Timo Hyvönen

G-ilmatilassa saa lentää

58 viestiä aiheessa

Terve,

 

jokin aika sitten juteltiin tuolla kentän laidalla ja tuli puhe näistä ilmatilavarauksista. Yleensähän esinm. purjelennolle varataan tietyt korkeudet tietyiltä purjelentoalueilta.

 

Näiden korkeusvarausten tarkoitus on porrastaa liikennelentsikat ym. johdettu IFR-liikenne ko. alueen ohi/yli.

 

Yleinen lentäminen alueella on aivan yhtä sallittua kuin muutenkin G-alueella, pienkoneella saa mennä normaalisti vfr-lentämään ja ilmatilavarauksista huolimatta jopa Räyskälään saa mennä, vaikka siellä olisi purjelentotoimintaa. Alueita ei siis ole varattu yksinomaan purjelentoon/varjoliitoon/tms.

 

Hope this helps,

 

t. Timo

 

(tämä tieto perustuu nykytietämykseeni, yleiseen elämänkokemukseen yms. vakiodisclaimerit. Korjatkaa detaljit niiltä osin kuin olen (kuitenkin) taas väärässä)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja viellä tarkennuksena (vaikkakin Timo varmaan tarkoitti samaa) niin ilmatilavaraushan laajentaa

väliaikaisesti G ilmatilaa varauksen mukaisesti. Eli "G" säännöillä kaikki koneet saavat lentää siinä laajennetulla

alueella. (eikä siis vain vakio G korkeudella)

 

ATC porrastaa IFR liikenteen ko. alueeen yli tai ohi riippumatta onko siellä purjekoneita vai moottorikoneita pöristämässä.

 

Jani

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Lainaus: >>>ATC porrastaa IFR liikenteen ko. alueeen yli tai ohi riippumatta onko siellä purjekoneita vai moottorikoneita pöristämässä>>>>

 

Siis myös silloin kun toiminta varauksessa tapahtuu VMC:ssä?

Eli jos esim. G42A VMC varaus F75 ei sen läpi lennä IFR:ää missään olosuhteissa?

 

Pete

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin ja viellä tarkennuksena (vaikkakin Timo varmaan tarkoitti samaa) niin ilmatilavaraushan laajentaa

väliaikaisesti G ilmatilaa varauksen mukaisesti. Eli "G" säännöillä kaikki koneet saavat lentää siinä laajennetulla

alueella. (eikä siis vain vakio G korkeudella)

 

 

Ilmatilavaraus ei laajenna ainakaan G-luokan ilmatilaa, vaan ko. ilmatilan määräyksistä ja vaatimuksista luovutaan varauksen sisällä.

Mikä muuten on tämä "laajennettu" alue ja mitä tarkoittaa "vakio G korkeus"?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmatilavaraus ei laajenna ainakaan G-luokan ilmatilaa, vaan ko. ilmatilan määräyksistä ja vaatimuksista luovutaan varauksen sisällä.

Mikä muuten on tämä "laajennettu" alue ja mitä tarkoittaa "vakio G korkeus"?

 

No tähän pitäisi varmaan vastata jonkun oikean asioista vastaavan tahon. Eli jos kuten sanoit varauksen sisällä luovutaan ilmatilan

määräyksistä ja vaatimuksista, niin tuleeko siittä varatusta ilmatilasta sitten "villi" eli ei mitään sääntöjä VAI laajennettu G?

Ja jos se on varattu "villiksi" niin mitkä on sitten säännöt vai eikö niitä ole ollenkaan? Selvää on tietenkin jos kuten Kemijärvellä

varattu alue laitetaan vaikkapa luokkaan D.

 

Ja jos ilmatilasta luodaan "villi" varauksella niin kuka sitä sitten saa käyttää? Ainoastaan kyseisen varauksen tehneen tahon päiväkirjasta

löytyvät tahot vai? Silloinhan G ilmatila olisi normaalin julkaistun kartaston mukainen ja "villi" ilmatila varauksen mukainen G ilmatilan päällä

varattu vain kyseiseen varaukseen kuuluville koneille varaajan määrittelemillä säännöillä, ellei sitten varaus ole jo alle G ilmatilan jolloin

mentäisiin näillä varauksen säännöillä maasta asti. Jos varaus kattaa myös G ilmatilan, niin silloinhan siinä pitää olla selkeästi määritelty mitkä

koneet alueelle saa tulla ylipäänsä... Kemijärvelle ei vissiin ole asiaa aktiivisena aikana kenelläkään.

 

Mistähän ne "villin" tai ilmatilan varaajan säännöt löytyvät ja kuka vastaa niiden noudattamisesta? Millaiset on varauksen VMC minimit?

 

Keroisiko joku miten ATC erittelee "villin" ilmatilan ilmailijat ja muut pöristelijät tai suhistelijat? Transponder lienet turha ehdotus, kun se ei ole

pakollinen varuste.

 

Asia ei todellakaan ole ihan itsestään selvä...

 

Ja varauksen läpihän saa mennä myös IFR liikenettä sitähän ei mikään estä. Pyritään (ja yleensä)viemään vain sen ulkopuolelta. IFR pilottikin

on yleensä aina vastuussa (VMC) muun liikenteen seuraamisesta ja välttämisestä. VFR pilotti aina riippumatta varauksista...

 

Voi olla etten vain tiedä, joten jos joku oikeasti tietää niin kertokoon!

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hyvä ettet tiedä. Minä luulen ja lennän niin. Tietääköhän kukaan?

 

G-alue ja G-ilmatilahan eivät välttämättä ole sama asia, johdin hieman harhaan tuossa alkuperäisessä viestissäni. G-alueen voi varata käyttöönsä helpommin, koska se on oletuksena merkattu harrastelennon, esim. purjelennon käyttöön. Olen nähnyt sitä varattavan myös varjoliitoon ja taitolentoon.

 

Itse olen kuitenkin käsittänyt, että se kerran varattu on yleisilmailun käytössä koko korkeusalueellaan. Varauksenhan saa tietää esim. alueelta helposti. En itse lähtisi varaamaan aluetta erikseen eri ilmailulajeille, jos kuulisin sen olevan jo harrastajille varattu.

 

No, näin toimin edelleen, katsotaan löytyykö muuta tietoa. Ainakin Finavia kertoo että tilapäisiä varauksia opastetaan kiertämään.

 

t. Timo

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tähän pitäisi varmaan vastata jonkun oikean asioista vastaavan tahon. Eli jos kuten sanoit varauksen sisällä luovutaan ilmatilan

määräyksistä ja vaatimuksista, niin tuleeko siittä varatusta ilmatilasta sitten "villi" eli ei mitään sääntöjä VAI laajennettu G?

Ja jos se on varattu "villiksi" niin mitkä on sitten säännöt vai eikö niitä ole ollenkaan? Selvää on tietenkin jos kuten Kemijärvellä

varattu alue laitetaan vaikkapa luokkaan D.

 

Ja jos ilmatilasta luodaan "villi" varauksella niin kuka sitä sitten saa käyttää? Ainoastaan kyseisen varauksen tehneen tahon päiväkirjasta

löytyvät tahot vai? Silloinhan G ilmatila olisi normaalin julkaistun kartaston mukainen ja "villi" ilmatila varauksen mukainen G ilmatilan päällä

varattu vain kyseiseen varaukseen kuuluville koneille varaajan määrittelemillä säännöillä, ellei sitten varaus ole jo alle G ilmatilan jolloin

mentäisiin näillä varauksen säännöillä maasta asti. Jos varaus kattaa myös G ilmatilan, niin silloinhan siinä pitää olla selkeästi määritelty mitkä

koneet alueelle saa tulla ylipäänsä... Kemijärvelle ei vissiin ole asiaa aktiivisena aikana kenelläkään.

 

Mistähän ne "villin" tai ilmatilan varaajan säännöt löytyvät ja kuka vastaa niiden noudattamisesta? Millaiset on varauksen VMC minimit?

 

Keroisiko joku miten ATC erittelee "villin" ilmatilan ilmailijat ja muut pöristelijät tai suhistelijat? Transponder lienet turha ehdotus, kun se ei ole

pakollinen varuste.

 

Asia ei todellakaan ole ihan itsestään selvä...

 

Ja varauksen läpihän saa mennä myös IFR liikenettä sitähän ei mikään estä. Pyritään (ja yleensä)viemään vain sen ulkopuolelta. IFR pilottikin

on yleensä aina vastuussa (VMC) muun liikenteen seuraamisesta ja välttämisestä. VFR pilotti aina riippumatta varauksista...

 

Voi olla etten vain tiedä, joten jos joku oikeasti tietää niin kertokoon!

 

Jani

 

Täsmennetään vielä: ilmatilavarauksessa luovutaan ilmatilaluokan (C tai D) vaatimuksista ja määräyksistä kuten lennonjohtopalvelusta ja toisiotutkavastaajan käyttöpakosta, mutta se ilmatilaluokka säilyy silti samana ja lentosääntöjä on edelleen noudatettava.

 

Siellä asioita toteuttavassa tahossa duunia tehneenä olen tässä vähän sormi pystyssä, kun tekstissä käytetään ilmaisuja joita en ole aiemmin nähnyt käytettävän. Itseasiassa en tainnut paljoakaan tajuta mitä tuossa edellä kirjoitit. Enkä ole ihan varma tuliko kaikille selväksi mikä on G-alueen ja G-ilmatilan ero. Ne eivät nimittäin ole sama asia. Tuolla toisessa säikeessä Sakari Pyörre oli löytänyt Ilmailuliiton sivuilta tällaisen tekstin: http://www.ilmailuliitto.fi/easydata/customers/ilmailuliitto/files/riippuliito/pl-rl_varaukset.pdf

 

Vaikka teksti on monilta osin vanhentunut (kirjoitettu elokuussa 1999) ja on sinne lipsahtanut yksi harhaanjohtava ilmaisukin, pitää se sisällään ilmatilavarausten perusperiaatteet jotka pätevät yhä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Itse olen kuitenkin käsittänyt, että se kerran varattu on yleisilmailun käytössä koko korkeusalueellaan. Varauksenhan saa tietää esim. alueelta helposti. En itse lähtisi varaamaan aluetta erikseen eri ilmailulajeille, jos kuulisin sen olevan jo harrastajille varattu.

 

 

Olen usein mietiskellyt seuraavanlaista tilannetta. Oletetaan että Nummelasta varataan kaikki Nummelan purjelentoalueet (G46) klo 21 saakka. G46D ja E alueet ovat hyvin lähellä Hyvinkäätä. Timo on lähdössä Hyvinkäältä lentämään ja nohevana purjelentäjänä alueelle soittaessaan selvittää miten Nummelan alueet ovat varattuina, jotta voisi myös niillä lentää. Nummelaan iskee merituuli klo 17, lentotoiminta lakkaa ja kaikki Nummelasta lähteneet matkalentäjät ovat laskeutuneet. Ilmatilavarauksille ei ole enää tarvetta, joten Nummelassa päätetään helpottaa purjelentoalueiden IFR-liikenteelle aiheuttamaa tuskaa ja varaukset perutaan klo 17. No tästähän tietysti seuraa se että Hyvinkääläiset uskovat lentävänsä varatussa ilmatilassa, joka ei kuitenkaan enää olekkaan varattu.

 

Joskus varauksia peruessani ilmaisin huoleni aiheesta EFESin lennonjohtoapulaiselle. Hän ei oikein ymmärtänyt miten tämä voisi olla mahdollista sillä eihän Hyvinkääläiset voi Nummelan varauksella lentää kyseisellä alueella. Pitäisikö sitten kuitenkin varata ne kaikki alueet, joilla meinaa itse lentää? Vai pitäisikö tehdä herrasmiessopimus että varauksia ei peruta kesken päivän.

 

Toivottavasti Timoa ei harmita olla esimerkkini noheva purjelentäjä ;) .

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No tästähän tietysti seuraa se että Hyvinkääläiset uskovat lentävänsä varatussa ilmatilassa, joka ei kuitenkaan enää olekkaan varattu.

 

Joskus varauksia peruessani ilmaisin huoleni aiheesta EFESin lennonjohtoapulaiselle. Hän ei oikein ymmärtänyt miten tämä voisi olla mahdollista sillä eihän Hyvinkääläiset voi Nummelan varauksella lentää kyseisellä alueella. Pitäisikö sitten kuitenkin varata ne kaikki alueet, joilla meinaa itse lentää? Vai pitäisikö tehdä herrasmiessopimus että varauksia ei peruta kesken päivän.

 

 

Ilmatilavaraukset on nykyisessä muodossaan tarkoitettu paikallisten käyttäjien tarpeisiin ja niitä ei voi käyttää muut. Tämä on mielestäni järjestelmän pahin heikkous.

 

Esimerkiksi Saksassa purjelennon ilmatilavarauksista saa tiedon kuuntelemalla erityistä "ATIS"-lähetystä, josta selviää varauksen kesto ja korkeus. Pilotin vastuulla on pysyä selvillä varaustilanteesta. Mikäli varaus ei ole enää voimassa, on tästä ilmatilasta poistuttava valvomattomaan. Finavian lennonvarmistustoimialalle ehdotettiin kahden vastaavan ilmatila-ATIS -aseman perustamista Etelä-Suomeen, mutta sitä ei päätetty toteuttaa kustannusten takia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ilmatilavaraukset on nykyisessä muodossaan tarkoitettu paikallisten käyttäjien tarpeisiin ja niitä ei voi käyttää muut. Tämä on mielestäni järjestelmän pahin heikkous.

 

Niin siis tässä mielestäni tiivistyy tämän koko keskustelun ydin. Kun sanot ettei muut voi käyttää varattua aluetta kuin paikalliset, mielestäni asia ei mene

näin. Eli jos tiedät kyseisen varauksen niin ei ole mitään sääntöä joka kieltäisi sen käytön. Vai onko? Ja jos on niin miten ja kuka asiaa voi valvoa?

Periaatteessa pitäisi olla ilmeisesti varaajan lupa kyseisen varauksen käyttöön ja tämänhän paikalliset purtsikat ja hinauskone luonnollisesti saa

ko. kentältä toimiessaan.

 

Kuten aikaisemmin sanoit niin varauksella luovutaan tietyistä (C ja D) vaatimuksista ja ilmatilaluokka pysyy edelleen samana sääntöineen. Tämä oli varsin selkeä

ja hyvä kommentti. Edellen kuitenkin kysymys että mikäli varauksella ollaan jo luovuttu lennonjohtoselvityksestä alueelle, niin eikös sinne sitten saa mennäkkin

ilman selvitystä?

 

Tuo mainitsemasi "Saksan" malli kuullostaa selkeämmältä, kuin Suomessa voimassaoleva.

 

Niin ja voi hyvinkin olla että kaikki termit jota käytän ei ole oppikirjan mukaisia, joten korjatkaa ja neuvokaa ihmeessä...

 

Jani

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Timo on lähdössä Hyvinkäältä lentämään ja nohevana purjelentäjänä alueelle soittaessaan selvittää miten Nummelan alueet ovat varattuina, jotta voisi myös niillä lentää.

---

Vai pitäisikö tehdä herrasmiessopimus että varauksia ei peruta kesken päivän.

Herrasmiessopimukset eivät taida oikein toimia. Nyt kun on tullut lennettyä valvotuissa ilmatiloissa vähän enemmän, olen huomannut, että alueelta saa hyvin apuja tällaisissa epäselvissä tilanteissa. On aika helppo kysäistä tilanteen lähestyessä, onko ilmatilavaraus voimassa ja jos ei ole, sittenhän sen saa ehkä samalla varailtua.

 

Toivottavasti Timoa ei harmita olla esimerkkini noheva purjelentäjä ;) .

Ei toki, tuli ihan vanhat ajat mieleen kun käväisin Nummelassa ja siellä pojat turasivat IndiaYankeen (eiks se ollut se oranssi?) lisälaitteita. Jo silloin tuli näitä tilanteita vastaan ja silloin nohevoitiin puhelimitse.

 

Pitää kyllä pyrkiytyä taas pitkästä aikaa matkalentämään, että pääsee testailemaan tätäkin asiaa.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ai niin ja vielä tuo Henkan piiloviesti...

 

Nummelaan iskee merituuli klo 17, lentotoiminta lakkaa ja kaikki Nummelasta lähteneet matkalentäjät ovat laskeutuneet. Ilmatilavarauksille ei ole enää tarvetta, joten Nummelassa päätetään helpottaa purjelentoalueiden IFR-liikenteelle aiheuttamaa tuskaa ja varaukset perutaan klo 17. No tästähän tietysti seuraa se että Hyvinkääläiset uskovat lentävänsä varatussa ilmatilassa, joka ei kuitenkaan enää olekkaan varattu.

 

...eli kun Nummelan lentäjät räpsähtävät niin Hyvinkään ässät jatkavat vaan!

 

Mutta asiasta vielä: kysyisin kyllä niitä varauksia joko paikallisilta lentäjiltä tai alueelta mutta käsitykseni mukaan varauksia saa käyttää hyväkseen yleisesti. Korjatkaa nyt ihmeessä jos olen väärässä.

 

t. Timo

 

(ja kiitti vielä signatureaineksesta Henri :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Mutta asiasta vielä: kysyisin kyllä niitä varauksia joko paikallisilta lentäjiltä tai alueelta mutta käsitykseni mukaan varauksia saa käyttää hyväkseen yleisesti. Korjatkaa nyt ihmeessä jos olen väärässä.

 

Saa. Erityisesti, kun on kyse G-alueen varauksesta ilmatilaluokkaan G, niin kaikki saavat käyttää. Myös C- ja D- ilmatilassa, jos vaan varmasti tietää, että kyseinen varaus on voimassa.

 

Sen sijaan G+ (ilmatila, jos joku ei hoksannut) ehkä saattaa olla poikkeava sikäli että muilla kuin varauksen tekijöillä on ilmoittautumisvelvollisuus ja jaksolla pysymisvelvollisuus... lennellä saa. (Tämä G+ alkaa olla meikäläisen prosessointikyvyn ylärajoilla, mahdollisesti yläpuolella.)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Saa. Erityisesti, kun on kyse G-alueen varauksesta ilmatilaluokkaan G, niin kaikki saavat käyttää.

 

Ei. G-luokan ilmatilaan ei myönnetä varauksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin siis tässä mielestäni tiivistyy tämän koko keskustelun ydin. Kun sanot ettei muut voi käyttää varattua aluetta kuin paikalliset, mielestäni asia ei mene

näin. Eli jos tiedät kyseisen varauksen niin ei ole mitään sääntöä joka kieltäisi sen käytön. Vai onko? Ja jos on niin miten ja kuka asiaa voi valvoa?

Periaatteessa pitäisi olla ilmeisesti varaajan lupa kyseisen varauksen käyttöön ja tämänhän paikalliset purtsikat ja hinauskone luonnollisesti saa

ko. kentältä toimiessaan.

 

 

Jos sinä menet sinne varaukseen ja joku peruu sen keskenkaiken, niin milläs selität sen? Olet yhtäkkiä valvotussa ilmatilassa, jonne vaaditaan a) lentosuunnitelma ja b) selvitys ja c) sinulla ei ole muutoksesta harmainta hajuakaan. Käytännössä tuskin tästä kiinni jäät, mutta näin ei saisi menetellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kuten aikaisemmin sanoit niin varauksella luovutaan tietyistä (C ja D) vaatimuksista ja ilmatilaluokka pysyy edelleen samana sääntöineen. Tämä oli varsin selkeä

ja hyvä kommentti. Edellen kuitenkin kysymys että mikäli varauksella ollaan jo luovuttu lennonjohtoselvityksestä alueelle, niin eikös sinne sitten saa mennäkkin

ilman selvitystä?

 

 

Totta kai saa mennä, se on nimenomaan varauksen idea. Pointti onkin siinä, että mistä sinä saat selville sen varauksen olemassaolon ja sen kuinka pitkään se on voimassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Totta kai saa mennä, se on nimenomaan varauksen idea. Pointti onkin siinä, että mistä sinä saat selville sen varauksen olemassaolon ja sen kuinka pitkään se on voimassa.

 

Jeah, eli kysellään ennen kuin käytetään. Alue tietää virallisen totuuden, paikallisetkin lentäjät taajuudella todennäköisesti saman.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos sinä menet sinne varaukseen ja joku peruu sen keskenkaiken, niin milläs selität sen? Olet yhtäkkiä valvotussa ilmatilassa, jonne vaaditaan a) lentosuunnitelma ja b) selvitys ja c) sinulla ei ole muutoksesta harmainta hajuakaan. Käytännössä tuskin tästä kiinni jäät, mutta näin ei saisi menetellä.

 

Vaikka lennettäisiin samalta kentältä, niin edelleen on mahdollisuus, että varaaja peruu sen varauksensa siitä mitään ilmoittamatta tai epähuomiossa unohtaa jonkun koneen olevan ilmassa. Mikään ei estä tälläistä tapahtumasta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei. G-luokan ilmatilaan ei myönnetä varauksia.

 

Niinpä... eli esim Räyskälän "varaukset" kentän päällä alle FL65 eivät ole varauksia lainkaan, vaan... toimintailmoituksia?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taannoin oli mielenkiintoinen tilanne päällä kun soittivatten päivällä alueesta ja ilmoittivat jotta teille myönnetty varaus perutaan. Asia menee oikeasti mielenkiintoiseksi kun varatussa ilmatilassa oli siis luovuttu radioyhteysvaatimuksesta. Jos kaikkia (paikalisia)koneita ei saada pois eikä mitenkään voida varmistaa ilmatilan (ilmatilaluokka C) vapautumista niin olisi ollut oikeasti hyvä kuulla miten asia oli alueessa tai lähestymisessä tarkoitus hoitaa.

Ko. tilanteessa saatiin omat koneet jossain ajassa maahan joten sinällään harrastajat onnistuvat asiassa mikä oli mielestäni joltistakin uhkapeliä ammattilaisten toimesta. Tähän ratkaisuun vaikutti onneksi sillä kertaa sää mahdollistaen kotiinkutsumisen.

 

Pitäisiköhän jossain täsmentää ohjeita? Minun mielestä yksinkertaisinta olisi se, että kun varataan niin varataan kans eikä peruta kesken päivän. Toinen hyvä vaihtoehto olisi pienentää valvotun ilmatilan osia.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toinen hyvä vaihtoehto olisi pienentää valvotun ilmatilan osia.

 

On noi valvotut alueet kyllä älyttömän isoja Suomessa. Vähänkös tuntui tyhmältä ilmoittautua Kuopion kansainvälisen superkeskuksen lähestymisalueelle samalla havaiten, että lentomatkaa kentälle on jäljellä vielä 20 minuuttia. Hyvä puolihan tässä oli se, että lennonjohtajan varoittelema sademyrsky ehti jonnekin Joensuuhun ennen kuin oltiin laskukierroksessa.

 

Viitaten edellisen Ilmailun mielipidekirjoitukseen tma-kokoluokista Suomessa ja Euroopassa - olisiko jollain mahdollista laittaa esim. Frankfurtin alueen karttaa päällekkäin vaikkapa Hki-Vantaan ja Kuopion karttojen kanssa kokovertailua varten? Itse en löytänyt Frankfurtin TMA-kuvaa netistä.

 

t. Timo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään