Jukka Takamaa

P-51 Mustang H-model

31 viestiä aiheessa

Minä koekoneena? Kun laminaariprofiili oli jo Allison-Mustangeissa, Kingcobrassa ja vaikkapa useissa japsikoneissa (mm. J2M Raiden ja C6N Saiun*), niin ei H-mallia tarvittu koekoneeksi. Eikä sitä siihen edes erityisemmin käytetty. Profiilitutkimuksethan tehtiin malleilla tuulitunneleissa.

*Japsien aerodynamiikkatyö oli erittäin hyvällä mallilla.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

eli?

Eli sitä, että konetyypin kiinnostavuus ei riipu millään tavalla sen taistelusaavutuksista. Esim. XF8B on minulle paljon mielenkiintoisempi kone kuin vaikkapa kaikki MiG-21:set yhteensä.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Minä koekoneena? Kun laminaariprofiili oli jo Allison-Mustangeissa, Kingcobrassa ja vaikkapa useissa japsikoneissa (mm. J2M Raiden ja C6N Saiun*), niin ei H-mallia tarvittu koekoneeksi. Eikä sitä siihen edes erityisemmin käytetty. Profiilitutkimuksethan tehtiin malleilla tuulitunneleissa.

*Japsien aerodynamiikkatyö oli erittäin hyvällä mallilla.

Mihin tehtävään käytettiin P-51H konetta sarjanumero 44-64192 ennen vuotta 1952?

jk

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Eli sitä, että konetyypin kiinnostavuus ei riipu millään tavalla sen taistelusaavutuksista. Esim. XF8B on minulle paljon mielenkiintoisempi kone kuin vaikkapa kaikki MiG-21:set yhteensä.

Joo, on ne nettikeskusteluvastaukset ihmeellisiä.

En kysynyt kenenkään henkilökohtaisia mieltymyksiä mihinkään. Kysymyshän oli koneen sotasaavutuksista ja ilmailhistoriasta.

:laugh:

jk

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Onhan suihkumoottorin teho ja muut ominaisuudet oikeastaan kiinni vain siitä, miten hyviä lämmönkestäviä aineita on saatavana.

Kyllä tuo aivan sama pätee mäntämoottoriinkin... loppuviimeksi niiden kanssa ollaan aivan samojen kysymysten äärellä.

Mäntämoottorin turbiinia huomattavasti monimutkaisempi rakenne vain saa asian näyttämään siltä lämmönkesto ei olisi lopullinen määräävä tekijä, mutta itseasiassa se kuitenkin on... jopa jo nykytekniikan tuotantomoottoreissa... ei tosin nykypäivän mäntälentomoottoreissa, jotka ovat varsin melko matalaviritteisiä ja muutenkin melkoista lekatekniikkaa.

Jaa viesti

Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!

Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?

Kirjaudu sisään