Jukka Takamaa

Kuinka suihkumoottori toimii ?

11 viestiä aiheessa

Voisko joku vääntää rautalangasta kuinka suihkumoottori toimii. Miten se eroaa patopainemoottorista ja scramjetistä ( vai olivatko kaksi viimeistä sama asia ? ) ?.

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luettuani noita ylläolevia tuli mieleen, että eikö fanillä voisi ahtaa 300-900 km/t nopeuteen sisääntulevan ilman jolloin scramjet/ramjet ei tarvitsisi emäalusta lentoonlähtöön ?

 

http://www.nasa.gov/missions/research/x43-main.html

 

Nythän tässä mach 10 aluksessa pitää olla 2 vaihetta ennen omaa irroitusta; http://www.nasa.gov/images/content/83312main_EC04-0320-16_lg.jpg

 

Enkä tarkoita tällaista; http://en.wikipedia.org/wiki/Henri_Coand%C4%83

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Minulle on suihkumoottorissa aina ollut mysteerinä se, että mikä estää pakokaasujen purkautumisen ahtimen läpi eteenpäin? Onhan paine polttokammiossa moninkertainen ahtimen tuottamaan paineeseen nähden?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onhan paine polttokammiossa moninkertainen ahtimen tuottamaan paineeseen nähden?

 

Niinhän sitä voisi äkkiseltään kuvitella, mutta kun ei ole. Käytänössä korkein moottorissa vallitseva kaasunpaine saavutetaan välittömästi ahtimen jälkeen.

 

ks. oheinen P/V-kaavio (ylempi noista, joka näyttää paineen ja tiheyden) joka esittää ideaalitilanteen. Paine ei lisäänny ahtimen (2) jälkeen, vaan ideaalitapauksessa pysyy lähes vakiona ja vain tilavuus kasvaa (3) (siis käytännössä kaasulle varatun tilan poikkipinta-ala moottorissa kasvaa, eli moottori "laajenee"). Sama laajeneminen jatkuu edelleen turbiinissa, jossa kiekkojen halkaisija kasvaa joka vaiheessa, mutta koska siellä ei pala enää mikään (eli kaasun määrä ei kasva), lähtee painekin jo laskemaan (4). Lopputuloksena paine on sama kuin moottorin imupuolella, mutta kaasun tilavuus on moninkertainen. (edit: 4-1 välisen viivan voi periaatteessa unohtaa tuosta kuvasta kun käsitellään nimenomaan suihkumoottoria eikä brayton cyclea...)

 

gas-turbine-theory-of-ops2.jpg

 

Hakusanalla brayton cycle löytyy lisää, wikipedian näkemys: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/3/3c/Brayton_cycle.svg ja lisää selitystä: http://en.wikipedia.org/wiki/Brayton_cycle

 

 

edit: jatkan vielä vähän satuilua. Se, mikä isolta osin selittää myös sen, ettei kaasun tilavuus kasva samalla lailla kuin perinteisessä ottomoottorissa, johtuu siitä, että ahdetusta ilmasta vain pieni osa osallistuu palamiseen, suurin osa siitä virtaa "sellaisenaan" läpi ja sillä ohjataan liekin muotoa, jäähdytetään polttokammiota sekä polttokammion jälkeistä pakokaasuvirtausta. Mihinkään oikeaan moottoriin tai palamisprosessiin perustumaton esimerkki: olkoon ahdettu ilma paineistettu 20 bar paineeseen. Siitä 20 % osallistuu paloprosessiin, jossa sen kaasumäärä kaksinkertaistuu (jolloin paine suunnilleen kaksinkertaistuu). Paljonko on lopullinen paine, jos tilavuus olisi vakio? V: 0,8*20bar+0,2*40bar = 24 bar, siis paine on noussut keskimäärin vain 20 % (lämpötilaa ei huomioitu tässä esimerkissä).

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Luo uusi käyttäjätunnus tai kirjaudu sisään

Sinun täytyy olla jäsen osallistuaksesi keskusteluun

Luo käyttäjätili

Rekisteröi uusi käyttäjätili helposti ja nopeasti!


Luo uusi käyttäjätili

Kirjaudu sisään

Sinulla on jo käyttäjätili?


Kirjaudu sisään