Antti Laukkanen

Fraseologian kummallisuuksia

128 viestiä aiheessa

Ehdollisesta selvityksestä,joka on ainakin yleinen keski-Euroopassa.

 

Kuullut monta kertaa ollessani loppuosalla odottavan koneen lukevan takaisin "rullaaN kiitotielle..." tai "lining up...."

 

Luulisin että näin kehoitetaan myös oppikirjoissa,mutta lukemalla takaisin ehdollinen selvitys "rullaa.." tai "line up.." vältyttäisiin häiriköimästa laskeutuvaa konetta,luulevat että nyt se tulee eteen.

 

Toki ymmärrän että lentokenttä on valvottu ja monen mielestä ei tarvi huolehtia. :)

 

Toisaalta kun on tullut lueskeltua näitä ikäviä mutta opettavaisia tutkimuksia niin voi todeta että pienemmistäkin asioista on muutoksia tehty fraseologiaan,toki vasta onnettomuuksien jälkeen.

 

Tottahan tuo on. Esim täällä Malagassa tornin sanoessa line up runway 31, vastaus on sama kirjaimesta kirjaimeen. Jos sanot: lining up, torni sanoo melko varmasti: Confirm, line up 31. Toisaalta Espanjaa puhuvat pilotit vastailevat kyllä miten sattuu mutta ilmeisesti se on maan tapa kun keskustellaan kansallisella kielellä jolloin erehtymisen vaara on pienempi.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tämän maaliinlaskun/spot landingin selvitys perustuu siihen, että siinä yhteydessä ei sitten enään tarvitse noudattaa (tai että lennonjohto/muut ovat tietoisia, että ei noudateta) suositeltua laskukierroskuviota ja -korkeuksia. Ei kai Brommassa normaali perusosan korkeus ole 1500 ft?

Maaliinlaskuhan vaatii "vähän" jyrkemmän kulman kuin normaali 3,5 ast ja kuvio on muutenkin lyhyempi. Lennonjohdon kannalta porrastuslaskenta muuttuu merkittävästi, kun joku kaartaa lyhyellä perusosakaarrolla suoraan kynnykselle. Siinä voidaan ohittaa pari Degeristä pitkälle perukselle 18 liittyjää.

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kyllä tämän maaliinlaskun/spot landingin selvitys perustuu siihen, että siinä yhteydessä ei sitten enään tarvitse noudattaa (tai että lennonjohto/muut ovat tietoisia, että ei noudateta) suositeltua laskukierroskuviota ja -korkeuksia. Ei kai Brommassa normaali perusosan korkeus ole 1500 ft?

Maaliinlaskuhan vaatii "vähän" jyrkemmän kulman kuin normaali 3,5 ast ja kuvio on muutenkin lyhyempi. Lennonjohdon kannalta porrastuslaskenta muuttuu merkittävästi, kun joku kaartaa lyhyellä perusosakaarrolla suoraan kynnykselle. Siinä voidaan ohittaa pari Degeristä pitkälle perukselle 18 liittyjää.

 

 

Kuten tuolla aikaisemmin totesin Ruotsissa ei ole olemassa selvityksiä maaliinlaskuun.Selvitys power off laskuun on jos sitä kysyy.Brommaan on erityiset lähestymiset,merkitty myös karttaan,myötätuulen kautta ei tulla periaatteessa koskaan,pitka final tai perusosa,mahdollisimman korkealta ja mahdollisimman pienellä teholla laskeutuessa.Millä tehoasetuksilla tulen laskuun ei kuulu lennonjohdolle.En edes voi kuvitella mennä sinne 500 jalassa perusosalle,edes unissani.Selvitys lähialuueelle aina 1500 jalkaa tai alle.Alle vain jos on pilviä alle 2000 jalkaa eikä ole SVFR selvitystä.

Kysyvät useimmin jos on suurempaa liikennettä voinko tehdä lyhyen lähestymisen,normaali lähestyminen vie aikaa.

 

Lopuksi vielä sanoisin että jos aloitan temppuilun nk maaliinlaskuilla avoimella liikennelentokentällä niin tietenkin tähän on saatava lupa. :)

 

Bromma on muuten toinen kotikentistäni jo vuodesta -93,käyttänyt siis kenttää useimmin kuin kerran.

 

Edit/Ruotsissa ei ole 3,5 asteen GP vaatimuksia VFR lennossa

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Laskuselvityksiä on muitakin,isoilla kentillä usein saanut selvityksen "long landning approved" ja heti perään kun sanonut että sen teen olen saanut minkä taxiulosmenon haluavat että käytän.Perusosa saattaa osua kentän keskivaiheille ja toiminta poikkeaa aikalailla normaalista laskukierroksesta.Tehnyt power off laskun myös tälläisissa olosuhteissa,nopeasti pois jaloista ja kiitokset yhteistyöstä tornista.Kertaakaan en ole kysynyt selvitystä power off laskuun.

 

Tätä selvitystä ei tarvitse kuitata,voi kysyä normaalin kierroksen,jopa pitkän sellaisen jos siltä tuntuu.Joutuu toki odotuskierrokseen lähes varmasti,näin paras.  :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutaman kerran Malmilla torni on kirittänyt sanomalla: ..."lyhyt finaali!" No meiltähän tämä käy, siitä vain ruuvaamaan  perusosa melkein ykskasin alkupäätyyn kiinni ;) Samalla suorituksesta  tulee tyhjäkäyntilasku, koska alakertaan on lyhyempi matka.

 

Kerran torni komensi jo hyvissä ajoin finaalissa ylösvedon, kun baana ei vapautunut riittävän ajoissa. Jatkoselvitys seurasi välittömästi: "Kaarra siitä vain heti vasemmalle ja liity uudestaan myötätuulen loppuun!" Se oli oppilaalle miellyttävän selvästi talutettu ja ideahan oli jälleen kerran ehtiä NOKAsta tulevan koneen alta pois. Ope kyllä hymähteli "...mutta olipa aika erikoinen selvitys ;)"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinähän meni nyt jo samalla jaksolla ollessa paitsi hermo, myös tietoisuus siitä, mitä siellä oikeasti tapahtui. Informaatiotulva oli siis suuri, mutta jopa harhaanjohtava. Ilmeisesti laskun aika viimein koitti, koskapa koneesta ei sittemmin enää mitään kuulunut.

 

Tietysti olisithan sä voinut kohteliaana kaverina huikata ettei joka tangentin painalluksella tarvi for landing:ä ilmoitella  ;)

 

Miten ne pilotit saa tietää saapujan aikeista jotka kuulevat kaverin aikeet vasta myötätuulessa? Meinaan kun jotkut ultrat ja experimentalit on virtojen päälle laitosta kahden minuutin sisällä jo lineupissa...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Muutaman kerran Malmilla torni on kirittänyt sanomalla: ..."lyhyt finaali!" No meiltähän tämä käy, siitä vain ruuvaamaan  perusosa melkein ykskasin alkupäätyyn kiinni ;) Samalla suorituksesta  tulee tyhjäkäyntilasku, koska alakertaan on lyhyempi matka.

 

Kerran torni komensi jo hyvissä ajoin finaalissa ylösvedon, kun baana ei vapautunut riittävän ajoissa. Jatkoselvitys seurasi välittömästi: "Kaarra siitä vain heti vasemmalle ja liity uudestaan myötätuulen loppuun!" Se oli oppilaalle miellyttävän selvästi talutettu ja ideahan oli jälleen kerran ehtiä NOKAsta tulevan koneen alta pois. Ope kyllä hymähteli "...mutta olipa aika erikoinen selvitys ;)"

 

Et sentään kysynyt selvitystä maaliinlaskuun,kuulostaa muuten sotilaalliselta mun korvissani. :)

 

Moon sanonut monelle juuri lupakirjan saaneelle kun lähtevät ensimmäiselle reissulle maailmaa katseleen että näitä selvityksiä ei ole pakko hyväksyä,eikä saakkaan jos tuntuu että homma ei ole hanskassa.

 

Sitten isoille kansainvälisille kentille ei mennä tyylittelemään pitkillä loppuvedoilla täysin sakanneella koneella,sinne mennään laskeutumaan.Sinne mennessä kannattaa selvittää muitakin asiota vähän tarkemmin,niitä ei kerkiä pitkissä finaleissa tutkimaan.Mennä kannattaa,avartaa aikalailla,ja apua saa jos haluaa vaikka laskeutumiskohdalle,keltaisen autonkin voi tilata,toisilla kentillä se myös vaaditaan VFR.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Kerran torni komensi jo hyvissä ajoin finaalissa ylösvedon, kun baana ei vapautunut riittävän ajoissa. Jatkoselvitys seurasi välittömästi: "Kaarra siitä vain heti vasemmalle ja liity uudestaan myötätuulen loppuun!" Se oli oppilaalle miellyttävän selvästi talutettu ja ideahan oli jälleen kerran ehtiä NOKAsta tulevan koneen alta pois. Ope kyllä hymähteli "...mutta olipa aika erikoinen selvitys ;)"

 

Pakko kertoa vastaavasta kokemuksesta, joka oli vieläpä kiitotielle 36. Torni: "Tee ylösveto ja oikealla kaarrolla tornin edestä liity taas oikeaan myötätuuleen 36".

 

Siinä sai oikein luvalla "räimiä" Hopealinnun ikkunoiden edessä tavalla, joka ei varmaankaan korpikentällä olisi aiheuttanut suosionosoituksia. Toivottavasti kellään ei sentään mennyt kahvi väärään kurkkuun.  ;D

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Siinä sai oikein luvalla "räimiä" Hopealinnun ikkunoiden edessä tavalla, joka ei varmaankaan korpikentällä olisi aiheuttanut suosionosoituksia. Toivottavasti kellään ei sentään mennyt kahvi väärään kurkkuun.  ;D

 

Malmi tower Ghostrider uniform XX request flyby...  ;D

 

//T

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Mitä ovat suomeksi 'low pass' ja 'fly by'?

 

ja mihin selvitys "cleared for low approach" - selvä matalähestymiseen tarkalleen ottaen oikeuttaa?

 

 

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

ja mihin selvitys "cleared for low approach" - selvä matalähestymiseen tarkalleen ottaen oikeuttaa?

************************

 

 

Oikeuttaa lähestymään käytössä olevaa kiitorataa ja suorittamaan ylösnousemuksen kynnyksen tasalta  :thmbup:

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tulipa pari kertaa Malmilla KUNTO putsaamaan jotain möhnää baanalta, kun vedin läpäreitä. Ilmoittaessani "oikea perus kolmekuus, läpi", torni selvitti: "...selvä matalalähestymään. Älä laskeudu alle 250 jalan, kiitotiellä on ajoneuvo!" Tuo painotus ja perustelu ei jättänyt arvuuttelun varaa :)

 

Plaanin takaisinluvussa olen itsekin syyllistynyt oikomaan seuraavasti:

 

Torni:"...jätä lähialue NOKAn kautta tuhat jalkaa tai alle, VFR..."

AC: "...NOKAn kautta tuhat miinus, VFR..."

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Olen useasti kuullut kun kone ilmoittaa "myötätuuli kiitotie xx" ja kone suorittikin läpilaskun. Tästä opin että kerron aina myötätuulessa joko "loppulasku" tai "läpilasku".

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla taitaa olla tyypillistä loppulaskua tehtäessä ilmoittaa (huom. peruksella) tyyliin:" OXX, perus yksi kahdeksan."

 

Jos aikomus on tehdä läpäri, kuuluu bandilla:" OXX, perus yksi kahdeksan, läpi."

 

(tämä siis tornin ollessa auki)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Malmilla taitaa olla tyypillistä loppulaskua tehtäessä ilmoittaa (huom. peruksella) tyyliin:" OXX, perus yksi kahdeksan."

 

Jos aikomus on tehdä läpäri, kuuluu bandilla:" OXX, perus yksi kahdeksan, läpi."

 

(tämä siis tornin ollessa auki)

 

Arvaappas miltä tuntui kuunnella "OXX, perus yksi kahdeksan, läpi." kun tulin turistina ensimmäistä kertaa lentäen Suomeen....

 

Oletin että menny peruksen läpi tietämättä mitä se tarkalleen tarkoittaa  :laugh:

 

 

Näitä ihmeellisyyksiä kuului usein muitakin,riitti tietenkin että Lj ja hommaa vääntävä lentäjä ymmärsivät toisiaan.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Näistä kummallisuuksista juu...

 

Oli täällä muutama vuosi sitten koottuna porukka jonka tehtävänä oli tutkiskella laajemmin VFR lentohommaa,turvallisuutta,sujuvuutta,sääntöjä,sääminimejä, jne.

Oli meininki siis tutkia systeemiä vain VFR:n osalta.Porukkassa oli edustettuna muutama tavallinen lentäjä,ilmailuhallituksen edustajia,lennonjohtaji tornista ja alueelta,onneettomuustutkija,kuninkaallisia ja muita digniteettejä.

 

Oli myös mahdollisuus tavallisella lentäjällä lähettää ehdotuksia mistä asiasta vain,jopa tuntemattomana jos halusi.

 

Näytti hyvältä ja ehdotuksi tuli,tuli loistavia ja vähemmän loistavia.Ehdotukset jotka porukka valitsi käyttöönotettavaksi vaikuttivat hyviltä vähän aikaa.Saatte arvata mistä ehdotus tuli,juu,en ollut minä  :P

 

Rupesin jo odottelemaan parempia aikoja,ehdotusten voimaantuloakin kunnes yksi kaunis aamu putosin tuoliltani lukiessani koottua listaa.

 

Oli homma karannut lapasesta täysin.

 

Esimerkiksi porukka oli valinnut ehdotusen johon halusivat muutoksen,pitävät sitä muistaakseni parhaana.

 

Ehdotus oli suunnilleen seuraava."VFR konetta ei saa selvittää rullaamaan kiitotielle jos kentän laskukierrokseen on odotettavissa IFR kone lähimmän 15 minuutin aikana."VFR lentäjä tarvii aikaa.

 

Loppui onneksi älyttömyys äkkiä,ei saanut ehdotus aploodeja.

Hieno aloitus josta olisi voinut seurata monta hyvää muutosta kuoli.Muutamia muutoksia tuli voimaan,hyviä muistan,huonot unohtunut.

 

Olisiko aika kypsä kokeilla samaa siellä,vai onko kokeiltu jo?Vai onko pikku liikenteen määrä niin pieni että ei edes kannata yrittää?

 

Kenties muutokset aikaavieviä,mahdottomia

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyisi täältä foorumiltakin fixuja ihmisiä porukkaan,eri aloilta ilmailun parista,on väkeä hallinnostakin :thmbup:

 

Ehdotukia tulisi säkkikaupalla,fraseologista,selvityksistä,mustista kolmiosta,mistä vään.

 

Olis läjä täälläkin ,vaikka en fixsuihin lukedu,vihollisleiriin lie kuulun ;D

 

Edit/Tyyliin tähän,erolla että paneutuisi ongelmiin vain VFR liikenteen osalta.

 

http://www.kiitotie.fi/esitykset

 

Nimi jo valimiina porukalle,olis ehdotus kokoonpanostakin :laugh:

 

"Black triangles"

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Esimerkiksi porukka oli valinnut ehdotusen johon halusivat muutoksen,pitävät sitä muistaakseni parhaana.

 

Ehdotus oli suunnilleen seuraava."VFR konetta ei saa selvittää rullaamaan kiitotielle jos kentän laskukierrokseen on odotettavissa IFR kone lähimmän 15 minuutin aikana."VFR lentäjä tarvii aikaa.

 

 

 

Tätähän takavuosina sovellettiin kaakonkulmalla tyyliin "purjekoneen hinausta ei voi aloittaa jos GoldenAir on (ehkä) lähdössä Vantaalta puolen tunnin sisällä. Välillä tuntui vähän vaikealta. Onneksi nykyään on kunnon heebot tornissa -> homma pelaa.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tätähän takavuosina sovellettiin kaakonkulmalla tyyliin "purjekoneen hinausta ei voi aloittaa jos GoldenAir on (ehkä) lähdössä Vantaalta puolen tunnin sisällä. Välillä tuntui vähän vaikealta. Onneksi nykyään on kunnon heebot tornissa -> homma pelaa.

 

Yleensä järki voittaa,hyvä niin. :thmbup: Ottaa vaan aikaa toisinaan. 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tässä ehdotus malliin Englanti joka hyvä.

 

Ett lyckat förslag kommer från Storbritannien där en viss transponderkod (SSR

1177) indikerar för flygledaren att piloten finns med på en viss

flyginformationsfrekvens. Från brittiskt håll påpekas att ett flertal luftrumsintrång

har förhindrats just tack vare detta, då det var enkelt för flygledaren att komma i

kontakt med piloten som var nära att flyga in i den kontrollerade luftrummet.

Denna idé nämns även i Eurocontrols förslag till åtgärder.

Förslag:

• Luftfartsstyrelsen bör införa i sitt regelverk att en specifik transponderkod,

när den är inställd, indikerar för flygtrafikledaren att piloten lyssnar på en

fördefinierad radiofrekvens

 

Ei kai ole saanut laajemmin kannatusta pohjolassa.

 

Lähde/

http://www.luftfartsstyrelsen.se/upload/Luftfartsstyrelsen/Rapporter/Luftrumsintrang_2008_13.pdf

 

Englannissa jaettiin halvalla GPS härveleitä VFR lentäjille.  :thmbup:

 

http://www.flightglobal.com/articles/2009/12/22/336381/uk-ga-pilots-offered-gps-to-prevent-airspace-violations.html

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ollen linkistä unohduin lueskelemaan sivua http://www.kiitotie.fi/yleisilmailija ja siellä kerrottiin näin:

Tässä yhteydessä onkin hyvä tunnistaa se yksinkertainen RTF- sääntö (suomenkielinen), jonka mukaan kiitotielle saa lentoonlähtötarkoituksessa mennä vain ja ainoastaan selvityksellä ”…Rullaa kiitotielle…” ja lentoonlähdön saa suorittaa vain ja ainoastaan selvityksellä ”…Selvä lentoonlähtöön …”. Mitään muita versioita ei tule hyväksyä.

Kummallista että yleensä annetaan selvitys "...Selvälentoonlähtöön..." vaikka odottelen vielä odotuspaikalla eikä ole käsketty kiitotielle, tuon lainauksen mukaan minun pitäis vissiin startata siitä odotuspaikalta.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ollen linkistä unohduin lueskelemaan sivua http://www.kiitotie.fi/yleisilmailija ja siellä kerrottiin näin:

Tässä yhteydessä onkin hyvä tunnistaa se yksinkertainen RTF- sääntö (suomenkielinen), jonka mukaan kiitotielle saa lentoonlähtötarkoituksessa mennä vain ja ainoastaan selvityksellä ”…Rullaa kiitotielle…” ja lentoonlähdön saa suorittaa vain ja ainoastaan selvityksellä ”…Selvä lentoonlähtöön …”. Mitään muita versioita ei tule hyväksyä.

Kummallista että yleensä annetaan selvitys "...Selvälentoonlähtöön..." vaikka odottelen vielä odotuspaikalla eikä ole käsketty kiitotielle, tuon lainauksen mukaan minun pitäis vissiin startata siitä odotuspaikalta.

 

Tähän sääntöön liittyy se kun mentiin kiitotiell ilman selvitystä,laskeutuvien eteenkin.Jouduin käymään kurssin aiheesta muutama vuosi sitten,muuten en olisi saanut lentää Brommasta jos se oli koneen kotikenttä Luulen että kiitotielle menot erehdyksessä vähenivät minimiin.Tuli myös tämä ehdollinen selvitys,joka on luettava tasan tarkkaan oikein takaisin,ensin ehto,ja viimeiseksi ehto lyhennettynä,lisäksi takaisinlukeminen aloitetteva "jälkeen......"

Näin ei laskeutuvan jumbon kippari paskanna housuiihinsa,jos aloitan "rullaan kiitotielle...."

 

Helikopterilla tai vastaavalla onnistut nouseen. ;D

 

Mielipiteeni näistä muutoksista on  :thmbup: Vihjeenä,sano torniin että vahvista "rullaa kiitotielle",hoksaavat kyllä.

 

Edit/ Mielipide lausuttu yksityslentäjän tiedoilla aiheesta,Lj korjaavat kuten kuuluu.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö tulkintaan "Radar contact"  tarkoittaa samaa kuin "omit position reports" tukea määräyskokoelmasta/ohjeista,vai onko se vain vallitseva (määräysten vastainen) käytäntö?

 

Voiko käytäntöä soveltaa myös VFR lennolla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö tulkintaan "Radar contact"  tarkoittaa samaa kuin "omit position reports" tukea määräyskokoelmasta/ohjeista,vai onko se vain vallitseva (määräysten vastainen) käytäntö?

 

Voiko käytäntöä soveltaa myös VFR lennolla?

 

Ei kuulu VFR koulutukseen, mutta näin tuntuu toimivan, siis määräysten vastaisesti kun muuta ei ole opetettu.  ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Löytyykö tulkintaan "Radar contact"  tarkoittaa samaa kuin "omit position reports" tukea määräyskokoelmasta/ohjeista,vai onko se vain vallitseva (määräysten vastainen) käytäntö?

 

Voiko käytäntöä soveltaa myös VFR lennolla?

 

Kysytään uudestaan,esimerkin kanssa.Esimerkki loistava,mitään ei sattunut,ei edes vaaratilannetta....

 

Lainaus tutkinnasta,sivu 14

 

"FIN 253 ohitti VTI VOR:n sen lounaispuolelta klo 11.18.36. VTI on pakollinen ilmoittautumispaikka.

Perämies ei antanut paikkailmoitusta, koska kone oli tutkaseurannassa.

Radiopuhelinliikenneohjeen mukaan, kohta 3.7.1.d, termi ”tutkayhteys” ei

vapauta ilma-alusta paikkailmoituksista. Euroopassa vallitsevan käytännön mukaan

paikkailmoituksia ei kuitenkaan anneta, kun ilma-alukselle on ilmoitettu tutkayhteyden

vallitsevan. Kansainvälisten määräysten mukaisesti annettu paikkailmoitus olisi

voinut kiinnittää lennonjohtajan huomion selvityksen vastaiseen korkeusilmoitukseen."

 

http://www.onnettomuustutkinta.fi/uploads/bl8h7kzdz83c5.pdf

 

Onko määräysten vastainen käytäntö muuttanut määräyksen?

 

Jos on niin missä sanotaan että se ei koske VFR lentoa?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään