Timo Hyvönen

G-ilmatilassa saa lentää

58 viestiä aiheessa

Ei. G-luokan ilmatilaan ei myönnetä varauksia.

 

Minkäs takia sitten Vesiksen ja Selänpään ympärillä on G-ilmatilassa G-alueet (44 A ja B, 45 A,B,C), ja pilvilentotoiminnan yhteydessä ainakin viime kesänä ko. alueita "varattiin" aluelennonjohdosta..?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minkäs takia sitten Vesiksen ja Selänpään ympärillä on G-ilmatilassa G-alueet (44 A ja B, 45 A,B,C), ja pilvilentotoiminnan yhteydessä ainakin viime kesänä ko. alueita "varattiin" aluelennonjohdosta..?

 

IMC-lentotoiminnasta on valvomattomassa ilmatilassa täytynyt toistaiseksi tehdä toimintailmoitus. Yksittäisen koneen paikkaa on hankala määrittää, mutta on todettu, että G-alueen toimintailmoitus takaa riittävän suojailmatilan - pilvipilotin on sitten keinolla tai toisella pysyttävä alueen sisäpuolella. Saattaa olla, että tämä käytäntö on sittemmin muuttunut.

 

Jos taas lentotoiminta on ylettynyt pinnan 95 yläpuolelle, on silloin luonnollisesti pitänyt tehdä ilmatilavaraus, oli se VFR- tai IMC-lentotoimintaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

IMC-lentotoiminnasta on valvomattomassa ilmatilassa täytynyt toistaiseksi tehdä toimintailmoitus.

 

Koska kuitenkin lennetään pilvipohjissa, on mielestäni asiallista toisia ilmatilan käyttäjiä kohtaan ilmoittaa normaalista purjelentotoiminnasta valvomattomassa IMC-toimintana. Siitä täytyy edelleen tehdä ilmoitus aluelennonjohdolle ja toimintailmoitus notamoidaan. Jos Selänpäässä toimitaan näin, se voi johtua siitä, että olen muutamalle sikäläiselle purjelennonopettajalle antanut kehotuksen toimia näin.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viitaten edellisen Ilmailun mielipidekirjoitukseen tma-kokoluokista Suomessa ja Euroopassa - olisiko jollain mahdollista laittaa esim. Frankfurtin alueen karttaa päällekkäin vaikkapa Hki-Vantaan ja Kuopion karttojen kanssa kokovertailua varten? Itse en löytänyt Frankfurtin TMA-kuvaa netistä.

EDDF%20TMA.bmp

EDDF TMA

EFHK%20TMA.bmp

EFHK TMA

 

Jani (toivotaan että onnistun viellä liittämään noi kuvat...) ei näköjään osaa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viitaten edellisen Ilmailun mielipidekirjoitukseen tma-kokoluokista Suomessa ja Euroopassa - olisiko jollain mahdollista laittaa esim. Frankfurtin alueen karttaa päällekkäin vaikkapa Hki-Vantaan ja Kuopion karttojen kanssa kokovertailua varten? Itse en löytänyt Frankfurtin TMA-kuvaa netistä.

 

Itse laitoin jossain vaiheessa Dallasin kartan ja Helsingin TMA:n päällekkäin ja postasinkin kuvankin ainakin Ilmailu.org:n foorumiin. Siinä Helsingin TMA:n rajojen sisällä oli suurin piirtein saman verran kenttiä Dallasissa kuin Suomessa on kenttiä yhteensä. Jokainen voi sitten vetää omat johtopäätöksensä siitä...  ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Vedetään johtopäätös: HK TMA on suuri. Molemmissa ympäristöissä VFR-lentäminen on mahdollista. Molemmissa ympäristöissä "joutuu" keskustelemaan ATC:n kanssa.

 

EDIT: Vedetäänkö vielä johtopäätös sivurajojen verrannollisuudesta korkeusrajoihin. KDFW vs EFHK. Se, voisiko HK TMA alaraja olla >30nm 4.0ft on asia erikseen.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiinnostava on myös AIP SUP 18/2010

FINLAND FIR, TILAPÄINEN PURJELENTOALUE TG 112

https://ais.fi/ais/aipsup/Sup/S2010/EF_SUP_2010_018_EN.pdf

Onhan niin, että aktiiviset alueet todella NOTAMoidaan erikseen? Aika harvaksalteltaan varauksia on näkynyt.

 

Harvakseltaanhan niitä tuleekin, tänä kesänä 9 käytettyä (tämä päivä mukaan lukien) ja pari gridausta.

 

Alla tämän päivän NOTAM. Sehän pitää osata hakea Menkijärven alta. Pitää myös osata odottaa, systeemi kun päivittyy kolmen tunnin välein.

 

Onkohan tällä mitään/juuri mitään merkitystä tavalliselle moottorilentäjälle?

 

 

EFME/MENKIJÄRVI

 

OTHER

+   REF AIP SUP 18/10, TG 112 GLIDING EVENT 2010 (EFME)

   G48 MENKIJÄRVI SEKTORIT A JA B YLÄRAJA FL065, VFR

   VARATTU 0900-1300, PURJELENTOTOIMINTAA 1300-1700.

   21JUN10 0900 - 21JUN10 1700 (EFHK/1/K3994/10)

 

+   REF AIP SUP 18/10, TG 112 GLIDING EVENT 2010 (EFME).

   SEKTORIT A1, A2, C2, C3 JA S1 YLÄRAJA FL065, VFR

   VARATTU 0900-1300, PURJELENTOTOIMINTAA 1300-1700.

   21JUN10 0900 - 21JUN10 1700 (EFHK/1/K3991/10)

 

Niin, eihän tuo mikään varaus olekaan, nykyoppien mukaan. Kaikki G-ilmatilaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvakseltaanhan niitä tuleekin, tänä kesänä 9 käytettyä (tämä päivä mukaan lukien) ja pari gridausta.

 

Alla tämän päivän NOTAM. Sehän pitää osata hakea Menkijärven alta. Pitää myös osata odottaa, systeemi kun päivittyy kolmen tunnin välein.

 

Onkohan tällä mitään/juuri mitään merkitystä tavalliselle moottorilentäjälle?

 

Niin, eihän tuo mikään varaus olekaan, nykyoppien mukaan. Kaikki G-ilmatilaa.

 

Tuossa on varattu valvottua ilmatilaa virka-ajan puitteissa, sen jälkeen ilmoitus että valvomattomassa lennetään purjelentoa. Juurikaan tuolla kertaa ei ole varattu C1-aluetta missä on G+ ilmatilaa, mitä on hyvin vaikea varata. Sekin kannattaa opiskella että mitä G+ tarkoittaa ja mitä velvollisuuksia sen myötä tulee.

 

aloitin viestin, mutta olkoon: "Paitsi EFSI FIZ. Virka-aikana varattu, virka-ajan jälkeen purjelentotoimintaa. G+ ilmatila edelleen voimassa. Ja sen mukaiset radioyhteysvaatimukset. "

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuossa on varattu valvottua ilmatilaa virka-ajan puitteissa, sen jälkeen ilmoitus että valvomattomassa lennetään purjelentoa. Juurikaan tuolla kertaa ei ole varattu C1-aluetta missä on G+ ilmatilaa, mitä on hyvin vaikea varata. Sekin kannattaa opiskella että mitä G+ tarkoittaa ja mitä velvollisuuksia sen myötä tulee.

 

aloitin viestin, mutta olkoon: "Paitsi EFSI FIZ. Virka-aikana varattu, virka-ajan jälkeen purjelentotoimintaa. G+ ilmatila edelleen voimassa. Ja sen mukaiset radioyhteysvaatimukset. "

 

Niin joo, onhan siinä varaus Kauhavan alueelle... mutta eikös nuo sektorit A1, A2 ja S1 ole ilmatilaa G?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Niin joo, onhan siinä varaus Kauhavan alueelle... mutta eikös nuo sektorit A1, A2 ja S1 ole ilmatilaa G?

 

GND-1500FT välillä. Virka-aikana 1500FT-FL95 MIL CTA, voi olla muulloinkin. Katsotaan sitä karttaa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alla tämän päivän NOTAM. Sehän pitää osata hakea Menkijärven alta. Pitää myös osata odottaa, systeemi kun päivittyy kolmen tunnin välein.

 

Kyllä ne onneksi tulevat myös bulletiinin NAV Warnings -osastoon, ja ovat nähtävissä kaikilla VFR-bulletiinin sivuilla.

 

Kolmen tunnin päivitysväli on muuten kohtuuttoman pitkä, kun Ruotsissa tiedot päivitetään nettiin kerran tunnissa.

 

Onko muuten varaus tältä päivältä päättynyt etuajassa kun Ruotsin samasta ODIN-tietokannasta tulevasta bulletiinista tieto puuttuu?

http://www.lfv.se/sv/FPC/AISMET/

 

http://www.lfv.se/AISInfo.asp?TextFile=odinefes.txt&SubTitle=&T=Finland%20S&Frequency=250

Last updated Mon Jun 21 15:24:00 UTC 2010

AIS AREA INFORMATION          ISSUED 100621 1435   SDI077 PAGE 1(7)
VALID 211430-221859  ALL FL                               CS:WWWEFES
INSIGNIFICANT NOTAM INCLUDED, EXCEPT OLD PERM NOTAM

AREA: 5900N02100E  6010N01902E  6145N01932E  6310N02005E
      6440N02256E  6344N03000E  6255N03136E  6013N02730E
      5952N02554E

AREA IS PART OF FIR: EFIN

AERODROMES INCLUDED: ALL

EFIN/FINLAND FIR

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Taannoin oli mielenkiintoinen tilanne päällä kun soittivatten päivällä alueesta ja ilmoittivat jotta teille myönnetty varaus perutaan. Asia menee oikeasti mielenkiintoiseksi kun varatussa ilmatilassa oli siis luovuttu radioyhteysvaatimuksesta. Jos kaikkia (paikalisia)koneita ei saada pois eikä mitenkään voida varmistaa ilmatilan (ilmatilaluokka C) vapautumista niin olisi ollut oikeasti hyvä kuulla miten asia oli alueessa tai lähestymisessä tarkoitus hoitaa.

Ko. tilanteessa saatiin omat koneet jossain ajassa maahan joten sinällään harrastajat onnistuvat asiassa mikä oli mielestäni joltistakin uhkapeliä ammattilaisten toimesta. Tähän ratkaisuun vaikutti onneksi sillä kertaa sää mahdollistaen kotiinkutsumisen.

 

Pitäisiköhän jossain täsmentää ohjeita? Minun mielestä yksinkertaisinta olisi se, että kun varataan niin varataan kans eikä peruta kesken päivän. Toinen hyvä vaihtoehto olisi pienentää valvotun ilmatilan osia.

 

-M-

 

Millä konstilla koneet kutsuttiin kotiin?

 

Savumerkein,valomerkein vai noutamalla.

 

Mielenkiintoisia ilmatiloja on. ???

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Millä konstilla koneet kutsuttiin kotiin?

 

Jos oikein muistan niin keli oli sellainen, että se teki suurimman osan kutsumisesta ihan itsekseen. Parempana päivänä tilanne olisi voinut olla haastava.

Itse en olisi välttämäti puhelimessa esitettyyn maadoitusehdotukseen suostunut. Tai siis varauksen perumiseen, tokihan valvomattomassa ilmatilassa olisi saanut lentää. Menee osin samaan kategoriaan kuin salaa suljettu ilmatila jossa ei saa lentää mutta ei  myöskään voida paljastaa, että se on suljettu...

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos oikein muistan niin keli oli sellainen, että se teki suurimman osan kutsumisesta ihan itsekseen. Parempana päivänä tilanne olisi voinut olla haastava.

Itse en olisi välttämäti puhelimessa esitettyyn maadoitusehdotukseen suostunut. Tai siis varauksen perumiseen, tokihan valvomattomassa ilmatilassa olisi saanut lentää. Menee osin samaan kategoriaan kuin salaa suljettu ilmatila jossa ei saa lentää mutta ei  myöskään voida paljastaa, että se on suljettu...

 

-M-

 

Olen lukenut tätä ketjua silmät pyöreänä.Ruotsissa luulisin homman olevan selvempää,puuttuu mm tämä G+ ilmatila tyystin,muitakin eroja on.

 

Ainoa ilmatila missä voi sattua vastaavia,minkä lonkalta tiedän on CTR joka tornin lopetettua muuttuu G-ilmatilaksi.Voivat aukaista milloin vain,jos on radiottomia koneita sisällä niin ei hyvä,tai radiollisia jotka eivät kuuntele taajuutta

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jeah, eli kysellään ennen kuin käytetään. Alue tietää virallisen totuuden, paikallisetkin lentäjät taajuudella todennäköisesti saman.

 

t. Timo

 

Esimerkiksi jos varaus on tehty vaikka Oulun TMA:lle, niin minulle tulisi mieleen helpoimmaksi kysyä sitä Oulun tornilta kun kerran jaksokin on jo sama, sitten jos varaus yhtä-äkkiä perutaan, niin torni voisi epäillä ja kysyä onko tämä "muukalainen" vielä ilmatilassa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viitaten edellisen Ilmailun mielipidekirjoitukseen tma-kokoluokista Suomessa ja Euroopassa - olisiko jollain mahdollista laittaa esim. Frankfurtin alueen karttaa päällekkäin vaikkapa Hki-Vantaan ja Kuopion karttojen kanssa kokovertailua varten? Itse en löytänyt Frankfurtin TMA-kuvaa netistä.

 

Tässä olisi yksi "taiteellinen näkemys" aiheesta.

 

Helsingin kartassa korkeudet ovat TMA:n alarajoja. Frankin kartassa taas minimi vektorointikorkeuksia, eli TMA:n raja on pääsääntöisesti 500 jalkaa alempana.

 

Pelkkä TMA:n koko ei kuitenkaan mielestäni kerro yhtään mitään ilmatilan käytettävyydestä esim. purjelentotoimintaan. Helsingin TMA:ltahan löytyvät Hyvinkään ja Nummelan purjelentoalueet, jotka ovat vakiokorkeuksille 4000, 5000 ja FL60 varattavissa aluelennonjohdosta aina. Kellonajasta ja H:ki-Vantaan liikennetilanteesta riippumatta.

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainoa ilmatila missä voi sattua vastaavia,minkä lonkalta tiedän on CTR joka tornin lopetettua muuttuu G-ilmatilaksi.Voivat aukaista milloin vain,jos on radiottomia koneita sisällä niin ei hyvä,tai radiollisia jotka eivät kuuntele taajuutta

 

Suomessa tämä "ongelma" on ainakin estetty ilmailumääräyksellä OPS M1-17, "Lentopaikan ATS-elimen toiminta-ajan ulkopuolella vaadittava ilma aluksen radiopuhelimen käyttö"

 

edit: laitetaan nyt vielä ihan suora lainaus

2.1.1 Lennolla olevan ilma-aluksen on jatkuvasti kuunneltava edellä tarkoitettua radiotaajuutta lentäessään ilmatilassa, jonka ilmatilaluokka muuttuu silloin, kun lentopaikan liikenteestä vastaava ATS-elin aloittaa toimintansa. Kuuntelu on aloitettava ennen saapumista kyseiseen ilmatilaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Suomessa tämä "ongelma" on ainakin estetty ilmailumääräyksellä OPS M1-17, "Lentopaikan ATS-elimen toiminta-ajan ulkopuolella vaadittava ilma aluksen radiopuhelimen käyttö"

 

edit: laitetaan nyt vielä ihan suora lainaus

2.1.1 Lennolla olevan ilma-aluksen on jatkuvasti kuunneltava edellä tarkoitettua radiotaajuutta lentäessään ilmatilassa, jonka ilmatilaluokka muuttuu silloin, kun lentopaikan liikenteestä vastaava ATS-elin aloittaa toimintansa. Kuuntelu on aloitettava ennen saapumista kyseiseen ilmatilaan.

 

Loistavaa,eli siis kielletty täysin lentäminen radiottomilla koneilla tällaisessa G-ilmatilassa ATS-elimen ollessa kiinni.

 

Ymmärrinköhän oikein?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tatun linkittämässä määräyksessä sanotaan myös näin:

 

Koska tiedon saaminen lennolla olevalle ilma-alukselle ATS-elimen toiminnan alkamisesta ja vastaavasta ilmatilaluokan muuttumisesta edellyttää radioyhteyttä, ei lentäminen kyseiseen ilmatilaan eikä toiminta asianomaisen lentopaikan liikennealueella ole ilman asianmukaista radiopuhelinta ATS-elimen toiminta-ajan ulkopuolella sallittua.

 

Eli ymmärsit oikein.

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja näinollen,jos on matkalla tälläiseen ilmatilaan,on oltava radio jo ennen,selvästi ulkopuolella tätä mahdollisesti avautuvaa ilmatilaa.....

 

Ilmatila missä voi lentää ilman radiota kutistuu,ehkä myös ilmatila missä kello.......,annetaan olla.

 

Kiitos moilemmille,olen vielä aloittelija Suomalaisessa pykäläviidakossa.Etsiskelin kyllä näitä radiovaatimuksia G-alueisiin ym vastaaviin.  :)

 

Ehkä Ruotsissa sama vaatimus......

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alun alkaenkin tässä oli sekoitettu G-ilmatilaluokka ja G-alueet joten ihan ymmärrettävää on, että asia on välillä foorumilla opiskellessa sekaisin.

 

Ilmatilaluokka asettaa vaatimuksia mm. VMC-minimeille sekä radioyhteysvaatimuksille. Purjelentoalueet (G-alueet) voidaan varata valvotusta ilmatilasta (käytännössä C- jaD-luokan ilmatilasta) lentotoiminnalle VFR tai IMC varauksena. Oman käsitykseni mukaan pilvilento ei ole IFR toimintaa, vaan lentämistä IMC olosuhteissa. Varauksessa otetaan siis kantaa siihen, millä sääminimeillä varatussa ilmatilassa lennetään. Samalla on luovuttu C- tai D-ilmatilaluokan vaatimuksista mm. radioyhteyden, lentosuunitelman ja laitteiden osalta varauksen keston ajaksi. Missään ei ole määritelty kuka ja millaista ilmailutoimintaa saa näillä "purjelentoalueilla" harjoittaa. Alun perin ne on tehty jonkin purjelentopaikan käyttöön. Ei myöskään ole määritelty miltä kentältä saa ilma-alus lähteä lentääkseen esimerkiksi Nummelan purjelentoalueella.

 

Tässäkin ketjussa on tullut esille asioita, joista voi päätellä että yleisesti varsin hyvin toimiva purjelentoalueiden varausmenettely ei kuitenkaan ole loppuun asti mietitty tai sitten on muutettu käytäntöjä siten, että alkuperäinen idea on hukkunut matkan varrella.

 

Järjestelmä on ja tulee olemaan varsin toimiva kunhan muutamat puutteet korjataan. Eikä niitä tarvitse korjata rajoituksilla vaan kirjaamalla asiat.

Jounin mainitsema ilmatilavaraus-ATIS olisi varsin hyvä juttu.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Alun alkaenkin tässä oli sekoitettu G-ilmatilaluokka ja G-alueet joten ihan ymmärrettävää on, että asia on välillä foorumilla opiskellessa sekaisin.

 

Ilmatilaluokka asettaa vaatimuksia mm. VMC-minimeille sekä radioyhteysvaatimuksille. Purjelentoalueet (G-alueet) voidaan varata valvotusta ilmatilasta (käytännössä C- jaD-luokan ilmatilasta) lentotoiminnalle VFR tai IMC varauksena. Oman käsitykseni mukaan pilvilento ei ole IFR toimintaa, vaan lentämistä IMC olosuhteissa. Varauksessa otetaan siis kantaa siihen, millä sääminimeillä varatussa ilmatilassa lennetään. Samalla on luovuttu C- tai D-ilmatilaluokan vaatimuksista mm. radioyhteyden, lentosuunitelman ja laitteiden osalta varauksen keston ajaksi. Missään ei ole määritelty kuka ja millaista ilmailutoimintaa saa näillä "purjelentoalueilla" harjoittaa. Alun perin ne on tehty jonkin purjelentopaikan käyttöön. Ei myöskään ole määritelty miltä kentältä saa ilma-alus lähteä lentääkseen esimerkiksi Nummelan purjelentoalueella.

 

Tässäkin ketjussa on tullut esille asioita, joista voi päätellä että yleisesti varsin hyvin toimiva purjelentoalueiden varausmenettely ei kuitenkaan ole loppuun asti mietitty tai sitten on muutettu käytäntöjä siten, että alkuperäinen idea on hukkunut matkan varrella.

 

Järjestelmä on ja tulee olemaan varsin toimiva kunhan muutamat puutteet korjataan. Eikä niitä tarvitse korjata rajoituksilla vaan kirjaamalla asiat.

Jounin mainitsema ilmatilavaraus-ATIS olisi varsin hyvä juttu.

 

-M-

 

Ettei sekoteta enempää niin sanottakoon näin: Kun torni menee kiinni, muuttuu tornin hallinnoimat ilmatilat luokkaan G, mutta radio on oltava ja sitä on pidettävä kyseisen suljetun tornin jaksolla sekä sillä on annettava liikenneilmoitukset.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei sekoteta enempää niin sanottakoon näin: Kun torni menee kiinni, muuttuu tornin hallinnoimat ilmatilat luokkaan G, mutta radio on oltava ja sitä on pidettävä kyseisen suljetun tornin jaksolla sekä sillä on annettava liikenneilmoitukset.

 

Tämä koskee myös lentotiedotusvyöhykkeitä (FIZ): Kun AFIS menee kiinni, muuttuu ilmatilaluokka G+:sta G:ksi, mutta on on meneteltävä samoin kuin edellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ja näinollen,jos on matkalla tälläiseen ilmatilaan,on oltava radio jo ennen,selvästi ulkopuolella tätä mahdollisesti avautuvaa ilmatilaa.....

 

Ilmatila missä voi lentää ilman radiota kutistuu,ehkä myös ilmatila missä kello.......,annetaan olla.

 

Joo.. tämä nyt sentään on jossain määrin kuitenkin tolkullinen vaatimus, kun se torni voi "yhtäkkiä" aueta oikeastaan milloin tahansa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo.. tämä nyt sentään on jossain määrin kuitenkin tolkullinen vaatimus, kun se torni voi "yhtäkkiä" aueta oikeastaan milloin tahansa.

 

Siis erittäin järkevä määräys,komppailen ilman pisteitä  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään