Sami Niemeläinen

Arkistojen aarteita

12 viestiä aiheessa

Noin vuosi sitten skannailin tänne ensimmäisen erän ja nyt sain hankittua muutamia kuvia lisää jotka ajattelin myös laittaa tänne näytille. Nämäkin kuvat ovat pommikonelentäjä Lauri Kurjen jäämistöstä ja ilmeisesti hän itse esiintyykin useimmissa kuvissa. Lauri Kurki kuoli noin kaksi viikkoa ennen Lapin sodan loppua saksalaisen ilmatorjunnan ampuessa hänen Blenheiminsä alas. Todella huono tuuri sillä hän oli juuri ehtinyt kirjoittaa kirjeen äidilleen jossa kertoi sodan olevan lopussa ja tulevansa kotiin kahden viikon kuluttua.

Kaikenlaiset kommentit kuvista, paikoista, kuvausajankohdista ja konetyypeistä ovat tervetulleita.

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäiset neljä Smolik-kuvaa saattavat hyvinkin olla Ruoveden Siikakankaalta, ehkäpä vuosilta -42- 43. Siikakangas toimi Kauhavan apu- ja leirikenttänä tuolloin. Tiedätkö Sami millä Kauhavan ohjaajakurssilla Lauri Kurki oli? Tein juuri Feeniks-lehteen Siikakangas-artikkelin toisen osan, joka käsitteli mm. Lentosotakoulun koulutusta siellä. Itsellänikin on vastaavia kuvia Siikakankaalta, ja maasto näyttää hyvin samanlaiselta. Kanervikkokangasta, ja mäntymetsää. Tuo ensimmäinen kuva, jossa on tuulipussi, voi hyvinkin olla kuvattu Siikakankaan pyöreän kentän itäreunassa, itse asiassa melkeinpä uskaltaisin lyödä vetoa asiasta.  Sama "raidallinen" tuulipussi ja raidallinen pussin tanko tai masto, näkyy myös mm. Keskinen-Stenman LeR4-kirjassa eräässä Siikakangas-kuvassa. Lisäksi muun muassa kuvien Smolikit SM-153 ja -155 olivat molemmat käytössä Siikakankaalla ainakin Ohjaajakursseilla 5 ja 6. Kurssit alkoivat kesällä ja syksyllä, ja ne lennettiin läpi talven. Smolikeihin laitettiin sukset alle, kuten kuvissasikin on. Samoin AOK 12 (Aliupseerikurssi 12) lensi Smolik-koneilla Siikakankaalla talvella 1943.

 

Onko Lauri Kurjen lentopäiväkirjoja tallella, niistä löytyisi vahvistus.

 

Viimeinen kuva on Kauhavalta 11.6.1943. Tuisku TU-150 starttasi vastaan laskuun tulevan TU-164:n päälle. Lopputulos näkyy kuvissa, siivet ottivat yhteen. TU-150:n ohjaaja oppilas E.Lakovuo ja TU-164:n ohjaaja lentomestari M.Peltola eivät loukkaantuneet. Molemmat vaurioituneet Tuiskut korjattiin lentokelpoisiksi.

(edit: Markku kerkesi vastata näköjään ennen...)

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskinen&Stenman SIH22 "Koulukoneet" tietää (jälleen) kertoa että alin kuva on otettu Kauhavalla 11.6.1943 kun TU-150 törmäsi startissa (oppilas E. Lakovuo) laskukiidossa olevaan TU-164:n (oppilas M. Peltola). Ei henkilövahinkoja ja molemmat VL Tuiskut korjattiin.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Keskinen&Stenman SIH22 "Koulukoneet" tietää (jälleen) kertoa että alin kuva on otettu Kauhavalla 11.6.1943 kun TU-150 törmäsi startissa (oppilas E. Lakovuo) laskukiidossa olevaan TU-164:n (oppilas M. Peltola). Ei henkilövahinkoja ja molemmat VL Tuiskut korjattiin.

Markku

 

Markku, ainakin minun kirjassa lukee ltm M. Peltola eli lentomestari, ei oppilas.

 

T. Jukka

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Markku, ainakin minun kirjassa lukee ltm M. Peltola eli lentomestari, ei oppilas.

T. Jukka

Kiitos Jukka!

Lukihäiriö... :-[

Ja kirjan sivulla 84 on TU-164:n kuva toisesta kulmasta.

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ensimmäiset neljä Smolik-kuvaa saattavat hyvinkin olla Ruoveden Siikakankaalta, ehkäpä vuosilta -42- 43. Siikakangas toimi Kauhavan apu- ja leirikenttänä tuolloin. Tiedätkö Sami millä Kauhavan ohjaajakurssilla Lauri Kurki oli? Tein juuri Feeniks-lehteen Siikakangas-artikkelin toisen osan, joka käsitteli mm. Lentosotakoulun koulutusta siellä. Itsellänikin on vastaavia kuvia Siikakankaalta, ja maasto näyttää hyvin samanlaiselta. Kanervikkokangasta, ja mäntymetsää. Tuo ensimmäinen kuva, jossa on tuulipussi, voi hyvinkin olla kuvattu Siikakankaan pyöreän kentän itäreunassa, itse asiassa melkeinpä uskaltaisin lyödä vetoa asiasta.  Sama "raidallinen" tuulipussi ja raidallinen pussin tanko tai masto, näkyy myös mm. Keskinen-Stenman LeR4-kirjassa eräässä Siikakangas-kuvassa. Lisäksi muun muassa kuvien Smolikit SM-153 ja -155 olivat molemmat käytössä Siikakankaalla ainakin Ohjaajakursseilla 5 ja 6. Kurssit alkoivat kesällä ja syksyllä, ja ne lennettiin läpi talven. Smolikeihin laitettiin sukset alle, kuten kuvissasikin on. Samoin AOK 12 (Aliupseerikurssi 12) lensi Smolik-koneilla Siikakankaalla talvella 1943.

 

Onko Lauri Kurjen lentopäiväkirjoja tallella, niistä löytyisi vahvistus.

 

Viimeinen kuva on Kauhavalta 11.6.1943. Tuisku TU-150 starttasi vastaan laskuun tulevan TU-164:n päälle. Lopputulos näkyy kuvissa, siivet ottivat yhteen. TU-150:n ohjaaja oppilas E.Lakovuo ja TU-164:n ohjaaja lentomestari M.Peltola eivät loukkaantuneet. Molemmat vaurioituneet Tuiskut korjattiin lentokelpoisiksi.

(edit: Markku kerkesi vastata näköjään ennen...)

 

Jukka

 

 

Kiitos paljon valaisevista kommenteista ja lisätiedoista! Valitettavasti tietoa Kurjen kurssista minulla ei ole eikä hänen päiväkirjojaan. Hänen siskonsa on kirjoittanut pienen muistelmateoksen nuoruudestaan jossa kertoo parin sivun verran tästä lentäjäveljen kohtalosta. Veljeksiä oli yhteensä kolme ja kaikki kuolivat sodassa. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

K. Temmeksen ja K.Virtasen sotilaslentäjämatrikkelista löytvät mm. seuraavat tiedot:

 

Lauri Olavi Kurki s. 19.12.1922, AOK 12 (14.9.1942-), SLM 1150 (24.4.1944), kaatui 18.10.1944

 

 

Matrikkelissa on myös Aulis Viktor Ensio Kurki (onko veli?) s. 4.12.1919, IUK11 (28.10.1940-), SLM 929 (7.7.1942), sai surmansa lento-onnettomuudessa 4.9.1944.

 

(Lisätiedoja esim Jaakko Hyvösen Kohtalokkaat lennot-kirjassa)

C-F. Geust

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

K. Temmeksen ja K.Virtasen sotilaslentäjämatrikkelista löytvät mm. seuraavat tiedot:

 

Lauri Olavi Kurki s. 19.12.1922, AOK 12 (14.9.1942-), SLM 1150 (24.4.1944), kaatui 18.10.1944

 

 

Matrikkelissa on myös Aulis Viktor Ensio Kurki (onko veli?) s. 4.12.1919, IUK11 (28.10.1940-), SLM 929 (7.7.1942), sai surmansa lento-onnettomuudessa 4.9.1944.

 

(Lisätiedoja esim Jaakko Hyvösen Kohtalokkaat lennot-kirjassa)

C-F. Geust

 

Veljekset olivat nimeltään Lauri, Ahti ja Veikko. Ainoastaan Lauri heistä oli lentäjänä sodassa. Kiitos lisätiedoista! Pitää kirjoitella muistiin nämä tiedonpalaset!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

K. Temmeksen ja K.Virtasen sotilaslentäjämatrikkelista löytvät mm. seuraavat tiedot:

 

Lauri Olavi Kurki s. 19.12.1922, AOK 12 (14.9.1942-), SLM 1150 (24.4.1944), kaatui 18.10.1944

 

 

Matrikkelissa on myös Aulis Viktor Ensio Kurki (onko veli?) s. 4.12.1919, IUK11 (28.10.1940-), SLM 929 (7.7.1942), sai surmansa lento-onnettomuudessa 4.9.1944.

 

(Lisätiedoja esim Jaakko Hyvösen Kohtalokkaat lennot-kirjassa)

C-F. Geust

 

Kiitoksia! Eli tämä vahvistaa sen, että Smolik-kuvat ovat tosiaankin Siikakankaalta. AOK 12 eli Aliupseeriohjaajakurssi 12 lensi Siikakankaalla loppusyksystä 1942 aina kevääseen 1943 asti. Peruskorjatut Smolikit olivat varastoituna Parolassa siivet irroitettuina, joista ne otettiin taas käyttöön juuri AOK 12:lle täydennyskoneiksi. Joitakin vaurioitakin Smolikeille Siikakankaalla sattui, en ala nyt luettelemaan kaikkia tapauksia.  Mutta kuriositeetin vuoksi tekee mieli mainita, että parissa kuvassa näkyvä SM-153 on nykyään Suomen Ilmailumuseossa Vantaalla upeasti entisöitynä. Muun muassa se "kolaroi" parikin kertaa Siikakankaalla: 13.3.1943 se osui SM-155:een (myös yhdessä kuvassa) väistäessään SM-141:stä, ja siivet vaurioituivat, AOK 12:n oppilas korp V.Vuorinen ei loukkaantunut. Toisen kerran kolisi 19.11.1943, kun SM-153 meni selälleen ainevikaisen akselin katkeamisen seurauksena. Lentomestari A.E. Uotinen ja Ohjaajakurssi 6:n oppilas stm K.B.Suominen selvisivät vammoitta.

 

http://www.ilmailumuseo.fi/index.php?page=Letov-S-218-A-Smolik

 

EDIT: Sain seuraavaa palautetta koskien SM-153:sta. Suomen Ilmailumuseon kone ei ole kokonaan alkuperäinen SM-153. Sen eturunko on SM-162:sta. SM-153 on numerona, koska koneen nokalla oleva moottori oli ollut joskus 153:ssa. Kun kone myytiin siviiliin, niin siihen vaihdettiin Walter ilmavoimien pidettyä Bramon itsellään. Kiitoksia oikaisusta, en muistanut asian oikeaa laitaa, vaikka kyllä tuonkin koneyksilön vaiheet on tullut joskus käytyä läpi...

 

Jukka

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Harvemmin esillä olleita DN-64 kuvia v.lta  -42.

 

Ylimmässä kuvassa vasemmalta Ville Salminen ja Erkki Leppänen. Alimassa vasemmalta Martti Jyrkinen ja Oiva Eerola.

Kuvat Jyrkinen.

 

Jussi Salminen

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

 

[ attachment removed / expired ]

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitoksia! Eli tämä vahvistaa sen, että Smolik-kuvat ovat tosiaankin Siikakankaalta. AOK 12 eli Aliupseeriohjaajakurssi 12 lensi Siikakankaalla loppusyksystä 1942 aina kevääseen 1943 asti. Peruskorjatut Smolikit olivat varastoituna Parolassa siivet irroitettuina, joista ne otettiin taas käyttöön juuri AOK 12:lle täydennyskoneiksi. Joitakin vaurioitakin Smolikeille Siikakankaalla sattui, en ala nyt luettelemaan kaikkia tapauksia.  Mutta kuriositeetin vuoksi tekee mieli mainita, että parissa kuvassa näkyvä S 

Jukka

 

 

Itse olin Kauhavalla AOK-11:lla wuonna 1958-59 .

Lensimme Stiguilla, Wiimoilla, Pyryillä, Vihurilla ,Safirilla ja Fougilla. :thmbup:

Mitenkähän noi kurssien numeroinnit lipsuivat

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään