Jukka Takamaa

Ovatko lennokit ilmailua?

36 viestiä aiheessa

Tollanen tuli mieleen...että missä se raja menee ?

3 vuotias Lotta-Amandamme on ollut hyvin kiinnostunut leijoista ja kumimoottorilennokeista joita olemme lennätelleet pihallamme.

Onko RC lennokit jo lentämistä sillä sitäkin termiä lennättäjät käyttää joskus...he eivät lennätä vaan tuntevat lentävänsä konetta...onko oikein kieliopillisesti entä muuten ?

Jotenkin mulla on sellanen fiilis, että lentäminen on vasta silloin kun on itse ilmassa...joskus lentomatkustajatkin väittävät lentäneensä vaikka ovatkin olleet vain kyytissä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lennokit ovat ehdottomasti tärkeä osa ilmailua. Mutta lentämistä lennättäminen ei ole... IMHO...

Täysin samaa mieltä.

Tähän lentäminen vs. lennättäminen -asetteluun sopii analogia Jukan alalta. Jos piirrätän Jukalla talooni piirustukset, en silloin itse piirrä, vaan Jukka piirtää..

--

Ari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mä haluan kutsua itseäni ilmailun harrastajaksi koska viihdyn niiden parissa melkein miten vaan, mutta yleensä kerron harrastavani lennokkeja. Ja itse henkilökohtaisesti lennätän enkä suinkaan lennä lennokkia. Ja muuten huomautan mikäli joku vielä puhuu lennokin lentämisestä lennättämisen sijaan.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Tokihan ne ilmailua ovat - tuskinpa FAI ja SIL niitä muuten siipiensä alla pitäisi.

Se taas, onko lennokin ajaminen lentämistä, vai lennättämistä, on mielestäni aivan se ja sama - ja vielä varsin turhanpäiväistä semantiikkaa. Kuulijalle varmaan on selvää, ettei lennokissa olla kyydissä itse - tai jos ei ole, niin liekö siitäkään mitään haittaa.

Taidanpa illalla ajattaa rc-autoani ja purjehduttaa rc-venettäni. Myös päivätyön voisi teetättää, niin jäisi enemmän aikaa harrastuksille ;)

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lennokit ovat ehdottomasti tärkeä osa ilmailua. Mutta lentämistä lennättäminen ei ole... IMHO...

100%:sti samaa mieltä. Uskon että kaikki lentäjät, millä tasolla tahansa, ovat olleet lennokkiharrastajia joskus. Sieltähän ne aeromystiikan perusteet alkavat avautua. Ystäväni poika on juuri siirtymässä pienoismalleista lentäviin eli lennokeihin. (taidan olla itse vähän syypää siihen,) Se on aitoa iloa kun lennokki lentää ihan oikeasti ja jopa aika vakaasti.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko oppilaiden yksinlentojen valvominen myös lennätystä? Kertokaa pian, tietoa tarvitaan jo muutaman tunnin kuluttua.

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onko oppilaiden yksinlentojen valvominen myös lennätystä? Kertokaa pian, tietoa tarvitaan jo muutaman tunnin kuluttua.

Mika

Hyvä kysymys  ;D Onhan ne yksinlento-oppilaat välillä RADIO-ohjattavia....

Ismo

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lennokin rakentaminen ei ole lentokoneen rakentamista. Ei edes pienen ja hennon.

Siihinhän tällä vedätyksellä kuitenkin lopulta tähdätään.

jk

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

:thmbup: Ei tähän voi muuta lisätä.

Niinpä kai. Tämä keskustelu käytiin kerran myös lennokkisaitilla.

Aeromodel, flying model, unmanned aerial vehicle.....jälkimmäinen alkaa jo vaikuttaa lentokoneelta.

Mutta totta tosiaan kyllä kumimoottorilennokkikin on jo alkeellinen kone joka lentää.

Sankivaaran sankari varmaan otti täältä mallia potkurin tekoon; http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1257765

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lennokit ovat ehdottomasti ilmailua!

Olen täysin samaa mieltä  :thmbup:

Ilmailun ensiaskeleet tulevat juuri sieltä, ilmailun alkutaipaleilta  :thmbup:

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

mä haluan kutsua itseäni ilmailun harrastajaksi koska viihdyn niiden parissa melkein miten vaan, mutta yleensä kerron harrastavani lennokkeja. Ja itse henkilökohtaisesti lennätän enkä suinkaan lennä lennokkia. Ja muuten huomautan mikäli joku vielä puhuu lennokin lentämisestä lennättämisen sijaan.

Näin lennokki ihmisenä en lennä lennokkia siis lennätän samoinkuin en rakenna lentokonetta vaan lennokkia.

Hanna on täysin oikeassa.

EDIT: Lainaus korjattu /MM

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse vetäisin rajan siihen voiko lentolaitteen suuntaan vaikuttaa lentoonlähdön jälkeen.  Ilmailuksi luen siis, jos kontrolloitavia pintoja (aerolonit, sivu- ja korkeusperäsin) välineestä löytyy...

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Itse vetäisin rajan siihen voiko lentolaitteen suuntaan vaikuttaa lentoonlähdön jälkeen.  Ilmailuksi luen siis, jos kontrolloitavia pintoja (aerolonit, sivu- ja korkeusperäsin) välineestä löytyy...

Vapaastilentävät ovat myös varsin suuressamäärin ilmailua, kuten muutkin lennokit. Vapareissakin on varsin hienoa tekniikkaa sisällä, myös liikkuvia ohjainpintoja. Lelut ovat rajamailla, tosin mikä on ilmassa kulkeva lelu ja mikä lennokki? Vaikea sanoa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Lelut ovat rajamailla, tosin mikä on ilmassa kulkeva lelu ja mikä lennokki? Vaikea sanoa.

Eikös tästä käyty joskus antoisa keskustelu lennunetin puolella?  :P Kaikkihan ne leluja on - toiset vaan kalliimpia, kuin toiset.. Leluksi mä moottoripyöränikin lasken, vaikka työmatkat ja päivittäiset ajoni sillä kuljenkin.

Pojathan on poikia (vai tasa-arvoisesti: henkilöt ovat nuoria henkilöitä?) ja lapsi on terve, kun se leikkii.

--

Aviator Ari

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yhtä hyvin voitaisiin kysyä onko lumilautailu half-pipessä hiihtoa? On ja ei, mutta onko sillä mitään väliä? Lennättelin eilen illalla pikkuista Cessnaa tyynessä kesäillassa pihalla, en minä ainakaan tuntenut mitään ristiriitoja ilmailenko vai en. Nykyään lennokit ovat oma itsenäinen lajinsa eikä mikään ensiaskel hokemassa lennokkipoika -> purjelentäjä -> hävittäjälentäjä.

Minäkin harrastan kumimoottorilennokeita. Ja muitakin.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Yhtä hyvin voitaisiin kysyä onko lumilautailu half-pipessä hiihtoa? On ja ei, mutta onko sillä mitään väliä? Lennättelin eilen illalla pikkuista Cessnaa tyynessä kesäillassa pihalla, en minä ainakaan tuntenut mitään ristiriitoja ilmailenko vai en. Nykyään lennokit ovat oma itsenäinen lajinsa eikä mikään ensiaskel hokemassa lennokkipoika -> purjelentäjä -> hävittäjälentäjä.

Minäkin harrastan kumimoottorilennokeita. Ja muitakin.

Entäs onko paperilennokkikin jo ilmailua ?

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Moikka!

Tästähän on aikaisemminkin ollut keskustelua.

Kyllä nyt kuitenkin lennokit ilmailuksi lukisin. Lennokit voisivat olla tärkeä nuorisotyön väline ja tie sitten niihin "oikeisiin" lentokoneisiinkin. Olisi hyvä, että lentämisen tekniikkaa osattaisiin syvällisemminkin kuin käyttäjän näkökulmasta. Tähän lennokit antavat hyvät mahdollisuudet. "Oikean" lentokoneen rakentaminen on niin megalomaaninen projekti, vaatii tilaa ja ehkä rahaakin, joten se ei kaikille oikein ole realistinen tapa opetella rakenteiden perusteita.

Termi "lentää lennokkia" minua hieman ärsyttää lennokkien yhteydessä, en oikein ymmärrä intoa tehdä siitä "oikeaa" lentämistä. Hyvä juttu, kun Hanna mainitsi tästä asiasta.

t. Jukka

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Kyllä nyt kuitenkin lennokit ilmailuksi lukisin. Lennokit voisivat olla tärkeä nuorisotyön väline ja tie sitten niihin "oikeisiin" lentokoneisiinkin. Olisi hyvä, että lentämisen tekniikkaa osattaisiin syvällisemminkin kuin käyttäjän näkökulmasta. Tähän lennokit antavat hyvät mahdollisuudet.

Aloitamme ensi syksynä Espoossa erään koulun pommisuojassa kokeiluluontoisesti virtuaalipurjelentokerhon, jossa opettelemme lentämään kaksipaikkaisella purjekonesimulaattorilla. Koeryhmä koostuu 7 v. pojastani ja hänen ilmailusta kiinnostuneista samanikäisistä kavereistaan (ja myös näiden lasten isistä, iso-isistä tai jostain muusta aikuisesta, sillä toiminta on lapsi-vanhempi -kerho).

Ennen simulaattoria aloitamme kuitenkin lennokeista juurikin noista syistä, jotka Jussi mainitsi. Olen suht' varma, että lentämisen teoreettiset asiat saadaan tenaville konkretisoitua paljon paremmin lennokeilla kuin millään muulla välineellä. Kohtauskulma, asetuskulma, nostovoima/massakeskiö ja lennokeiden (lentokoneiden) rakenteet ovat täysin abstrakteja, jollein kädessä ole "havaintovälinettä", jonka on itse rakentanut ja jota voi lennättää, trimmata jne.

Toinen näkökulma tähän keskusteluun voisi olla se, että olipa lennokit ilmailua tai lentämistä tai ei kumpaakaan, niin täytyy todeta näin purjelennonopettajana, että kyllä lennokkiharrastajaa on paljon helpompi opettaa kuin ns. ihan pystymetsän henkilöä. Parhaat oppilaani ovat olleet lennokkiharrastajia ja lentäneet purjekoneella lentoonlähdöstä laskuun jo n. 10 lennon kohdalla ilman, että on tarvinnut osallistua ohjaamiseen muuten kuin sanallisesti. Tälläkin hetkellä opetan yli 60 v oppilasta, jolla on lennokkitaustaa ja hän edistyy nopeammin kuin n 30 v normaalioppilas.

Mika

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään