Marko Saastamoinen

Ähtärin ilmailijoiden kevytlentopaikan rakentaminen on myötätuulessa

17 viestiä aiheessa

Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus myönsi rahoituksen Ähtärin ilmailijoiden hakemuksen mukaisesti keveytlentopaikan rakentamista varten. Ähtärin kaupunki teki jo aiemmin myönteisen ratkaisun rahoitukseen liittyvästä kuntaosuudesta. Ilmoitus kevytlentopaikan rakentamisesta jätettiin ilmailuviranomaisille alkuvuodesta 2010 ja kenttähankkeeseen liittyvä ympäristölupa on käsitelty Ähtärin kaupungin teknisessä lautakunnassa.

 

Lisätietoja: http://www.ahtarinilmailijat.net/

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kevytlentopaikan rakentaminen on sujunut suunnitelman mukaisesti. Kenttärakenteet on saatu valmiiksi ja viikon kuluessa asennetaan ovet lentokonehalliin. Ensi vuoden keväällä kiitotie saa asfalttipinnoitteen ja kenttä saatetaan lopulliseen asuunsa. Lisätietoja kentän rakennusvaiheista löydät Ähtärin ilmailijoiden kotisivuilta. http://www.ahtarinilmailijat.net/

 

Kuva kiitotiestä ja hallista.

5178961273_189ef35c33_z.jpg

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tuosta kun vielä pääsisi näppärästi hotelli Mesikämmeneen, niin... ;D

Veikkaan että kyyti saattaa järjestyä jos kyselet tuolla paikallisen ilmailukerhon foorumilla...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Veikkaan että kyyti saattaa järjestyä jos kyselet tuolla paikallisen ilmailukerhon foorumilla...

 

Va bene :thmbup:

 

Vastavuoroon voin luennoida pitkän kaavan mukaan Moksunniemen arkkitehtuurihistoriasta... :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko paikka sellainen, että sinne saa lentää vain U-rekkarilla, vai otetaanko hiukkasen painavammat koneet myös vastaan?

 

Eiköhän kentän pituus 470m jo aseta jonkinasteisia rajoitteita raskaammalle kalustolle, paitsi AN-2 mahtuisi tuonne hyvin + isännän suostumus kentän käyttöön. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eiköhän kentän pituus 470m jo aseta jonkinasteisia rajoitteita raskaammalle kalustolle

 

Toki, mutta aika moni ultraluokituksen yläpuolella oleva vekotin kyllä menee 470m baanalle heittämällä....

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Toki, mutta aika moni ultraluokituksen yläpuolella oleva vekotin kyllä menee 470m baanalle heittämällä....

 

No toki, riippuu konetyypistä, tarkkana on kuitenkin oltava eli ei ihan aloittelijan hommia.  :D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaipa tuohon maanomistajan luvalla saa laskeutua muullakin kuin ultralla kunhan vaan se 470 metrin pätkä riittää sekä laskuun että nousuun.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kaipa tuohon maanomistajan luvalla saa laskeutua muullakin kuin ultralla kunhan vaan se 470 metrin pätkä riittää sekä laskuun että nousuun.

 

Jos on kyse kevytlentopaikasta, niin kannattaa lukea AGA M1-4, jossa mm.

 

1.2 Kevytlentopaikka on lentopaikka. jota käytetään

lentotoimintaan purjelentokoneilla. moottoripurjelentokoneilla,

erittäin keveillä lentokoneilla (VLA),

ultrakeveillä lentokoneilla (UL) sekä ultrakeveisiin

lentokoneisiin rinnastettavilla lentokoneilla, joiden

lentoonlähtömassa on enintään 500 kg ja sakkausnopeus

enintään 65 km/h, ilmalaivoilla ja kuumailmapalloilla.

 

(Siis mikäli EASA:n  tai muut määräykset eivät ole kumonneet määräystä AGA M1-4) :-[

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään