jo Dusseldorfissa selvittää matkatavarani Helsinkiin,kun SAS:lla lennän loput reitit ?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lisätään tähän perään omakin kysymys. Tarkoitus olisi ensi viikolla lentää Brisbanesta Helsinkiin,reittiä Brisbane-Bangkok-Dusseldorf-Tukholma-Helsinki. Ensimmäinen legi on Thai Airwaysin operoima ja,kun en näistä allianssi sopimuksista paljoakaan tiedä niin onko lentoyhtiöillä jotain sopimuksia esimerkiksi matkatavoiden suhteen. Eli voinko jo selvittää matkatavarat Brisbanesta Helsinkiin ? Bangkok-Dusseldorf välillä  operoi Air Berlin ja Dusseldorf-Tukholma-Helsinki välillä sitten SAS.

 

Toinen kysymys riippuen ensimmäisen kysymyksen vastauksesta. Voinko jo Dusseldorfissa selvittää matkatavarani Helsinkiin,kun SAS:lla lennän loput reitit ?

 

Et voi. Ainoastaan viimeisimmälle legille voit selvittää laukut suoraan Dusselista Helsinkiin, koska koko reitin operoi SAS. Muuten alliansseilla ei ole yhteyksiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten Air Baltic hinnoittelee laukut omalle jatkolennolle? Eli kun lennämme Helsingistä Riikan kautta Barcelonaan, niin joudummeko maksamaan Helsinki-Riika 15€ ja Riika-Barcelona 15€ vai pääsemmekö koko Helsinki-Barcelona siivun samalla 15€ summalla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten Air Baltic hinnoittelee laukut omalle jatkolennolle? Eli kun lennämme Helsingistä Riikan kautta Barcelonaan, niin joudummeko maksamaan Helsinki-Riika 15€ ja Riika-Barcelona 15€ vai pääsemmekö koko Helsinki-Barcelona siivun samalla 15€ summalla?

 

Ainakin Tampere-Riika-Barcelona välillä meni vain yksi maksu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten Air Baltic hinnoittelee laukut omalle jatkolennolle? Eli kun lennämme Helsingistä Riikan kautta Barcelonaan, niin joudummeko maksamaan Helsinki-Riika 15€ ja Riika-Barcelona 15€ vai pääsemmekö koko Helsinki-Barcelona siivun samalla 15€ summalla?

 

Riippuen siitä, ootko buukannut yhden lennon, eli Tsadi-Barsa, vai ootko buukannut kaksi lentoa, Tsadi-Riga ja Riga-Barsa.

 

Mulla on pieni suunnitelma lähteä syyskuussa Sloveniaan, Ljubljianaan, viikoksi kalaan. Oon kanssa tuota laukkuhommaa päivitellyt ja mulla on vielä pieni ongelma, kalastusvälineet. Vapaputki on Balticilla 40 jöröö/buukkaus...

Finskillä on suoraan Tsadi-Ljub meno-paluu 284€. Ei vapaongelmia buukkauksessa. Air Baltic on 199€ sama. + buukkaukset ja laukut ja vapaputki=320€. Wizzair tURUSTA Veneensijaan olisi menopaluu 60€, mutta lento olisi Budan kautta ja pitää ostaa erikseen, niin laukkurumban kanssa se olisi 120€. Wizzi ei velota vapaputkesta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäinen legi on Thai Airwaysin operoima ja,kun en näistä allianssi sopimuksista paljoakaan tiedä niin onko lentoyhtiöillä jotain sopimuksia esimerkiksi matkatavoiden suhteen. Eli voinko jo selvittää matkatavarat Brisbanesta Helsinkiin ? Bangkok-Dusseldorf välillä  operoi Air Berlin ja Dusseldorf-Tukholma-Helsinki välillä sitten SAS.

 

Et voi. Ainoastaan viimeisimmälle legille voit selvittää laukut suoraan Dusselista Helsinkiin, koska koko reitin operoi SAS. Muuten alliansseilla ei ole yhteyksiä.

 

Ei kai se ihan noin mene. Thai/Air Berlin/SAS-yhdistelmästä en tiedä, mutta yleisesti taikasanat matkatavaroiden selvittämisessä ovat "yksi varaus" eikä "sama allianssi".

 

Jos koko matka on samassa varauksessa (eli olet ostanut lipun Brisbane-Helsinki yhtenä varauksena ja yhtenä lippuna) niin silloin matkatavarat selvitetään päästä päähän. Ei missään ole rajoitettu etteikö yhdessä varauksessa voisi olla myös eri alliansseihin kuuluvien lentoyhtiöiden lentoja. Mutta kuten sanottu niin Thai/Air Berlin/SAS-yhdistelmästä en tiedä.

 

Allianssikuviot tulevat mukaan vasta sitten, jos matkustajalla on kaksi (tai useampi) eri lippua. Silloin matkatavaroiden selvitys perille asti saattaa onnistua, jos yhtiöt kuuluvat samaan allianssiin. Tuo riippuu ko. yhtiöiden käytännöistä.

 

Jos matkatavarat saa selvitetyksi perille asti, niin lähtökentältä ei välttämättä saa boarding-kortteja kaikille lennoille vaan ne on käytävä noutamassa vaihtokentän transit-tiskiltä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai se ihan noin mene. Thai/Air Berlin/SAS-yhdistelmästä en tiedä, mutta yleisesti taikasanat matkatavaroiden selvittämisessä ovat "yksi varaus" eikä "sama allianssi".

 

Jos koko matka on samassa varauksessa (eli olet ostanut lipun Brisbane-Helsinki yhtenä varauksena ja yhtenä lippuna) niin silloin matkatavarat selvitetään päästä päähän. Ei missään ole rajoitettu etteikö yhdessä varauksessa voisi olla myös eri alliansseihin kuuluvien lentoyhtiöiden lentoja. Mutta kuten sanottu niin Thai/Air Berlin/SAS-yhdistelmästä en tiedä.

 

Allianssikuviot tulevat mukaan vasta sitten, jos matkustajalla on kaksi (tai useampi) eri lippua. Silloin matkatavaroiden selvitys perille asti saattaa onnistua, jos yhtiöt kuuluvat samaan allianssiin. Tuo riippuu ko. yhtiöiden käytännöistä.

 

Jos matkatavarat saa selvitetyksi perille asti, niin lähtökentältä ei välttämättä saa boarding-kortteja kaikille lennoille vaan ne on käytävä noutamassa vaihtokentän transit-tiskiltä.

 

Juurikin näin, poikkeuksena Pariisi (CDG), jossa lipun saat jostain, jos saat. Ainakin omalla kohdalla lippuja on haettu suurin piirtein taksikuskeilta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

AirBaltic tarjoaa mielenkiintoista vaihtoa VNO-BKK -reitillä.

 

Mo 12/7 BT655 17:55 VNO - 18:50 LGW

Mo 12/7 BR068 21:35 LHR - 15:10 (+1) BKK

 

Tarkoitan, että riittääkö Lontoossa lentojen välillä 2h 45 min siirtymiseen Gatwickilta Heathrowiin (T3), kun ottaa huomioon kaikki kommervenkit kummallakin kentällä? Pikkuisen täpärältä vaikuttaa.

 

Varauksen yhteydessä airBaltic kertoo seuraavaa:

"Please note that you have to change airports on route. It is your own responsibility to arrange your transportation between those airports as well as any visa/entry requirements for that particular country. airBaltic cannot take any responsibility for a missed connection or refusal of entry for any reason whatsoever."

 

Vapauttaako tällainen teksti lentoyhtiön vastuusta, jos vaihto menee pieleen vaikka ruuhkan tms. vuoksi? Eli jos jään Lontooseen minusta tai lentoyhtiöstä riippumattomista syistä, niin pääsenkö seuraavalle EVA Airin lennolle Bangkokiin vai oliko se sitten siinä?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei kai se ihan noin mene. Thai/Air Berlin/SAS-yhdistelmästä en tiedä, mutta yleisesti taikasanat matkatavaroiden selvittämisessä ovat "yksi varaus" eikä "sama allianssi".

 

Jos koko matka on samassa varauksessa (eli olet ostanut lipun Brisbane-Helsinki yhtenä varauksena ja yhtenä lippuna) niin silloin matkatavarat selvitetään päästä päähän. Ei missään ole rajoitettu etteikö yhdessä varauksessa voisi olla myös eri alliansseihin kuuluvien lentoyhtiöiden lentoja. Mutta kuten sanottu niin Thai/Air Berlin/SAS-yhdistelmästä en tiedä.

 

Allianssikuviot tulevat mukaan vasta sitten, jos matkustajalla on kaksi (tai useampi) eri lippua. Silloin matkatavaroiden selvitys perille asti saattaa onnistua, jos yhtiöt kuuluvat samaan allianssiin. Tuo riippuu ko. yhtiöiden käytännöistä.

 

Jos matkatavarat saa selvitetyksi perille asti, niin lähtökentältä ei välttämättä saa boarding-kortteja kaikille lennoille vaan ne on käytävä noutamassa vaihtokentän transit-tiskiltä.

 

 

Hmm? Onko näin? Itse olen aina ollut siinä uskossa, että yhtiöt eivät selvitä laukkuja toisen yhtiön lennolle ellei niillä ole mitään yhteyttä (Allianssi, tytäryritys tms.).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitan, että riittääkö Lontoossa lentojen välillä 2h 45 min siirtymiseen Gatwickilta Heathrowiin (T3), kun ottaa huomioon kaikki kommervenkit kummallakin kentällä? Pikkuisen täpärältä vaikuttaa.

 

Itse en lähtis yrittämään koska yhteysbussi vie n. 1,5h aikaa. London toolkit ohjeistaa vähintään 3h vaihtoa mutta suosittelee 4h:a.

 

http://www.londontoolkit.com/travel/heathrow_gatwick_bus_transfer.htm

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse en lähtis yrittämään koska yhteysbussi vie n. 1,5h aikaa. London toolkit ohjeistaa vähintään 3h vaihtoa mutta suosittelee 4h:a.

 

http://www.londontoolkit.com/travel/heathrow_gatwick_bus_transfer.htm

 

Itse menin ko. prosessin läpi vuosi sitten, ja aikaa oli silloin 2h 30min. Kyseinen aika sisälsi vielä bussin odottelua ~20 minuuttia. Suosittelen kuitenkin vähintään sitä kolmea tuntia, jos jotain menee matkan aikana pieleen. Jos haluaa tuohon aikaan selviytyä, niin kannattaa ehkä ottaa taksi suoraan, sillä aina kaikki ei mene ihan napilleen...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Aika paljon riippuu myös päivän ajankohdasta, milloin siirtyy bussilla Gatwickistä Heathrowiin. Rauhallisena aikana bussimatka kestää noin 50 min mutta ruuhka-aikana reilut puolitoista tuntia. Busseja kulkee keskimäärin kolme kertaa tunnissa. Taksit velottaa matkasta noin 80 puntaa. Yleisesti ottaen Lontoo ei ole niitä mieluisimpia paikkoja tiukkaan koneenvaihtoon, koska läpimenoajat voivat vaihdella tosi paljon. 

 

Seppo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia näkemyksistä! Jos taksi Lontoossa maksaa 80 puntaa, niin taitaa olla halvempaa hommata itsensä Dusseldorfiin tai Berliiniin ja jatkaa matkaa Air Berlinillä. Tai sitten Riikasta Air Balticilla / EVA Airilla Wienin kautta Bangkokiin.

 

Harmi sinänsä, sillä suorempi (ts. vähemmän vaihtoja sisältävä) yhteys Vilnasta olisi kelvannut kyllä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos koko matka on samassa varauksessa (eli olet ostanut lipun Brisbane-Helsinki yhtenä varauksena ja yhtenä lippuna) niin silloin matkatavarat selvitetään päästä päähän. Ei missään ole rajoitettu etteikö yhdessä varauksessa voisi olla myös eri alliansseihin kuuluvien lentoyhtiöiden lentoja. Mutta kuten sanottu niin Thai/Air Berlin/SAS-yhdistelmästä en tiedä.

 

Jep, pohjimmiltaan näin. MUTTA lisäksi yhtiöillä täytyy olla ns. interlining-sopimus jotta laukut kulkisivat. Eli tässä tapauksessa TG:n ja AB:n välillä ja uudestaan AB:n ja SK:n välillä. Veikkaan että jälkimmäiseltä parilta sellainen löytynee, Thaista en olisi niinkään varma.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millasia kokemuksia Turkish Airlinestä ja Istanbulissa vaihtamisesta (aikaa useita tunteja kyllä)? :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millasia kokemuksia Turkish Airlinestä ja Istanbulissa vaihtamisesta (aikaa useita tunteja kyllä)? :)

 

Kokemusta löytyy vuosi sitten keväältä kun jatkettiin Turkishilla kotimaanlennolle. Piti kävellä passintarkastuksien läpi ulos tuloaulaan asti ja sieltä jatkaa matkaa kotimaanterminaaliin. Kotimaanterminaalissa piti käydä Turkishin tiskiltä vielä erikseen hakemassa liput kotimaanlennolle, koska Helsingissä selvitetään ainoastaan laukut Turkishin jatkolennoille (Turkishin käytäntö). Itse vaihto on kyllä nopea jos ei lähde seikkailemaan. Terminaalista toiseen kävelee n. 10-15 min.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heips,

 

Suunnitelmissa olisi siis käydä New Yorkissa ja lennot meinaan ottaa SAS/Blue1:lta, mutta menomatkalla vaihtoaikaa olisi vain 1h 5min. Ehtiiköhän Arlandassa vaihtaa hyvin tuossa ajassa mannertenväliselle lennolle, kun eikös USA:n lennoille tullut jotain lisäturvatarkastuksia tms.? Ja jos joku on viime aikoina lentänyt SAS:lla kaukolentoja, niin kokemuksia olisi myös kiva kuulla.  :)

 

Kesäterveisin, 8)

 

Tuomas

   

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heips,

 

Suunnitelmissa olisi siis käydä New Yorkissa ja lennot meinaan ottaa SAS/Blue1:lta, mutta menomatkalla vaihtoaikaa olisi vain 1h 5min. Ehtiiköhän Arlandassa vaihtaa hyvin tuossa ajassa mannertenväliselle lennolle, kun eikös USA:n lennoille tullut jotain lisäturvatarkastuksia tms.? Ja jos joku on viime aikoina lentänyt SAS:lla kaukolentoja, niin kokemuksia olisi myös kiva kuulla.  :)

 

Kesäterveisin, 8)

 

Tuomas

 

Näyttänevät molemmat käyttävän 5-terminaalia (Blue1 ja SAS international lennot), joten luulisin, että riittää hyvin.  :)

 

 

Vastapainoksi kysymys: Varasin kuukausi sitten Malagaan lennot. Air Balticilla HEL-RIX-BCN ja siitä Vueling Airlinesillä BCN-AGP. Air Balticin lentomme on Barcelonassa 13:05 ja Vuelingin jatkolennon oli tarkoitus lähteä 18:35. Viime viikolla Vuelingilta tuli viesti, että lentonne aikataulu on muuttunut ja uusi menolentonne lähtöaika on 12:30. Näinollen emme siis kerkeä jatkolennolle. En ole vielä saanut lentoyhtiöltä vastausta, mutta onko lentoyhtiöllä mitään vastuuta asian suhteen?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään