Guest raineri

Vl Myrsky

18 viestiä aiheessa

Hei,

 

nyt olisi tarvetta tiedolle, täältä sitä löytyy varmasti :thmbup:

 

Katselin tuossa netistä Myrskyn kuvia ja huomasin kahdenlaista löytyvän.

Tällainen: fin_copy.jpg

Ja tällainen: vl-myrsky-01.jpg

 

Nopealla Googlettamisella näkyisi olevan niin että Myrskyä oli 1 ja 2 mallia. Jos niin kumpi on kampi?

Lisäksi kiinnostaisi tietää mistä tuon ylemmän koneen cowlingin takana oleva kyhmy johtuu(ase juttuja?) sekä tuon kolmannen "takalasin" tarkoitus.

 

 

Raino

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

lyhyesti: ylhäällä ykkönen, alempi kakkonen

 

Kiitos, mites nuo ulkoiset erot. Osaako joku antaa tarkempaa selitystä?

 

 

Raino

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myrskyn protyyppi oli MY-1 ja tuo ylemmän kuvan MY-4 oli kolmen koneen esisarjan (I sarja = MY-2-4) viimeinen.

Alakuvan MY-5 oli 47:n koneen suursarjan ensimmäinen eli varsinainen sarjakone, siitä ulkonäköero.

MY-1 muutettiin sarjakoneen kaltaiseksi, muut ykkössarjan koneet tuhoutuivat koelennoilla.

Kannattaa lukea lisätietoja: Keskinen Stenman Niska "Suomen ilmavoimien historia 14  Suomalaiset hävittäjät". ja Jukka Raunio "Lentäjän näkökulma I" kirjat löytyvät kirjastoista...

Markku

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos.

Kävin hakemassa museolta tikkakoskelta Suomen ilmailuhistoriallisen lehden erikoisnumeron jossa käsitellään Myrskyä. Erittäin asiallinen julkaisu :thmbup:

 

 

Raino

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

VL historia Jukka Raunion kirjoittama kertoo myös Myrskystä, neljä kuvaa ja Pentti Mannisen piirros sekä tehtaan asiakirjoista tekstiä.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

No edelleen Rauniota lainaten, meni vähän keskeneräisenä maailmalle, eli neljä suomalaista raskasta konekivääriä mutta puurakenteet rajoittivat toimintaa lapin sodassa, lisäksi oli jossain koneessa siipiripustimet joilla lennettiin ainakin yksi pommituslento kaksi 100 kilon pommia kyydissä.

Jos olisi ilkeä ihminen voisi sanoa että toimi kuten uudet kopterit, näin en kuitenkaan sano.VL laskutti 2,15 mmk per kone, olisi kuulemma  noin 3 miljoonaa -44 markkaa.

Minulla oli aikanaan kunnia tavata Kersantti Onni Kuuluvainen joka hyppäsi MY-24 -46.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

[...], lisäksi oli jossain koneessa siipiripustimet joilla lennettiin ainakin yksi pommituslento kaksi 100 kilon pommia kyydissä.

 

KA, T-20617/10. Tiedustelulentolaivue 12:n sal. ja yl. kirjeistöä 1944.

 

Suoritusilmoitus No. 205.

 

1. Koneet ja henkilöstö: MY-26 kapt. Tylli, MY-41 luutn. Myllylä, MY-16 luutn. Kurkijärvi, MY-23 luutn. Pöntynen, MY-20 vänr. Kohonen ja MY-22 kers. Jussila.

 

2. Tehtävä: Pommituslento Orusjärven kylään.

3. Suoritus: 3.9.44 klo 4.00-5.00. 11 kpl x 100 mi Sp (miina- ja sirpalepommeja) pudotettiin.

4. Havainnot: Osumat todettiin olevan maalialueella. Hallinkankaan kentällä 11 U-2.

5. Vih.ilmat.: Ei.

6. Vih.it.: Maalialueelta 20 mm ja karkeiden konekiväärien it.tulta.

7. Sää: Kirkas, näkyvyys yli 20 km.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myrskyjen ainoasta ilmataistelusta 22. elokuuta 1944 kerron seuraavassa tiivistetysti yllämainittuun lähteeseen perustuen. Noin kello 11.00 aikaan neljän koneen MY-partio kohtasi Mantsinsaaren ja Pitkärannan välillä kolme Jak-9 ja La-5 -konetta. Lyhyen taistelun jälkeen koneet irtautuivat. Radioluotausasema "Putinin" sieppaamien radioviestien mukaan klo 11.36 ja klo 11.39 kutsui maa-asema Häv. Le.R 195:n koneita numeroita 24 (Jak-9) ja 4 (LA-5). Nro 24 ilmoitti laskevansa klo 11.52 oikealla pyörällä maahan ja nro 4 pumppaavansa ilmaa varalaitteisiinsa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Raunio kertoo:TLeLV 12 lensi Myrskyillä Mensuvaarasta jatkosodan lopuilla 66 sotalentoa joilla onnistuttiin vaurioittamaan yhtä La-5 ja yhtä Jak-9 hävittäjää.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tännehän on oikein tulvinut tietoa kun olen ollut netti pimennossa. Kiitos

 

Myrskyjen ainoasta ilmataistelusta 22. elokuuta 1944 kerron seuraavassa tiivistetysti yllämainittuun lähteeseen perustuen. Noin kello 11.00 aikaan neljän koneen MY-partio kohtasi Mantsinsaaren ja Pitkärannan välillä kolme Jak-9 ja La-5 -konetta. Lyhyen taistelun jälkeen koneet irtautuivat. Radioluotausasema "Putinin" sieppaamien radioviestien mukaan klo 11.36 ja klo 11.39 kutsui maa-asema Häv. Le.R 195:n koneita numeroita 24 (Jak-9) ja 4 (LA-5). Nro 24 ilmoitti laskevansa klo 11.52 oikealla pyörällä maahan ja nro 4 pumppaavansa ilmaa varalaitteisiinsa.

 

Tuon Suomen ilmailuhistoriallisen lehden erikoisnumeron mukaan 9.8.-44 käytiin tulokseton ilmataistelu Jak-7 koneita vastaan. Voiko noita suoritusilmoituksia tms. lukea jossain. Itseäni kiinnostaisi lukea tarkemin noista muutamasta ilmataistelusta mm. koneyksilöt yms. nippelitietoa olisi kiva löytää. Vai onko noita niin tarkkaan ylhäällä enää?

 

 

Raino

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Voiko noita suoritusilmoituksia tms. lukea jossain. Itseäni kiinnostaisi lukea tarkemin noista muutamasta ilmataistelusta mm. koneyksilöt yms. nippelitietoa olisi kiva löytää. Vai onko noita niin tarkkaan ylhäällä enää?

 

Kansallisarkiston Sörnäisten toimipisteestä löytyy aiemmin mainitulla tulonumerolla (T-) tämä kyseinen taistelukertomus. Muut löytyvät yleensä pienen tietokantahaun jälkeen.

http://kronos.narc.fi/aarre/aarre.php

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kiitos, tässähän tuli ihan tietotulva. Iltalukemiset on vähäksi aikaa selvillä :)

 

 

Raino

 

edit: typo

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään