Timo Hyvönen

G-ilmatilassa saa lentää

58 viestiä aiheessa

Helsingin TMA:ltahan löytyvät Hyvinkään ja Nummelan purjelentoalueet, jotka ovat vakiokorkeuksille 4000, 5000 ja FL60 varattavissa aluelennonjohdosta aina. Kellonajasta ja H:ki-Vantaan liikennetilanteesta riippumatta.

 

Tätä samaa mieltä olemme olleet muutamia kertoja itsekin. Valitettavasti tuo lihavoitu osa ei aina toteudu. Syitä on ollut erinäisiä ja niistä on myös "keskusteltu".

On kuitenkin totuuden nimissä sanottava että ongelmia ei ole edes joka viikko, muutaman kerran kesässä kuitenkin.

 

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Joo.. tämä nyt sentään on jossain määrin kuitenkin tolkullinen vaatimus, kun se torni voi "yhtäkkiä" aueta oikeastaan milloin tahansa.

 

Onko tuosta (Afksen aukeamisesta) muuta haittaa, kuin että kerho/pilotti joutuu pulittamaan laskeutumismaksuja, jos joutuu tulemaan aukioloaikana laskuun?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko tuosta (Afksen aukeamisesta) muuta haittaa, kuin että kerho/pilotti joutuu pulittamaan laskeutumismaksuja, jos joutuu tulemaan aukioloaikana laskuun?

 

Ei varsinaisesti haittapuoli: Afiksen aukiollessa voi kentälle tulla myös radiottomalla koneella.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei varsinaisesti haittapuoli: Afiksen aukiollessa voi kentälle tulla myös radiottomalla koneella.

 

Mutta laskusta seuraa lasku. llmailijalle annettavien tiedotusten lisäksi varmasti tiedotetaan laskutus/reskontraa. Vai voisiko ansaintalogiikka todella olla näin kuluttajaa suosivaa: kun ei voi kuulla tiedotuksia (so. ei ole radiota), niin ei niistä tarvitse maksaakaan?

 

Miten muuten kentälle voi tulla radiottomalla koneella, jos G+ ilmatilaan ei voi tulla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Miten muuten kentälle voi tulla radiottomalla koneella, jos G+ ilmatilaan ei voi tulla?

 

Samalla tavalla kuin D-luokan ilmatilaan: Lentosuunnitelman mukaan.

-M-

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Samalla tavalla kuin D-luokan ilmatilaan: Lentosuunnitelman mukaan.

-M-

 

Eli kelloton purtsikkapilotti saa lentää radiottomalla koneella G+ ilmatilassa Afiksen aukiollessa reittilentoa varten, kunhan jättää lentosuunnitelman!

 

Tuota kokeilisin välittömästi, mutta kun AFIS menee 1.7 kesälomalle, sattumoisin saman päivänä kun oma kesäloma alkaa :)

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei onnistu radiottomalla koneella. AFIS-palvelun edellytys on radioyhteys, jonka mukaan annetaan palvelua. Radiottomalla koneella voi menä FIZ:lle vain erikseen sovittuina eritystapauksina. Radiottomalla purjelentokoneella ei voi lentää FIL:llä. Ei vaikka vain kuuntelisi. Pitää kyetä lähettämään ja puhumaan ymmärrettävästi.

 

Kelloa ei pursipilotti tarvi, ajan saa tietää AFIS:lta. Radion välityksellä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätä samaa mieltä olemme olleet muutamia kertoja itsekin. Valitettavasti tuo lihavoitu osa ei aina toteudu. Syitä on ollut erinäisiä ja niistä on myös "keskusteltu".

On kuitenkin totuuden nimissä sanottava että ongelmia ei ole edes joka viikko, muutaman kerran kesässä kuitenkin.

 

-M-

 

Tämäpä yllättävää. Itselleni tulee mieleen vain yksi tapaus kun alueita ei ole myönnetty. Tämä oli poikkeuksellisen laajan poliisin ja puolustusvoimien operaation takia.

 

Joka tapauksessa Helsingin lennonjohdon suuntaan TMA:lla olevien HV/NU purjelentoalueiden varaaminen on aluelennonjohdon suunnasta "ilmoitusasia", eli aluelennonjohto voi ne myöntää purjelentäjille/taitolentäjille/riippuliitäjille vakiokorkeuksille kysymättä etukäteen Helsinki-Vantaan mielipidettä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään