Olle Sälgmark

Runway heading.

25 viestiä aiheessa

Saat lähtöselvityksen (lähtöselvitys lyhennetty)".....lähdön jälkeen säilytä kiitotien ohjaussuunta kunnes läpäiset 4000 jalkaa"

 

Kiitotie 30,ja älytön tuuli suoraan sivusta,ohjaatko 300 astetta ja menet minne tuuli vie,vai koitatko pysytellä kiitotien jatkeella,ts tehdä tuulikorjauksen?

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, hyvä kysymys. Ei oo koskaan tullut mieleenkään, että tässä ois vaihtoehtoja. Oon tähän asti aina olettanut, että lj haluaa mun pysyvän kiitotien jatkeella...

 

-m

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Heh, hyvä kysymys. Ei oo koskaan tullut mieleenkään, että tässä ois vaihtoehtoja. Oon tähän asti aina olettanut, että lj haluaa mun pysyvän kiitotien jatkeella...

 

-m

 

 

Mikä on "kiitotien ohjaussuunta"?

 

Jos Lj sanois vaikka "runway track" niin olis selvä homma.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Runway heading tarkoittaa runway heading, eli lennetään kiitotien kompassisuuntaa, ja annetaan tuulen painaa mihin painaa. Toimii hienosti esim rinnakkaiskiitoteillä, jolloin molemmilta kiitoteiltä lähteneiden koneiden sivuttaisporrastus säilyy, kun kumpikaan ei tee tuulikorjauksia.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Runway heading tarkoittaa runway heading, eli lennetään kiitotien kompassisuuntaa, ja annetaan tuulen painaa mihin painaa. Toimii hienosti esim rinnakkaiskiitoteillä, jolloin molemmilta kiitoteiltä lähteneiden koneiden sivuttaisporrastus säilyy, kun kumpikaan ei tee tuulikorjauksia.

 

Taidat olla ATPL miehiä. :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Runway heading tarkoittaa runway heading, eli lennetään kiitotien kompassisuuntaa, ja annetaan tuulen painaa mihin painaa. Toimii hienosti esim rinnakkaiskiitoteillä, jolloin molemmilta kiitoteiltä lähteneiden koneiden sivuttaisporrastus säilyy, kun kumpikaan ei tee tuulikorjauksia.

 

Eikös pikemminkin ole niin että sillä jatkeella pysyminen takaa sen ettei sivuttaisporrastus muutu? Kun ajattelee että rinnakkaiskiitoteillä operoidessa voipi olla kaksi eri konetyyppiä, nopeutta, nousukulmaa yms. jotka voivat vaikuttaa paljonkin tuohon sivuttaissiirtymään, en näin ihan heti menisi ylläolevaa allekirjoitttamaan.

 

Hieman yliampuvana esimerkkinä voisi kuvitella että jos sivutuuli vetää kovasti oikealle ja leftiltä lähtee C-172 nousuun headerin säilyttäen ilman tuulikorjauksia ja 3 minuuttia myöhemmin rightilta A330 etteikö se Cessna olisi juuri sopivasti ajautunut siihen Arbuusin eteen ja imeytyy vasemmasta turbiinista pelikaanina läpi?  :o 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös pikemminkin ole niin että sillä jatkeella pysyminen takaa sen ettei sivuttaisporrastus muutu? Kun ajattelee että rinnakkaiskiitoteillä operoidessa voipi olla kaksi eri konetyyppiä, nopeutta, nousukulmaa yms. jotka voivat vaikuttaa paljonkin tuohon sivuttaissiirtymään, en näin ihan heti menisi ylläolevaa allekirjoitttamaan.

 

Hieman yliampuvana esimerkkinä voisi kuvitella että jos sivutuuli vetää kovasti oikealle ja leftiltä lähtee C-172 nousuun headerin säilyttäen ilman tuulikorjauksia ja 3 minuuttia myöhemmin rightilta A330 etteikö se Cessna olisi juuri sopivasti ajautunut siihen Arbuusin eteen ja imeytyy vasemmasta turbiinista pelikaanina läpi?  :o 

 

Tähän voin sanoa että ulkomailla,Suomi poislukien, lennän RH,ikinä ei ole sanottu mitään kansainvälisillä kentillä.

 

Muualla olen joskus saanut korjatun heading:in että pysyn kiitotien jatkeella......,aina kyseessä VFR lento

 

Ehkä joku löytää säännöistä,vaikka asiahan on päivänselvä. :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Eikös pikemminkin ole niin että sillä jatkeella pysyminen takaa sen ettei sivuttaisporrastus muutu? Kun ajattelee että rinnakkaiskiitoteillä operoidessa voipi olla kaksi eri konetyyppiä, nopeutta, nousukulmaa yms. jotka voivat vaikuttaa paljonkin tuohon sivuttaissiirtymään, en näin ihan heti menisi ylläolevaa allekirjoitttamaan.

 

Hieman yliampuvana esimerkkinä voisi kuvitella että jos sivutuuli vetää kovasti oikealle ja leftiltä lähtee C-172 nousuun headerin säilyttäen ilman tuulikorjauksia ja 3 minuuttia myöhemmin rightilta A330 etteikö se Cessna olisi juuri sopivasti ajautunut siihen Arbuusin eteen ja imeytyy vasemmasta turbiinista pelikaanina läpi?  :o 

 

Jos lennonjohto haluaisi lentokoneen pysyvän kiitotien jatkeella, olisi selvitys "runway track". Oikeassa elämässä en ole koskaan tällaista selvitystä saanut tai kuullut, lennonjohtajat saa kertoa, onko semmoista olemassakaan. Lennonjohtajat saa myöskin kertoa, miten ylläoleva skenario estetään, mutta runway heading on edelleenkin runway heading.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lennonjohto haluaisi lentokoneen pysyvän kiitotien jatkeella, olisi selvitys "runway track". Oikeassa elämässä en ole koskaan tällaista selvitystä saanut tai kuullut, lennonjohtajat saa kertoa, onko semmoista olemassakaan. Lennonjohtajat saa myöskin kertoa, miten ylläoleva skenario estetään, mutta runway heading on edelleenkin runway heading.

 

Olen saanut VFR selvityksenä varmaan yli sata.....

 

Tässä faa manuals

 

http://www.faa.gov/library/manuals/aviation/instrument_procedures_handbook/

 

Rutsissa lennetään kumpaakin,samalla selvityksellä,mielestäni hatusta vedetty systeemi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen saanut VFR selvityksenä varmaan yli sata.....

 

 

 

OK, minun henkilökohtaiset minimini ovat olleet jo pitkään "selvästi erossa VFR-lentämisestä"... :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

"Heading" on yksikäsitteisesti ohjaussuunta. 

"Track" on lentosuunta eli linja jolla kone etenee kartalla.

 

Jos kiitotien suunta on 360 astetta ja saadaan selvitys "fly runway heading" niin silloin lennetään ohjausuunnalla 360.  Lentosäännöistä riippumatta,

 

Peter

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Jos lennonjohto haluaisi lentokoneen pysyvän kiitotien jatkeella, olisi selvitys "runway track". Oikeassa elämässä en ole koskaan tällaista selvitystä saanut tai kuullut, lennonjohtajat saa kertoa, onko semmoista olemassakaan.

 

Menetelmälennonjohdossa käytetään nimenomaan RWY trackia, johon useat porrastukset perustuvat.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menetelmälennonjohdossa käytetään nimenomaan RWY trackia, johon useat porrastukset perustuvat.

 

"TRACK EXTENDED CENTRE LINE" eli "LENTOSUUNTA" tosiaan löytyivät RTF-manuaalista. Eipä ole tullut aiemmin vastaan!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muistelen saaneeni Bromman tornilta joskus seuraavan selvityksen:(suom.) Lähdön jälkeen säilytä suunta 300 kunnes saavutat 1000 jalkaa ja sitten selvä reitille. (oma kuittaus) Ja TWR: selvä lähtöön rata 30 tuuli XXX XX.

Oliskohan tuo nyt vähän samaa asiaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Viime kesänä USA:ssa sanoivat usein "fly extended centerline" ns. lähialueen rajalle, jonka jälkeen tuli siirto lähestymisen/alueen taajuudelle jos lento lennettiin johdettuna, ns. flight followingin alaisuudessa tai jos kyseessä oli esim. paikallislento ei-johdettuna niin lupa vaihtaa taajuutta ja jatkaa reitillä oman harkinnan mukaan "proceed at own discretion, frequency change approved, have a nice day sir".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Menetelmälennonjohdossa käytetään nimenomaan RWY trackia, johon useat porrastukset perustuvat.

 

Täysin ymmärrettävää ja toimii varmasti myös rinnakkaisilla kiitoteillä,aivan sama onko jumbo ja ultra lähdössä.

 

Mikä mahtaa olla ATC:n tarkoitus kun antavat selvityksen "lähdön jälkeen säilytä kiitotien ohjaussuunta kunnes läpäiset 4000 jalkaa"? Mihin joudun koneeni kanssa voivat vain osapuolet arvailla,riippuu monesta tekijästä.Porrastuksia ei mielestäni perusteta näin löysille perusteille.

 

Kuten sanoin aikaisemmin,olen saanut korjauksen heading:iin nousussa kun ovat huomanneet että tuuli vie liikaa ja älyttömään suuntaan.

 

Miten pitää toimia selvityksen jälkeen on,oli jo ennen kysymystä allekirjoittaneelle selvää.Samoin että aina voi/pitää kysyä jos tuntuu ihmeelliseltä. :)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Täysin ymmärrettävää ja toimii varmasti myös rinnakkaisilla kiitoteillä,aivan sama onko jumbo ja ultra lähdössä.

 

Mikä mahtaa olla ATC:n tarkoitus kun antavat selvityksen "lähdön jälkeen säilytä kiitotien ohjaussuunta kunnes läpäiset 4000 jalkaa"? Mihin joudun koneeni kanssa voivat vain osapuolet arvailla,riippuu monesta tekijästä.Porrastuksia ei mielestäni perusteta näin löysille perusteille.

 

Kuten sanoin aikaisemmin,olen saanut korjauksen heading:iin nousussa kun ovat huomanneet että tuuli vie liikaa ja älyttömään suuntaan.

 

Miten pitää toimia selvityksen jälkeen on,oli jo ennen kysymystä allekirjoittaneelle selvää.Samoin että aina voi/pitää kysyä jos tuntuu ihmeelliseltä. :)

 

 

 

Ei sinun tarvitse huolehtia siitä minne koneesi kanssa joudut, jos saat selvityksen 'maintain rwy heading until passing 4000ft' vaan sinunkin konettasi ja sen etenemistä seurataan tutkalla ja varmasti saat päivitettyä suuntaopastusta, jos koneesi ja kaverin koneen touhu alkaa näyttämään liian läheiseltä tutkan putkella. Jos taasen kumoat painovoimaa kentällä missä ei ole tutkapalvelua saatavilla, et moista 'maintain rwy heading...'-selvitystä saa ollenkaan, vaan silloin porrastus tapahtuu mm. trackien/radiaalien (joka on siis track myös) avulla.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ei sinun tarvitse huolehtia siitä minne koneesi kanssa joudut, jos saat selvityksen 'maintain rwy heading until passing 4000ft' vaan sinunkin konettasi ja sen etenemistä seurataan tutkalla ja varmasti saat päivitettyä suuntaopastusta, jos koneesi ja kaverin koneen touhu alkaa näyttämään liian läheiseltä tutkan putkella. Jos taasen kumoat painovoimaa kentällä missä ei ole tutkapalvelua saatavilla, et moista 'maintain rwy heading...'-selvitystä saa ollenkaan, vaan silloin porrastus tapahtuu mm. trackien/radiaalien (joka on siis track myös) avulla.

 

 

Kiitos.

 

En huolehdi/ole huolissani,hyvässä huomassa ollaan tietenkin tässä tilanteessa.Pähkäilen vain. :)

 

Alue oli kerran kyllä Tallinnassa huolissaan kun hihkuin että lähestyn määrättyä korkeutta.Pyysivät vahvistamaan määränpään Tampere,sijantini oli useita maileja etelä länteen Tallinnasta....... :laugh:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla
Mikä mahtaa olla ATC:n tarkoitus kun antavat selvityksen "lähdön jälkeen säilytä kiitotien ohjaussuunta kunnes läpäiset 4000 jalkaa"? Mihin joudun koneeni kanssa voivat vain osapuolet arvailla,riippuu monesta tekijästä.Porrastuksia ei mielestäni perusteta näin löysille perusteille.

 

Tarkoitus on esimerkiksi välttää vieressä olevaa ilmatilavarausta, joka on GND-3000ft tai sitten vaikuttavaa liikennettä joka on 3000 jalassa. Katsotaan että kiitotien suunta on riiittävä suunta joka takaa esim. 3NM tutkaporrastuksen lähdön jälkeen ja se on samalla riittävän selkeä ja yksinkertainen selvitys. Jos on kiire reitille niin nopeimmin sinne pääsee kun jouduttaa nousua 4000 jalkaan ;)

 

Lennonjohto huolehtii siitä tuulen vaikutus toteutuvaan lentosuuntaan otetaan huomioon.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tarkoitus on esimerkiksi välttää vieressä olevaa ilmatilavarausta, joka on GND-3000ft tai sitten vaikuttavaa liikennettä joka on 3000 jalassa. Katsotaan että kiitotien suunta on riiittävä suunta joka takaa esim. 3NM tutkaporrastuksen lähdön jälkeen ja se on samalla riittävän selkeä ja yksinkertainen selvitys. Jos on kiire reitille niin nopeimmin sinne pääsee kun jouduttaa nousua 4000 jalkaan ;)

 

Lennonjohto huolehtii siitä tuulen vaikutus toteutuvaan lentosuuntaan otetaan huomioon.

 

Pontukselle kiitos asiallisesta vastauksesta,uskottava on näin mennään.

 

Reitille ei ole koskaan kiire,lento on harrastus,kierrän vaikka kivennavan kautta jos täytyy tahi käsketään.Taisi olla huono aamupäivä vain silloin 9/9 2006,140 HP Piper vauhti propellilla ja ilman efterbrännäria.Jos olisin yrittänyt kiirehtiä ylös päin olisi maanopeus poikittain kasvanut suuremmaksi kuin eteeenpäin. :laugh:

 

Ihan vaan henkilökohtainen mielipide että olisi ollut track tai fix parempi. :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään