Antti Salo

Small is bullsh@#, LFPG/EGLL (A380)

28 viestiä aiheessa

Tuli siis käytyä männäviikolla tyyppaamassa ekaa kertaa A380. Yhtiönä tällä hetkellä kolmea em. läskimoosesta operoiva Air France, joka lentää kesän ajan koulutus- ja promootiolentoja Pariisin CDG:n ja Lontoon Heathrown välillä.

[ attachment removed / expired ]

 

Valaan kyytiin pääsee briteistä tai ranskasta lähtiessä vain 80 euron investoinnilla. (meno-paluu)

[ attachment removed / expired ]

 

Itse otimme menolennon Lontoosta ja lennot peräkkäisinä päivinä, jotta koneen vaihtuminen A319:ään yhtenä päivänä ei saisi minua niin väkivaltaiseksi. Air France operoi Heathrowlla terminaali 4:stä, jossa on alunperin Qantasta varten rakennettu yksi A380-standi, jossa on yläkannelle menevä putki. Qantas tosin siirtyi hiljattain Singapore Airlinesin ja Emiratesin A380:sten kanssa T3:een, mutta onneksi T4:n putkelle löytyi edelleen käyttöä.

[ attachment removed / expired ]

 

A380 on suunniteltu siten, että sen pystyy kääntämään samassa ajassa kuin 747:n, vaikka matkustajia menee noin 100 enemmän (tyypillisissä konfiguraatioissa) ja samaten myös laukkuja ja rahtia enemmän. Heathrowlla ylä- ja alakannen matkustajat nousevat koneeseen kokonaan eri porteilta.

[ attachment removed / expired ]

 

Vaikka vaatimaton ihminen olenkin, kuulosti puolitoista tuntia turistiluokassa suorastaan kohtuuttomalta, joten laulatin MestariKorttia vähän rankemmin ja otin 280 eurolla menopaluut bisneksessä, joka on AF:llä brändätty nimellä "Affaires".

[ attachment removed / expired ]

 

AF:llä on ranskalaisen sekavaan tapaan long haul-laivastossaan 2-4 luokkaa konetyypistä riippuen. A380:ssä on luokkia 3.

 

Suurin osa yläkannesta on bisnesluokkaa. Bisnesluokan penkkejä on yhteensä 80.

[ attachment removed / expired ]

 

Etuosan portaikko, joka on ehkä hieman leveämpi kuin 747-400:n vastaava.

[ attachment removed / expired ]

 

Aivan yläkannen etuosassa, portaikon vieressä sijaitsee AF:llä tällainen "chillailutila".

[ attachment removed / expired ]

 

AF:n ensimmäinen luokka sijaitsee aivan alakannen etuosassa. Brandinimi on "La Premiere"

[ attachment removed / expired ]

 

Valitettavasti förstaa ei näille lennoille myydä lainkaan. :(

[ attachment removed / expired ]

 

Palatkaamme siis bisnesluokkaan.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

A380:n pyrstön päässä on kamera, jonka kuvaa voidaan heijastaa ohjaamon näytöille jättiläisen rullauksen helpottamista varten. Onneksi joku tajusi, että pyrstökameran kuvaa on aivan tajuttoman hienoa seurata matkustamostakin käsin! AF:llä näytetään rullauksen, nousun ja laskun ajan kaikilta screeneilta pyrstökamerakuvaa. Kannattaa muuten katsoa SiePutkesta tämä video noususta JFK:ltä

[ attachment removed / expired ]

 

Up - Kohti korkeuksia. (Ko. elokuvasta poiketen tässä ei tosin nouse omakotitalo vaan aivan jäätävän kokoinen kerrostalo). Huomaa kuvassa vineeri.

[ attachment removed / expired ]

 

Heathrown uutta terminaali vitosta, joka on ainoastaan BA:n käytössä (vaikka tiedetään siellä toki Air Finlandinkin vierailleen...  ;))

[ attachment removed / expired ]

 

A380 on kyllä aivan uskomattoman hiljainen laite, niin matkustamosta kuin ulkoakin! Meteli oli jopa cruisessa niin hiljainen, että penkkien sähkömoottorin ääni rupesi häiritsemään.

[ attachment removed / expired ]

 

AF:n IFE on erittäin kattava. Tarjolla on kaiken maailman leffaa, musiikkia, peliä ja tsättiä vaikka kuinka paljon, mutta myös paljon erilaisia lentotieto- ja karttanäyttöjä.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Lennon aikana pystyy pyrstökameran lisäksi valitsemaan kahden muunkin kameran kuvaa katsottavaksi.

[ attachment removed / expired ]

 

Myös tällainen chaseplane-kuvakulma löytyy, josta näkee aktuaalikuvaa itse koneesta.

[ attachment removed / expired ]

 

Paraisista löytyi lajitoveri. Emiratesilla näitä on nyt jo kymmenen kappaletta. Lähtiessämme Heathrowlla oli kentällä samaan aikaan AF:n, QF:n, EK:n ja SQ:n möhköt samaan aikaan!

[ attachment removed / expired ]

 

Näitä "A380-putkia" löytyy nykyään jokaiselta A380-hubikentältä ja monilta muiltakin kentiltä. Yksikin putki on lentoasemalta miljoonainvestointi.

[ attachment removed / expired ]

 

A380 vaatii putkien lisäksi monenlaisia muitakin uudenlaisia investointeja mm. maapalveluyhtiöiltä.

[ attachment removed / expired ]

 

A380:stä varten on kehitetty myös yläkannelle ulottuvia catering-autoja, kuten tästä suttukuvasta näkyy.

[ attachment removed / expired ]

 

Takaisin lähtiessä pääsi näkemään F-HPJB:n saapumisen reitiltä.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Paraisissa kaksikansiboardaamisesta on tehty oikein taidetta. Ylä- ja alakannen matkustajat nousevat eri paikoista koneisiin, kuten myös bisneksen ja ensimmäisen luokan matkustajat. Portilla oli ainakin kolmessa paikassa istuinkartta selventämään asiaa.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Ja sitten mentiin taas. Jos muuten ihmettelette miksi kaikissa ikkunakuvissani näkyy ikkunan karmit, johtuu se vain siitä, että koneessa on aivan tolkuttoman paksut ikkunat.

[ attachment removed / expired ]

 

Jouduin toki lennon aikana alistumaan myös käyntiin turistiluokan (Voyageur) puolella. (Toivottavasti tätä ei kukaan kuule segelklubbnenilla tai maine menee.) Tältä näyttää turistiluokka alakannella.

[ attachment removed / expired ]

 

Takana kulkee kierreportaat.

[ attachment removed / expired ]

 

Tällainen pätkä turrea löytyy yläkannen takaosasta. Yläkannen turisti on mielestäni alakantta viihtyisämpi, sillä istuinjärjestys on täällä vain 2-4-2 alakannen 3-4-3 sijasta.

[ attachment removed / expired ]

 

Koko yläkannen pituudelta kulkee ikkunapaikkojen ja ikkunoiden välissä rivi tällaisia lokeroita, johin voi jemmata vaikka lohen jos siltä tuntuu.

[ attachment removed / expired ]

 

[ attachment removed / expired ]

 

Vaikka lentoaika on vain ns. qullin luikaus eli 45 min, teki matkustamohenkilökunta hiki hatussa hommia että saisi edes jonkinlaiset tortut tarjoiltua.

[ attachment removed / expired ]

 

Kuten Don Rosan "le muzta hritari" zen sanoisi, "kliör ty länd eehr frooons wun-ninör-öiiit-ziröö sypÖÖÖHR" ja finaalissa ollaan 27R:lle.

[ attachment removed / expired ]

 

Kaikki rojut ulkonatm, mukaanlukien Patrian valmistamat spoilerit. Itikka-lasoliakin tarvittaan

[ attachment removed / expired ]

 

Hieno kone, hieno kokemus! Nyt vain odotellaan elokuuta, että pääsee tyyppaamaan saman laitteen mannertenvälisellä lennolla, kuten nimmarini sanoo.

 

Odotellaan myös ensimmäistä diverttia helsinkiin. LH Aloittaa ensimmäisenä A380-reittinään FRA-NRT:n (lentää usein Suomen päältä), EK aloittaa jälleen DXB-JFK:n (lentää usein Suomen päältä) ja AF:kin aloittaa tänä vuonna CDG-NRT-reitin. Esim. AF:llä A380 vetää noin 140 päätä enemmän kuin 777-300 joten sydänkohtauksen todennäköisyyskin lisääntyy aika huimasti.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

Tällainen pätkä turrea löytyy yläkannen takaosasta. Yläkannen turisti on mielestäni alakantta viihtyisämpi, sillä istuinjärjestys on täällä vain 2-4-2 alakannen 3-4-3 sijasta.

 

 

Ainakin kuvan perusteella yläkannellakin on 3-4-3 järjestys ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ettei aurinkoinen päivä menisi kokonaan koneella istuessa, en ole kiinnittänyt kuvankäsittelyyn tai tekstin oikeellisuuteen turhan paljon huomiota, mutta hyvä että muut tekevät sen puolestani. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Ainakin kuvan perusteella yläkannellakin on 3-4-3 järjestys ;)

 

Mistäs tuo pari kuvaa ylempänä oleva kuva sitten on?

 

edit: jaa, vaihtoivatko tässä nyt sitten kuvatekstit paikkaansa :)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tekisi mieleni sanoa, että samanalainen lahna se on sisältä kuin kaikki muutkin ilmalinjurit  ;D

 

Mutta kummasti alkoi tekemään mieli poiketa Lontoossa kesällä  :P

Juha

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Tämä oli Antille se korvikereissu kun ei lupauksistaan huolimatta päässyt viimeiselle MD-11 -reitille.

 

Ja kuten kuvista näkyy, todellakin korvike on kyseessä. Vielä erittäin ruma sellainen ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Noh noh Ile. Eihän tuo mikään kaunis vekotin ole, mutta onhan se nyt upea kone muuten. Eikä tarvii korvatulppia. ;D

 

P.S. Harkitsen kyllä vielä sitä viimeistä MD-11-reittilentoa. Siis oikeasti viimeistä reittilentoa, vaaleansinisin siivin. ;)

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Myös tällainen chaseplane-kuvakulma löytyy, josta näkee aktuaalikuvaa itse koneesta.

 

;D Hyvät naurut sain! Loistostoori, tämä kohta oli paras  :thmbup:

 

Varmaan siinä lentää edellä kamerakone...

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Varmaan siinä lentää edellä kamerakone...

 

Aijaa...

 

Mä kun jo luulin että tuolta pystysiivestä tulee sellanen onkivapa missä on narun nokassa sitte kamera.

 

ps. Huippu stoori!

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hieno rappari kertakaikkiaan  :thmbup:;D !!

 

Onko siis niin, että A380:n käyntiä EFHK:lla ei tulla näkemään koska terminaalien tuubit

eivät vain anna periksi? Ja oliko muuten sattumaa, että pari vuotta sitten Pullmantourin 747:t

purkivat ja latasivat matkustajat platalta bussista rappusia pitkin rahtiterminaalissa sielä kiitotien 33

päässä EFHK:lla, eli eikö edes 747 mahdu normaaleihin putkiin EFHK:lla?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Onko siis niin, että A380:n käyntiä EFHK:lla ei tulla näkemään koska terminaalien tuubit

eivät vain anna periksi? Ja oliko muuten sattumaa, että pari vuotta sitten Pullmantourin 747:t

purkivat ja latasivat matkustajat platalta bussista rappusia pitkin rahtiterminaalissa sielä kiitotien 33

päässä EFHK:lla, eli eikö edes 747 mahdu normaaleihin putkiin EFHK:lla?

747 mahtui entiseen putkeen 33, mutta tietääkseni sitä on käytetty vain kahden yhtiön jumboihin. (tietovisa: Corsair ja...?) Pullmanturin koneet olisivat mainiosti menneet samaan putkeen, mutta se olisi ollut hyödytöntä hommaa, koska 33 oli non-schengen putki ja Pullmantur lentää Espanjaan. Luulisin, että 747:n paikoitus onnistuu nykyään ainakin paikalle 34, mutta tämä on vain mutua.

 

A380 ei taida mahtua jo ihan wingspaninsa puolesta millekään nykyisistä putkipaikoista, mutta menee ulkoriviin menee kyllä mainiosti, esimerkiksi paikalle 222. Myös 900-paikoilla on yksi standi (905?), jossa on jopa rullausviivassa pysäytysmerkki A380:lle, mutta tämä taitaa olla silkkaa PR:ää, koska kyseiseltä paikalta kone pitäisi työntää pois, eikä kentällä ole työntöaisaa ko. konetyypille. Tiedä sitten riittääkö meidän kentän pushback-kalustossa edes jerkkua jumboa 100 tonnia painavamman möhkön liikuttamiseen?

 

Mahdollisen divertin sattuessa kone pitäisi vain paikottaa jonnekin, mistä se pääsee omin voimin rullaamaan pois. Muuten ei pitäisi olla sen suurempia ongelmia.

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

 

 

Mahdollisen divertin sattuessa kone pitäisi vain paikottaa jonnekin, mistä se pääsee omin voimin rullaamaan pois.

 

 

 

Ainakin KLM B747-400, PH-BFT diverttasi EFHK:lle 1.5, ja parkkeerasi rullaustielle Cargo 2 edustalle. Sieltä luultavasti löytyisi tilaa isommallekin koneelle..

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Hienot kuvat ja stoori, kiitos! Kuinka kauan (koko kesänkö) ja kuinka usein (päivittäinkö) näitä LFPG-EGLL -lentoja tuohon 80 e:n hintaan lennetään? Ja mistä varaukset, suoraan Air Franceltako ostit?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Kuinka kauan (koko kesänkö) ja kuinka usein (päivittäinkö) näitä LFPG-EGLL -lentoja tuohon 80 e:n hintaan lennetään? Ja mistä varaukset, suoraan Air Franceltako ostit?

 

Löytyisiköhän Antin toisesta kuvasta linkkivinkki?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

747 mahtui entiseen putkeen 33, mutta tietääkseni sitä on käytetty vain kahden yhtiön jumboihin. (tietovisa: Corsair ja...?) Pullmanturin koneet olisivat mainiosti menneet samaan putkeen, mutta se olisi ollut hyödytöntä hommaa, koska 33 oli non-schengen putki ja Pullmantur lentää Espanjaan.

 

El Alin 747 on todistettavasti otettu putkeen, siitä on onnettomuustutkintakeskuksen raporttikin (c12/1996L)  luettavissa ;)

 

 

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla

Huiskun vastaus Hellenic Imperial on se mitä hain, mutta tuo olikin mulle uutta, että LY on myös käynyt putkessa! Onnettomuustutkintaraportin mukaan standi oli A4, mutta mikäs siitä tuli uudelleennumeroinnin jälkeen? 32?

Jaa viesti


Link to post
Jaa muulla sivustolla